Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-05-05@10:06:23 GMT

"سارقان روح" ؛ سریال جدید شبکه 5

تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۹۸۴۸۵۱

به گزارش جهان نيوز، چرخ سریال‌سازی شبکه پنج سیما این روزها پررونق‌تر از همیشه در حال چرخش است و این شبکه تلویزیونی یک سالی هست که انبوهی از سریال‌های تازه و رنگارنگ را در دستور تولید قرار داده است. از جمله این سریال‌ها که غلامرضا الماسی، مدیر گروه فیلم و سریال شبکه پنج سیما از یک سال قبل وعده ساختش را داده بود، سریال «سارق‌روح» است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجموعه‌ای با تم و محتوای پلیسی ـ معمایی که در چند فصل ساخته شده و هر جمعه ساعت 19 روی آنتن می‌رود. گزارش زیر حاصل یک روز حضور ما در پشت‌صحنه تولید این سریال است.

از اتاق عملیات تا فرمان

تهران گرچه این روزها دارد روز به روز رنگ عوض می‌کند و از سیمای صمیمی و سنتی‌اش دور و دورتر می‌شود، اما هنوز در بعضی از محله‌ها و کوچه‌ها و خیابان‌هایش می‌توان رنگی از گذشته‌ها را دید و به

یکی دو دهه قبل سفر کرد. یکی از این خیابان‌ها، خیابان ایتالیاست. مکانی که صبورانه در میانه شلوغی‌های خیابان انقلاب و بلوار کشاورز، آرامش و دنجی‌اش را حفظ کرده‌ و ساختمان‌هایش هنوز حال و هوایی از گذشته را دارند؛ ساختمانی که به‌عنوان یکی از لوکیشن‌های اصلی سریال سارق‌روح انتخاب شده هم از این قاعده مستثنا نیست. بنایی با یک در کوچک و پنجره‌هایی مخروبه که وقتی واردش می‌شوم، از بزرگی و معماری متفاوتش به حیرت می‌افتم. ساختمان با آن سرسرای عظیم و راه‌پله‌ها و نیم‌طبقه‌هایش، نه شبیه به اداره‌های دولتی است و نه خانه‌های مسکونی. از عوامل پشت صحنه که پرس‌وجو می‌کنم، عده‌ای می‌گویند سال‌ها قبل ساختمان بیمه بوده و چیزی که حالا می‌بینم، مخروبه‌ای است که شباهتی به سال‌های پر رفت‌وآمدش ندارد. با این حال اینجا به‌عنوان یکی از لوکیشن‌های اصلی مجموعه انتخاب شده و عوامل برای ضبط برخی قسمت‌های حساس و کلیدی، در آن مستقر هستند.

مضمونی خانوادگی و اجتماعی

بنا به اعلام عوامل سریال، سارق‌روح مضمون و محتوایی تازه دارد و نوع روایت و ساختارش هم با ساخته‌های دیگر تلویزیون متفاوت است. این سریال تلویزیونی به موضوع امنیت اجتماعی می‌پردازد و تلاش‌های عده‌ای را برای حفظ این امنیت و خنثی کردن توطئه‌های مختلف امنیتی و اجتماعی به تصویر می‌کشد.

احمد معظمی، کارگردان جوان مجموعه که پیش از این اپیزودهایی از دو مجموعه «دیوار شیشه‌ای» و «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» و نیز سریال خانوادگی «جاده چالوس» را کارگردانی و روانه آنتن کرده است، با اشاره به درونمایه سریال می‌گوید: در مجموعه سارق‌روح تلاش‌های یک استاد دانشگاه و دانشجویانش را می‌بینیم که دست روی موضوع تحقیق و پژوهش پیرامون برخی پرونده‌ها می‌گذارند و این موضوعات را دنبال می‌کنند.

معظمی که در اثنای ضبط مجموعه‌اش قرار دارد و در میانه تمرین‌ها و دورخوانی‌های بازیگران فرصتی برای صحبت پیدا کرده، با اشاره به تم اجتماعی و خانوادگی سریال می‌افزاید: سارق‌روح نگاهی خانوادگی دارد و بحث نهاد خانواده و مشکلاتشان برای ما بسیار حائز اهمیت بوده است.

از خلاصه داستان این سریال این‌طور استنباط می‌شود که هومان فاضل، نویسنده فیلمنامه این مجموعه تلویزیونی، از پرونده‌های واقعی قضایی برای نگارش داستانش سود جسته است. با این حال کارگردان مجموعه معتقد است: «به عقیده من موضوع این سریال جنایی نیست و اقتباسی هم از جایی نکرده‌ایم؛ هرچند برخی پرونده‌ها واقعی است. فضای کار ما بکر و نو است و می‌توانم بگویم تاکنون اثری با این محتوا و ساختار در تلویزیون ساخته نشده است. در مجموع به موضوعاتی می‌پردازیم که این روزها خانواده‌ها و بخصوص جوانان بشدت درگیرش هستند، اما کمتر مورد اشاره قرار گرفته‌اند. برای مثال پرونده دختری که نقشه سرقت از بانک پدرش را می‌کشد. با این حال مجموعه ما نه پلیسی و جنایی، که در واقع خانوادگی و اجتماعی است.»

مجموعه سارق‌روح گرچه داستان‌هایی مختلف دارد و به موضوعات گوناگونی می‌پردازد، اما ساختار آن اپیزودیک نیست و با حضور شخصیت‌های ثابت و بازیگران مهمان شاخص در کنار هم دنبال می‌شود. به گفته معظمی، این مجموعه قرار است 150 قسمت داشته باشد و در قالب پنج فصل روی آنتن برود. این کارگردان تاکید می‌کند: هر فصل حدود 15 تا 20 قسمت است و موضوع و رویکرد تازه‌ای دارد؛ با این حال بازیگران اصلی تغییری نمی‌کنند

و ثابت هستند.

یک شخصیت محوری

سارق‌روح گرچه مجموعه‌ای پربازیگر است و تاکنون هنرپیشگان متعددی برای بازی در قسمت‌های مختلف آن جلوی دوربین این سریال رفته‌اند، اما اکثر بازیگرانش ثابت نیستند و فقط چند قسمتی مهمان کار می‌شوند. به عبارتی، دانیال حکیمی تنها بازیگر ثابت و محوری کار است که نقش نادر عابدی را ایفا می‌کند و ابوالفضل همراه هم در نقش همکار یاری‌اش می‌رساند. محمود پاک‌نیت، نگین معتضدی، متین ستوده، مجید واشقانی، ایرج نوذری و شیوا خسرومهر از جمله بازیگران مهمانی هستند که تاکنون مقابل دوربین این سریال رفته‌اند و با وجود این بازیگران شاخص و حضور دانیال حکیمی در راس مجموعه به نظر می‌رسد مخاطبان از همان قسمت‌های اول جذب اثر خواهند شد.

با توجه به تعریف عوامل سریال از شخصیت نادر عابدی به نظر می‌رسد دانیال حکیمی با چالش‌های متعددی برای متفاوت بازی‌کردن این نقش از دیگر نقش‌های تلویزیونی و سینمایی‌اش روبه‌روست.

او در این مجموعه در راس گروهی است که وظیفه انتخاب پرونده‌های قضایی، شناسایی و تعقیب مجریان و اطلاع یافتن از انگیزه‌ها و نیت‌هایشان را به‌ عهده دارد و به نوعی با یک مسئولیت سنگین اجتماعی مواجه است.

صحنه‌ای که امروز عوامل سریال سارق‌روح مشغول تدارک و ضبطش هستند، در لوکیشن اصلی سریال ـ که در واقع قرار است اتاق عملیات و مرکز فرماندهی گروه باشد ـ فیلمبر‌داری می‌شود. بر خلاف ظاهر خاک‌گرفته و قدیمی ساختمان (که ذکرش در ابتدای گزارش رفت)، اتاق عملیات و فرماندهی سریال با ظاهری شیک و مرتب طراحی شده است. شمایل و دکور داخلی آن، درست شبیه تصویری است که در سریال‌های دیگر هم از اتاق‌های عملیات مجموعه‌های پلیسی می‌بینیم. بریده روزنامه‌هایی که به پرونده‌های مورد بررسی گروه پرداخته، روی تابلوها نصب شده است. در یک سمت دیوار نقشه شهر تهران است که رویش نقاطی را با روبان علامت گذاشته‌اند و عکس‌های مجرمان پرونده‌های گوناگون هم همراه با مشخصاتشان روی تخته سفید به چشم می‌خورد.

پیچیده و جدید

محمود پاک‌نیت، بازیگر شناخته شده تلویزیون و سینمای ایران هم از جمله بازیگران مهمان سریال است که در قسمت‌هایی از آن حضور دارد و نقش فردی به نام خرامان را ایفا می‌کند. پاک‌نیت درخصوص نقشش این‌طور توضیح می‌دهد: تمام ماجراهای این مجموعه تلویزیونی بر اساس داستان‌های واقعی است که پلیس در اختیار نویسندگان قرار داده است. شخصیتی که من در این مجموعه بازی می‌کنم، شخصیت جدیدی است که تا به حال در موردش فقط در روزنامه‌ها شنیده بودم. فردی که آدم‌ها را با وعده‌هایی ترغیب می‌کند که ثروتشان را به یک موسسه ببخشند و بعد که ذخیره‌های مالی‌شان تمام شد، به مرگ توصیه‌شان می‌کند. بازی در این نقش برای خودم پیچیده، جدید و دوست‌داشتنی بود. این شخصیت خرامان نام دارد و در اپیزود «باغ بی‌روزنه» این سریال دیده می‌شود.

 

بگذارید سکوت 25 ساله‌ام را نشکنم!

گریم چهره حکیمی در طول سال‌های گوناگون و در مجموعه‌های تلویزیونی مختلفش، چندان تغییری نکرده است و عموما سیمایی ثابت دارد. در سریال سارقان روح هم چهره‌اش همان است و فقط گردی سفیدتر روی موهایش دیده می‌شود. بازیگر مجموعه‌هایی چون «ولایت عشق»، «خواب و بیدار» و «مرگ تدریجی یک رویا» سال‌هاست که با هیچ رسانه‌ای سخن نگفته است و در مقابل اصرارم برای گفت‌وگو، فقط با خنده به گفتن این نکته اکتفا می‌کند که «بگذارید سکوت 25 ساله‌ام را نشکنم!» و عذرخواهی می‌کند. در پشت صحنه می‌نشینم و شاهد بازی‌اش در نقش فرمانده اتاق عملیات این پرونده می‌شوم.

منبع:جام جم

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۸۴۸۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقتی سرگرمی، قربانی بزرگ شعار دادن می‌شود /چرا «نون خ» در فصل پنجم مورد استقبال قرار نگرفت؟

بخشی از کیفیت متوسط نون خ در فصل پنجم فدای شعارهای گنجانده شده در فیلمنامه شد و تا به صورت نمادین شاهد آثاری باشیم که سرگرمی را قربانی شعار می‌کند.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق- دنباله‌سازی سریال‌های موفق به تاسی از فصل‌بندی مجموعه‌های غربی، در چند سال اخیر، در سیما و شبکه نمایش خانگی باب شده است. برخلاف مجموعه‌های غربی که فصل سوم یک سریال با کیفیت‌تر از فصل اول آن است، مهمترین ویژگی ساخت سریال‌های چند فصلی در ایران این است که با افزایش فصل‌ها با یک ریزش مخاطب و افت کیفی و دراماتیک مواجه خواهیم بود.

دنباله سازی در حوزه سریال‌، در دوره‌ای که تلویزیون مخاطب استانداردی داشت، تبدیل به رویه شد. با ریزش مخاطبان جعبه جادو در سال‌های اخیر، ساخت سریال‌های چند فصلی مجموعه‌هایی نظیر زیرخاکی و نون خ به نتایج معکوسی منجر شد.

دست کم در دوسال گذشته هیچ کدام از مجموعه‌های سیما بازتابی اجتماعی و رسانه‌ای میان مخاطبانش نداشته (نمود مرجع شبکه‌های اجتماعی است) و پخش متوالی دو سریال «زیرخاکی» و «نون خ» آخرین تیرهایی بود که در خشاب جعبه جادو قرار گرفت، اما شلیک این دو سریال به صورت متناوب نشان داد که هر دو سریال آثار مشقی و شکست خورده هستند. این شکست‌های متوالی باید مورد توجه تصمیم‌سازان قرار گیرد و این مهم برایشان آشکار شود که حتی ساخت احتمالی پایتخت با انواع خبرسازی در جذب مخاطب تاثیری نخواهد داشت.


با تقارن نوروز و ماه مبارک رمضان، سیمای ملی تلاش کرد با ادامه مجموعه‌هایی که دستاوردهای ظاهری آنان به قبل از دوران تحول بازمی‌گردد، فاصله خود را با مخاطبان کمتر کند.

بر اساس این سیاست فصل چهارم «زیرخاکی» روی آنتن رفت و نکته جالب اینجاست که همزمان با پخش این مجموعه برنامه گفت‌وگو محور «زندگی پس از زندگی» بر اساس نظرسنجی‌های منتشر شده از مخاطبان بیشتری برخودار بود.

همین سنجش آمار رسمی که توسط سازمان صدا و سیما منتشر شده نشان می‌دهد، پروژه افزایش فصول‌ سریال‌ها در شرایط کنونی، یک پروژه شکست خورده است.این سریال برخلاف فصل‌های قبلی با واکنش مثبت چندانی از سوی رسانه و واکنش درخوری در بین مردم و فضای مجازی مواجه نشد.

با این حال انتظار می‌رفت این شکست، با پخش سریال نون‌خ جبران شود که عملا «نون خ» کیفیت کمتری نسبت به فصل چهارم زیر خاکی داشت .


در فصل پنجم «نون خ» دیگر ظرافت‌های گذشته در شخصیت پردازی مشهود نبود. نویسنده در نگارش فیلمنامه دچار یک سردرگمی محسوس بود و نتوانست همچون فصل اول و دوم روایتی پیوسته خلق کند.

فصل پنجم نون خ از فصل سوم آن ضعیف‌تر بود، چون سازندگان تصمیم داشتند، موقعیتی مشابه پایتخت 3 را در قالب سریال دیگری خلق کنند. به این ترتیب نون خ هویت مستقل خود را از دست داد و عملا از حیث دراماتیک به قهقرا رفت. عدم نبود یک قصه یکپارچه با برجسته شدن تیپ های تکراری سریال و کنایه‌ها و شوخی‌های بارها تکرار شده، به ساختار این مجموعه لطمات فراوانی زد.

تیپ‌هایی نظیر ادریس (سیروس سپهری)، روناک (با بازی صهبا شرافتی)، عمو کاووس (با بازی ماشاالله وروایی)، سلمان (با ایفای نقش کاظم نوربخش) و روژان (با بازی هدیه بازوند) هم کارکرد کلیشه‌ای در فصل پنجم سریال داشتند.


محمود گبرلو منتقد سینما و مجری سابق برنامه هفت درباره اشکالات اشاره شده در صفحه اینستاگرام خود نوشت : چون مخاطب با نون‌خ از سال های گذشته ارتباط برقرار کرده، قصه را بیشتر به خاطر شخصیت‌ها دنبال می کند. گره‌های متعدد برای کشش بیشتر فیلمنامه باید وجود داشته باشد تا تماشاگر برای دنبال کردن قصه انگیزه پیدا کند. ولی گره‌های فصل ۵ سطحی و دم دستی هستند.


در فصل پنجم ازدواج سلمان و شیرین، می‌توانست یک اتفاق ویژه جذاب در متن سریال باشد اما مشخص نیست چرا این رویداد به خرده روایت جذابی تبدیل نشد. تنها عنصر جذابیت سریال در فصل‌های متوالی این مجموعه تعارض و تقابل میان این دو شخصیت بود و ازدواج آنان منجر به از میان رفتن یکی از مایه‌های اصلی دراماتیک سریال شد.

قصد سازندگان بر اساس شعارهای تحول گرایان این بود که یک ایران زیبا را به تصویر بکشند اما به محض اینکه جهت سریال مسیر کرمان را با گرافیک خاصی به تصویر کشید، مسافران همران نورالدین خانزاده سروکارشان به یک طبیب معتاد به تریاک افتاد.

هر چند نمایش این وضعیت و کاراکتر طبیب، توام با کمی پرده‌پوشی بود، اما این بخش از سریال با اشاره به کرمان و نشان دادن یک پزشک معتاد توهینی زیرپوستی محسوب می‌شود.

در بخشی دیگر روایت سریال وارد شهر چابهار شد و در متن سریال تصویری وارونه از اقوام ساکن در این استان را به نمایش گذاشت. این بخش از سریال با اعتراض شدید مردم سیستان و بلوچستان در فضای مجازی مواجه شد، تا افتتاحیه رسانه ملی در سال 1403 با حاشیه‌هایی مواجه شود.


کیفیت فصل پنجم این سریال از تمامی فصل‌های آن پایین‌تر بود و ساختار شعار زده سریال، پس از نجات کولبران نشان می‌داد که سازندگان سعی کرده‌اند برای خوشایند تحول‌خواهان در سیما سریالی را تولید کنند تا حجم بالایی از شعار در متن آن در قالب مونولوگ نمود داشته باشد. بخشی از کیفیت متوسط نون خ فدای همین شعارها شد و تا به صورت نمادین شاهد آثاری باشیم که سرگرمی، قربانی شعار می‌شود.

دیگر خبرها

  • سلمان فارسی؛ روایت درست تاریخ
  • دستگيري سارقان کابل و تجهيزات مخابراتی در خرم آباد
  • سریال‌های جدید تلویزیون/ از بدل علی مشهدی تا نمایش توان علمی کشور
  • سارقان حرفه‌ای در بافق دستگیر شدند
  • دستگیری سارقان منزل در خدابنده ؛ در کمتر از سه ساعت
  • سریال «سلمان فارسی» ۱۴۰۵ به پخش می‌رسد
  • زمان پخش سریال «سلمان فارسی» مشخص شد
  • تاریخ پخش «سلمان فارسی» مشخص شد/ وعده جبلی در یک سال سخت
  • «سلمان فارسی» پروژه‌ای جریان‌ساز
  • وقتی سرگرمی، قربانی بزرگ شعار دادن می‌شود /چرا «نون خ» در فصل پنجم مورد استقبال قرار نگرفت؟