Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: یک پژوهشگر دینی اظهار داشت: اشارات همه جانبه و اصلاح گرانه قرآن نشان می دهد که بسیاری از اعمال و رفتار آدمیان با آنچه انسانیت آنان اقتضا داشته است، مطابق نبوده است.

محمد کرمی نیا، از جوانان موفق اهل رفسنجان و کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم قم در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری شبستان از انتشار مقاله «برخورد قرآن و سنت با جاهلیت عصر نزول»در شماره 60 فصلنامه پژوهشی کوثر و با نظارت و همکاری محمداسماعیل عبداللهی، عضو گروه علمی فرق و ادیان حوزه علیمه قم خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: این مقاله به برخورد قرآن و سنت با جاهلیت می‌پردازد. جاهلیتی که به ازای عمر تاریخ وجود داشته و اگر انسان به دنبال هدایت الهی نباشد، همچنان وجود خواهد داشت. در این مقاله به شمه‌ای از زندگی مردم در عصر نزول، در ابعاد مختلف اشاره شده است و سپس به اعمال جاهلی مردم آن زمان پیامبر(صلیه الله علیه وآله) پرداخته و از برخی موارد همچون وضع زن، زنده به گور کردن دختران، شراب، قمار، ازدواج با محارم و ... سخن به میان آمده و نظر اصلاحی قرآن کریم در هر بعد خاطرنشان شده است.

 

کرمی نیا گفت: ضرورت و اهمیت این بحث به جدی چشم‌گیر است که در برخی از شهرها و مناظق اگر اقدام جدی در رفع برخی اعمال و رفتار نشود، خیلی امراض اقتصادی، سیاسی، فرهنگ، جسمی، روحی، روانی و ... یا چهره اسلام را مشوه خواهد کرد و یا اسلام و اعتقادات اسلامی را به طور کامل خنثی و از اهمیت خواهد انداخت.

 

 

وی بیان داشت: اگر بخواهیم مفهوم و خلاصه ای از این مقاله بدست آوریم، باید بدانیم که مردم در عصر نزول، هرچند دارای نیکویی در اخلاق و زندگی اجتماعی بودند، به لحاظ ارتکاب اعمال و رفتار غیراخلاقی و غیر منطبق با اندیشه های الهی، در جاهلیت گرفتار شده بودند.

 

این کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث خاطرنشان کرد: یکی از اهداف ارسال رسل نیز بدین لحاظ بوده و جاویدان ماندن قرآن و اشارات همه جانبه و اصلاح گرانه قرآن نشان می دهد که بسیاری از اعمال و رفتار آدمیان با آنچه انسانیت آنان اقتضا داشته است، مطابق نبوده است.

 

وی اظهار داشت: از سویی می توان چنین حقی به مردم آن زمان داد و از آن ها دفاع کرد، چرا که امکانات و وسایل ارتباطی و اصلاحی و قوانین محکم در اختیار نداشته اند و سختی زندگی و شرایط محیط و اقتضائات آن زمان دلیل دیگری بوده است که مردمان را از حرکت بسوی اعمال و رفتار و اخلاق نیکو باز دارد؛ از سویی نمی توان از آنان دفاع کرد، چرا که تا آن زمان پیامبران و معلمان زیادی اندیشه های الهی را در میان مردم گسترش داد بودند و آنان باید تا حدوی در تشخیص حق از باطل راسخ تر عمل می کردند.

 

 

 

پایان پیام/80

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۸۴۸۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزمون نهایی طرح ملی «زندگی با آیه ها» در آستارا برگزار شد

حسینعلی رضا زاده در گفت و گو با خبرنگار مهر طرح «زندگی با آیه‌ها» را فرصتی برای ترویج و تبیین آموزه‌های قرآن کریم در جامعه دانست و اظهار کرد: این طرح با هدف تبیین ۳۰ آیه زندگی‌ساز قرآن کریم با هدف ایجاد یک حرکت ملی با هم‌افزایی تمام ظرفیت‌های مردمی و رسمی آغاز شد.

رییس اداره تبلیغات اسلامی آستارا افزود: این طرح همزمان با سراسر کشور در شهرستان آستارا نیز پیگیری شد و به حول و قوه الهی با اهتمام همه آحاد مردم و مجموعه ها و نهادها در ۴ مرحله رقم خورد.

وی ادامه داد: در مرحله دوم این طرح در ماه مبارک رمضان اقدامات خوبی انجام شد و از ظرفیت صداوسیما، فضای مجازی، شبکه مبلغان به ویژه جلسات جزء خوانی قرآن کریم برای به سمع و نظر رساندن قرآن به مردم استفاده شد بطوریکه که حدود ۵۰۰۰ نفر از جمعیت شهرستان آستارا پای درس قرآن نشستند.

حجت الاسلام رضا زاده با اشاره به اجرای مرحله سوم طرح مسطورا در شهرستان آستارا گفت: مرحله سوم با برگزاری آزمون نهایی طرح مسطورا پس از اعلام عمومی در سطح شهرستان در مسجد حضرت فاطمه زهرا (س) این شهرستان برگزار شد.

وی افزود: این آزمون با حضور ۵۰۰ نفر از اقشار مختلف مردم شامل دانش آموزان، روحانیون، کارمندان، بازاریان، معلمان و… با هدف یادآوری آیات فوق و تجلیل از برترین شرکت کنندگان در طرح فوق برگزار شد که پس از اعلام نتایج با هدایای نفیس از آنها قدردانی خواهد شد.

رییس اداره تبلیغات اسلامی آستارا با بیان اینکه بیش از ۴۰۰ نفر نیز در مسابقات سراسری این طرح شرکت کردند، افزود: حدود ۱۰۰۰ نفر در شهرستان حافظ این ۳۰ آیه بودند.

وی از اجرای مرحله چهارم این مرحله در آینده نزدیک خبر داد و گفت: مرحله چهارم این طرح با هدف آشنایی بیشتر کنشگران قرآنی با بحث آموزه های قرآن برای زندگی است که با ایجاد نظام اندیشه‌ای و فکری و کنشگری در زمینه تعلیم کتاب براساس کتاب طرح کلی و عمل به قرآن با برگزاری دوره‌های آموزشی آنلاین و آفلاین برگزار می شود.

حجت‌الاسلام رضازاده گفتمان سازی قرآنی و تبدیل مفاهیم منتخب قرآن کریم به باورها، اندیشه‌ها و رفتارهای عملی بین همه اقشار مردم را از نتایج اجرای طرح زندگی با آیه‌ها در شهرستان آستارا دانست و گفت: قطعاً این طرح می تواند زمینه‌ساز ایجاد جامعه قرآنی در کشور باشد.

کد خبر 6092510

دیگر خبرها

  • آزمون نهایی طرح ملی «زندگی با آیه ها» در آستارا برگزار شد
  • لرستان یکی از استان‌های امن در کشور به شمار می‌آید
  • رئیسی: گشت ارشاد مدیران در دستورکار وزیران باشد / خیزش دانشجویان و نخبگان غربی با اعمال خشونت خاموش نمی‌شود
  • حجاب و عفاف باید به رفتار عینی و عملی مردم تبدیل شود
  • رفتار پلیس با دانشجویان آمریکایی ادعای دروغین آزادی بیان در این کشور را نشان داد
  • فیلم | آتش سوزی یک هتل در محدوده میدان ولیعصر تهران
  • داوطلب هلال احمر هوراند پرچم صلح و انسانیت را برافراشت
  • لزوم بازنگری مدیران استان قزوین در رفتار و عملکرد خود
  • یک فعال هلال احمری در هوراند، رکورد تکنیک‌های رزمی کیسه بوکس را شکست
  • بیشتر شکایات مردم از پزشکان زیبایی است