Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-04-24@03:32:12 GMT

وضعیت قرمز تالاب‌های کشور

تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۹۷۳۱۱۹

وضعیت قرمز تالاب‌های کشور

به گزارش سرویس حوادث جام نیـوز، تالاب محیطی است که آب، زیستگاه اصلی موجودات زنده (جانوری و گیاهی) آن است. تالاب‌ها معمولا زمانی شکل می‌گیرند که پهنه‌ آب در سطح زمین یا در نزدیکی سطح باشد یا به عبارت دیگر، آب کم عمقی پهنه‌ای از زمین را پوشانده باشد. کنوانسیون حفاظت از تالاب ها، تالاب را مناطقی پوشیده از مرداب، باتلاق، لجنزار، یا آبگیر‌های طبیعی و مصنوعی اعم از موقت یا دایمی، که در آن آب‌های شور یا شیرین بهصورت راکد یا جاری یافت میشود، از جمله شامل آبگیر‌های دریایی است که عمق آن‌ها در پایین‌ترین حد جزر، از شش متر تجاوز نکند، می‌داند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



کنوانسیون رامسر

دوم فوریه ۱۹۷۱ به همت ریاست وقت سازمان حفاظت محیط زیست ایران کنوانسیون رامسر جهت حفظ تالاب‌ها منعقد شد. کنوانسیون رامسر در سال ۱۹۷۵ جنبهٔ قانونی یافت. این معاهده کشور‌های عضو را ملزم به تعیین و حفظ تالاب‌های با اهمیت بین المللی می‌کند.

کنوانسیون رامسر بر حفاظت و بهره‌برداری معقول از تالاب‌ها به خصوص در جهت فراهم ساختن زیستگاهی برای پرندگان آبزی تأکید می‌کند. هدف ازشکل گیری کنوانسیون بین المللی تالاب‌ها یا همان کنوانسیون رامسر، فراهم آوردن چارچوبی برای همکاری‌های بین المللی و اقدامات ملی به منظور حفاظت و استفاده خردمندانه از تالاب‌ها و بقای آن‌ها برای نسل‌های آینده است. ماموریت این کنوانسیون حفاظت و استفاده عاقلانه از تمام تالابها، ازطریق اقدامات محلی، ملی و همکاری‌های بین المللی، به منظور برداشتن یک گام به جلو در دستیابی به توسعهی پایدار درسراسرجهاناست. این کنوانسیون، تالاب‌ها را در زمره مهمترین اکوسیستمها، برایحفاظت از تنوع زیستی و رفاه جامعهی بشری می‌داند. این کنوانسیون دارای مکانیزم‌های متعددی است برای کمک بهزکشور‌های متعاهد، که تالابز‌های مهم خود را به عنوان سایتز‌های رامسر تعیین کرده و برای مدیریت آنها، به طور موثر و با حفظ ماهیت تالابی آنها، اقداماتی را انجام می‌دهد.

بیش از ۱۷۰۰ سایت با مساحت کل حدود ۱۵۰ میلیون هکتار در حال حاضر در این کنوانسیون به ثبت رسیده‌اند این کنوانسیون هم‌اکنون ۲۱۸۶ تالاب به وسعت ۲۰۰ میلیون هکتار را پوشش می‌دهد. بریتانیا با ۱۷۰ تالاب بیشترین تعداد و کانادا با ۱۴۰ هزار کیلومتر مربع بیشترین وسعت از تالاب‌های خود را تحت پوشش این معاهده درآورده‌اند.



وضعیت تالاب‌های ایران

ایران برند حفاظت از تالاب‌ها را در جهان دارد، اما حالا وضعیت اکثر تالاب‌های کشور وخیم است. بسیاری از تالاب‌ها به دلیل خشکسالی نابود شده و بسیاری دیگر در معرض نابودی قرار دارند. از مجموع ۲۸۰۰ تالاب کشور، ۹۴ تالاب شناخته شده وجود دارد که از این تعداد ۲۴ تالاب در کنوانسیون رامسر به عنوان تالاب بین المللی به ثبت رسیده است. طبق مفاد کنوانسیون، هر کشوری که عضو کنوانسیون است یک تالاب را در لیست تالاب‌های بین المللی قرار می‌دهد. تالاب‌هایی که به لحاظ حفاظت و شرایط زیست‌محیطی در وضعیت مطلوبی به سر نمی‌برند یا در معرض خشک شدن قرار دارند، در لیست مونترو قرار می‌گیرند که از ۲۴ تالاب بین المللی ایران، ۶ تالاب در این فهرست قرار دارد. تالاب انزلی، تالاب هامون (دهانه جنوبی پوزک)، تالاب هامون (صابوری و هیرمند)، تالاب نیریز و کمجان و تالاب شورگل، یادگارلو و دورگه سنگی، ۶ تالابی هستند که در لیست مونترو قرار دارند.

طی سال‌های اخیر نام برخی تالاب بسیاری شنیده شده است. هورالعظیم تالابی در خوزستان است که خشکی آن موجب شکل گرفتن گرد و خاک در این منطقه شده است. تالاب هامون هم سالهاست با خشکی دست و پنجه نرم می‌کند. موضوع هامون فراتر از تلاش‌های ایران نیاز به کمک کشور‌های همسایه نیز دارد. باقی تالاب‌های ایران نیز وضع خوبی ندارند و برخی کارشناسان از خشکی بیش از ۵۰ درصد این تالاب‌ها خبر می‌دهند. با این وجود مدیران سازمان حفاظت محیط زیست معتقدند که تالاب‌ها به دلیل شرایط اقلیمی پایداری خود را از دست داده اند و ممکن است گاهی وارد لیست مونترو شوند و پس از مدتی شرایطشان بهبود یابد.

ندادن حق آبه تلاب‌ها یکی از مهمترین مسائل اثرگذار در حیات آنهاست. حق آبه‌ای که حالا مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست می‌گویند به سختی دنبال آن‌ها هستند تا مانع از بین رفتن حیات تالاب‌ها شوند. با این وجود موانع زیادی بر سر راه تامین حق آبه تالاب‌ها وجود دارد.

ایران با کنواسیون رامسر باید به عنوان کشوری پیشرو در حوزه حفاظت تالاب‌ها شناخته شود. با این حال وضعیت تالاب‌های کشور مناسب نیست و هر روز بر تعداد تالاب‌ها خشک شده و در معرض خطر افزوده می‌شود.

 

میزان

منبع: جام نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۷۳۱۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبگیری یک کانون مهم گرد و غبار بر اثر بارندگی‌های اخیر | آب به جازموریان رسید

به گزارش همشهری آنلاین، مجتبی نیک‌طبع مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان درباره آخرین وضعیت تالاب جازموریان واقع در جنوب استان کرمان پس از وقوع سیلاب‌های اخیر گفت: بر اساس آخرین رصد نقشه‌های ماهواره‌ای، در حال حاضر ٥٠ هزار هکتار از وسعت تالاب جازموریان آبگیری شده و سیلاب کماکان در حال وارد شدن به تالاب است.

نیک‌طبع با بیان اینکه تالاب جازموریان تالاب کم‌عمق و کاملا فصلی است، خاطرنشان کرد: این تالاب جزو بزرگ‌ترین تالاب‌های آب شیرین کشور محسوب می‌شود و خاصیت آن، جذب آب به صورت یک اسفنج است که نه فقط باعث تغذیه گیاهان سطح تالاب در فصول خشک سال می‌شود، بلکه از تبدیل این محل به کانون گرد و غبار هم جلوگیری می‌کند.

وی همچنین درباره دریافت حقابه زیست محیطی تالاب جازموریان گفت: مطالعات زیست محیطی حقابه تالاب جازموریان در سه وضعیت مرطوب، خشکسالی و ترسالی صورت پذیرفته و مکاتبات لازم برای رهاسازی حقابه صورت پذیرفته است و شرکت آب منطقه‌ای نیز در مواردی رهاسازی حقابه را انجام می‌دهد و مکاتبات آن را به این اداره کل ارسال می‌کند.

کد خبر 846779 منبع: صدا و سیما برچسب‌ها تالاب خبر مهم استان‌ کرمان باران سازمان حفاظت محیط زیست

دیگر خبرها

  • میزبانی تالاب قره گُل بوکان از پرندگان مهاجر و بومی
  • آبگیری یک کانون مهم گرد و غبار بر اثر بارندگی‌های اخیر | آب به جازموریان رسید
  • استفاده از پهپاد برای پایش‌تالاب‌ها
  • چهارمحال‌وبختیاری رتبه اول کشور در عملکرد محیط طبیعی و تالاب‌ها را کسب کرد
  • وضعیت قرمز بازار گوشت
  • پیش‌بینی وقوع سیلاب در ۱۵ استان؛ وضعیت قرمز در کرمان و یزد
  • بده بستان رشوه در نظام اداری کشور؛ چرا ایرانی‌ها رشوه می‌دهند؟
  • پیش‌ بینی وقوع سیلاب در ۱۵ استان کشور / وضعیت قرمز در کرمان و یزد
  • پیش‌ ذبینی وقوع سیلاب در ۱۵ استان کشور / وضعیت قرمز در کرمان و یزد
  • پیش‌بینی وقوع سیلاب در ۱۵ استان کشور؛ وضعیت قرمز در کرمان و یزد