Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-23@15:46:28 GMT

ایران قبل و بعد از انقلاب!

تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۹۸۷۶۴۸

ایران قبل و بعد از انقلاب!

خبرگزاری میزان- مقایسه ایران قبل و بعد از انقلاب، می‌تواند واقعیت‌های مهمی را برای نسل‌های پس از انقلاب آشکار کند.

به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، رضا سراج از فعالان رسانه ای با انتشار پستی در کانال تلگرامش از ایران قبل و بعد از انقلاب نوشت: مقایسه ایران قبل و بعد از انقلاب، می‌تواند واقعیت‌های مهمی را برای نسل‌های پس از انقلاب آشکار کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مقایسه وضعیت آموزش عالی در ایران قبل و بعد از انقلاب، در سرشماری سال 1355 و سال 1390 نمایانگر دستاوردهای قابل توجهی است. نرخ سواد از 47% در سال 55 به 93% در سال 90 رسیده است. پوشش متقاضیان تحصیل در دوره متوسطه از 23% به 85% افزایش یافته است. جمعیت دارای تحصیلات عالیه از 310000 نفر به 5474000 نفر در سال 90 رسیده است. تعداد دانشجویان از 170000 نفر به 4000000 نفر افزایش یافته است. تعداد دانشجویان دکتری تخصصی با رشد 60 برابری از 9458 نفر به 580638 نفر افزایش یافته است. ایران در سال 55 در هیچ عرصه‌ای قطب علمی نبوده؛ در حالیکه تا سال 90 در 142 حوزه به قطب علمی رسیده است. در سال 55 رشد رتبه علمی ایران 52 جهان بوه و در سال 90 به رتبه 17 جهان رسیده است.

ایران در سرعت رشد علمی از رتبه 40 به رتبه اول رشد علمی جهان رسیده و در رتبه‌های المپیادهای علمی، انرژی هسته‌ای، هوافضا، سلول‌های بنیادین و نانو تکنولوژی، جزو 10 کشور اول جهان است. همچنین سهم ایران در کمیّت تولید علم در جهان از سه صدم درصد در قبل از انقلاب، به پنجاه و دو صدم درصد در بعد از انقلاب رسیده است.

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.

منبع: خبرگزاری میزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۸۷۶۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه‌های در دست اقدام شورای فرهنگی چیست؟

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تقویت دانش بنیان‌ها، به روزرسانی نقشه جامع علمی کشور، استفاده از دیپلماسی علمی، اصلاح آیین نامه ارتقای هیئت علمی، پیگیری تدوین سند در خصوص هوش مصنوعی و فناوری‌های کوانتومی از دیگر موارد در دست پیگیری این شوراست. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی امروز در سفر یک روزه به استان زنجان سفر کرد. نخستین برنامه وی حضور در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان زنجان بود.

وی در این جلسه اظهار کرد: شورای فرهنگی عمومی یک قرارگاه فرهنگی بوده و ضمانت اجرای مصوبات آن، اقتدار شورا و پیگیری مطالبات است؛ در قرارگاه شورای فرهنگ عمومی مسئله‌شناسی انجام می‌گیرد و بعد از آن فرآیندهای لازم برای حل آن طبق چارچوب‌های تعیین شده انجام می‌شود.

 نشست با رؤسای حوزه علمیه، رؤسا و هیات رئیسه دانشگاه‌ها، اساتید و نخبگان دانشگاهی زنجان، نشست صمیمی با فعالان جبهه مردمی و فرهنگی انقلاب اسلامی استان زنجان و نهایتاً  نشست با فعالان تربیتی استان زنجان از دیگر برنامه‌های خسروپناه در زنجان بود.

خسروپناه در نشست با شماری از استادان دانشگاه و حوزه و نخبگان استان زنجان، مطرح کرد: قانون جهش تولید دانش‌بنیان،‌ فرصت مطلوبی برای فعالیت‌های علمی است و باید دانشگاه‌ها از این فرصت به نحو مطلوب استفاده کنند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت‌ها و عمکرد این شورا اشاره کرد و افزود: 86 درصد مراکز آموزش عالی در کشور توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد شده است.

وی ادامه داد: توسعه آموزش عالی و نیروی انسانی و تدوین اسنادی از قبیل نقشه جامع علمی کشور، سند هوا فضا، سند فناوری های نانو، ‌ سند زیست فناوری، سند علوم شناختی، سند فناوری‌های صنایع فرهنگی نرم، سند طب سنتی، سند سلول‌های بنیادین، صندوق توسعه علم و فناوری و جایزه علمی المصطفی از جمله اقدامات مهم شورای عالی انقلاب فرهنگی در چند سال گذشته است.

خسروپناه به لزوم ارتباط بین المللی در حوزه علم و جدی گرفتن آن تاکید کرد و گفت: تقویت دانش بنیان‌ها، به روزرسانی نقشه جامع علمی کشور، استفاده از دیپلماسی علمی، اصلاح آیین نامه ارتقای هیات علمی، پیگیری تدوین سند در خصوص هوش مصنوعی و فناوری‌های کوانتومی از دیگر موارد در دست تدوین و پیگیری شورای انقلاب فرهنگی است.

وی از تشکیل اتاق وضعیت علم و فرهنگ در شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد و گفت: البته در کنار کارهای مهم انجام شده، ضعف‌هایی هم وجود دارد و باید با کمک هم کاستی ها را رفع کنیم.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • تلاش برای ارتقای رتبه علمی آموزش در خوزستان
  • حمایت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی از طرح‌های فرهنگی
  • حمایت شورای عالی انقلاب فرهنگی از طرح‌های فرهنگی در کشور
  • سند هوش مصنوعی به زودی تصویب می شود
  • فعالیت‌های تحقیقاتی و استنادی مبنای ارتقاء رتبه استادان است
  • رتبه پانزدهم علمی جهان نتیجه رشد علمی کشور است
  • دست‌یابی دو نشریه علمی دانشگاه یزد به جایگاه بین‌المللی و رتبه علمی
  • برنامه‌های در دست اقدام شورای فرهنگی چیست؟
  • جایگاه منطقه‌ای ایران در انتشارات علمی ایمنی‌شناسی و میکروب‌شناسی
  • ۳۰ دانشگاه برتر رتبه بندی ملی ISC مورد حمایت ویژه قرار می‌گیرند