Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر ابراهیم آذرپور در گفتگو با خبرگزاری علم و فناوری گیلان و در حاشیه همایش ملی چای و دمنوش های گیاهی که در پژوهشکده چای کشور واقع در شهرستان لاهیجان برگزار شد، گفت: چای با نام علمی Camellia sinensis L نوشیدنی مطبوع بوده که به علت اثرات دارویی، طراوت و آرام بخشی مورد استفاده بیش از دو سوم جمعیت جهان قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

اشتغال ۱۰۰ هزار خانوار در صنعت چای کشور

وی با اشاره به اینکه محصول فرآوری شده از برگ های گیاه چای یکی از پرطرفدارترین نوشیدنی های غیر الکلی است و پس از آب، بیشترین مصرف را در سطح جهان به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: تولید پایدار چای در استان گیلان نیازمند بررسی عوامل اقتصادی اثر گذار بر تولید می‌باشد، زیرا حدود 100 هزار خانوار به طور مستقیم و غیر مستقیم (در باغ ها، کارخانه ها و فرآیندهایی نظیر بسته بندی) در این صنعت مشغول به کار هستند.

عضو انجمن علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار ایران با بیان اینکه کشورمان از نظر تولید و سطح زیر کشت گیاه چای، رتبه پانزدهم و از نظر مصرف رتبه دوازدهم جهان را به خود اختصاص داده است، افزود: سرانه مصرفی چای در داخل کشور حدود ۱٫۴ کیلوگرم بوده که بنا بر این آمار نیازمند ۱۱۰ هزار تن چای خشک در سال هستیم.

آذرپور در ادامه تصریح کرد: حمایت از بخش کشاورزي بنا به دلایل گوناگون از قبیل ایجاد اشتغال و رونق تولید در صنایع پیشین و پسین، برقراري امنیت غذایی، اساسی بودن برخی از کالاهاي کشاورزي در سبد غذایی جامعه، توسعه روستا و حفظ وضعیت جمعیت روستایی و جلوگیري از مهاجرت به شهرها، حفظ و پایداري محیط زیست، کمک به امنیت ملی و استقلال کشور، ایجاد ارزش افزوده و افزایش درآمد ملی از راه صادرات غیر نفتی، الزامات مزیت نسبی و ساختاري تولید، خودکفایی و ارتقاء درآمد کشاورزان پذیرفته شده و در همه کشورها اعم از توسعه یافته و درحال توسعه به روش هاي گوناگون، اعمال می ‌شود.

 

افزایش هزینه تولید برگ سبز چای در کشور

وی با بیان اینکه در دنیای امروز به دلیل تنوع و پیچیدگی فعالیت های اقتصادی، سیاستگذاران این بخش به منظور برنامه ریزی صحیح، نیازمند دریافت تصویری واقع بینانه از اوضاع و احوال فعالیت ‌های اقتصادی هستند، خاطرنشان کرد: افزایش قیمت خرید برگ سبز چای، سبب ایجاد انگیزه و تشویق چایکاران و بالا رفتن مقدار تولید چای به عنوان یک محصول استراتژیک که از اقلام مصرفی تمام اقشار جامعه است، خواهد شد.

آذرپور یادآور شد: با توجه به بررسی میانگین هزینه تولید برگ سبز چای طی سال های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶، مشخص می شود که هزینه تولید برگ سبز هر ساله رو به افزایش است و در سال ۹۶ (۷۵۰۰۰۰۰۰ ریال) نسبت به سال ۹۲ (۵۷۰۰۰۰۰۰ ریال)، ۳۲ درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به میانگین قیمت خرید برگ سبز چای درجه یک و دو، در طی سال های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ بیان کرد: میانگین قیمت خرید برگ سبز چای درجه یک و دو در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ (۷ درصد)، سال ۹۵ به سال ۹۴ (۱۳ درصد)، سال ۹۴ به سال ۹۳ (۲۱ درصد) و سال ۹۳ به سال ۹۲ (۵۱ درصد) افزایش داشته است.

آذرپور ادامه داد: در بازه زمانی ۵ ساله (سال های ۹۲ تا ۹۶) قیمت خرید برگ سبز چای درجه یک و دو، در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۲، ۱۲۱ درصد افزایش نشان داده است.

وی با اشاره به نتایج حاصل از تجزیه آماری داده های مربوط به مقادیر شاخص ‌های اقتصادی در تولید برگ سبز چای کشور (طی سال های 92 تا 96)، افزود: افزایش قیمت خرید برگ سبز چای، منجر به افزایش شاخص بازده خالص تولید شده و توانسته میانگین شاخص آماری ارزش ناخالص تولید (73407500 ریال) را در سال 96 نسبت به سال 92 (10062500 ریال) افزایش دهد.

 

واردات قانونی بیش از ۵۵ هزار تن چای سیاه به کشور

آذرپور با بیان این موضوع که خريد تضميني محصولات کشاورزي به عنوان يک ابزار مداخله دولت در بخش کشاورزي، مورد توجه سياستگذاران و برنامه ريزان کشورهای مختلف، از جمله ايران قرار دارد، گفت: دولت ها به منظور حمايت از کشاورزان، تنظيم بازار و اعمال مديريت در توليد محصولات کشاورزي و با قيمت مصوب به صورت تضميني اقدام به خريد برخي محصولات کشاورزي مي کنند.

وی ادامه داد: چاي نيز از محصولاتي است که تحت سياست خرید تضمینی دولت قرار دارد، بنابراین تعیین نرخ مناسب برای خرید تضمینی برگ سبز چای می تواند منجر به ایجاد امید در کشاورزان چایکار که صف اول جبهه نبرد اقتصادی را در این صنعت به خود اختصاص می دهند شده و گام های موثری در جلوگیری از خروج ارز از کشور و همچنین بالا بردن سطح سلامت جامعه و به طبع آن کاهش هزینه‌ های درمان ناشی از واردات چای بیمار بیگانه بردارد.

آذرپور با اشاره به آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۵ گفت: در این سال به طور رسمی حدود ۵۵ هزار و ۸۰۳ تن چای سیاه از کشورهای مختلف جهان با میانگین قیمت کیلویی ۴٫۵ دلار به ارزش حدود ۲۵۹ میلیون و ۲۰۷ هزار و ۵۲۹ میلیون دلار (۸۱۰ میلیارد و ۹۴۳ میلیون و ۵۵۷ هزار و ۱۱۴ تومان) وارد ایران شده است.

وی ادامه داد: در صورت عدم توجه به صنعت چای، ضمن آسیب دیدن درآمد اقتصادی کسب و کارهای مرتبط با این صنعت، بر میزان واردات و ارز مصرفی افزوده خواهد شد و از سوی دیگر ورود چای های غیر سالم، می تواند منجر به تهدید سلامت آحاد جامعه شود.

 

بهره وری اقتصادی پایین تولید چای در گیلان به علت  هزینه های بالای تولید

آذرپور با اشاره به هزینه حدود ۸۱۱ میلیارد تومانی واردات قانونی چای به کشور بیان کرد: می توان با تهیه برنامه های زیر ساختی لازم جهت خرید تضمینی مناسب تر، وضعیت صنعت چای را بهبود بخشید و با ارتقای کمی و کیفی تولید این محصول در کشور، حمایت موثری را از ۵۵ هزار خانوار چایکار که به طور مستقیم در باغات چای مشغول به کارند و صد درصد معیشت آنها از محصول چای تأمین می شود، رقم زد.

وی اظهار کرد: میزان کارایی و بهره وری اقتصادی برای تولید چای در استان گیلان نسبتاً پایین بوده و هزینه بالای تولید از دلایل این امر در منطقه است.

آذرپور افزود: قيمت خرید برگ سبز چای در طول چند سال اخیر علی رغم افزایش، جنبه حمايتي کمی داشته، بنابراين لازم است سياست خرید تضميني چای با مد نظر قرار دادن حمايت موثر، مورد تجديد نظر كلي قرار گيرد.

وی در پایان با بیان اینکه تعیین نرخ مناسب خرید تضمینی برگ سبز چای بر اساس فاکتورهای نرخ تورم و هزینه های تمام شده تولید در طول سال می تواند گامی موثر به سمت تولید پایدار این محصول باشد، یادآور شد: این گیاه صرفاً محصولی باغی یا خوراکی معمولی نیست، بلکه به مثابه فرهنگی است که ریشه در آئین ‌های کهن جهان و آداب و رسوم دیرین ایران دارد و باید در حفظ و تعالی آن از هیچ کوششی فروگذار نکرد.

انتهای پیام/

true برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۷۴۴۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۳۰درصدی قیمت خرید برگ سبز چای/ پیش‌بینی تولید ۱۴۵ هزار تن برگ سبز چای

به گزارش قدس آنلاین، حبیب جهان ساز در خصوص وضعیت برداشت و میزان تولید برگ سبز چای شمال کشور، اظهار داشت: اکنون تولید چای در سطح ۲۲ هزار هکتار از اراضی شمال کشور به ویژه در استان گیلان تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه طی چند سال اخیر بخشی از اراضی چای شمال کشور احیا شده است اظهار داشت: تقریباً ۶ هزار هکتار اراضی چای غیرفعال دیگر در شمال کشور داریم که با مدیریت و اقدامات حمایتی می‌توان آنها را نیز احیا کرد.

رئیس سازمان چای کشور خاطرنشان کرد: اکنون سطح زیرکشت چای شمال کشور به ۲۲ هزار هکتار رسیده که در سال‌های گذشته این میزان حدود ۱۵ هزار هکتار بوده است.

جهان ساز گفت: اکنون قیمت مصوب هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک ۱۸ هزار تومان و برگ سبز چای درجه دو ۱۵ هزار تومان تعیین شده که نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که سال گذشته قیمت خرید هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک ۱۳ هزار و ۹۹۰ تومان و برگ سبز چای درجه دو ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است.

رئیس سازمان چای کشور تصریح کرد: امسال قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای متناسب با هزینه‌های تمام شده تولید و نرخ تورم متناسب‌سازی شده است و با توجه به شرایط اقتصادی و صرفه بازار کارخانه‌ها برای حمایت از چایکاران ممکن است این محصول را بیش از مبلغ مذکور خریداری کنند.

آغاز خرید برگ سبز چای از نیمه اردیبهشت ماه

جهان ساز گفت: برداشت برگ سبز چای همه ساله اوایل اردیبهشت ماه انجام می‌شود امسال به دلیل شدت بارندگی‌ها و سرد شدن هوا این مهم به تعویق افتاده است.

وی بیان کرد: به نظر می‌رسد برداشت برگ سبز چای از اواسط اردیبهشت ماه انجام شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • قرن بیست و یکم قرن گردشگری
  • افزایش ۷۰ هزار تنی تولید کلزا در کشور
  • تعیین تکلیف چای سنواتی باید مدبرانه‌ باشد
  • بازدید هیات هرمزگانی از نمایشگاه صنعت شیشه در چین
  • هدایت نقدینگی به‌سمت صنایع پایین‌دست نفت، اشتغال‌زایی و سودآوری به‌ همراه دارد
  • کمبودی در توزیع لاستیک خودرو‌های سواری نداریم
  • عزم جدی دولت برای ساختن ایلام قوی
  • وعده تأمین اینترنت برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور
  • افزایش حقوقها مطابق قانون و هزینه‌های سبد خانوار نیست
  • افزایش ۳۰درصدی قیمت خرید برگ سبز چای/ پیش‌بینی تولید ۱۴۵ هزار تن برگ سبز چای