Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@13:38:56 GMT

گودال خانه‌هاي چين

تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۹۷۸۹۳۴

گودال خانه‌هاي چين

خبرگزاري آريا - برترين‌ها: بيش از چهار هزار سال است که مردم فلات لائس در شمال چين، در غارهايي به نام يائودونگ زندگي مي‌کنند که به معناي غارخانه و مشابه گودال باغچه‌هاي ايراني است. برخي از اين خانه‌ها در دامنه تپه‌ها حفر شده اند در حالي که برخي ديگر به صورت عمودي داخل زمين ايجاد شده اند تا يک حياط فرورفته را شکل دهند که اتاق‌ها در کنار آن قرار دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



اين فلات در تاريخ چين اهميت زيادي دارد از آنجا که مهد يکي از قديمي‌ترين تمدن چين است. اين فلات طي ميليون سال‌ها توسط انباشت ذرات بسيار ريزي شکل گرفته که همراه باد مي‌آيد. درنتيجه خاک اين فلات بسيار نرم و حاصلخيز است و براي کشاورزي و حفر زمين براي ساخت گودال‌خانه بسيار مناسب است.

اولين گودال‌خانه‌ها حدود 4000 سال پيش به وجود آمدند، اما در سلسله هان (206 تا 220 ميلادي) رايج‌ترشدند و محبوبيت آن‌ها در سلسله مينگ (1368 تا 1644 ميلادي) و کينگ (1644 تا 1912 ميلادي) به اوج خود رسيد. حتي امروزه هم 40 ميليون نفر در چينن خانه هايي زندگي مي‌کنند.

رايج‌ترين نوع گودال‌خانه‌ها در شيب‌ها و دامنه‌هاي فلات ايجاد مي‌شوند. در مرکز فلات که هيچ تپه و دره‌اي وجود ندارد، يک گودال مربعي در زمين حفر مي‌شود و سپس اتاق‌ها به صورت افقي در چهار ضلع حياط مرکزي فرورفته ايجاد مي‌شوند. ورودي اين گودال خانه‌ها معمولا از طريق يک شيب يا راهروي زيرزميني است.

گودال‌خانه معمولا يک اتاق طاقي دراز با يک ورودي نيمدايره با در چوبي دارد و معمولا با آجرکاري محکم مي‌شود. اغلب چند خانه در مجاورت هم يا روي يکديگر ساخته شده و با هم ارتباط دارند تا يک روستاي رديفي را براي يک خانواده بزرگ يا يک طايفه شکل دهند. زندگي در اين خانه‌ها بسيار لذت بخش است، چون تابستان‌ها خنک و زمستان‌ها گرم هستند. يک گودال‌خانه‌ 70 متري سه اتاقه مجهز به آب و برق، 46000 دلار قيمت دارند؛ و قيمت اجاره يک اتاق ساده بدون لوله کشي 30 دلار در ماه است.



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۷۸۹۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد قابل توجه صنعت فیلم عربستان

ثبت درآمد یک میلیارد دلاری باکس آفیس عربستان بعد از بازگشایی مجدد سینماها در سال ۲۰۱۸ میلادی بیانگر این نکته است که صنعت فیلم این کشور آماده رشدی قابل توجه است. - اخبار فرهنگی -

به‌گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم؛ رشد و رونق تولید فیلم در استودیوهای فیلمسازی عربستان همراه با افتتاح سینماهای پیشرفته در این کشور همراه با ثبت درآمد یک میلیارد دلاری هنر هفتم از سال 2018 میلادی بیانگر این نکته است که صنعت فیلمسازی عربستان درحال پوست اندازی و حرکت به سمت رشدی قابل ملاحظه است.

در این زمینه انتشار آمارهای رسمی  کمیسیون فیلم عربستان سعودی (SFC) از سینماها، استودیوها، برگزاری جشنواره‌های سینمایی حکایت از این روند دارد که روند روبه رشد مخاطبان هنر هفتم در این کشور روبه رشد است و ارقامی که برای درآمد صنعت در سال گذشته میلادی به دست آمده نیز تاکیدی برهمین نکته است که سینمای عربستان همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد.

آمار منتشر شده از سوی کمیسیون فیلم عربستان نشان می‌دهد سال گذشته میلادی در این کشور 443 فیلم در سینماهای سراسر کشور اکران شده و این تعداد فیلم 17.4 میلیون نفر مخاطب به خود دیده است که با یک برآورد ابتدایی تعداد مخاطبان سینماهای عربستان نسبت به یک سال قبل‌تر یعنی در سال 2022 شاهد رشد حدود 20 درصدی بوده است.

چند خبر از سینمای جهان؛ از اظهارنظر قابل‌تأمل «آنجلینا جولی» تا سرمایه‌گذاری خاص عربستان

این درحالی است که درآمد گیشه‌های سال قبل عربستان براساس آمارهای رسمی از  240 میلیون دلار فراتر رفته و اکنون عربستان در جایگاه پانزدهم رده بندی جهانی باکس آفیس قرار گرفته است.

از سوی دیگر بررسی هرم جمعیتی این کشورنشان می‌دهد بیش از 50 درصد جمعیت زیر 25 سال عربستان علاقمند به هنر هفتم هستند و فیلم‌های اکشن هالیوودی در صدر انتخاب این گروه سنی برای نشستن روی صندلی سینماهای کشورشان است و در پی آن کمدی‌های مصری مخاطب قابل توجهی دارد.

در همین حال آنطور که آمارهای رسمی از زیرساخت‌های سینمایی عربستان حکایت دارد تا اکتبر سال گذشته میلادی مجموعاً هفت اپراتور سینمایی، 69 سالن سینما، 623 صفحه نمایش و 65000 صندلی در این کشور وجود دارد که براساس جمعیت عربستان یاد شده  متوسط به 1.7 صفحه نمایش و 176 صندلی برای هر 100000 نفر تقسیم می شود و همین آمارها نشان می‌دهد سرعت رشد زیرساخت‌های سینمایی عربستان در دو بخش صفحه نمایش و صندلی تا تاریخ یاد شده چیزی حدود 19 درصد بوده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • در چه سنی می‌توان یک فرد را «پیر» دانست؟
  • رشد قابل توجه صنعت فیلم عربستان
  • کشف اسکلت‌های 5 هزارساله که به شیوۀ «مافیا» قربانی شده بودند (+عکس)
  • کشف تصویر ۱۸۰۰ساله «اسکندر مقدونی»
  • با ۷ میلیارد تومان چندمتر خانه می‌توان خرید؟
  • درآمد میلیارد دلاری مغولستان از گردشگری
  • کاوشگر بین ستاره ای پس از ۵ ماه با زمین تماس گرفت
  • زندگی قاتل با جسد زن گمشده به مدت ۲ شبانه‌روز در تهران/ قاتل: جسد را زیر تختخواب داخل اتاق گذاشتم        
  • (تصاویر) خاص‌ترین خانه این روز‌های ژاپن!
  • خاص ترین خانه این روزهای ژاپن! (+تصاویر)