Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-16@19:04:53 GMT

غبارروبی از یک کتاب پس از 7 قرن

تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۹۷۹۲۶۶

غبارروبی از یک کتاب پس از 7 قرن

عصر چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ کتاب تصحیح شده «نزهة القلوب» حمدالله بن ابوبکر بن حمدالله مستوفی قزوینی به سال ۷۴۰ هجری قمری در کتابسرای مینوی خرد، جنب سردر عالی قاپو در ابتدای خیابان تاریخی سپه قزوین با حضور مصحح کتاب جناب آقای میرهاشم محدث رونمایی و جشن امضای آن نیز برگزار شد. مجتبی رحمانی

ایران آنلاین /علاوه بر میرهاشم محدث، ناصر تکمیل همایون جامعه شناس، نویسنده و پژوهشگر تاریخدان معاصر و نیز جمعی از چهره های شاخص حوزه و دانشگاه میزبان محفل گرم دوستان در کتابسرای مینوی خرد بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«نزهة القلوب» دانشنامه‌ای است در یک مقدمه، سه مقاله، یک خاتمه. مقدمه در نجوم و تاریخ اسلام و طول و عرض جغرافیایی و تقسیم کشورها به هفت اقلیم.

مقاله اول در کانی شناسی، گیاه شناسی و حیوان شناسی است. مقاله دوم که در زمینه خود یکی از شاهکارها درباره انسان به معنای کلی آن است. تشریح و طب و اخلاق و خصایل و رذایل و اعتقادات و هرچه به آدمی مربوط است،می باشد. مقاله سوم در تاریخ و جغرافیا و خاتمه این کتاب در عجایب و غرایب است.

محمدعلی حضرتی‌ها، مدیر کل میراث فرهنگی استان قزوین و مجری برنامه در ابتدای این مراسم به نمایندگی از طرف مردم قزوین تشکر صمیمانه و ویژه‌ای از میرهاشم محدث برای انتخاب و تصحیح اثر ماندگار حمدالله مستوفی کرد و تألیف «نزهة القلوب» در سده هفتم و هشتم هجری را مانا و همیشگی دانست.
نخستین سخنران مراسم، ناصر تکمیل همایون، همشهری حمدالله مستوفی بود. او در همان ابتدای سخنرانی‌اش دو تبریک و شادباش را به حاضران یادآوری نمود. یکی فرا رسیدن «جشن سده» و دیگری داشتن و ارج نهادن به اثری چون «نزهة القلوب» و تصحیح بی‌نظیر و کم نقص آن توسط میرهاشم محدث. تکمیل همایون در ادامه سخنرانی خود به این موضوع اشاره کرد که در مقابل شرق شناسان بسیاری که به‌دنبال شناخت آداب و رسوم، رفتار و کردار شرق بوده‌اند و تا به امروز نیز هستند ما نیز می‌بایست از شناخت غرب غافل نباشیم و اندکی درنگ ننماییم.

او همچنین به‌ زمانی که به‌عنوان کتابدار کتابخانه ملی کشور فرانسه مشغول به‌کار بوده نقبی زد و گفت: از اینکه می‌دیدم «نزهة القلوب» حمدالله مستوفی قزوینی به‌عنوان منبع آشنایی غربی‌ها با ایران و اسلام به کار می‌رود لذتی دوچندان نصیبم می‌شد. حمدالله مستوفی یک جغرافی، تاریخدان ملی است که بعدها افرادی نظیر کسروی، اقبال آشتیانی و... راه او را برگزیده‌اند.
در ادامه مراسم میرهاشم محدث، پژوهشگر تاریخ از قزوین به‌عنوان شهری پر از قدمت یاد کرد و «نزهة القلوب» را یکی از مهم‌ترین دانشنامه‌هایی دانست که تا قرن هشتم در ایران به زبان فارسی نوشته شده است. او گفت: این کتاب را حمدالله مستوفی در سنین پختگی، پس از تألیف چهار کتاب دیگرش، نمودار الثواب، تاریخ گزیده، تصحیح شاهنامه و ظفرنامه نوشته است.

محدث از مهجوری و غریبی ۷۱۰ ساله این کتاب و مظلومیتی که بر آن رفته پرده برداشت و افزود: در طول 10 سالی که عمر و روزگارم را صرف تصحیح «نزهة القلوب» کردم و روزی سه تا 10 ساعت به این کتاب پرداختم جزء لذت بخش ترین لحظات زندگی‌ام بود.«نزهة القلوب» حمدالله مستوفی قزوینی به تصحیح میرهاشم محدث توسط انتشارات سفیر اردهال در دو جلد به بازار کتاب آمده و در اختیار کتاب دوستان و محققان قرار گرفته است. در انتهای مراسم، پس از رونمایی و جشن امضا از اقدامات و زحمات و حضور چهره‌های شاخص در مراسم تجلیل و قدردانی شد./روزنامه ایران

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۷۹۲۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی آینده به تعویق افتاد

ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی آینده که قرار بود از امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ آغاز شده بود به تعویق افتاد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی آینده برای دانش‌آموزان پایه‌های دوم تا ششم ابتدایی، هشتم و نهم دوره متوسطه اول، یازدهم و دوازدهم دوره متوسطه دوم و پایه‌های تحصیلی آمادگی 2 (استثنایی) ، اول 2 (استثنایی)، اول 3 (استثنایی) و اول تکمیلی(استثنایی) قرار بود از امروز سه‌شنبه 28 فروردین آغاز شود.

آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی به تعویق افتاده است و در سامانه ثبت سفارش کتاب‌های درسی اعلام شده که تاریخ ثبت سفارش متعاقباً اعلام خواهدشد.

مسئولان سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اعلام کرده‌اند: با توجه به درجریان بودن هماهنگی‌های نهایی میان وزارت آموزش و پرورش و سازمان برنامه وبودجه، زمان آغاز ثبت سفارش متعاقباً اطلاع رسانی خواهد شد.

آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی از 28 فروردین

به نظر می‌رسد، بررسی‌ها درباره قیمت گذاری کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید هنوز ادامه دارد.

پیش از این، حجت الاسلام علی لطیفی رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفته بود: ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی آینده از اوایل اردیبهشت ماه انجام می‌شود که اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی درباره تغییرات کتاب‌های درسی هم اعلام کرد: در سال تحصیلی جدید عنوان حذفی نداریم، اجرای آزمایشی 4 کتاب درسی که از سال گذشته آغاز شد، ادامه خواهد داشت.

تغییرات اساسی کتاب‌های درسی برای سال تحصیلی آینده بسیار محدود است، برای پایه اول ابتدایی اجرای آزمایشی محدود را شروع خواهیم کرد، کتاب‌های درسی هر 10 سال نیازمند بازنگری هستند و اکنون این بازه زمانی رسیده است بنابراین از مهرماه اجرای آزمایشی محدودی را برای کتاب‌های پایه اول ابتدایی خواهیم داشت ‌که جامعه به طور محسوس آن را حس نمی‌کند و فرایندی است که بازخورد آن را خودمان خواهیم داشت تا از سال آینده بتوانیم کتاب‌های درسی را اصلاح کنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آیین غبارروبی مزار شهدای زنجان به مناسبت روز ارتش
  • تجدید میثاق نیروهای مسلح زنجان با شهدا + فیلم
  • «فلسفه عشق» نقد و بررسی می‌شود
  • ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی آینده به تعویق افتاد
  • واکنش فدراسیون فوتبال عربستان به شلاق خوردن عبدالرزاق حمدالله: شرم‌آور بود
  • پخش زنده بازی‌های جام ملت‌های اروپا در باغ کتاب
  • اعلام آخرین مهلت ثبت‌نام در جشنواره کتاب سال دانشجویی
  • تمسخر برادر عبدالرزاق حمدالله توسط برادر بنزما!
  • رونمایی از کتاب شهید طهرانی‌مقدم به نام «مرد ابدی»
  • شعرخوانی مصطفی محدث خراسانی در پی حمله پهبادی و موشکی به سرزمین‌های اشغالی +فیلم