Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@06:32:04 GMT

شهید مطهری همچون دیده بانی آینده نگر بود

تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۹۸۰۰۹۲

شهید مطهری همچون دیده بانی آینده نگر بود

علی مطهری گفت: شهید مطهری همچون دیده بانی زودتر از دیگران فاصله های دور را می دید و مسائل را پیش بینی می کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم پاسداشت نود و هشتمین سالروز ولادت استاد مرتضی مطهری عصر روز گذشته، (جمعه ۱۳ بهمن ماه) در  خانه موزه شهید مطهری  برگزار شد. علی مطهری در این مراسم  گفت: شهید مطهری به آینده انقلاب اسلامی همواره تاکید داشتند و متاسفانه دو ماه پس از انقلاب اسلامی ترور و شهید شدند و این فرصت را پیدا نکردند که نقش مهمی در آینده انقلاب داشته باشند اما آنچه در همین فاصله ایشان بیان کردند قابل توجه و تامل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرزند استاد مطهری در ادامه افزود: با توجه به حجم مطالبی که شهید مطهری در این دوران دارند می توان فهمید که ایشان به این فکر بودند که در آینده چه مسائل و معضلات اجتماعی برای انقلاب پیش خواهد آمد و پیشاپیش به مطرح کردن و جواب دادن به آنها پرداخته است، این کار مصداق حدیث امام صادق (ع) است که می فرمایند کسی که آگاه به مسائل زمانه خود باشد و بداند چه جریان هایی در آینده سر بر خواهند آورد و به فکر این دردها و مشکلات باشد هیچ گاه غافلگیر نخواهد شد این حالت در کل زندگی شهید مطهری دیده می شد و او همچون دیده بانی زودتر از دیگران فاصله های دور را می دید.

نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شهید مطهری پنج روز بعد از پیروزی انقلاب صحبت از شکست انقلاب را می کنند که اگر این طور عمل نکنیم انقلاب شکست خواهد خورد و آنچه بیش از آن روی آن تاکید داشتند مساله عدالت و احترام به آزادی ها بود و اینکه اگر به عدالت اهمیت ندهیم انقلاب شکست می خورد و دیگران پرچم را به دست می گیرند.

وی با بیان اینکه شهید مطهری به احترام به آزادی ها معتقد بود افزود: مطهری اعتقاد داشت اگر می خواهیم انقلاب در مسیر درستی حرکت کند و تداوم داشته باشد باید به آزادی ها و اظهار نظر مخالف احترام بگذاریم و بارها به جوانان هشدار می دادند که مبادا فکر کنید جلوگیری از اظهارنظر مخالف خدمت به انقلاب است. از نظر شهید مطهری مرز آزادی بیان، نفاق و دروغ است و تا وقتی نفاق و دروغ نباشد بیان آزاد است و باید هر کسی بتواند حرف خودش را بزند اما آنجایی که نفاق پیش می آیند و برای مثال کسی معتقد به مارکسیسم است و در قالب اسلامی آن را بیان می کند تا مردم را جذب کند اینجا می گوید ما نمی توانیم این حرف را قبول کنیم. به همین دلیل برخورد ایشان با مجاهدین متفاوت بود و معتقدند بودند اینها دروغ می گویند، مارکسیست هستند و به دروغ حرف از قران و نهج البلاغه می زنند اما در مورد نهضت آزادی این عقیده را نداشت و معتقد بود مهندس بازرگان انسان صادقی است و ممکن است برخی عقایدشان را قبول نداشته باشیم اما تفکر خودش را دارد و صادق و متدین است به همین جهت شهید مطهری، مهندس بازرگان را به عنوان نخست وزیر دولت موقت معرفی کرد و امام به واسطه اعتمادی که به ایشان داشت این انتخاب را پذیرفت از این روش باید برای امروز خودمان درس بگیریم.

علی مطهری با بیان اینکه شهید مطهری همواره روی استقلال فرهنگی تاکید داشت افزود: بالاتر از استقلال فرهنگی، استقلال مکتبی است و شهید مطهری معتقد بود نباید فکر کنیم مکتب اسلام برای استقلال کافی نیست. ایشان همواره آینده را می دید و کتاب آینده انقلاب اسلامی شهید مطهری بهترین کتاب درباره انقلاب تاکنون بوده است.

فرزند استاد مطهری در بخش دیگری از سخنانش به نقش زن در جمهوری اسلامی از دیدگاه شهید مطهری پرداخت و افزود: یکی از جاهایی که به اسلام ایراد می گیرد به نقش زن در جامعه است به اعتقاد  شهید مطهری زن در طول تاریخ سه دوره داشته است؛ در یک دوره زن یک شی گرانبها و پرده نشین بوده است در دوره ای دیگر زن وارد جامعه شده و دسترسی مرد به او  آسان و احترام و ارزش خود را از دست داده است مثل زن اروپایی یا زن دوره پهلوی که در تحولات جامعه نقشی ندارند. اما آنچه مورد نظر اسلام است این است که زن شخص گرانبهایی باشد و در عین حال که پرده نشین نیست با حضور در جامعه ارزش و احترام خود را هم حفظ کند که اموری که در اسلام با مساله پوشش اسلامی تعبیه شده است به همین منظور است. بسیاری از مشکلات اجتماعی امروز ما با مراجعه به نظرات شهید مطهری قابل حل شدن است.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۸۰۰۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قالیباف: جوانان و نوجوانان اندیشه مطهری را چراغ راه خود قرار دهند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: جوانان و نوجوانان دلباخته به انقلاب اسلامی اندیشه مطهری را چراغ راه خود قرار دهند تا اساتید خودخوانده و درس‌نخوانده به اسم اسلام و انقلاب راهزن فکر و عمل آنها نشود.

به گزارش مشرق، «محمدباقر قالیباف» در نطق پیش از دستور جلسه علنی امروز (سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه) مجلس ضمن تبریک فرا رسیدن روز معلم، اظهار کرد: شهید مطهری پاره تن و حاصل عمر امام راحل و صدای بلند عقلانیت انقلاب اسلامی بود. ایشان عمر شریف خود را صرف مبارزه سرسختانه با انحرافات کرد و به همین جهت همواره مورد بغض و نفرت متحجران و غرب زدگان بود.

وی گفت: جوانان و نوجوانان دلباخته به انقلاب اسلامی اندیشه بلند شهید مطهری را که جوهر اندیشه امام (ره) است، چراغ راه خود قرار دهند تا اساتید خودخوانده و درس نخوانده به اسم اسلام و انقلاب راهزن فکر و عمل آنان نشوند. شهید مطهری زنده است، چرا که اندیشه مطهری همچنان راهگشا و درس آموز است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین روز معلم را به همه فرهنگیان عزیز و پرتلاش سراسر کشور تبریک و تهنیت می گویم. مجلس یازدهم مفتخر به تصویب قانون رتبه بندی معلمان و پیگیری مستمر تا اجرای کامل آن است. همچنین در برنامه هفتم پیشرفت کشور نیز احکام بسیار مهمی برای ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی مدارس و افزایش رضایت شغلی معلمان و اصلاح نظام تربیت معلم و ارزیابی عملکرد به تصویب رسیده است که در صورت اجرای درست می تواند تحول جدی در وضعیت تربیتی نظام آموزش و پرورش ایجاد کند.

قالیباف در ادامه روز جهانی کار و کارگر را تبریک گفت و بیان کرد: مجلس یازدهم کارنامه درخشانی در حوزه حمایت از تولید و اشتغال دارد و قوانین مهمی در این باره به تصویب رسیده است. مهمترین اقدام مجلس در این حوزه رفع انحصار از مجوزهای کسب و کار و شکستن قلم های طلایی با تصویب قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار بود که به دوران تاریک رانت های صنفی پایان داد.

قالیباف ادامه داد: تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان نیز به عقب ماندن نظام قانون گذاری از نیازهای زیست بوم فناوری کشور پایان داد و به گفته معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری قانون جهش تولید دانش بنیان تاکنون منجر به ۱.۳ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی شده است. رهبر معظم انقلاب قانون جهش تولید دانش بنیان را یکی از سه قانون راهبردی تصویب شده در مجلس یازدهم دانستند.

قالیباف تاکید کرد: تصویب قانون مالکیت فکری و قانون حمایت از صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی و همچنین معافیت های مالیاتی بر کسب و کارهای خرد و تصویب قانون مالیات بر سوداگری برای هزینه دار کردن فعالیت های اقتصادی غیرمولد و در نهایت اختصاص منابع تبصره ۱۸ بودجه برای ایجاد اشتغال به خود استان ها از دیگر عناصر ریل گذاری مجلس در موضوع تولید و اشتغال است که در صورت اجرای درست و دقیق آن به بهبود وضعیت کسب و کار در کشور و رونق تولید منجر خواهد شد.

دیگر خبرها

  • جوانان و نوجوانان اندیشه مطهری را چراغ راه خود قرار دهند
  • قالیباف: جوانان و نوجوانان اندیشه مطهری را چراغ راه خود قرار دهند
  • قالیباف: اندیشه شهید مطهری همچنان راهگشاست
  • مطهری امام
  • همایش عقیدتی سیاسی سپاه روح‌الله استان مرکزی
  • شهید مطهری مجاهد عرصه‌ جهاد تبیین بود
  • شهید مطهری مجاهدی در عرصه جهاد تبیین بود
  • تجلیل از فرماندهان و مربیان برتر عقیدتی سیاسی
  • عملیات وعده صادق ابهت آمریکایی‌ها و اسراییلی‌ها را شکست
  • مبانی تئوری و فکری محکم اسلام علت ماندگاری انقلاب اسلامی است