Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مراکز استان ها، امام خمینی در 14 بهمن سال 57 در یک مصاحبه مطبوعاتی با حضور 300 خبرنگار ایرانی و خارجی فرمودند: «... رژیم سلطنتی از اول غیرقانونی بود. مجلس مؤسسان به زور تأسیس شد. به این ترتیب رژیم شاه از اول جنبه قانونی نداشت. ما این دولت را نمی‌توانیم بپذیریم. ملت ایران رأی به سقوط سلطنت داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

...»

امام اعلام کردند: شورای انقلاب حکومت موقت تعیین خواهد شد و حکومت موقت، موظف خواهد بود که مقدمات رفراندم را تهیه کند. همچنین قانون اساسی که تدوین شد، به آراء عمومی گذاشته می‌شود. ایشان دولت بختیار را غیرقانونی اعلام کردند و گفتند: کاری نکنید که مردم را به جهاد دعوت کنم. مهندس بازرگان درباره انتخابش به نخست وزیری دولت موقت اظهار داشت: در پی تشکیل جلسه شورای انقلاب در روز 14/11/57، حضرت امام ما را مخاطب قرار داده و پرسیدند: برای نخست وزیری چه کسی را تعیین کنیم؟ ... نمی‌دانم آقای مطهری بود یا یکی دیگر از روحانیون شورای انقلاب که مرا پیشنهاد کرد. در هر حال نظر عموم روی من رفت و اگر کسی موافقت نداشت، حرفی نزد. شهردار تهران استعفای خود را به امام خمینی تسلیم کرد.

صبح روز چهاردهم جلسه شورای انقلاب ، برای تعیین نخست وزیر دولت موقت ،تشکیل شد.دراین جلسه پس از بحث و بررسی ، مهندس مهدی بازرگان برای نخست وزیری دولت موقت انتخاب شد.

امام خمینی در جمع روحانیون درباره تز استعماری جدایی دین از سیاست و کنار زدن روحانیت از سیاست و پیامدهای آن صحبت کردند.

بختیار در مصاحبه با لوماتن گفت: بعضی اوقات صبر بهترین تاکتیک است و اگر آیت الله خمینی بخواهد در شهر مقدس قم دولت پیشنهادی خود را به وجود آورد، به او اجازه خواهم داد تا دولتی شبیه به واتیکان تأسیس کند.

مردم در تمام کشور به اعتصاب عمومی دست زده اند. کارکنان ادارات و وزارتخانه های مختلف، وزیران و مدیران دولت را به محل کار خود راه نمی دهند.

 اعلام آمادگی 40 تن از نمایندگان مجلس برای استعفا.

اعلام همبستگی کارکنان نخست وزیری با شورای انقلاب. 

همافران در شهرستان بهبهان تظاهرات کردند و علیه رژیم پهلوی ودر حمایت از امام خمینی شعار دادند. 

خانواده های گروهی از همافران دستگیر شده مجدداً در کاخ دادگستری تحصن کردند.

  روز 14 بهمن 1357 جواد شهرستانی، شهردار تهران استعفای خود را تسلیم امام خمینی کرد.   روزنامه کیهان آن روز به نقل از نزدیکان امام خمینی نوشت: جواد شهرستانی شهردار تهران تقاضا کرده بود که با امام ملاقات و گفت وگو کند. امام خمینی گفت: ایشان را بعد از استعفا خواهد پذیرفت.   شهردار تهران به دنبال این نظر امام از سمت خود استعفا داد. امام بعد از استعفا، شهرستانی را پذیرفت و با ایشان گفت وگو کرد.  

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۷۷۳۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوای زیبای تلبیه در حسینیه امام خمینی(ره)

دریافت 12 MB کد خبر 6097976

دیگر خبرها

  • طنین نوای لبیک حجاج در حسینیه امام خمینی(ره)
  • خدمات جهاد سازندگی ماندگار است
  • نوای زیبای تلبیه در حسینیه امام خمینی(ره)
  • برای نخستین‌بار؛ انتشار دست‌نوشته‌ رهبر انقلاب در دفتر کتابخانه وزیری+عکس
  • روایت رهبر انقلاب از توجه امام صادق(ع) به هیئت؛ قربان آن دل!
  • واکنش جمشید مشایخی، علی حاتمی و بهمن فرمان‌آرا به احضار هنرمندان به دادگاه انقلاب در بهار ۵۹/ از شجریان تا کرم رضایی برای پاره‌ای توضیحات احضار شدند
  • مراحل برخورد با افراد بی‌حجاب بر اساس لایحه عفاف و حجاب
  • تاکید استاندار بر تشکیل شورای عشایر چهارمحال و بختیاری
  • مراسم عزاداری سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) در ایلام
  • تسهیلات و کمک‌های بلاعوض دولت برای آتش‌سوزی شفت