Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-29@10:33:52 GMT

حبه‌های نقره‌فام؛ نگاهی به چهره مسیح در شعر معاصر

تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۹۷۸۷۶۲

حبه‌های نقره‌فام؛ نگاهی به چهره مسیح در شعر معاصر

تاکنون آثار متعددی به منظور بررسی تأثیر اندیشه‌های مسیحیت بر ادبیات فارسی و روش‌ها و شگردهای شاعران و نویسندگان به‌منظور استفاده از این موضوعات برای خلق مضامین جدید انجام و منتشر شده است. ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۴ فرهنگی ادبیات و نشر نظرات

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، وقتی از تأثیر دین در ادبیات سخن به میان می‌آید، بیشتر مفاهیم و عقایدی مورد نظر است که جنبه کلی و اسطوره‌ای می‌یابد و در تمامی ادیان مقس مشترک است؛ اسطوره‌ها و مقدساتی که از یک جریان اعتقادی و خاستگاه قومی سربرآورده و در طی زمان به باورها و اعتقادات دیگر ملل راه پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسیاری از شعرای برجسته ایران از جمله فردوسی، مولوی و دیگران و نیز نویسندگان مشهور در شعر و نثر خود، از مضامین و عناصر دینی(اسلامی، مسیحیت و زردشتی) برای تبیین اندیشه خود سود جسته و خود را به یک فرقه خاص محدود نکرده‌اند؛ البته در این راستا شاعرانی نیز وجود دارند که از عقاید و مذهب خود در شعر بهره برده‌اند.  

با نگاهی به ادبیات فارسی و مضامین به کار رفته در آثار منثور و منظوم ادبیات فارسی، متوجه خواهیم شد که پس از مضامین اسلامی، نگاه شاعران و نویسندگان به مضامین برگرفته از دین مسیحیت بیش از سایر ادیان است. این موضوع را هم در ساحت واژگان هم در زمینه آرایه‌های ادبی از جمله استعاره و تشبیه و هم از جهت مضمون می‌توان یافت. در سروده‌های بسیاری از شاعران بزرگ و نامدار فارسی از رودکی گرفته تا خاقانی و حافظ و سعدی و ... تا شاعران معاصر و هم‌دوره ما، می‌توان رد و نشانی از این موضوعات یافت.

تاکنون آثار متعددی به منظور بررسی تأثیر اندیشه‌های مسیحیت بر ادبیات فارسی و روش‌ها و شگردهای شاعران و نویسندگان به‌منظور استفاده از این موضوعات برای خلق مضامین جدید انجام و منتشر شده است. کتاب «حبه‌های نقره‌فام»، نوشته حیدر عیوضی که به تازگی از سوی نشر ادبیات منتشر شده، تلاشی است برای بررسی همین موضوع در گذر زمان.

محور این پژوهش بر یکی از این تحولات یعنی «حضور الهیات و مضامین کتاب مقدسی» متمرکز است. بخش اول کتاب حاضر، به بُعد شعری کتاب مقدس توجه دارد. در بخش دوم، پس از مطالعه ده‌ها دفتر شعر، موضوعات شناسایی شده در هشت فصل (جبه) تدوین یافته، از جمله صلیب. به تعبیر فنی، باید گفت که «مسیح» در ادبیات متقدم پیامبر موعظه‌گر بالای تپه است، اما در دوره معاصر مسیح بالای صلیب در جلجتا!

بسیاری از شاعران معاصر، فارغ از مجادلات الهیاتی(بر سر تصلیب یا عدم تصلیب مسیح) تلاش می‌کنند از مفهوم صلیب در انعکاس رنج انسان استفاده کنند.

در بین شاعران معاصر نیز شخصیت‌های معدودی آشنایی عمیقی از کتاب مقدس داشته‌اند. در این میان، بیشتر سروده‌های شاملو و آتشی در موضوع ما بر محور صلیب متمرکز است، اما فروغ پیش و بیش از دیگران از سِفر پیدایش تا مزامیر و از مزامیر تا مکاشفه یوحنا را درنوردیده بود.

در پیشگفتار این کتاب آمده است: هرچند از سال‌های دور سروده‌هایی از فروع فرخزاد، شاملو و آتشی با مضامین کتاب مقدسی توجه مرا جلب کرده بودند، اما این موضوع به عنوان یک ایده پژوهشی در دوره دکتری و به طور خاص در کلاس درس استاد ارجمندم آقای دکتر باقر طالبی دارابی ذیل عنوان «تاریخ روابط اسلام و مسیحیت»، شکل گرفت. یکی از سرفصل‌هایی که ایشان به طور ابتکاری برای این درس انتخاب کرده بودند، «بازتاب روابط اسلام و مسیحیت در ادبیات معاصر» بود.

در یکی از روزها استاد سروده‌هایی از فروغ و شاملو را با احساسات عمیق شاعرانه خواند. شنیدن دوباره این‌چنین شعرهایی، گویی در کالبد اندیشه‌ای فراموش‌شده روح حیات دمید و الهام‌بخش مطالعه جدی موضوع «الهیات و مضامین کتاب مقدسی در شعر فارسی معاصر» برای بنده بود.  

نشر ادبیات کتاب حاضر را در 230 صفحه و به قیمت 15 هزار تومان منتشر شده است.

انتهای پیام/

R1013197/P1013197/S4,35/CT4

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۷۸۷۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(عکس) سردار سلیمانی و هوگو چاوز، امام مهدی و حضرت مسیح

(عکس) سردار سلیمانی و هوگو چاوز، امام مهدی و حضرت مسیح

دیگر خبرها

  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود
  • کودکان با شعر زندگی موفق‌تری خواهند داشت
  • ورود ترجمه «آن روی دیگران» به کتابفروشی‌ها
  • تکریم چهره ماندگار فلسفه و عرفان در شیراز
  • عاشق شعر عالمگیر ایران هستم/بهترین سوغاتی از نمایشگاه کتاب تهران
  • عاشق شعر عالمگیر ایران هستم/ بهترین سوغاتی از نمایشگاه کتاب تهران
  • (عکس) سردار سلیمانی و هوگو چاوز، امام مهدی و حضرت مسیح
  • کمرنگ‌شدن نشریات تخصصی نوجوانان از عوامل افت شعر نوجوانان است
  • نگاهی به کتاب «خداشناسی قرآنی کودکان»/ شما خدا را می‌شناسید؟
  • چرا شعر نوجوان مورد توجه نیست؟