Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-01@23:00:49 GMT

ثبت یک هزار و 66 اثر گیلان در فهرست آثار ملی کشور

تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۹۸۵۹۶۱

ثبت یک هزار و 66 اثر گیلان در فهرست آثار ملی کشور

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان انتقاد از ثبت نشدن میراث ناملموس استان در فهرست آثار ملی کشور از سوی برخی مسئولان استان را جایز ندانست و افزود: 55 عنوان از ثبت آثار یادشده مربوط به آثار ناملموس، 17 عنوان مربوط به آثار منقول، هشت عنوان مربوط به رخدادهای تاریخی و سه اثر نیز مربوط به آثار طبیعی بوده که در واقع، ثبت آنها گواهی بر هویت گیلان و تلاش کارشناسان این اداره برای صیانت از داشته های این سرزمین است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رضا علیزاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: براین اساس آثار معنوی گیلان رقم چشمگیری را در آثار ثبتی در فهرست آثار ملی به خود اختصاص داده و در بررسی ارکان این نوع از آثار ثبتی، خوراک محلی جایگاه ویژه ای دارد.
وی گیلان را از مهمترین پایگاه های گردشگری خوراک ایران دانست که از دیرباز به تنوع و کثرت خوراک و چاشنی ها شهرت داشته و گواه این ادعا ، ثبت شهر رشت در یونسکو بعنوان شهر خلاق خوراک است.
علیزاده ادامه داد: ثبت پرونده های تهیه زیتون پرورده گیلان به شماره 1143، شیوه پخت باقالاقاتق به شماره 1144، شیوه سنتی پخت میرزا قاسمی به شماره 1145، شیوه سنتی پخت اناربیج به شماره 1146، شیوه سنتی پخت مرغ ترش به شماره 1147 نمونه ای از این ادعاست.
وی اظهار کرد: ثبت پرونده برخی دیگر از غذاهای محلی استان نظیر بادمجان شکم پر، باقلا وابیج، پنیر برشته و کال کباب در شرف ثبت ملی در فهرست ناملموس کشور قرار دارند.
وی تاکید کرد: مسئولان و مدیران استان در واقع چشم بینای جامعه محسوب می شوند و گفته های آنان مورد وثوق قرار دارد؛ لذا باید برای تنویر افکار عمومی و انعکاس فعالیت های صورت گرفته در هر بخش منابع موجود شناسایی و مستندات آن مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد.
یک هزار و 66 اثر گیلان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که 983 عنوان از آن، مربوط به آثار فرهنگی و تاریخی، 55 عنوان مربوط به آثار ناملموس، 17 عنوان مربوط به آثار منقول، هشت عنوان مربوط به رخدادهای تاریخی و سه اثر نیز مربوط به آثار طبیعی است.
خبرنگار:مرضیه ضامن**انتشاردهنده:کبیری
1881/2007
انتهای پیام

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۸۵۹۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صعود دانشگاه جهرم به رتبه ۲۳ فهرست نیچر ایندکس در بین دانشگاه‌های کشور

ایسنا/فارس معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه جهرم گفت: با انتشار گزارش اشپرینگر نیچر، رتبه دانشگاه جهرم در بین دانشگاه‌های ایران با صعود نسبت به سنوات گذشته، به رتبه ۲۳ ارتقا یافته است.

محمد قناعتیان در گفت‌وگو با ایسنا افزود: این جایگاه دانشگاه جهرم را از نظر پژوهشی بالاتر از ۸۹ دانشگاه و موسسه پژوهشی دیگر قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه این نظام رتبه‌بندی سالانه مؤسسه‌های جهان را بر پایه سنجه‌های گوناگون ارزیابی می‌کند، اظهار کرد: بر پایه گزارش اشپرینگر نیچر در سال ۲۰۲۳ میلادی، ۱۱۲ مؤسسه ایرانی توانستند در لیست نیچرایندکس قرار گیرند.

قناعتیان بیان کرد: بر پایه این گزارش مقاله‌های منتشر شده از ژانویه تا دسامبر سال ۲۰۲۲، ۱۵۰ نشریه برتر نیچر در حوزه‌های شیمی، علوم محیط، زمین‌شناسی، علوم زیست، بهداشت و علوم فیزیکی، شمارش و ارزیابی شده‌اند.

به گزارش ایسنا، این رتبه‌بندی بر پایه بخش محدودی از برون‌دادهای پژوهشی مؤسسه‌ها انجام می‌شود و برای فهم بهتر جایگاه مؤسسه‌ها باید نظام‌های رتبه‌بندی دیگر نیز بررسی شوند.

هیچ یک از مؤسسات ایرانی نتوانسته‌اند در میان موسسه‌های برتر جهان در رتبه‌بندی آکادمیک نیچرایندکس جای گیرند. نیچر ایندکس به رتبه‌بندی مؤسسه‌های سراسر جهان بر پایه خروجی‌های پژوهشی با کیفیت بالای آن‌ها در سال گذشته می‌پردازد.

نیچر ایندکس با شمارش تعداد مقاله‌های پدیدآوران در نشریات نمایه‌ شده‌اش، رتبه‌های مؤسسات را بر پایه‌ی دو سنجه شمار آثار و میزان مشارکت در پدیدآوری آثار، شدنی می‌کند.

رتبه ملی مؤسسه‌های ایرانی در لیست بر پایه میزان مشارکت گزارش شده است و میزان مشارکت به شمار پدیدآورندگان یک مقاله بستگی دارد.

دانشگاه علوم پزشکی جهرم با رتبه ۶۱ در جایگاه میانی این فهرست قرار دارد. دانشگاه شیراز در فهرست نیچرایندکس ۲۰۲۳ رتبه نخست دانشگاه‌های ایران را کسب کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ثبت ۵ اثر طبیعی شهرستان سپیدان در فهرست آثار طبیعی ملی
  • آخرین مهلت بارگذاری آثار برای جشنواره قلم ۱۵ خردادماه
  • صعود دانشگاه جهرم به رتبه ۲۳ فهرست نیچر ایندکس در بین دانشگاه‌های کشور
  • موافقت مجلس با جدول مربوط به هزینه‌کرد یک درصد از هزینه‌های شرکت‌های دولتی
  • آغاز دومین روز بررسی جداول بودجه ۱۴۰۳ در مجلس
  • دومین روز بررسی جداول بودجه ۱۴۰۳ در مجلس آغاز شد
  • دومین جلسه مجلس برای بررسی جداول بودجه ۱۴۰۳ آغاز شد
  • جلسه مجلس به دلیل به حدنصاب نرسیدن زودتر به پایان رسید
  • جدول هزینه‌های متفرقه بودجه ۱۴۰۳ تصویب شد
  • جدول مربوط به اعتبارات دستگاه‌های اجرایی تصویب شد