Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-05-05@02:19:09 GMT

عامل اصلی ریزش مو کمبود این ویتامین است

تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۹۷۴۶۲۴

عامل اصلی ریزش مو کمبود این ویتامین است

رکنا: کمبود ویتامین آ باعث شوره سر و پیری پوست می شود.

از جمله خواص ویتامین آ برای بدن و سلامتی می توان به تقویت بینایی، حفظ سلامت پوست، کمک به رشد دندانها و استخوانها، عملکرد مناسب سیستم ایمنی و بهداشت باروری اشاره کرد. ریزش مو، مشکلات پوستی، خشکی چشم، شب کوری و بالا رفتن حساسیت به عفونت‌ها نیز از علائم کمبود ویتامین آ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 ویتامین آ (Vitamin A) معمولا در منابع حیوانی مانند جگر، ماهی و تخم مرغ یافت می‌شود. البته منابع گیاهی ویتامین آ نظیر هویج، کدو حلوایی، سبزیجات سبز و زرد و نیز در میوه هایی مانند طالبی و زرد آلو پیدا می‌شود که به شکل بتاکاروتن (پیش‌ساز ویتامین آ) است و در بدن به این ویتامین تبدیل می‌شود. در این بخش از ستاره به معرفی مهمترین خواص ویتامین آ برای سلامتی و علائم کمبود این ویتامین در بدن پرداخته‌ایم.

خواص ویتامین آ

این ویتامین جزو گروه ویتامین‌های محلول در چربی است و مهمترین خواص ویتامین آ شامل موارد زیر می‌شود:

پیشگیری از چین و چروک و پیری پوست:‌ دریافت مقادیر کافی ویتامین آ. به سلامت پوست کمک می‌کند و پیری را به تعویق می‌اندازد. به طور کلی مصرف ویتامین ا و استعمال موضعی آن بر روی پوست، باعث حفظ رطوبت و پیشگیری از خشکی و چروک پوست می‌شود. این ویتامین به ساخت کلاژن پوست کمک می‌کند و از این رو سبب استحکام پوست شده و افتادگی و چین و چروک را به تعویق می‌اندازد. از منابع این ویتامین امروزه در ساخت انواع کرم‌های آرایشی استفاده میشود.

درمان جوش صورت: مصرف ویتامین آ به صورت خوراکی و یا پماد ویتامین آ و استعمال آن به طور موضعی، از داروهای معمول برای درمان جوش صورت است.

تقویت سیستم ایمنی بدن: ویتامین آ همانند سایر ویتامین‌ها نوعی آنتی اکسیدان محسوب می‌شود و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و قدرت مقابله بدن در برابر بیماری و عفونت را افزایش می‌دهد.

خواص ویتامین آ برای چشم: ویتامین A برای تقویت بینایی بسیار موثر است. پیشگیری از شب کوری، حفظ سلامت چشم‌ها و رفع خشکی چشم از خواص این ویتامین برای چشم است.

سلامت استخوانها: مصرف ویتامین آ به سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها کمک میکند. دریافت مقادیر کافی از این ویتامین در کودکی، باعث رشد بهتر، بهبود نحوه استخوان بندی و همچنین تشکیل عروق و بافت‌های مختلف در کودکان می‌شود.

پیشگیری از سرطان: مصرف ویتامین آ، از پیشرفت سلول‌های سرطانی جلوگیری کرده و در نتیجه در مبارزه با سرطان‌ها مؤثر است. مطالعات نشان می‌دهند مصرف مقادیر کافی و به اندازه این ویتامین، از بروز سرطان ریه، سرطان پروستات، سرطان سینه، سرطان تخمدان، سرطان مثانه، دهان و پوست تا حد زیادی می‌کاهد.

کمک به فعالیت هورمونهای بدن

بسیاری از هورمون‌های بدن که ساختار آنها از کلسترول و چربی ها است با کمک ویتامین آ ساخته می شوند، این هورمون های شامل هومونهای ترشح شونده توسط غدد فوق کلیوی ، تستسترون، آندروسترون، آدرنالین است که وظایف بسیار مهمی از قبیل تولید انرژی، افزایش قند خون، تنظیم سیستم جنسی و ... را ایفا می‌کنند و ویتامین آ به طور غیر مستقیم در عملکرد صحیح آنها نقش دارد.

علائم کمبود ویتامین آ

کمبود شدید این ویتامین اولین تاثیر خود را بر روی قدرت بینایی افراد می‌گذارد و باعث ضخیم‌شدن قرنیه و نابینایی می‌شود. شب‌کوری و خشکی شدید چشم از عوارض جانبی کبود ویتامین آ است و در نتیجه عدم درمان و تامین ویتامین مورد نیاز، احتمال بروز عفونت، پارگی یا تخریب بافت قرنیه افزایش می‌یابد و نتیجه‌ این اتفاقات، نابینایی فرد خواهد بود.

آسیبهای پوستی از دیگر علائم کمبود ویتامین آ است. در اثر این کمبود خشکی شدید پوست و پوسته پوسته شدن رخ می‌دهد و در مواقع کمبود بحرانی و شدید، در غشای مخاطی دستگاه تنفسی، دستگاه گوارشی و مجاری ادراری نیز ممکن است رخ بدهد که مشکلات عدیده‌ای را به همراه خواهد داشت. همچنین کمبود ویتامین آ باعث افزایش جوش و آکنه بر روی پوست می‌گردد.

کمبود ویتامین آ در کنار سایر مواد مغذی باعث بروز شوره سر و خشکی موها می شود.

همانطور که گفته شد، سیستم ایمنی بدن در اثر کمبود ویتامین آ ضعیف می‌شود و درنتیجه احتمال بروز عفونت‌های تنفسی افزایش می‌یابد. تأخیر در رشد و عفونت‌های ناشی از کمبود شدید این ویتامین در کودکان رایج‌تر است. به طور کلی کمبود این ویتامین، باعث ابتلای مکرر به بیماری‌ها و عفونت‌ها خواهد شد.

برای آشنایی با سایر عوارض کبود این ویتامین و منابع غذایی تامین کننده آن، مطالعه لینک ریز را به شما پیشنهاد میکنیم:

در پایان لازم به ذکر است برخی از بیماری‌ها مثل اختلالات جذب و اسهال چرب باعث می‌شوند، کبد نتواند میزان کافی از این ویتامین را جذب کرده و فرد با وجود مصرف منابع غذایی حاوی آن ویتامین، همچنان علائمی از کمبود ویتامین آ را نشان خواهد داد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

منبع: رکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۷۴۶۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصول درمانی طب سنتی برای زیبایی پوست

یک متخصص طب سنتی درباره طراوت و شادابی پوست صحبت کرد و گفت: اگر پوست رطوبت غریزی مناسبی داشته باشد، شفاف و باطراوت به نظر می‌رسد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • اصول درمانی طب سنتی برای زیبایی پوست
  • آموزش یک مدل نوشیدنی کافی شاپی خوشمزه با طالبی
  • کمبود این ویتامین سبب کاهش وزن می‌شود
  • تاثیر عجیب این ویتامین روی عصبانیت
  • تاثیر عجیب این ویتامین روی خلق و خو
  • این علائم نشان دهنده کمبود ویتامین B۱ است
  • آموزش یک مدل نوشیدنی کافی شاپی خوشمزه با طالبی 
  • کمبود این ویتامین سبب لاغری می‌شود
  • سرخ‌پوست‌ها در بازی پرسپولیس! + عکس
  • کمبود اعتبارات عمرانی عامل پیشرفت نکردن شهرستان فلارد است