Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل > آمریکا - در روز 29 ژانویه سال 2018 ، کمیته منتخب دائمی اطلاعاتی مجلس نمایندگان (از این پس کمیته خوانده می شود) به افشای عمومی تفاهم نامه ای رای داد که حاوی اطلاعاتی طبقه بندی شده بود و در ارتباط با فعالیت های نظارتی این کمیته در اختیارش گذاشته شده بود.

به گزارش خبرگزاری صداو سیما،  کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا ، (تفاهم نامه ای که به این نامه پیوست شده است).

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همانگونه که در بند 11 (جی) از قانون X مجلس نمایندگان آمده است ، کمیته این تفاهم نامه را بر اساس تشخیص آن که انتشارش منافع عمومی را تامین می کند، در اختیار رئیس جمهور قرار داده است. قانون اساسی این اختیار قانونی را به رئیس جمهور داده است تا از افشای اسرار امنیت ملی جلوگیری کند.

همانگونه که دادگاه عالی به رسمیت شناخته است ، وظیفه رئیس جمهور است که اطلاعاتی را که به منابع و روش های اطلاعاتی ما و به دفاع ملی مربوط می شود طبقه بندی کند ، از طبقه بندی خارج سازد و یا دسترسی به چنین اطلاعاتی را کنترل نماید.

به منظور روان سازی نظارت فراخور کنگره ، قوه مجریه (دولت آمریکا) ممکن است اطلاعات طبقه بندی شده را به کمیته های مربوطه در کنگره واگذار کند همانگونه که در ارتباط با فعالیت های نظارتی کنگره در اینجا انجام داده است. قوه مجریه این کار را با این پیش فرض انجام می دهد که کمیته مطابق با قوانین آمریکا با احساس مسئولیت از اطلاعات طبقه بندی محافظت می کند.

هم اکنون کمیته تشخیص داده است که انتشار تفاهم نامه درست است. قوه مجریه ، تلاش کرده است درخواست های کنگره را برای از طبقه بندی خارج کردن مطالب خاص در جایی که منافع عمومی ایجاب می کند اجابت نماید. اما ، انتشار عمومی اطلاعات طبقه بندی شده با اقدام یکجانبه ی قوه قانونگذاری بسیار به ندرت اتفاق می افتد و نگرانی های فراوانی را درباره ی تفکیک قوا بوجود می آورد.

از این رو ، درخواست کمیته برای انتشار تفاهم نامه همچون درخواستی تفسیر می شود که با اختیار رئیس جمهور برای خارج کردن اطلاعات از طبقه بندی همخوانی دارد.

رئیس جمهور این را درک می کند که حفاظت از امنیت ملی بالاترین تعهد او به شمار می آید. به همین علت او به وکلا و کارکنان دستگاه امنیت ملی دستور داد این درخواست را برای خارج کردن اطلاعات از طبقه بندی ارزیابی کنند به گونه ای که با استانداردهای موجود و حاکم بر نگهداری اطلاعات طبقه بندی شده از جمله مواردی که در فرمان اجرایی 13526 آمده است سازگاری داشته باشد.

این استانداردها اجازه می دهد اطلاعات از طبقه بندی خارج شوند و این زمانی اتفاق می افتد که منافع عمومی افشاگری از هر نیازی به حفاظت از اطلاعات بالاتر باشد.

فرآیند بازبینی کاخ سفید همچنین داده هایی را شامل می شد که از دفتر مدیر اطلاعات ملی و وزارت دادگستری دریافت شده است. همخوان با این بازبینی و استانداردها ، رئیس جمهور تشخیص داده است که خارج شده تفاهم نامه از طبقه بندی درست و بجاست.

بر اساس این ارزیابی و با توجه به منافع عمومی مهمی که در تفاهم نامه نهفته است رئیس جمهور مجوز از طبقه بندی خارج شدن تفاهم نامه را صادر کرد. روشن است که تفاهم نامه منعکس کننده ی داوری های نویسندگان آن در کنگره است. رئیس جمهور می پذیرد که نظارت بر مواردی که با تفاهم نامه ربط دارد ممکن است ادامه داشته باشد.

اگر چه شرایطی که به از طبقه بندی خارج شدن اطلاعات در این فرآیند منجر شده فوق العاده است، قوه مجریه آماده است با کنگره همکاری کند تا درخواست های نظارتی منطبق با استانداردها و فرآیندهای کاربردی از جمله نیاز به حفاظت از منابع و روش های اطلاعاتی صورت پذیرند.

متن تفاهم نامه ای که به روز دوم فوریه سال 2018 به دستور رئیس جمهور (دونالد ترامپ) از طبقه بندی خارج شد به شرح زیر است:

موضوع: نقض قانون تجسس اطلاعات خارجی در وزارت دادگستری و اداره بازرسی فدرال (اف بی آی) هدف: این تفاهم نامه حقایق بروزرسانی شده ی مهمی را درباره بازرسی جاری کمیته از وزارت دادگستری و اداره تحقیقات فدرال (اف بی آی) و استفاده ی آنان از قانون تجسس اطلاعات خارجی در جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 در اختیار اعضا قرار می دهد. یافته های ما که جزئیات آن در زیر آمده است ،

1) نگرانی هایی را درباره مشروعیت و قانونی بودن تعاملات وزارت دادگستری و اف بی آی با دادگاه تجسس اطلاعات خارجی پیش می کشد و

2) نمایش دهنده ی ناکارآمدی دردسرساز فرآیندهای حقوقی است که برای محافظت از مردم آمریکا در برابر سوء استفاده هایی ایجاد شده اند که با فرآیند تجسس اطلاعاتی خارجی ارتباط دارد. بروزرسانی بازرسی: وزارت دادگستری و اف بی آی در روز 21 اکتبر سال 2016 از دادگاه تجسس اطلاعات خارجی مجوزی را درخواست و دریافت کردند که به آنان اجازه می داد کارتر پیج را در معرض تجسس الکترونیکی قرار بدهند.

پیج شهروند آمریکاست که داوطلبانه به ستاد تبلیغات ریاست جمهوری ترامپ مشاوره می داد. همسان به الزام های قانون تجسس اطلاعات خارجی ، این درخواست می بایست ابتدا بدست مدیر یا معاون اف بی آی گواهی و تایید شود. سپس تایید دادستان کل یا معاون دادستان کل یا دستیار دادستان کل برای بخش امنیت ملی که به تایید مجلس سنا رسیده باشد، لازم بوده است.

اف بی آی و وزارت دادگستری ابتدا حکم بازرسی از کارتر پیج را از قانون تجسس اطلاعاتی خارجی گرفتند و آن حکم را سه بار در دادگاه تجسس اطلاعاتی خارجی تمدید کردند. همانگونه که اساسنامه حکم می کند ، دستور قانون تجسس اطلاعات خارجی ضد شهروند آمریکایی باید هر 90 روز توسط دادگاه تجسس اطلاعات خارجی بروزرسانی شود و هر بار بروزرسانی هم مستلزم این است که علت احتمالی جداگانه برایش پیدا شده باشد.

جیمز کومی مدیر وقت اف بی آی سه درخواست یاد شده را به نیابت از اف بی آی امضا کرد و یک درخواست هم به امضای اندرو مک کاب معاون مدیر اف بی آی رسیده است.

دادستان کل وقت ، سالی ییتز ، دانا بوئنته ، معاون دادستان وقت و راد روزن استاین دادستان کل نیز هر کدام یک یا چند درخواست را به نیابت از وزارت دادگستری امضا کرده اند. به علت ماهیت حساس فعالیت اطلاعاتی خارجی ، انقیادهای قانون تجسس اطلاعات خارجی ( از جمله بروز رسانی ها) پیش از دادگاه تجسس اطلاعات خارجی طبقه بندی شده است. به همین ترتیب ، اطمینان و اعتماد عمومی در یکپارچگی فرآیند تجسس اطلاعات خارجی به توانایی دادگاه بستگی دارد که چگونه دولت را در بالاترین جایگاه قرار بدهد بویژه در جایی که سخن از تجسس از شهروندان آمریکایی در میان باشد.

اما سخت گیری دادگاه تجسس اطلاعات خارجی در حفاظت از حقوق آمریکایی ها که با بروز رسانی های 90 روزه ی فرمان های تجسس تقویت می شود لزوما به این بستگی دارد که دولت همه ی حقایق و موارد مربوطه را در اختیار دادگاه قرار بدهد.

این باید شامل اطلاعاتی باشد که مطلوب هدف درخواست قانون تجسس اطلاعات خارجی است و دولت از آن آگاهی دارد. در مورد کارتر پیج ، دولت دست کم چهار فرصت مستقل پیش از دادگاه تجسس اطلاعات خارجی در اختیار داشته است تا بدرستی حقایق مربوطه را فراهم نماید. اما یافته های ما نشان می دهد که اطلاعات و موارد مربوطه حذف شده است.

1) پرونده ای که بدست کریستوفر استیل به نیابت از کمیته ی ملی حزب دموکرات و ستاد تبلیغاتی هیلاری کلینتون گردآوری شده بخش ضروری درخواست قانون تجسس اطلاعات خارجی از کارتر پیج را تشکیل می دهد. استیل یکی از منابع درازمدت اف بی آی به شمار می آمد که ستاد تبلیغاتی هیلاری و کمیته ملی حزب دموکرات 160 هزار دلار از ناحیه ی شرکت حقوقی پرکینز کوی و شرکت تحقیقاتی فیوژن جی پی اس به او پرداخت کرده بودند تا اطلاعاتی تخریب کننده درباره ی روابط دونالد ترامپ با روسیه بدست بیاورد.

الف: نه در درخواست ابتدایی در اکتبر 2016 و نه در هیچ یک از درخواست های بروز رسانی شده نقش کمیته ملی حزب دموکرات و ستاد تبلیغاتی کلینتون یا هیچ حزب و ستادی در تامین مالی تلاش های استیل افشا یا اشاره نشده است گرچه مقام های ارشد اف بی آی و وزارت دادگستری منابع سیاسی پرونده ی استیل را شناسایی کرده بودند.

ب: در درخواست ابتدایی قانون تجسس اطلاعاتی خارجی خاطر نشان شده است که استیل برای شخصی آمریکایی که نامش گفته شده کار می کرد اما از فیوژن جی پی اس و مدیر گلن سیمپسون نامی برده نمی شود که شرکتی حقوقی در آمریکا (پرکینز کوی) که نمایندگی حزب ملی دموکرات را بر عهده داشت به آنان پول داده است.

در درخواست بیان نشده است که استیل در نهایت به نیابت از کمیته ی ملی حزب دموکرات و ستاد تبلیغاتی کلینتون کار می کرده و حقوق می گرفته یا اینکه اف بی آی جداگانه مجوز پرداخت به استیل برای همان اطلاعات صادر کرده است.

2) درخواست قانون تجسس اطلاعاتی خارجی از کارتر پیج همچنین خیلی گسترده به نقل از گزارش خبری در پایگاه اینترنتی یاهو نیوز به تاریخ 23 سپتامبر 2016 اشاره دارد که مایکل آیسیکوف نگاشته و بر سفر ژوئیه ی 2016 پیج به مسکو تمرکز دارد. این مقاله پرونده ی استیل را تایید نمی کند زیرا از اطلاعاتی گرفته شده است که استیل خود به یاهو نیوز درز داده است.

در دادخواست تجسس اطلاعات خارجی پیج به غلط ارزیابی شده است که استیل مستقیم اطلاعات در اختیار یاهو نیوز قرار نداده است. استیل در پرونده هایی که در دادگاه انگلیس وجود دارد پذیرفت که در سپتامبر 2016 بدستور فیوژن جی پی اس با یاهو نیوز و چندین رسانه ی دیگر دیدار داشته است. پرکینز کوی از تماس های رسانه ای استیل آگاهی داشت زیرا دست کم یکی از این دیدارها را در واشنگتن دی سی در سال 2016 با استیل و فیوژن جی پی اس جایی که این موضوع بحث شد میزبانی کرده بود.

52310

کلید واژه‌ها : مجلس نمایندگان آمریکا - ایالات متحده آمریکا - کنگره آمریکا - اف بی آی -

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۷۵۶۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انعقاد تفاهم‌نامه تأمین ناوگان اتوبوسرانی مشهد

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد گفت: تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان اتوبوسرانی و شرکت شهاب خودرو متعلق به آستان قدس رضوی منعقد شد.

محسن شریعتی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خراسان‌رضوی اظهارکرد: در راستای ارائه خدمات مطلوب و شایسته به زائران و مجاوران و بهبود وضعیت کیفی ناوگان، روز گذشته از شرکت شهاب خودرو بازدید به‌عمل آمد.

وب افزود: دراین بازدید، تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان اتوبوسرانی و شرکت شهاب خودرو متعلق به آستان قدس رضوی منعقد شد.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد گفت: بر اساس این تفاهم‌نامه ۱۸۰ دستگاه اتوبوس فعال و متوقف بازسازی و از ظرفیت‌های تولیدکننده در تأمین ناوگان انواع اتوبوس (۱۲ متری- ۱۸ متری)، اتوبوس برقی و مینی‌بوس دو درب استفاده خواهد شد.

کد خبر 749122

دیگر خبرها

  • امضای ۱۸ تفاهم‌نامه بین استان فارس و هیئت‌های خارجی
  • شرکت ملی نفت برای توسعه میدان‌های گازی تفاهم‌نامه‌های همکاری امضا می‌کند
  • تفاهم‌نامه همکاری ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و پالایشگاه نفت آبادان امضا شد
  • سه تفاهم‌نامه همکاری بین‌المللی در بخش کشاورزی امضا شد
  • نزدیک به ۷۰۰ همت برنامه سرمایه‌گذاری در استان فارس تعریف شده است
  • انعقاد ۳۱ تفاهم‌نامه داخلی و خارجی بر مبنای توانمندی‌های فارس در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴
  • انعقاد تفاهم‌نامه تأمین ناوگان اتوبوسرانی مشهد
  • ظرفیت های فارس، چشم ۳۲ هیات تجاری خارجی را گرفت
  • انعقاد تفاهم‌نامه‌ بنیاد نخبگان و آموزش و پرورش خراسان جنوبی
  • از رکوردها تا یک تفاهم‌نامه تئاتری و...