Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی سید محمدی، مشاور رئیس و مسئول امور فرهنگی سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به حمایت سازمان بهزیستی از 30 هزار دانشجوی کشور، گفت: سازمان بهزیستی در خصوص تأمین هزینه‌های تحصیل این دانشجویان به آنها کمک می‌کند.

عمل به قرآن یکی از بهترین راه‌های توانمندسازی جامعه هدف بهزیستی

وی از تلاش برای ارائه خدمات به این دانشجویان در حوزه‌های معنوی نیز خبر داد و گفت: آموزش قرآن یکی از مباحث جدی است که با اولویت به عنوان یکی از مباحث جدی در توانمندی سازی جامعه هدف به آن توجه داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آشنایی با مفاهیم قرآن و تشویق به عمل به این مفاهیم یکی از بهترین راه‌های توانمندسازی جامعه هدف بهزیستی است.

حجت‌الاسلام سید محمدی به سابقه 32 ساله برگزاری مسابقات قرآن معلولان و جامعه هدف بهزیستی اشاره و خاطرنشان کرد: برای اینکه از شرکت کنندگان در این مسابقات به ویژه از دانشجویان به عنوان سرمایه مفید برای خود و جامعه استفاده شود تصمیم گرفته شد با همکاری سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور طرح تربیت معلم قرآن کریم ویژه دانشجویان جامعه هدف بهزیستی را عملیاتی کنیم.

وی افزود: از میان 30 هزار دانشجوی تحت حمایت سازمان بهزیستی که دانشجویان معلول جسمی ـ حرکتی را نیز شامل می‌شد، 700 نفر با ابتکار و تلاش خودشان موفق شده بودند بر روخوانی و روانخوانی قرآن مسلط شوند، که پس از مصاحبه 200 نفر که واجد شرایط کلی آموزش به عنوان دانشجو معلم قرآن بودند انتخاب شدند و اکنون در حال گذراندن دوره مربیگری قرآن کریم هستند.

مشاور رئیس سازمان بهزیستی بر استعداد این گروه از جامعه هدف بهزیستی برای تبدیل شدن به معلم قرآن و تدریس قرآن در خوابگاه‌ها، دانشگاه‌ها و ... تأکید و در پاسخ به این سؤال که چه برنامه دینی برای دانش‌آموزان تحت حمایت بهزیستی دارید؟ گفت: 120 هزار دانش‌آموز تحت حمایت ما قرار دارند. بسته به توان استان‌ها برنامه‌هایی برای این دانش آموزان اجرا می‌شود و در مسابقات قرآنی سالیانه نیز از دانش‌آموزان دعوت می‌‌شود.

آموزش دینی و قرآنی کودکان بی‌سرپرست

وی تأکید کرد: در تمام مراکز شبانه روزی و مراکز نگهداری از کودکان بی‌سرپرست تحت حمایت سازمان بهزیستی هم یک مبلغ مطلع و مسلط به مسائل روانشناسی کودکان و نوجوانان یک یا دو روز در هفته به این مراکز می‌رود و به آموزش این کودکان قرآن و مسائل دینی به آنها می‌پردازد.

سید محمدی بیان کرد: ارزیابی‌ها نشان می‌دهد این آموزش‌ها اثربخشی خوبی داشته است. اما باید این مسئله را هم در نظر گرفت که این اقدامات فرهنگی برای بیش از چهار میلیون نفر جامعه هدف (شامل معلولان، سالمندان، کودکان بی سرپرست و بد سرپرست، زنان سرپرست خانوار و ...)، اقدامات کافی نیست و این اقدامات پاسخ‌گوی تمامی گروه‌های هدف نمی‌تواند باشد. اگر امکانات وسیع‌تر باشد و خیرین و عامه مردم به ما کمک کنند می‌توانیم در حوزه فرهنگی تحول جدی را ایجاد کنیم.

تأسیس اولین گروه خیرین فرهنگی سازمان بهزیستی

وی افزود: با همین هدف به تأسیس اولین گروه خیرین فرهنگی سازمان بهزیستی اقدام کرده‌ایم که مراحل نهایی ثبت این سازمان مردم‌نهاد به عنوان یک NGO در حال طی شدن است و خیرین بنامی هستند که در این حوزه قدم گذاشته‌اند و امیدواریم با همت مردم و اقدامات مردمی بتوانیم حوزه کاری‌مان را در این بخش توسعه بدهیم. اعضای این سازمان مردم نهاد افراد متمول و متدینی هستند که مایلند در حوزه فرهنگی برای جامعه هدف بهزیستی کار کنند.

بودجه محدود پاسخگوی نیاز فرهنگی چهار میلیون نفر نیست

سید محمدی با اشاره به اینکه با بودجه‌های محدود نمی‌توان اقدامات گسترده آن هم برای چهار میلیون نفر انجام داد، خاطرنشان کرد: به دلیل محدود بودن بودجه به سمت اقدامات بین بخشی دستگاه‌ها، نهادها، افراد و مؤسسات رفته‌ایم چرا که امکانات سازمان جوابگوی نیازهای بسیار زیاد گروه‌های هدف نیست به همین دلیل سعی می‌کنیم به عنوان تسهیل‌گر بخش‌های مختلف را به هم وصل و محصول مورد نیاز را تأمین کنیم.

وی به محصولات خاص فرهنگی که باید ویژه جامعه هدف بهزیستی تهیه شود نیز اشاره کرد و گفت: جامعه هدف ما به دلیل ویژگی‌های خاص، نیازهای خاصی هم دارد. مثلاً معلولان نیاز به آموزش و مطلع شدن از احکان شرعی خاص خود را دارند. در رساله‌های عملیه احکام عام برای عموم مردم هست اما نحوه وضو گرفتن، غسل کردن، نماز خواندن و ... یک فرد که از گردن قطع نخاع شده، متفاوت است و گاهی نیاز است با تصویر و کلیپ این احکام نمایش داده شود.

درک عبارت‌ها و مفاهیمی مثل استحباب، واجب و ... برای یک ناشنوا سخت است

مسئول امور فرهنگی سازمان بهزیستی کشور افزود: یک ناشنوا به راحتی نمی‌تواند کتاب توضیح المسائل را بخواند و مفاهیم آن را بفهمد. درک عبارت‌ها و مفاهیمی مثل استحباب، واجب و ... برای یک ناشنوا سخت است و باید با زبان اشاره، کلیپ و تصویر مسائل برای وی تشریح شود.

اپلیکیشن احکام ویژه معلولان در حال تولید است

وی افزود: بر همین اساس نیاز به انتشار کتاب و تولید نرم افزار احکام ویژه گروه‌های مختلف معلولان بود و ما موفق شدیم با همکاری چند گروه اپلیکیشن ویژه احکام مربوط به معلولان را تهیه کنیم. این اپلیکیشن در دو بخش طراحی شده است. بخش اول مربوط به احکام معلولان است که نیاز به تولید کلیپ‌های خاصی دارد و این کلیپ‌ها در حال تهیه است و بخش دوم نیز مربوط به مناسب سازی فضای مساجد برای معلولان است چرا که معلولان اگر بخواهند به مسجدی بروند و نماز بخوانند با موانع زیادی مواجه می‌شوند و حتی نمی‌توانند وضو بگیرند و وارد مسجد شوند که این نرم افزار مسجدهای مناسب سازی شده را نیز نشان می‌دهد.

سید محمدی در پایان گفت: این نرم افزار در حال تکمیل شدن است و قابل نصب بر روی تلفن همراه خواهدبود و می‌تواند برای جامعه هدف بهزیستی مفید باشد.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۷۶۷۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۷۰ میلیارد ریال اعتبار برای تجهیزات بیمارستانی کردستان جذب شد

بهرام کندایی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان عملکرد مدیریت سازمان‌های مردم نهاد و خیرین سلامت دانشگاه از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون، اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون هماهنگی و پیگیری‌های لازم برای جذب بیش از ۲۷۰ میلیارد ریال جهت منابع مالی و تجهیزات بیمارستانی به عمل آمده است.

وی افزود: در مدت یاد شده پیگیری و نظارت بر ۱۰ مورد پروژه خیر ساز در حال اجرا در سطح استان انجام شده است.

مدیر سازمان‌های مردم نهاد و خیرین سلامت دانشگاه علوم پزشکی کردستان خاطر نشان کرد: این موارد شامل همراه سرای بیمارستان فجر مریوان، همراه سرای بیمارستان سینای کامیاران، بخش ICU بیمارستان امام حسین(ع) بیجار، بخش دیالیز بیمارستان شهید چمران سروآباد، بخش دیالیز بیمارستان امام خمینی (ره) دیواندره، پایگاه فوریت پزشکی شهرستان دیواندره، پد بالگرد هوایی و آشیانه فوریت پزشکی شهرستان دهگلان، مرکز خدمات جامع سلامت دزج قروه و کلینیک فوق تخصصی بوعلی مریوان است.

کندایی همچنین از انجام هماهنگی‌های لازم برای برای افتتاح ۳ پروژه خیر ساز دیالیز بیمارستان توحید، اتاق عمل بیمارستان شهید بهشتی قروه و پایگاه فوریت پزشکی دیواندره به ارزش ۱۶۰ میلیارد ریال خبر داد.

وی عنوان کرد: برگزاری وبینار کارگروه تخصصی تحقیق و توسعه وزارت متبوع با دبیری دانشگاه علوم پزشکی کردستان، برگزاری ۲۰ مورد کارگاه آموزشی برای توانمندسازی مدیران و اعضای سازمان‌های مردم نهاد و خیرین سلامت، برگزاری ۲۳ مورد جلسات برون سازمانی با ادارات، شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی در راستای افزایش مشارکت‌های اجتماعی و مسئولیت پذیری اجتماعی در حوزه سلامت از جمله اقدامات انجام شده در استان است.

مدیر سازمان‌های مردم نهاد و خیرین سلامت دانشگاه علوم پزشکی کردستان اضافه کرد: برگزاری ۱۰ مورد اردوی جهادی در مناطق کم برخوردار استان، پایش و ارزیابی بیش از ۷۰ مورد از سمن‌های فعال در حوزه سلامت استان، انجام بیش از ۱۵ مورد پشتیبانی از سمن‌های فعال در حوزه سلامت (برگزاری کارگاه آموزشی، تسهیل گری در انجام خدمات دندانپزشکی کودکان مبتلا به اتیسم و اهدای چرخ خیاطی....)، اجرای بیش از ۳۸ برنامه متنوع و گوناگون در هفته سلامت سال ۱۴۰۲( برنامه شور و نشاط اجتماعی، کارگاه آموزشی اردوی جهادی، جشنواره غذایی، جشنواره طراحی و نقاشی، همایش خیرین و کارناوال عروسکی....)، انجام بیش از ۳۸ مورد پایش و ارزیابی مؤسسات حمایت از بیماران و بیمارستان استان و انجام ۶ مورد پایش و ارزیابی درمانگاه‌های خیریه استان از جمله عملکردهای این مدیریت در سال جاری است.

کد خبر 6057206

دیگر خبرها

  • مؤسسات قرآنی نقش بسزایی در فرهنگ‌سازی قرآن در جامعه دارند
  • دست‌هایی که هوای صاف سخاوت را ورق زدند
  • دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تشریح کرد؛ آخرین وضعیت تشکیل سازمان ملی سنجش آموزش کشور
  • تاخیر در پرداخت عیدی معلولان بهزیستی را گلایه‌مند کرد
  • ۲۷۰ میلیارد ریال اعتبار برای تجهیزات بیمارستانی کردستان جذب شد
  • مستمری ۳ برابری برای سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان ؛ از ۲ میلیون تا ۷ میلیون تومان
  • قانونی که شش سال از تصویبش می‌گذرد، بی‌آنکه ثمری داشته باشد
  • قانون حمایت از معلولان؛ قانونی بی ثمر پس از گذشت شش سال از تصویب
  • تلاش گسترده تر برای پیشگیری از سوء تغذیه کودکان زیر پنج سال
  • دوره آموزشی مسئولان مراکز مثبت زندگی جنوب آذربایجان غربی در بوکان