Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک ماه ونیم پیش بود که خبرنگار «ایران» در مناطق زلزله زده کرمانشاه حاضر شد و از روزهای پراسترس زلزله‌زدگان گزارشی تهیه کرد. مردم در آن روزها هنوز از نبود سرویس بهداشتی و حمام گله داشتند و گفتند که حمام صحرایی و دستشویی ندارند در آن گزارش خبرنگار ایران نوشت نزدیک 500 خانوار فقط از یک حمام و دستشویی استفاده می‌کنند و در بسیاری از مناطق مردم مجبورند هر روز صبح در صف طولانی بایستند تا بتوانند از دستشویی استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایران آنلاین /  مشاهدات ایران نشان می‌داد بسیاری از مردم منطقه بیش از یک ماه بود که حمام نرفته بودند. حالا با گذشت نزدیک سه ماه از زلزله کرمانشاه مسئولان وزارت بهداشت نیز می‌گویند تعداد کانکس‌های بهداشتی کافی نیست و این موضوع منجر به تشدید بیماری‌های عفونی می‌شود.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به تکمیل نشدن ساخت سرویس‌های بهداشتی در مناطق زلزله‌زده، گفت: دستگاه‌ها باید کاری کنند که تا پایان سال تمام مشکلات بهداشت محیطی این مناطق برطرف شود؛ چراکه با شروع فصل گرما، عوارض اقدامات غیربهداشتی تشدید می‌شود.

به گزارش ایسنا، مهندس محسن فرهادی، درباره مهم‌ترین نیازهای بهداشتی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه گفت: در حال حاضر یکی از مهم‌ترین نیازهای این مناطق توالت و حمام بهداشتی است و این موارد هنوز تکمیل نشده است؛ چراکه بهسازی آنها با توجه به شرایط جوی سخت بوده است. علاوه بر آن در بعضی نقاط هنوز دفع غیربهداشتی فاضلاب وجود دارد و پسماندهای خانگی در برخی مناطق شهری و روستایی پخش هستند. هنوز نیز برخی قسمت‌ها در این مناطق نیاز به تسطیح، شن‌ریزی و کف‌سازی دارند.

برش
پیگیری برای اسکان بیماران خاص و مادران باردار مناطق زلزله‌زده
نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت در مناطق زلزله‌زده غرب کشور، چگونگی حمایت از بیماران را در این مناطق تشریح کرد و گفت: پیگیری برای اسکان بیمارانی که تاکنون اسکان داده نشده‌اند، ادامه دارد. به‌گزارش ایسنا طیب قدیمی، درباره برنامه وزارت بهداشت در مناطق زلزله‌زده غرب کشور جهت حمایت از بیماران خاص، گفت: دانشگاه علوم پزشکی منطقه، لیست این بیماران را از قبل داشته‌ است و بعد از زلزله تمام نشانی‌های جدید این بیماران نیز جمع‌آوری و آنها را شناسایی کرده‌ است. معاونت اجتماعی و رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با همراهی ستاد، اسکان این بیماران را در اولویت قرار داده‌اند. علاوه بر آن اگر بیماران نیاز به مراقبت و ویزیت داشته باشند، در درمانگاه‌هایی که به این موضوع اختصاص داده شده، در اولویت قرار می‌گیرند. وی افزود: تعدادی از خیران برای بیماران بخصوص کسانی که روی تخت هستند، در زلزله آسیب دیده‌اند و نمی‌توانند در چادر زندگی کنند، با کمک و هدایت معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی، اسکان فراهم کرده‌اند؛ دانشگاه بیماران خاص و مادران باردار را به آنها معرفی کرده تا آنها خودشان به‌صورت مستقیم بتوانند کانکس در اختیارشان قرار دهند. مادران باردار نیز در اولویت اسکان قرار داده شده‌اند.

وی افزود: برای جمع‌آوری زباله‌ها و پسماندها نیاز به مخازن بیشتری داریم. جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی ناشی از زلزله و تسطیح مخروبه‌ها نیز باید ادامه پیدا کند. فعلاً به دلیل سردی هوا مشکلات بهداشتی زیادی نداریم، اما دستگاه‌ها باید کاری کنند که تا پایان سال تمام مشکلات بهداشت محیطی این مناطق برطرف شود؛ چون با شروع فصل گرما عوارض اقدامات غیربهداشتی تشدید می‌شود.

تا الآن نگرانی خاصی وجود نداشته است، اما دراین فصول امکان بروز تمام بیماری‌های ناشی از دفع غیربهداشتی فاضلاب، رشد حشرات و جوندگان و بیماری‌های واگیرمرتبط وجود دارد.
معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت همچنین اضافه کرد: تیم‌های عملیاتی بهداشت محیط از ۲۱آبان ماه که زلزله اتفاق افتاد با هدف ارائه خدمات بهداشت محیط و جلوگیری از شیوع بیماری‌های واگیر و غیرواگیر منتقله از آب و غذا به این مناطق اعزام شدند. تاکنون بیش از ۱۱۳ هزار خانواده در ۸۶ روستا و شش شهر بزرگ کرمانشاه تحت پوشش خدمات این نیروها قرار گرفته‌اند.
فرهادی با اشاره به تلاش نیروهای بهداشت محیط برای تأمین آب سالم در این مناطق بیان کرد: برای تأمین آب سالم لازم بود کدورت آب و کلرسنجی انجام شود؛ به همین منظور ۱۶۲۷۹منبع توزیع آب شرب کنترل شدند و از ۱۳۳۹ منبع نمونه آزمایشگاهی گرفته شد. از این تعداد ۱۰۷۴ مورد مشکلی نداشته‌اند و برای سایر منابع، مداخلاتی مانند کلرزنی و... انجام شد. تاکنون حدود ۱۰۹۰۸ مورد کنترل توزیع غذا صورت گرفته‌ است و بیش از ۱۸تن مواد غذایی که می‌توانست منجر به مسمومیت و بیماری شود، معدوم شده‌ است. نگهداری نامناسب و تاریخ مصرف گذشته بودن از جمله دلایل معدوم شدن این موادغذایی بود.
به گفته معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، کنترل پسماندها، نظارت بر دفع بهداشتی و فضولات دامی و سرویس‌های بهداشتی در دستور کار نیروهای بهداشت محیط در مناطق زلزله قرار دارد.
فرهادی ادامه داد: تاکنون ۸۶۸۸۶ مورد مشکل توالت در این مناطق برطرف شده و بر بهسازی، بازسازی و احداث ۱۱۰۷ چشمه توالت نظارت شده است. علاوه بر آن، بازسازی ۶۵۳باب حمام و کنترل و گندزدایی سطوح سرویس‌های بهداشتی نیز انجام شده است. علاوه بر آن ۱۷۷۶۴۵ مترمربع سم پاشی و ۵۴۰ مترمربع طعمه‌گذاری برای از بین بردن جوندگان و موش انجام شده است؛ چرا که معمولاً در این شرایط به دلیل در دسترس بودن پسماندها، آمار جوندگان افزایش می‌یابد.
هشدار  وزارت بهداشت نسبت به خطر بروز «سالک» در مناطق زلزله‌ زده
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در باره آخرین وضعیت بیماری‌های مناطق زلزله‌زده غرب کشور گفت: از نظر من به‌عنوان یک کارشناس، اتفاقاتی که تاکنون در مناطق زلزله‌زده رخ داده، باور کردنی نیست؛ چرا که با توجه به سرمای هوا و مشکلات مردم، انتظار داشتیم که بیماری‌های واگیر، بیماری‌های اسهالی، آنفلوانزا و وبا در بین مردم این مناطق شایع شود، اما خوشبختانه اینچنین نشد.
دکتر محمدمهدی گویا، با بیان این مطلب، افزود: شیوع نیافتن بیماری‌های مختلف در مناطق زلزله‌زده با برنامه‌ریزی‌های دقیق انجام شد و تمام راه‌های ابتلا به بیماری‌های واگیر را بستیم و انتظار آن بود که در این مناطق، سرمازدگی و آتش‌سوزی ناخواسته در چادرها رخ دهد، اما همه این مخاطرات، کنترل و پیشگیری شد و به مردم آموزش‌های لازم ارائه شد.
وی با بیان اینکه تاکنون هیچ بیماری‌ای در مناطق زلزله زده شیوع پیدا نکرده و فراگیر نشده است، افزود: به عوارض حوادثی مانند زلزله، در بلند مدت توجه داریم و انتظار داریم که با گرم شدن هوا، شاهد بروز برخی بیماری‌ها باشیم و به همین دلیل اقدامات خود را آغاز کرده‌ایم و ممکن است بیماری ‌هایی مانند سالک در بین مردم مشاهده شود.
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت یادآور شد: زلزله
با قدرت بالا باعث می‌شود که ساختمان‌ها تخریب شوند و آوارهای این ساختمان‌ها زیاد باشد و وجود آوارها موجب گسترش انفجاری سالک می‌شود و اگر اقدامات انجام شده در جهت آواربرداری با سرعت بیشتری انجام شود، امید داریم که از بروز بیماری سالک پیشگیری شود. بنا بر اعلام وبدا، گویا،
با تأکید بر آواربرداری برای پیشگیری از بیماری سالک تأکید کرد: باید به فکر جمع‌آوری زباله در مناطق زلزله‌زده باشیم زیرا زباله، کانونی برای رشد و تکثیر حشرات و بویژه پشه و همچنین موش است. باید تکلیف فاضلاب این مناطق بسرعت مشخص شود و اقدامات جمع‌آوری زباله و فاضلاب در مناطق زلزله زده تشدید شود تا اتفاق خاصی رخ ندهد./ روزنامه ایران

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۷۵۵۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«ارس» همچنان محصور و دور از انظار

ایسنا/خراسان رضوی معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل محیط زیست خراسان رضوی گفت: پلنگ باغ وحش مشهد به دلیل شکستگی دست چپ همچنان تحت درمان است.

جواد نباتی در گفت‌وگو با ایسنا و در رابطه با آخرین وضعیت ارس عنوان کرد: ارس، پلنگ باغ وحش مشهد که در حال حاضر حدود ۱۲ سال سن دارد، با توجه به سابقه بیماری عصبی پیشرونده و غیر قابل برگشت و افزایش سن گونه وضعیتی خاص داشته که باعث شده  از لحاظ حرکتی ، حرکت محدودی داشته باشد.

وی افزود: این گونه به جهت شکستگی دست چپ از ناحیه بازو  مدتی است که تحت درمان است و به همین علت  در دید عموم  نیست.

نباتی در رابطه با علت این شکستگی اظهار کرد: ارس از سال ۹۷ به دلیل بیماری عصبی گاهی دچار تشنج می‌شود که با دارو تحت درمان است ولی باز هم گاهی اوقات تشنج می‌کند و پس از بررسی‌های انجام شده علت شکستگی بازوی چپ، همین تشنج و به خصوص زمان اوج‌گیری تشنج تشخیص داده شده است. 

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه حیوان به دلیل بیماری عصبی کلا  تحرک زیادی ندارد، لنگش و آسیب به بازو  حیوان دیر تشخیص داده شده و اخرین بار لنگش، در حدود دو هفته به اخر سال ۱۴۰۲ یعنی نیمه اسفندماه  دیده شده است.

نباتی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط خاص بیماری ارس و احتمال ریسک بالا برای بیهوشی ارس، در نهایت با تصمیم تیم درمانی در تاریخ ۱۹ فروردین سال جاری از دست ارس عکس رادیوگرافی تهیه شد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل محیط زیست خراسان رضوی گفت: در حال حاضر ارس در باغ وحش مشهد در فضای مربوط به خودش نگهداری شده، که البته به صورت محصور و دور از انظار عمومی است.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • آموزش شستشوی دست و تغذیه سالم برای کودکان
  • ۶۷۰ مدرسه در استان زنجان نیازمند مقام سازی هستند
  • بیماری‌های دهان و دندان یکی از شایعترین بیماری‌های غیرواگیر است
  • سراب سفره کوه سلسله
  • «ارس» همچنان محصور و دور از انظار
  • احداث سرویس بهداشتی در پارک حجاج تبریز
  • احداث سرویس بهداشتی پارک حجاج تبریز
  • تحقق طرح کاهش مصرف پلاستیک نیازمند تلاش همگانی است
  • موافقت رئیس جمهور با پیشنهاد استاندار کرمانشاه برای تشکیل کارگروه اشتغالزایی
  • موافقت رئیس جمهور با پیشنهاد استاندار کرمانشاه مبنی بر تشکیل کارگروه اشتغالزایی