Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسجد، نماد استوار از تمدن اسلامی در طول تاریخ است که با گذشت 14 قرن از عمر آن اعتبار و ارزش والای میان مسلمانان به عنوان خانه خدا و قبله دلها دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، مساجد از با ارزش ترین میراث های ماندگاریست که به عنوان مکتب قرآنی جایگاه والای در کشورهای اسلامی و بین مردم دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وجود مساجد زیاد در استان کردستان نه تنها نشان دهنده علاقه مردم این خطه به علوم دینی است، بلکه ظرفیتی عظیم در صنعت گردشگری، حوزه فرهنگی و ترویج مسائل اجتماعی است.

 

مساجد به عنوان مکان آرامش بخش و القاء دهنده بعد معنوی به انسان هستند که در میان جوامع اسلامی جایگاه سیاسی و اجتماعی آنها بالاتر است، و نیز در استان کردستان که به عنوان قطب معنوی کشور و به نام دیار مساجد شهرت دارد، این جایگاه بالاتر و ارزشمندتر است.

 

گفتنی است؛ قدیمی ترین مسجد در شهر سنندج، مسجد دارالاحسان با قدمت 175 سال و بعد از آن مسجد والی با قدمت 170 سال است.

 

 

مسجد دارالاحسان جامع که در ضلع شمالی خیابان امام خمینی(ره) و در مرکز شهر سنندج قرار دارد، توسط والی کردستان ساخته شد، بنایی شامل دو ایوان شرقی و جنوبی، گل دسته های در بالای ایون شرقی، صحن مرکزی، 12 حجره در اطراف، شبستان ستون دار با 24 ستون سنگی مارپیچ است.

 

مسجد دارالاحسان، یکی از ارزشمندترین مساجد استان کردستان از نظر معماری و تزیینات خاص معماری است.

 

مسجد و قرآن نـِگـِل هم در روستایی با همین اسم در بخش کلاترزان شهر سنندج واقع شده است و علاوه بر مسجد تاریخی روستا، قرآنی تاریخی به خط خلیفه سوم عثمان بن عفان (رض) و به خط کوفی در آن موجود است.

 

 

مسجد آویهنگ هم در مرکز روستای " آویهنگ" در دهستان " ژاوه رود" غربی از بخش " کلاترزان" شهرستان سنندج واقع شده است.

 

مسجد آویهنگ شبستانی است که در دو طبقه شکل گرفته و تنها از نظر تعداد ستون های چوبی با مسجد رشید قلعه بیگی و میرزا فرج الله به دلیل تفاوت در قرار گرفتن جایگاه شبستان تفاوت دارد.

 

از ویژگی های بارز مسجد، تزیینات بنا، استفاده از قوس های نیم دایره متداول عصر قاجاریه، سر ستون های چوبی با آیات قرآنی، تاریخ ساخت و نام خلفای مذهب اهل تسنن زینت یافته است.

 

مسجد جامع تورجان هم در یکی از روستاهای شهرستان سقز و مرکز دهستان تورجان واقع شده، مسجدی قدیمی در داخل روستای تورجان که از لحاظ معماری در زمره مساجد سبک بومی منطقه کردستان است.

 

معماری این مسجد و سابقه تاریخی و فرهنگی روستای تورجان از اهمیت خاصی برخوردار است و سالانه مقصد گردشگران زیادی قرار می گیرد.

 

مسجد خسرو آباد گروس هم در 45 کیلومتری شرق بیجار واقع شده و بنای مسجد به دوران قاجار تعلق دارد و با توجه به نام مسجد، احتمال دارد توسط "خسروخان اردلان" ساخته شده باشد.

 

 

این مسجد به سبک مساجد خاص کردستان ساخته شده و ویژگی آن یک ایوان جنوبی، شبستان ستون دار در پشت آن و یک حیاط ، مقابل آن است و متأثر از معماری مسجد جامع سنندج است، که بر همین اصل از بناهای ارزشمند استان به شمارمی رود.

 

مسجد وزیر دیگر مسجد شهر سنندج هم که در خیابان شهدا در ضلع غربی پارک شهدا قرار دارد، از جمله بناهای زیبای شهر محسوب می شود.

 

مسجد وکیل هم یکی از مساجد قدیمی شهر سنندج واقع در محله قطارچیان و مجاور عمارت وکیل الملک، قراردارد و توسط خانواده " وکیل" ساخته شده است.

 

مسجد خورشید لقا خانم در مجاورت عمارت "مشیر دیوان" سنندج قرار دارد، به سبک مسجدهای شبستانی منطقه کردستان با یک حیاط و آب نما در ضلع جنوبی است که ایوان ستون دار و شبستانی با چهار ستون چوبی در ضلع شمالی آن قرار دارد.

 

لازم به ذکر است، این مسجد به نام بانی آن یعنی" خورشید لقا خانم" باز می گردد، که دستور ساخت آن را داد، چرا که در گذشته خانم ها کمتر امکان مشرف شدن به مکه معظمه را داشتند، هزینه سفر خانه خدا را صرف ساختن مساجد می کردند.

 

مسجد دارالامان یا مسجد والی که دومین مسجد با قدمت بالای شهر سنندج است، در خیابان فردوسی شهر سنندج قرار دارد.

 

 

مسجد دو مناره سقز هم واقع در بافت قدیمی شهر سقز دارای شبستانی با چهار ستون قطور چوبی به نشانه چهار خلیفه اهل سنت است.


مساجد کردستان همگی دارای بافت و اصالت خاصی هستند که زیبایی منحصر به فردی را دارا می باشند، و گردشگران زیادی هم سالانه برای دیدن از این مکان ها به استان کردستان می آیند.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۸۱۱۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمع آوری 276 معتاد متجاهردر استان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکزکردستان،معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان با انتقاد از عملکرد کمپ های ماده 16 استان و چرخه مالی معیوب آنها از اداره کل بهزیستی استان خواست تا نظارتهای بیشتری بر فعالیت این کمپ ها اعمال شود.

رمضانی غربالگری در کمپ ماده ۱۶ سنندج را ضعیف ارزیابی کرد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی در این زمینه با جدیت ورود کند تا شاهد انتقال بیماری بین معتادان متجاهر نباشیم.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان هم یکی از دغدغه‌ها در بحث مبارزه با مواد مخدر را کودکان بدسرپرست یا بی سرپرست دانست و گفت: این قشر از جامعه به شدت در معرض آسیب هستند و باید اقدامات پیشگیرانه در این زمینه صورت گیرد.

جباری در ادامه تاکید کرد: برخی کمپ‌های ترک اعتیاد از لحاظ مصالح بکار گرفته در ساخت آن، استاندارد نیستند که باید برای اصلاح آن اقدام شود.

در این جلسه عسکری فرماندار سنندج هم با اشاره به راه اندازی سامانه سرا در سنندج در سال گذشته گفت: پارسال 75 نفر سال گذشته بعد از ترخیص از کمپ ماده 16 در سامانه سرا مستقر شدند.

دارابی جانشین فرمانده انتظامی کردستان نیز عنوان کرد: از ابتدای امسال تاکنون 276 معتاد متجاهر در استان جمع آوری و تحویل کمپ‌های ترک اعتیاد شدند که 22 نفر آنان سابقه سرقت داشتند.

محمد پناه دبیر شورای هماهنمگی مبارزه با مواد مخدر استان نیز در این جلسه با بیان اینکه کردستان در صدر استانهای کشور درحوزه مقابله و پیشگیری از مواد مخدر کشور است گفت : سازمان های مردم نهاد ظرفیت خوبی برای اطلاع رسانی و پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر می باشند.

دیگر خبرها

  • البرز رتبه نخست ثبت اعضا در طرح رویداد سامانه بچه های مسجد
  • استان البرز رتبه نخست ثبت اعضاء را در طرح رویداد سامانه بچه‌های مسجد کسب کرد
  • جمع آوری 276 معتاد متجاهردر استان
  • سهم شهرداری سنندج در اراضی الحاقی به شهر پرداخت شود
  • تداوم راه شهیدان با فعالیت جوانان در مساجد
  • تقدیر بانوان از نیروی انتظامی کردستان در راستای اجرای طرح نور
  • تأمین زمین ۲۶هزارواحدی مسکن ملی در کردستان
  • روستای فهرج یزد در مسیر جهانی شدن + فیلم بنای ناشناخته پیش از اسلام
  • اجرای بیش از ۱۰۰ برنامه در دهه کرامت آذربایجان غربی 
  • برگزاری ویژه برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها