Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-20@00:45:37 GMT

مزايا و معايب زايمان طبيعي و سزارين

تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۹۷۹۹۷۸

مزايا و معايب زايمان طبيعي و سزارين

خبرگزاري آريا -

در زايمان طبيعي نوزاد بلافاصله در آغوش مادر قرار مي گيرد
‎اگر شما هم گيج شده ايد و نمي دانيد کدام روش زايمان را انتخاب کنيد اين مطلب راهنماي شماست تا با عوارض و مزاياي زايمان طبيعي و سزارين آشنا شويد و با چشم باز انتخاب کنيد.
ايران از نظر آمار سزارين در جهان رتبه دوم را دارد. اين خبري است که نگراني ها درباره شيوع بيش از حد سزارين در ميان زنان ايراني را برانگيخت ولي کم نيستند خانم هايي که از عوارض زايمان طبيعي رنج مي برند و از اينکه سزارين را به جاي روش طبيعي انتخاب نکرده اند، پشيمانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اينکه بالاخره زايمان طبيعي بهتر است يا سزارين، بهانه اي شد تا با دکترنيرومنش، متخصص زنان و زايمان و همچنين خداکرمي، رئيس انجمن مامايي ايران صحبت کنيم تا بگويند هر يک از اين روش ها چه عوارضي به دنبال دارند تا خانم هاي بارداري که اين گزارش را مطالعه مي کنند، با مقايسه دو دسته عوارض، تصميم بگيرند به چه روشي زايمان کنند.
زايمان طبيعي
عوارض کوتاه مدت زايمان طبيعي:
1- انقباض هاي رحم در حين زايمان مادر
2- نامرتب شدن ضربان جنين
3- تحت فشار قرار گرفتن بند ناف نوزاد در طول زايمان: در اين حالت ممکن است مادر در حين زايمان دچار خونريزي شود.
4- خونريزي: تا حد 500 سي سي طبيعي است. اگر ميزان خونريزي زياد باشد و مادر دير به پزشک مراجعه کند، احتمال اينکه جانش را از دست بدهد وجود دارد.
5- تغيير فرم دستگاه تناسلي: افتادگي مثانه يا پارگي قسمت انتهايي واژن، عمدتا در خانم هايي که زايمان هاي متعدد داشته اند يا جنين درشت دارند ديده مي شود.
6- عفونت
7- فشار خون بالا
8- درد شديد: يکي از روش هاي کنترل درد، تزريق داروي مسکن داخل عضله است. روش دوم استفاده از گازهاي تنفسي است و درد زايمان مادر با تنفس اين گاز تا حدودي کاهش پيدا مي کند. روش سوم، ايجاد بي حسي از طريق اپيدورال در ناحيه کمر است. داروي بي حسي با استفاده از سوزن باريکي از ميان ستون فقرات مادر به داخل فضاي اپيدورال تزريق شده و زائو دچار بيهوشي موضعي در ناحيه کمر مي شود که اين خود عوارضي را در پي دارد.
9- تولد ديررس نوزاد در نتيجه تزريق داروي بي حسي: تزريق داروي بي حسي در فضاي اپيدورال، زايمان را به تاخير مي انداز. يعني اگر قرار است نوزاد در طول 6 ساعت به دنيا بيايد، اين زمان به 8 ساعت تغيير پيدا مي کند.
10- ناتواني مادر در زور زدن: تزريق داروي بي حسي باعث مي شود تا مادر توان لازم براي زور زدن را نداشته باشد و پزشکان از فورسپس براي خارج کردن نوزاد استفاده کنند.
11- استرس زياد: تولد به موقع نوزاد و جلوگيري از آسيب هاي بعدي به بچه و مادر
عوارض بلندمدت زايمان طبيعي:
1- خونريزي هاي ديررس: يعني ممکن است بعد از زايمان مقداري از جفت درون بدن باقي مانده و مادر بعد از چند روز دچار خونريزي شده و عفونت کند.
2- افتادگي، شل شدگي و باز شدن واژن: خانم ها بيشترين شکايت را از اين مورد دارند.
3- عدم کنترل ادرار و مدفوع: عدم کنترل ادرار شايع تر است. عدم کنترل مفدوع در مادراني ديده مي شود که ماهيچه هاي اسفنکتر مقعدشان در موقع زايمان آسيب ديده باشد.
عوارض براي نوزاد در زايمان طبيعي:
1- مرگ جنين در داخل رحم: اگر نوزاد به موقع متولد نشود، يا صداي قلب جنين افت کند و به کمتر از 120 ضربه در دقيقه برسد و پزشک معالج اين احتمال را بدهد که بچه تا 10، 15 دقيقه آينده به دنيا نخواهد آمد، در اين صورت جنين داخل رحم مادر جانش را از دست مي دهد.
2- خونريزي و شکستگي جمجمه نوزاد: وقتي خروج جنين با مشکل مواجه شود، پزشکان با استفاده از يک وسيله فيزيکي به نام فورسپس يا دستگاه مکش، نوزاد را از شکم خارج مي کنند. از اين وسيله نبايد افراد غيرمتخصص استفاده کنند چرا که بعضا باعث به وجود آمدن آسيب هايي به مغز و جمجمه بچه و همچنين پاره شدن مجراي تناسلي مادر مي شود.
مزايا زايمان طبيعي
1- جمع شدن سريع رحم
2- سرپا شدن: اگر مادر بعد از زايمان طبيعي در قسمت انتهايي واژنش برش نداشته باشد، يکي دو ساعت بعد مي تواند بنشيند. در صورتي که برش داشته باشد، با استفاده از مسکّن در کمتر از شش ساعت مي تواند سرپا شود اما نمي تواند فعاليت هاي روزمره اش را داشته باشد.
3- ارتباط بهتر نوزاد با مادر: در زايمان طبيعي چون نوزاد بلافاصله در آغوش مادر قرار مي گيرد، نوزاد از اولين شير مادر که به نوعي واکسن هم هست، تغذيه کرده و تکامل بهتري پيدا مي کند. علاوه بر اينها مادر هر چه زودتر نوزادش را در آغوشش بگيرد، خونريزي پس از زايمانش کمتر خواهد بود.
ايران از نظر آمار سزارين در جهان رتبه دوم را دارد
سزارين
نوعي عمل جراحي است که در آن با برش دادن بخشي از پوست شکم، رحم باز شده و بعد از اينکه مادر تحت بيهوشي عمومي قرار مي گيرد يا از ناحيه کمر بي حس مي شود، جنينش به دنيا مي آيد.
عوارض کوتاه مدت سزارين:
1- ميزان خونريزي: هزار و حتي 2 هزار سي سي. در خانم هايي که دوقلو يا چند قلو باردار بوده اند، خونريزي بيشتر اتفاق مي افتد. براي اين خانم ها هميشه بايد خون آماده در اتاق عمل وجود داشته باشد.
2- عفونت: در سزارين نسبت به زايمان طبيعي به دليل وجود محل برش از درصد بالاتري برخوردار است.
3- بيهوشي: ممکن است مادر نسبت به داروهاي بيهوشي از خود حساسيت نشان دهد. مشکلات ريوي و تنفسي پيدا کند. حتي احتمال دارد دچار سردردهاي شديد هم بشود.
4- فشار خون بالا
5- چسبندگي داخل رحمي: در سزارين بعدي، وقتي پزشک زائو را تحت عمل جراحي قرار مي دهد، جنين خارج مي شود اما جفت نه؛ چرا که جفت داخل عضلات رحم فرو رفته است. به همين علت پزشک مجبور مي شود رحم را براي جلوگيري از مرگ مادر از شکم خارج کند.
6- صدمه به احشاي داخل شکم مادر در هنگام سزارين
7- تشکيل لخته در عروق پاها: اين لخته همراه با قرمزي و تورم است و عوارض ريوي ايجاد مي کند. اگر اين لخته درمان نشود، وارد جريان خون شده و آمبولي ريه مي دهد. در نتيجه آمبولي ريه هم بيمار دچار تنگي نفس مي شود و در خانم ها بسيار کشنده است. اين لخته در خانم هاي چاق، کساني که زايمان سزارين زيادي داشته يا زياد استراحت کرده اند، ديده مي شود.
8- ارتباط نوزاد و مادرک عدم موفقيت کافي در شيردهي و گرفتن سينه مادر توسط نوزاد
عوارض بلند مدت سزارين:
1- دير تر جمع شدن رحم: در سزارين بيشتر است و علل مختلفي دارد. استفاده از داروهاي بيهوشي، داشتن فيبروم هاي رحمي، خانم هايي که جنين درشت داشته يا دوقلو يا چند قلو باردار بوده و سزارين کرده اند.
2- عفونت محل سزارين: در کساني که کيشه آبشان پاره شده است يا درگير ترشحات عفونت شده اند و علائمي مثل تب، قرمزي، تورم و خروج ترشحات چرکي از محل برش دارند. با اين عوارض مادر نياز مجدد به بستري شدن دارد.
3- ضايعات پستاني: چون ترشح شير در مادراني که سزارين کرده اند، ديرتر اتفاق مي افتد، بنابراين ضايعات پستاني همچون زخم شدن نوک پستان ها يا التهاب پستان ها در آنها بيشتر ديده مي شود.
4- افسردگي
5- ناباروري ثانويه
عوارض براي نوزاد:
1- عواقب کوتاه مدت سزارين: کم وزني، نياز بيشتر به مراقبت هاي ويژه، عدم تکامل دستگاه گوارش، زردي و اختلال تنفسي
2- عوارض درازمدت سزارين: بيشتر به آسم، ديابت و چاقي مبتلا مي شوند و خود چاقي زمينه ساز بروز بيماري هاي قلبي – عروقي و انواع سرطان ها خواهد بود.
مزايا سزارين
1- ميزان درد زايمان براي سزارين: در زايمان طبيعي درد پيش از زايمان و پس از آن ديده مي شود اما درد سزارين عمدتا پس از زايمان در محل برش حس مي شود و به کمک مسکن هاي تزريقي و خوراکي مي توان آن را رفع کرد.
2- ميزان استرس در سزارين: کم
منبع : همشهري تندرستي


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۷۹۹۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوزادان منطقه ۲ تهران صاحب درخت شدند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، شهردار ناحیه۷ منطقه ۲ تهران گفت: پویش نفس‌های تازه شهر با غرس نهال بنام نوزادان متولد شده از دی ۱۴۰۲ در محلات شهرک قدس و ایوانک با شعار «هر نوزاد یک درخت» در بوستان کودک اجرا شد.

ساسان سعیدی افزود: این پویش با هماهنگی معاونت اجتماعی و فرهنگی منطقه برگزار می‌شود و به رسم مهربانی با تولد هر نوزاد درختی به زمین هدیه می‌شود.

وی گفت: اطلاع رسانی و شناسایی خانواده‌های گروه هدف، تهیه بانک اطلاعاتی نوزادان، اهداء هدیه به نوزادان از جمله اقدامات اجرایی در این پویش است.

دیگر خبرها

  • پنج علت ریزش مو در زنان
  • عطرافشانی گلزار شهدای گرگان به مناسبت روز ارتش
  • جدول میزان پرداختی حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳
  • زخمی شدن نوزاد ۲۰ روزه در غزه
  • ارائه تسهیلات به خانواده‌ها در راستای رفع موانع فرزندآوری
  • زخم هموفیلی بر تن رنجور بیماران
  • دوربین ثبت وقایع خودرو؛ مزایا، قیمت و هر آنچه باید بدانید
  • انتخاب کولر مناسب برای منزل شما: گازی یا آبی؟
  • ابتلای ۱۳ هزار نفر به هموفیلی در ایران 
  • نوزادان منطقه ۲ تهران صاحب درخت شدند