Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@09:10:30 GMT

نحوه محاسبه شارژ ساختمان

تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۹۷۳۴۹۰

نحوه محاسبه شارژ ساختمان

خبرگزاري آريا -
پولي که هر ماه به عنوان حق شارژ هر واحد مسکوني در ساختمان ها پرداخت مي شود براساس تبصره ها و قوانين خاص تعيين شده است.
يکي از بحث هاي تمام نشدني و اجتناب ناپذير در بسياري از ساختمان ها بحث ميان مستاجر و مالک بر سر هزينه ها و اجاره و غيره است. از طرفي اهالي ساختمان نيز بايد به مدير ساختمان جوان داده و مطابق روش محاسبه او، شارژ ساختمان را پرداخت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بيشتر مواقع اين بحث هاي فرسايشي از ندانستن قوانين ريشه مي گيرد؛ قوانيني که به وضوح گفته اند هر شارژ يا هزينه ها به عهده چه کسي است، چگونه بايد محاسبه شود و روش پرداخت آن چگونه است. حتي در اين قوانين امتيازاتي براي مدير ساختمان هم در نظر گرفته شده است تا راحت تر بتواند ساکناني را که شارژ پرداخت نمي کند به راه بياورد.
در کنار اين دستورالعمل ها به تازگي استارتاپ هايي نيز شکل گرفته اند که به مديران ساختمان و ساکنان کمک مي کنند تا هزينه ها را در يک محيط مشترک مديريت کنند يعني متوجه شوند هزينه هر کس به چه منظوري بوده، چگونه حساب شده و در نهايت چقدر شده است. در اين مطلب مجموعه اي از قوانين پرداخت هزينه ها و شارژ ساختمان را کنار هم جمع کرده و به علاوه نرم افزارهايي را که در اين مسئله به شما کمک مي کنند نيز معرفي کرده ايم تا از اين به بعد کمتر صداي داد و فرياد در راهروهاي ساختمان را بشنويد!

اهالي ساختمان بايد به مدير ساختمان مطابق روش محاسبه او، شارژ ساختمان را پرداخت کنند
شارژ ساختمان چگونه محاسبه مي شود؟
جهت محاسبه شارژ ساختمان به دو طريق کلي مي توان سهم مالکان از هزينه هاي مشترک ساختمان را تعيين کرد؛ اول از طريق قانوني و دوم قراردادي. اگر بخواهيد از طريق قانوني سهم مالکان را تعيين کنيد بايد به سراغ ماده 4 قانون تملک برويد. اين قانون به زبان ساده مي گويد با توجه به مساحت واحد بايد شارژ پرداخت کرد. البته به جز هزينه هايي که به دليل عدم ارتباط با مساحت زيربنا به نحو مساوي تقسيم خواهدشد. همچنين برابر تبصره 3 همان ماده چنانچه چگونگي استقرار حياط ساختمان يا بالکن يا تراس مجموعه به گونه اي باشد که تنها از يک يا چند واحد مسکوني، امکان دسترسي به آن باشد، هزينه حفظ و نگهداري آن قسمت به عهده استفاده کننده يا استفاده کنندگان است. براساس اين قانون سهم هر يک از مالکان آپارتمان ها از مخارج قسمت هاي مشترک ساختمان به دو نوع تقسيم مي شود. يعني هزينه هاي نسبي و ثابت. ولي اين هزينه ها به چه معنا هستند؟
هزينه هاي نسبي: هزينه هاي نسبي براساس سهم هر يک از مالکان يا استفاده کنندگان از هزينه هاي مشترک براساس مساحت زير بنا حساب مي شود يعني چيزهايي از قبيل آب، گازوييل و آسفالت پشت بام. از طرفي طبق ماده 14 قانون تملک آپارتمان آپارتمان ها مدير يا مديران وظيفه دارند تمام بنا را در مقابل آتش سوزي بيمه کنند. سهم هر يک از مالکان به تناسب سطح زيربناي آنها به وسيله مدير يا مديران تعيين و به بيمه گر پرداخت مي شود. بنابراين هزينه هاي نسبي ساختمان به دو نوع هزينه هاي مستمر و حق بيمه تقسيم خواهند شد. روش تقسيم در اين نوع هزينه ها به اين شکل است که ابتدا متراژ کل واحدها به دست مي آيد سپس هزينه کل به متراژ تقسيم و هر واحدي براساس متراژ سهم خود را پرداخت مي کند (براي تقسيم حق بيمه نيز از اين روش استفاده مي شود).
هزينه هاي ثابت: هزينه هاي ثابت هزينه هايي هستند که به متراژ ساختمان ارتباطي ندارند. از آن جمله مي توان به سرايدار، نگهبان، متصدي، آسانسور، هزينه هاي نگهداري و تاسيسات، باغبان و قسمت هاي مشترک اشاره کرد. نوع ديگر اين نوع هزينه ها اندوخته قانوني است که در برابر هزينه هاي اتفاقي ساختمان را بيمه مي کند. تصميم در مورد ميزان اين نوع اندوخته به عهده تصميم کل اعضاي ساختمان است. به صورت معمول اين نوع هزينه ها به صورت مساوي بين واحدها تقسيم مي شوند.

هزينه هاي ثابت به صورت مساوي بين واحدها تقسيم مي شوند
کدام هزينه ها را مستاجر و کدام يک را مالک بايد بپردازد؟
مطابق قانون مشاوران املاک کشوري، پرداخت هزينه هاي آب، برق، گاز و تلفن مربوط به همان واحد به عهده مستاجر است. همچنين پرداخت هزينه تعمير و سرويس آسانسور به صورت جزيي و هزينه شارژ ساختمان نيز با مستاجر خواهدبود. جبران هر نوع خرابي اي که مسبب آن مستاجر باشد (مثلا سوختن لامپ يا شکستن شيشه)، رفع مشکل فاضلاب پس از چند ماه اقامت مستاجر در محل و همين طور پرداخت عوارض سالانه پسماند شهرداري به عهده مستاجر است. در مقابل، هزينه تعميرات عمده آسانسور يا ديگر نقاط خانه، هزينه رفع مشکل فاضلاب در بدو ورود مستاجر به محل و هزينه عوارض نوسازي شهرداري نيز به عهده صاحبخانه خواهدبود. هم چنين تعميرات ترکيدگي لوله يا مشکلاتي از اين دست نيز را صاحبخانه بايد بپردازد و مسئوليتي به عهده مستاجر نيست.
همچنين توجه داشته باشيد که مستاجر در صورتي مي تواند هزينه تعميرات و تغييرات انجام شده در مورد اجاره را از مالک مطالبه کند که اين تعميرات با اجازه او انجام شده باشد. بنابراين قبل از هر اقدامي براي تعمير بايد با صاحبخانه تماس بگيريد. صاحبخانه موظف است که در زمان مشخص به شما پاسخ دهد. با مالک درباره فوريت تعميرات صحبت و سعي کنيد براي زودتر تعمير شدن خرابي ها با او همکاري کنيد. اما اگر مالک در زمان مناسب پاسخگو نبود و به نظر شما اين کار غيرمنطقي است، مي توانيد براي تعميرات با هزينه شخصي اقدام کنيد اما زمان تماس با صاحبخانه و پاسخي که دريافت کرده ايد و دليل اين که چرا زمان پاسخگويي طولاني شده را مستند کنيد. همچنين تمام فاکتورهاي مخارج را نگهداري کنيد تا مدرک مستدلي براي ارائه داشته باشيد.
تکليف واحدهاي خالي چيست؟
ممکن است يکي از واحدها خالي باشد و مالک واحد مربوطه از پرداخت حق شارژ امتناع کند، در اين صورت حق با کيست؟ آيا واحد خالي هم بايد حق شارژ را بپردازد؟ ذکر اين مهم لازم است مالک واحدهاي خالي بايد هزينه هاي مربوط به نگهداري ساختمان را پرداخت کند. هزينه هاي مربوط به نگهداري آپارتمان اعم از اين که مالکان از آن استفاده کنند يا نه بايد توسط همه پرداخت شود. طبيعي است که مواردي مثل ايزوگام کردن پشت بام يا هزينه هاي مربوط به نماي ساختمان برعهده همه بوده و جزو هزينه هاي مربوط به مشاعات است که در اين موارد قانون صريحا اعلام مي کند که مالکان بايد براي آن هزينه کنند. اينجا ديگر استفاده يا عدم استفاده مطرح نيست.
به عنوان مثال مالک يکي از واحدهاي طبقه اول هيچ وقت نمي تواند بگويد که از آسانسور استفاده نمي کنم و در نتيجه هزينه هاي آن مربوط به من نيست. زماني شارژ ماهانه مربوط به آب است که مالک واحد خالي چون در آپارتمان سکونت ندارد از آب استفاده نکرده، نياز نيست پولي پرداخت کند، اما در ساير موارد مثل ايزوگام کردن پشت بام همه واحدها بايد مشارکت کرده و براي آن هزينه کنند.

مالک واحدهاي خالي بايد هزينه هاي مربوط به نگهداري ساختمان را پرداخت کند
پرداخت شارژ آپارتمان به چه صورت است؟
درباره پرداخت شارژ آپارتمان توسط مالک يا مستاجر بايد گفت که اين موضوع ميان موجر و مستاجر بايد گفت که اين موضوع ميان موجر و مستاجر کاملا توافقي است يعني آنها در هنگام عقد قرارداد اجاره، بر سر اين که کدام شان شارژ را بپردازند بايد به توافق برسند. بنابراين اگر به موجب قرارداد، پرداخت هزينه هاي مشترک به عهده مالک باشد و مالک از پرداخت آن خودداري کند، مستاجر مي تواند هزينه ها را از اجاره اي که به مالک مي پردازد، کم کند. حال اگر اين موضوع در زمان تنظيم قرارداد اجاره مورد غفلت قرار بگيرد و معلوم نشده باشد که هزينه شارژ را مستاجر بايد بپردازد يا مالک، تکليف چيست؟
در اين مواقع نيز استدلال مي شود که چون شارژ جزو هزينه هايي است که براي استفاده بهينه از محل سکونت پرداخت مي شود و البته اين مستاجر است که از آب، برق، گاز و تلفن استفاده مي کند، طبيعتا او نيز بايد هزينه هاي آن را بپردازد. همچنين بهتر آن است که مالک و مستاجر در هنگام توافق، حتما به مشاور املاک يا هر کس ديگري که تنظيم قرارداد را برعهده دارد يادآوري کنند که تکليف پرداخت شارژ ساختمان را مشخص کند تا بعدا با مشکلاتي از اين دست مواجه نشوند.
کارشناسان حقوقي درباره نارضايتي از ميزان شارژ تعيين شده معتقدند، بهترين کار آن است که به مدير مراجعه و تقاضاي رسيدگي شود اما اگر مدير توجه نداشت و اعتراض را نشنيده گرفت و به آن ترتيب اثر نداد، مي توان براي اعتراض به مراجع قضايي مراجعه کرد ولي گاهي ممکن است يکي از سکنه آپارتمان بخواهد از مدير ساختمان به دليل زياد گرفتن شارژ شکايت کند که براي اين موضوع مي توان با مراجعه به شوراي حل اختلاف يا دادگاه و با تهيه استشهاديه از همسايگان مبني بر زياد گرفتن مبلغ جهت تعميرات و اثبات آن عدم صلاحيت وي را اثبات و تقاضاي عزل وي را مطرح کرد. البته مراجعه به شوراي حل اختلاف در صورتي که مبلغ مطالبه شده کمتر از 20 ميليون تومان باشد ممکن است.
آيا در آپارتمان براي نوزاد هم بايد حق شارژ پرداخت شود يا خير؟
در اين زمينه هم گفته شده تصريحي در خصوص پرداخت سهم شارژ نوزاد در قانون نيامده و اين موضوع به توافق مدير يا هيات مديره ساختمان بستگي دارد. البته از نظر منطقي چون مصرف موارد عمومي ساختمان (مانند آب، گاز و...) با ورود نوزاد افزايش مي يابد، بنابراين شارژ وي از همان بدو ورود محاسبه مي شود. بايد توجه داشت که نوزاد بعضا مصرف آب، گاز و برق را بيش از يک بزرگسال افزايش مي دهد.

پرداخت شارژ آپارتمان ميان مالک يا مستاجر توافقي است
اگر ساکنان شارژ پرداخت نکنند بايد چه کار کرد؟
در موضوعات اختلاف برانگيز آپارتمان نشيني شايد بتوان رتبه اول را به موضوع عدم پرداخت شارژ ساختمان ها اشاره کرد. در گام اول کتبي به همسايه دردسرساز در مورد عدم پرداخت شارژ تذکر داد. در گام دوم هم در صورت عدم پرداخت، مدير ساختمان مراتب را از طريق اظهارنامه به همسايه دردسرساز ابلاغ مي کند. اگر تا 10 روز از تاريخ گفته شده سهم بدهي خود را از هزينه هاي مشترک پرداخت نکند، او مي تواند از ارائه خدمات مشترک نظير شوفاژ، آب گرم، گاز و... به واحد مربوطه خودداري کند. اين اظهارنامه را مي توان از مجتمع هاي قضايي يا ادارات ثبت گرفت.
در گام سوم اگر مالک باز هم لجاجت کرد و با وجود اين که خدمات مشترک او قطع شده است، باز هم از پرداخت بدهي خودداري کرد مدير ساختمان بايد يکي از اين دو راه را در پيش گيرد؛ اول اين که مدير به اداره اجراي اسناد رسمي مراجعه مي کند و براساس اظهارنامه اي که قبلا ابلاغ شده است، عليه همسايه دردسرساز درخواست صدور اجراييه مي کند. اداره اجرا هم از مدير مي خواهد از مالک يا مستاجري که شارژ خود را نمي دهد، مالي را معرفي کند تا با توقيف و فروش آن حق شارژ پرداخت شود. در حالت دوم و در صورتي که مقدار حق شارژ مورد مطالبه کمتر از 20 ميليون تومان باشد، مدير به شوراي حل اختلاف محل مراجعه و تقاضاي پرداخت مي کند. اگر مبلغ حق شارژ مورد مطالبه بيشتر از 20 ميليون تومان باشد بايد به دادگاه عمومي محل ملک مراجعه کند.
اپليکيشن هاي مخصوص اهالي ساختمان
نرم افزارهاي زيادي براي مديريت ساختمان عرضه شده اند ولي در ميان آنها شايد بتوان سه نرم افزار کاشانه، آپارتمانا و آي پارتمان را از کامل ترين اپليکيشن هاي موجود دانست. بيشتر اين نرم افزارها علاوه بر سايت، نسخه موبايل هم داشته که کار را براي اهالي ساختمان راحت تر مي کنند. از اين طريق مديران مي توانند هزينه هاي ساختمان يا مجتمع خود، اعم از شارژ و ساير هزينه ها را ثبت کرده تا اهالي بتوانند به راحتي هزينه هاي انجام شده را مشاهده و پرداخت کنند. همچنين مي توانند به راحتي از مجمع پرداخت ها و دريافت ها گزارش تهيه کرده و تابلوي اعلانات نيز داشته باشند.
منبع : روزنامه هفت صبح - bartarinha.ir

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۷۳۴۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک هزینه ۱۸ میلیاردی برای درمان مددجویان کمیته امداد هرمزگان

ایسنا/هرمزگان مدیرکل کمیته امداد استان هرمزگان از پرداخت بیش از ۱۸ میلیارد و ۸۲۱ میلیون تومان کمک هزینه درمانی به مددجویان در سال گذشته خبر داد.

حمید باسره امروز هشتم اردیبهشت در جمع خبرنگاران با اشاره به عملکرد حوزه حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد اظهار کرد: در سال گذشته کمک‌هایی در قالب کمک هزینه درمانی و فرانشیز اسناد پزشکی و تأمین تجهیزات بهداشت فردی به بیماران خاص و صعب‌العلاج تحت حمایت کمیته امداد استان هرمزگان پرداخت شده است.

وی افزود: از این میزان مبلغ ۱۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برای پرداخت ۱۲ هزار و ۷۰۰ مورد کمک هزینه درمانی بیماران عادی و بیش از سه میلیارد و۴۰۰ میلیون تومان به منظور پرداخت کمک هزینه فرانشیز اسناد درمانی و تهیه و تأمین تجهیزات بهداشت فردی برای ۴۲۳۳ مورد از بیماران خاص و صعب‌العلاج هزینه شده است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان هرمزگان با تاکید بر اهمیت و ضرورت ارتقاء سلامت و افزایش آگاهی مردم از مسائل بهداشتی و به تبع آن ایجاد و حفظ آرامش در بین خانواده‌ها، یادآور شد: یکی دیگر از اقدامات این نهاد طرح‌های غربالگری، خدمات بهداشت دهان و دندان، توزیع بسته‌های بهداشتی، مخازن ذخیره آب بین خانواده‌های تحت حمایت این نهاد است.

باسره خاطرنشان کرد: در سال گذشته مبلغ چهار میلیارد و ۷۲۱ میلیون تومان نیز به منظور تهیه اقلام مذکور هزینه و بین خانواده‌های نیازمند از قبل شناسایی شده توسط مددکاران کمیته امداد در سراسر استان توزیع شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آغاز طرح غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال در استان
  • کدام هزینه های ساختمان بر عهده مالک و کدام بر عهده مستاجر است؟
  • پرداخت ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به نیازمندان فارس
  • آغاز طرح غربالگري بينايي کودکان 3 تا 6 سال دراستان کرمانشاه
  • گلایه متقاضیان آزمون آموزگاری از نحوه محاسبه نمرات بومی
  • نحوه مقابله با چک‌های برگشتی: راهنمای جامع
  • پیگیری برای پرداخت غرامت به خسارت دیدگان بخش مسکونی سیل در استان
  • آشنایی با نحوه محاسبه هزینه بیمه شخص ثالث
  • کمک هزینه ۱۸ میلیاردی برای درمان مددجویان کمیته امداد هرمزگان
  • پرداخت بیش از ۱۸ میلیارد کمک هزینه درمانی به بیماران هرمزگانی