Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-28@08:20:38 GMT

دلايل فراموشي و درمان فراموشي

تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۹۷۵۸۴۰

دلايل فراموشي و درمان فراموشي

خبرگزاري آريا -

تا بحال دقت کرده ايد که چقدر آسان متن شعر و آهنگ ها را از 20 سال پيش به ياد مي آوريد، اما نام يک فرد خاص از هفته پيش تا حالا از ذهنتان به کلي پاک شده است؟اهنگ ها و ترانه هاي دوران جواني و يا کودکي با احساسات به حافظه ما چسبيده اند و جدايي ناپذيرند. خاطرات گذشته به صورت عمقي وارد مغزمان شده اند و مغز هر روز خاطرات جديدي به آن ها اضافه مي کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مادامي که سن بالاتر مي رود مطالب جديدتر را بيشتر فراموش مي کنيم و مطالب قديمي را همچنان به خوبي به ياد مي اوريم.
اسم ها برچسب هايي اختياري در مغز هستند. يعني اگر معناي خاصي از آن اسم در ذهنمان نباشد به ياد آوردن آن بسيار دشوار است در حاليکه موسيقي و متن آهنگ ها رابطه اي عميق با احساسات دارد، بنابراين به ياد اوردن آن ها به راحتي امکانپذير است.
دلايل فراموشي
رابطه جنسي ممکن است به طور موقت سبب فراموشي شود. فراموشي که از اين طريق حاصل مي شود نوعي فراموشي موقت و زودگذر است که به فراموشي زودگذر جهاني معروف است.شايد گاهي اوقات برايتان اتفاق افتاده باشد که براي چند لحظه به ياد نمي آوريد که کجا هستيد، ساعت چند است و ... اما خودتان و اعضا خانوادتان را مي شناسيد.رابطه جنسي ممکن است يکي از آن مواقعي باشد که پس از آن دچار اين مشکل مي شويد.
در طول بارداري و پس از آن ممکن است فعاليت مغز کمي دچار تغييرات شود. بعضي از خانم هاي باردار مي گويند که حافظه شان کمي درحين بارداري ضعيف عمل مي کند اما تحقيقات هنوز صحت اين مسئله را تاييد نکرده اند چرا که در آزمايشاتي که بر روي حافظه خانم هاي باردار انجام شد مشخص شد که در طول بارداري و پس از ان حافظه خانم ها کمي ضعيفتر از قبل عمل مي کند که احتمال مي رود فشار و استرسي که در اين دوران به خانم ها وارد مي شود سبب ضعيف شدن حافظه شان مي شود.
از سن 20 سالگي به بعد، سلول هاي مغز از بين مي روند و همين باعث تغيير در چگونگي به حافظه سپردن مي شود.البته اين مسئله کاملا طبيعيست. اما مي توان با داشتن فعاليت، روند از بين رفتن سلول ها را کاهش داد. ورزش کردن، رقصيدن، مطالعه کردن، جدول حل کردن و در اجتماع فعاليت داشتن مي تواند به گونه اي روند تحليل سلول هاي مغز را کاهش دهد.

صبحانه نخوردن باعث فراموشي مي شود.صبحانه را از دست ندهيد. صبحانه هوش را افزايش نمي دهد اما باعث مي شود که بهتر به خاطر بياوريد.مثلا به يک سخنراني رفته ايد يا در جلسه اي حاضر شده ايد اگر صبحانه نخورده باشيد محال است که سر خط را گم نکنيد و حتم به يقين فراموش مي کنيد که چه مي خواستيد بگوييد. اين فراموشي به دليل کاهش قند خون مي باشد.
استرس ناگهاني ممکن است حافظه تان را قوي تر کند. با ديدن صحنه اي ناراحت کننده و يا وحشتناک ،هورمون استرس منفجر مي شود و حافظه قوي تر عمل مي کند و طرف هوشيارتر مي شود. اما اگر اين استرس به طور مداوم ادامه پيدا کند بدن نمي تواند با آن سازگاري حاصل کند.استرس طولاني مدت و مزمن مي تواند بخشي از مغز را تحليل ببرد و به يادآوردن و تمرکز گرفتن را دچار مشکل کند.که همين مسئله منجر به بيماريهايي چون افسردگي، دلواپسي، مشکلات قلبي و ديابت مي شود.
انتي هيستامين ها و قرص هاي خواب به حافظه صدمه وارد مي کنند. ميليون ها نفر در آمريکا از قرص هاي آنتي هيستامين براي درمان آلرژي و يا قرص هاي خواب آور استفاده مي کنند که مشکلات موقت حافظه را در بر دارند. همچنين برخي انواع قرص هاي کاهش کلسترول خون تا حدودي حالت گيجي و کم کاري حافظه را در بر خواهند داشت.خوشبختانه زمانيکه مصرف دارو را متوقف کنيد مشکلات حافظه هم از بين خواهد رفت.

بعضي ها مي گويند که با شروع يائسگي، حافظه مان کمتر شده است اما اين تفکر کاملا اشتباه است. ماههاي آخر قاعدگي زنان، يعني چند ماه قبل از شروع يائسگي ممکن است تغييرات هورموني منجر به يک سري مشکلات شود.احساس گرما و حرارت زياد، و تا حدودي از دست دادن حافظه به سراغ 60% از خانم ها مي آيد که خوشبختانه موقت است. پس از گذشت تقريبا يکسال از يائسگي اين مشکلات رفع شده و به حالت اوليه باز مي گردد.
کلم بروکلي براي تقويت حافظه مفيد است.سبزيجات برگدار سبز مثل اسفناج و يا کلم بروکلي براي قلب و حافظه بسيار مفيد است. افرادي که اين سبزيجات را مي خورند خيلي ديرتر حافظه شان را ازدست مي دهند. غذاهايي که فوليک ايد فراوان دارند مانند عدس، نخود و حبوبات مي توانند به تقويت حافظه کمک زيادي بکنند.ماهي به دليل داشتن امگا 3 فراوان ، به مغز کمک زيادي مي کند.
بازي هاي فکري فراموشي را از شما دور مي کند.مطالعه اي در سال 2011 نشان داده است که افرادي که به طور مرتب با بازي هاي فکري سرگرم اند و جدول حل مي کنند از هر سني هم که شروع به اين کار کنند تا 2.5 سال روند تحليل حافظه شان را به تعويق مي اندازند.فعاليت هايي مثل خواندن، بازي هاي تخته اي،آلات موسيقي، رقصيدن، ورزش کردن، زوال عقل را کاهش مي دهند.
منبع: دلگرم


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۷۵۸۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا هیچ وقت یادمان نمی ماند درِ خانه را قفل کرده ایم یا نه؟

دانشمندان یک قدم به درک اینکه چرا بعضی چیزها را به خاطر می سپاریم و برخی دیگر را فراموش می کنیم، نزدیک تر شده اند.

به گزارش روزیاتو، محققان دانشگاه رایس ِ آمریکا دست به پژوهشی زدند که نشان داد ما برخی جنبه های یک تجربه همچون شرایط کلی را به جای جزئیات کوچک تر به خاطر می سپاریم.

به همین دلیل است که احتمال فراموش کردن تجربه های جزئی تر و پیش پا افتاده تری مانند قفل کردن یا نکردن در ِ خانه، بیشتر است.

برای درک بهتر نحوه ی عملکرد حافظه ی انسان، محققان دانشگاه رایس تصاویری را به شرکت کنندگان پژوهش خود نشان دادند.

در این آزمایش حافظه، برخی از تصاویری که برای شرکت کنندگان به نمایش درمی آمدند، تکراری و برخی دیگر جدید بودند.

برخی تصاویر شباهت زیادی به یکدیگر داشتند، اما در برخی دیگر تشخیص تفاوت های آن ها از یکدیگر دشوارتر بود. هدف از نمایش تصاویر مشابه، مختل کردن حافظه با شبیه سازی تجربیات پیش پا افتاده ای بود که روزانه داریم، مانند قفل کردن در ِ خانه.

محققان پی بردند که به یاد ماندنی ترین تصاویر که احتمال به خاطر سپردن آن ها توسط شرکت کنندگان بیشتر بود، تصاویری رنگارنگ با حضور افرادی در عکس بودند. به عبارت دیگر، تصاویری که شلوغ و بی نظم نبودند، فراموش نشدنی تر بودند.

گرچه شرکت کنندگان به یادماندنی ترین تصاویر را به درستی به یاد آورده بودند، اما اثر آن بعد از ۲۴ ساعت از میان رفت. این به ویژه درمورد به یاد آوردن تجربیات مثبت صدق می کرد، امری که نشان داد این دست تجربیات در ابتدا به یاد می مانند، اما بیشتر مستعد فراموش شدن هستند.

گرچه معمولاً تصور این است که احساسات می توانند فرآیند پردازش حافظه را بهبود بخشند، اما انسان ها اغلب جنبه ی اصلی یک تجربه یا به عبارتی دیگر «مخلص کلام» را به یاد می آورند، نه جزئیات اضافی را. به گفته ی محققان، گذشت زمان اغلب این موضوع را تشدید می کند.

برای مثال، اگر سعی کنیم که به خاطر آوریم در سال گذشته چه کارهایی انجام دادیم، احتمالاً کارهای زیاد و مختلفی را به خاطر می آوریم. با این حال، احتمالاً تنها برخی از این خاطرات را با جزئیات زیاد به خاطر می آوریم. ممکن است به یاد بیاوریم که به سفر رفته بودیم، اما احتمالاً یادمان نمی آید که در هر روز ِ سفر چه فعالیت هایی انجام داده بودیم.

نتایج این پژوهش نشان داد محتوای احساسی، مدت زمان گذشته یک تجربه و ویژگی های ادراکی حافظه، همگی در به خاطر آوردن یا نیاوردن جزئیات یک اتفاق تأثیرگذارند.

به گفته ی محققان دانشگاه رایس، این پژوهش نشان داد که تجربیاتی که برای یک شخص فراموش نشدنی هستند، مثل جشن تولد، مرگ عزیزان و غیره، به احتمال زیاد برای یک شخص دیگر هم فراموش نشدنی هستند. این ها اغلب تجربیات مثبت یا منفی هستند.

این محقان می گویند ما اغلب تصور می کنیم که خاطرات احساسی بهتر به خاطر سپرده می شوند، اما در حقیقت این ویژگی های اصلی یک خاطره است که به خاطر سپرده می شود، اما جزئیات آن ممکن است فراموش شوند.

یکی از دلایل اینکه ما نمی توانیم همه ی تجربیات مان را به خاطر آوریم این است که مغز ما ظرفیت محدودی دارد.

به گفته ی محققان، مغز ما احتمالاً نمی تواند هر چه که تجربه می کنیم را به خاطر بسپارد و به همین دلیل مجبور هستیم اندکی از اطلاعاتی که مهم نیستند را به شکل انتخابی فراموش کنیم.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • همه‌چیز درباره سردردهای بعد از ورزش؛ چگونه درمانش کنیم؟
  • بیمارستان شفاء، حافظه ی جنایات رژیم صهیونیستی
  • این سردردها نشانه چیست؟
  • دلایل حذف یک سریال از پلتفرم‌ها ایرانی
  • برای تقویت حافظه چی بخوریم بهتر است؟
  • خطر فراموشی در کمین زندگی عشایری
  • چرا هیچ وقت یادمان نمی ماند درِ خانه را قفل کرده ایم یا نه؟
  • رد پای لابی صهیونیستی در هیاهوی دوباره خارج نشینان | توماج، اسم رمز فراموشی فاجعه غزه
  • آتش و فراموشی؛ روایت استاد فلسطینی از زندگی خانواده او در غزه
  • برای تقویت حافظه چی بخوریم؟