Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - هفته نامه ديده بان - آذين آموزگار: سارا اسکندري در سال هاي اخير يکي از ستاره هاي گريم به ويژه در تئاتر است. او که در خانواده اي هنرمند پرورش يافته است، مثل خواهران ديگرش ستاره و لاله و برادرانش، علاوه بر پدر که عاشق ادبيات و هنر بود، تحت تاثير عمويش عبدالحسين اسکندري بود و خيلي زود به سمت عشقش گريم کشيده شد که ماجراهايش را در همين مصاحبه مي خوانيد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



با اين چهره مطرح در پشت صحنه تئاتر «نفر دوم» به کارگرداني مرتضي اسماعيل کاشي صحبت کرديم. اما موضوع بحث مان «اليور توئيست» است؛ کاري که همگي با آن مي درخشند و سارا اسکندري هم با طراحي گريم زيبا و کار سنگين فوق العاده اش.
ورودتان به زمينه گريم چگونه بود؟ آيا با علاقه مندي هاي ديگر مانند بازيگري و نويسندگي و ... وارد هنر شديد يا از اول فقط براي رشته گريم به اين عرصه ورود کرديد؟
- دقيقا، فقط و فقط به خاطر گريم (با خنده)، به هر صورت گريم جزو علاقه مندي هايي بود که از دوران نوجواني در من به وجود آمد.
آيا در آن زمان ستاره و لاله را هم گريم مي کرديد؟
- بله. گريم آنها بعدها اتفاق افتاد. خاطرات مان را حتما براي تان مي گويم. از ابتدا به خاطر اين که عمويم، آقاي عبدالحسين اسکندري در رشته هاي هنري بودند، خيلي از فضا دور نبودم. در زمان ما به اصطلاح دهه پنجاهي ها، سريال ها و فيلم هايي که پخش مي شد خيلي خاص و محدود بودند و من از همان زمان در تيتراژها با اسامي اساتيد گريم آشنا شده بودم و کارهاي شان را دنبال مي کردم ولي راستش پدرم در آن زمان با وجود اين که عمويم هم در فضاي هنري مشغول بودند، خيلي مخالف فعاليت من در اين رشته بودند و نگاه شان نسبت به گريم خيلي خوب نبود. ولي من همچنان دوست داشتم و پافشاري مي کردم.

فکر کنم که پدر به شعر و نويسندگي خيلي علاقه مند بودند، درست است؟ با توجه به دوستاني که داشتند؛ جناب شاملو و ...
- بله. آقاي شاملو، آقاي دولت آبادي و آقاي کريمي حکاک در زمينه ادبيات از دوستان صميمي پدرم بودند. در زمينه هنر و بازيگري هم زنده ياد رضا کرم رضايي عزيز که من الان بودن در تئاترم را مديون ايشان هستم. ايشان من را به آقاي جلال معيريان معرفي کردند و با گپ و گفت هايي که داشتيم ايشان تشخيص دادند که اگر تئاتر را ادامه بدهم بهتر است.
تا قبل از آن کاري انجام داده بوديد؟
- خير اما در دبيرستان شيطنت هايي مي کردم؛ مخصوصا وقت هايي که دوست نداشتم به مدرسه بروم. مثلا به ياد دارم براي غيبتم به مدرسه گفتن بودم که تصادف کردم و خيلي خيلي جدي اين ماجراي تصادف را که انگار در آن صورتم هم کبود شده را پياده کردم. اول در رابطه با کبودي ها و رنگش تحقيقات کردم و با لوازم آرايشي مادرم وارد عمل شدم (با خنده). دقت مي کردم که تمامي موادي که مصرف مي کنم مات باشد و اکليلي نداشته باشند و ابتدا تازگي کبودي را پياده کردم و رفته رفته تغيير رنگ دادم و طي 9-8 روز به زردي کبودي رساندم. آنقدر خوب پيش رفت که ناظم و مدير مدرسه اصلا متوجه نشدند (با خنده).

نمايش «فهرست»
خاطره جالب ديگري که دارم در رابطه با ستاره است. يادم مي آيد که در کتاب هايي که مي خواندم و تصاويري که مي ديدم ايده هايي به ذهنم مي رسيد. ستاره هم که در آن زمان عشق بازيگري بود. خواهش که کردم پذيرفت و همراه من به پشت بام خانه آمد و گريمش کردم، آن هم گريم يک آدم معتاد. يک کت مندرس هم پيدا کرديم و تنش کرديم. يک علاءالدين گذاشتم جلوش و يک سيگار هم دادم دستش و ... (با خنده). بعد سيامک برادرم آمد و کلي از ستاره با آن وسايل عکس گرفت. فکر کنم الان هم عکس هايش موجود باشد. آن روز دايي ام خانه مان ميهمان بودند و خلاصه وقتي که ستاره داشت از پله ها پايين مي آمد در خانه را باز کردند و وقتي ستاره را در آن ظاهر ديدند، حال شان بد شد.
با همين کارها و شيطنت ها آن قدري پافشاري کردم که آقاي کرم رضايي به پدرم گفتند که اجازه بده چيزي که سارا دوست دارد اتفاق بيفتد و افتاد. در آن زمان که سال 71 بود اولين کلاس هاي رسمي آزاد سينمايي توسط آقاي جلال معيريان تشکيل شد که من جزو اولين هنرجوهاي شان شدم.

نمايش «رُم»
از ترس آتيلا پسياني عرق کرده بودم!
در آن کلاس چه کساني از همدوره اي هاي الان تان با شما همکلاس بودند؟
- اگر اشتباه نکنم آقاي حميد مهين دوست از هم دوره اي هاي من بودند. کيارش رويگري، پسر آقاي رويگري هم همين طور.
از آن دوره شما از همه حرفه اي تر کار را دنبال کرديد، درست است؟
- من با کلاس هاي آقاي معيريان شروع کردم و بعد توسط آقاي کرم رضايي تشويق شدم که به سمت تئاتر بيايم و در آن زمان استاد گريم تئاتر، استاد عزيزم خانم مهين ميهن بودند که اصلا هيچ هنرجويي را قبول نمي کردند و به خاطر آقاي کرم رضايي و لطف آقاي عزت الله مهرآوران که در آن زمان سمتي در مرکز هنرهاي نمايش داشتند پذيرفتند که در دوره هاي شان شرکت کنم. در نهايت من با بچه هاي تئاتر به صورت يک دوره 3 ماهه کلاس هاي نمايش را گذراندم و بعد از آن از موسسه دانشگاهي رسام هنر که مقابل دانشگاه تهران بود، طي يک دوره 13 ماهه مدرکم را که معادل فوق ديپلم آن زمان بود گرفتم.

نمايش «اليور توئيست»
چه زماني اولين بار يکي از ستاره هاي دنياي تئاتر را گريم کرديد؟ و چه زماني اسم تان در بروشور به عنوان گريمور آمد؟
- يادم نيست که مربوط به چه کاري بود اما يادم هست که يک سال بعد از ورودم به کارهاي جدي که در کنار خانم مهين انجام مي دادم اتفاق افتاد. اما اولين کاري که خودم طراحي آن را انجام دادم مربوط به سال 77 بود. تئاتر «تبار خون» به کارگرداني آقاي آتيلا پسياني، که يکي از عجيب ترين روزهاي زندگي من بود. يادم هست که من کاملا با انجام اينکار مخالفت مي کردم و مي خواستم که به اصطلاح فرار کنم از زير اين کار و خانم مهين به من اصرار فراواني مي کردند که بايد اين کار را انجام دهم.
در آن زمان آتيلا جان را دورادور مي شناختم و براي من يک ابهت خاصي داشتند. در آن کار آقاي پسياني علاوه بر کارگرداني بازي هم مي کردند و نقش مقابل شان خانم فاطمه نقوي بودند. بعد از اين که کارها را طراحي کردم و با خانم مهين طرح ها را چک کرده و اوکي گرفتم، روز کار رسيد و اين موضوع را به خوبي ياد دارم زماني که داشتم کار مي کردم چون مي دانستم آقاي پسياني خيلي به گريم اشراف دارند و خيلي آدم جدي هم هستند، از پيشاني و جزءجزء صورتم از شدت استرس عرق مي ريخت و دستانم مي لرزيد و اصلا هم نمي توانستم جلوي خودم را بگيرم.

نمايش «اليور توئيست» (مهناز افشار - نانسي)
با همان استرس داشتم کار مي کردم که آتيلا جان گفتند خيلي سخت نگير! همه چيز اوکي ها!!!... و همان دو جمله ترس من را کنترل کرد و توانستم کارم را انجام دهم. براي کساني که اول راه هستند و خيلي عجله دارند که شناخته شوند بگويم که من همان کسي هستم که در ابتدا هيچ چهره اي زير دستم نمي نشست چون من را نمي شناختند. اين را هم اضافه کنم که بعد از اين که در سال 71 من در کنار خانم مهين آن دوره ها را گذراندم با خيلي از بچه هاي عزيز هنرهاي زيبا که در حال حاضر همگي شناخته شده هستند و معروفيت جهاني دارند، همکاري داشتم. در آن زمان گريم پايان نامه هاي بچه ها را انجام مي دادم. مثلا پايان نامه آقاي اصغر فرهادي عزيز و پريسا بخت آور و خيلي هاي ديگر. الان حضور ذهن ندارم متاسفانه.
از طراحي گريم پايان نامه اصغر فرهادي تا شهاب حسيني!
ستاره را اولين بار چه زماني در تئاتر گريم کرديد؟
- اولين بار سال 72 در تئاتري به نام «افسانه» که مينا ابراهيم زاده در دانشگاه هنرهاي زيبا به نمايش گذاشت که علاوه بر ستاره خيلي از دوستان خوب مان اولين بازي شان را در آن کار انجام دادند. شهاب حسيني، نيما رئيسي و يوسف تيموري و ... آن کار يک تئاتر دانشگاهي بود که در جشنواره فجر هم به نمايش در آمد.

وقتي ستاره در تئاتر ستاره شد چه زماني گريمش کرديد؟
- تئاتر «دندون طلا» در سال 78 که اولين کار بزرگ ستاره بود. البته من جزو بچه هاي اجراي گريم بودم و طراحي آن کار با من نبود اما ستاره را من گريم کردم.
نمايش موزيکال اوليور توئيست!
کلي از بچه ها در اتاق گريم منتظرتان هستند و علي رغم ميلم مجبورم که به مصاحبه سرعت بدهم و بروم سر کار آخرتان که تئاتر «اليور توئيست» است. شما در حال حاضر جزو ستاره هاي ... (خانم اسکندري مي خندد) درست است که سارا هستيد ولي در زمينه تئاتر جزو ستاره هاي گريم هستيد (با خنده) و در کارهاي درخشاني نام تان را مي بينيم و «اليور توئيست» با گريم هاي سنگينش، يکي از همان کارهاي درخشان است. يک مقدار در رابطه با اين کار براي مان توضيح دهيد؟ فقط طراحي گريم با شما بود يا در طراحي لباس هم حضور داشتيد؟
- طراحي لباس و آکسسوار اين کار بر عهده خانم شيما ميرحميدي از همکاران و دوستان خوب من است. با توجه به همکاري هايي که در تئاتر با هم داشتيم، توانستيم سليقه همديگر را پيدا کنيم و به اصطلاح حرف همديگر را به خوبي بخوانيم. اين موضوع يکي از موفقيت هاي اين کار محسوب مي شود چون همان طور که مي دانيد گريم و طراحي لباس در همه جا و مخصوصا در تئاتر خيلي به هم نزديک و با هم مرتبط هستند.

نمايش «اليور توئيست» (هوتن شکيبا - فاگين)
با خانم ميرحميدي، پارسال در تئاتر «روياي يک شب نيمه تابستان» که در جشنواره فجر توانست موفقيت هايي را رقم بزند هم همکاري داشتيم و اين کار در بخش بصري اش در بخش بين الملل هم در بخش لباس و هم در گريم توانست جوايزي را از آن خود کند. زماني که براي کار اليور توئيست به من پيشنهاد همکاري دادند، قاعدتا اولين سوالم اين بود که طراح لباس چه کسي است؟ و وقتي متوجه شدم که در اين کار هم با خانم ميرحميدي همکاري دارم خوشحال شدم. مي دانستم که مي توانيم به خوبي به ايده مشترکي برسيم و کار خوبي رقم مي خورد.
زماني که اين کار را پذيرفتيد آيا رجوعي به فيلم هايي که ساخته شده داشتيد؟ در مورد تاريخ آن دوران مطالعه اي داشتيد؟ اصلا کتاب اليور توئيست را خوانديد؟
- «اليور توئيست» چارلز ديکنز براي همه ما نوستالژي دارد و براي من هم قاعدتا همين طور است. اين کتاب را پدرم داشت و من در سن 13 سالگي خوانده بودم. در دوره ما هم فيلم اين رمان بارها و بارها در تلويزيون مان پخش شده بود. مدل هاي مختلفي که از اين رمان استفاده شده بود براي من جذابيت خاصي داشت. البته اين اثر را چند سال پيش هم به يک صورت ديگر کار کرده بوديم. در آن کار قرار بود که فضا مدرن باشد و کلا فضا با اين کار متفاوت بود. اين بار موضوعي که بيشتر براي من جذاب بود و تشويقم کرد که اين کار را انجام دهم نمايش آن به صورت اپرا بود و اين که قرار بود موزيکال باشد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۷۴۹۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«بیرون پشت در» را در تئاتر شهر ببینید!

به گزارش خبرگزاری مهر، نمایش «بیرون پشت در» به نویسندگی محمد ‌رحمانیان‌ثابت و کارگردانی پرهام خاکزاد با تهیه‌کنندگی سجاد افشاریان، روزهای پایانی اردیبهشت‌ ۱۴۰۳ در مجموعه تئاتر شهر روی صحنه خواهد رفت.

این نمایش در بخش دانشجویی چهل‌ و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور داشت و جایزه ویژه هیات داوران و تندیس بازیگری مرد را دریافت کرد.

«بیرون پشت در» در اولین جشنواره تئاتر «هم‌آغاز» به‌ عنوان بهترین اثر از نگاه مردم و مخاطبان معرفی شد.

خاکزاد پیش از این در نمایش‌های «بک تو بلک»، «تنهایی و تن‌هایی وطن‌هایی»، «هر کسی یا روز میمیرد یا شب، من شبانه روز»، «خواب‌کشی»، «مختلفیم» و… نیز حضور داشته است.

اطلاعات بیشتر و بلیت‌فروشی نمایش «بیرون پشت در» به‌زودی اعلام می‌شود.

عکس از امیرحسین میرزائی است.

کد خبر 6089905 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • نقش حیاتی تولید در گره گشایی مشکلات جامعه
  • تئاتر ۲ روز تعطیل می‌شود
  • سالن‌های تئاتر ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت اجرا ندارند
  • خبری که تیر خلاص را به سارا و نیکای پایتخت زد 
  • برگزاری جشنواره استعدادیابی «ستاره‌های شهر» در قم
  • مشتریان به نشان استاندارد و اصالت قطعات خودرو توجه کنند
  • ۸۵ زائر گیلانی حج تمتع به عربستان اعزام شدند
  • «بیرون پشت در» را در تئاتر شهر ببینید!
  • پاکبان پاک‌سرشتِ زنجانی
  • «پایتخت ۷» با بازیگران بومی ساخته می‌شود