Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-03-19@08:18:09 GMT

وقتی دست‌ها از بیماری خبر می‌دهند!

تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۹۸۸۲۳۴

وقتی دست‌ها از بیماری خبر می‌دهند!

ساعت 24-ضخیم شدن نوک انگشتان، شرایطی که به نام چماقی شدن شناخته می شود نیز می تواند به بیماری قلبی، بیماری ریوی، یا برخی مشکلات سلامت دیگر اشاره داشته باشد.

بدن انسان مجموعه ای از سیگنال ها را درباره وضعیت سلامت ما ارائه می کند، که از زبان تا انگشتان پا را در بر می گیرند. دست ها یکی از بخش های بدن هستند که می توانند سرنخ هایی مهم درباره وضعیت سلامت کلی ما ارائه کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


زمانی که موضوع انجام فعالیت های روزانه مطرح می شود، دست ها یکی از مهم‌ترین اندام های بدن انسان هستند. اما با نگاهی دقیق‌تر به دست ها ممکن است اطلاعات بیشتری درباره وضعیت سلامت خود کسب کرده و نشانه های اولیه شرایط و بیماری هایی که از آنها آگاه نبودید را کشف کنید.

آرتریت

مطالعه ای که در نشریه Arthritis and Rheumatism منتشر شد، نشان داد سوژه هایی که انگشت حلقه آنها بلندتر از انگشت اشاره بود، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به استئوآرتریت یا آرتروز قرار داشته باشند. زنانی با این ویژگی که در این مطالعه حضور داشتند سه برابر احتمال بیشتری داشت به آرتریت مبتلا باشند.

بیماری پارکینسون

آیا دستخط پیوسته و زیبای شما به حروفی شکسته و کوچک تبدیل شده است؟ این می تواند یک نشانه اولیه از ابتلا به بیماری پارکینسون باشد، که به نام میکروگرافی (Micrographia) شناخته می شود. پیش از این که نگران شوید، با پزشک در این زمینه صحبت کنید. تغییرات در قدرت بینایی یا افت مهارت انگشتان نیز می توانند از دلایل میکروگرافی باشند.

لرزش دست می تواند نشانه ای دیگر از ابتلا به بیماری پارکینسون باشد، به ویژه اگر لرزش چه در زمان حرکت و چه ثابت بودن دست ها متوقف نمی شود. اگر نگه داشتن دست ها از لرزش آنها پیشگیری می کند، دلیل آن احتمالا بیماری پارکینسون نیست. در صورت مواجهه با این نشانه مراجعه به پزشک برای بررسی دقیق شرایط اهیمت دارد.

بیماری کلیوی

ناخن های دست می توانند اطلاعات بسیاری را درباره سلامت کلیه ها در اختیارتان قرار دهند. شیاردار شدن ناخن ها چه در امتداد آنها شکل گرفته باشد و چه شکل قاشقی به آنها ببخشد می تواند به بروز مشکل اشاره داشته باشد. اگر شیارها در امتداد ناخن هستند، این شرایط می تواند به بیماری کلیوی اشاره داشته باشد. اگر ناخن ها مقعر شده اند، این شرایط می تواند به کمبود آهن اشاره داشته باشد، که به طور معمول با بیماری کلیوی همراهی می شود.

همچنین، رگه ها یا نقطه های سفید یا ناخن هایی که در نیمه پایینی سفید رنگ هستند می توانند به مشکلات کلیوی اشاره داشته باشند. اگر با تغییراتی چشمگیر در ناخن های خود مواجه شده اید مراجعه به پزشک برای بررسی دقیق شرایط بهترین اقدام ممکن است.

وضعیت قلب

بنابر نتایج مطالعه ای که در سال 2015 در نشریه The Lancet منتشر شد، میزان قدرت گرفتن شما می تواند یک نشانگر اولیه از خطر حمله قلبی یا سکته مغزی باشد. قدرت کم گرفتن شما می تواند از خطر مرگ به واسطه حمله قلبی حکایت داشته باشد.

قدرت گرفتن دست یک نشانگر از چیزی است که به نام سن بیولوژیکی شناخته می شود. سن بیولوژیکی چگونگی عملکرد بدن در مقایسه با سن واقعی شماست.

همچنین، شرایط دست های شما می تواند سرنخ هایی درباره ابتلا به پرفشاری خون ارائه کند. مطالعه ای که در سال 1993 انجام شد، نشان داد بیمارانی که دارای اثر انگشت پیچشی بودند، احتمال بیشتری داشت پرفشاری خون داشته باشند.

ضخیم شدن نوک انگشتان، شرایطی که به نام چماقی شدن شناخته می شود نیز می تواند به بیماری قلبی، بیماری ریوی، یا برخی مشکلات سلامت دیگر اشاره داشته باشد. اگر با افزایش ضخامت سرانگشتان خود مواجه هستید، که به نظر می رسد ناخن ها به خوبی به انگشتان متصل نیستند یا ناخن ها به سمت پایین انحنا پیدا کرده اند، به پزشک مراجعه کنید.

بیماری کبدی

اگر به صورت مزمن با قرمزی و التهاب کف دست های خود مواجه هستید، این می تواند نشانه ای از یک بیماری کبدی باشد. البته نباید در ابتدا نگران شوید، زیرا قرمزی کف دست ها می تواند نشانه ای از التهاب پوستی کف دست (Palmar erythema) باشد، که می تواند ارثی بوده یا به واسطه دلیلی نه چندان جدی شکل بگیرد. پیش از این که نگران ابتلا به سیروز کبدی شوید، با پزشک خود در این زمینه صحبت کنید.

کم کاری تیروئید

انگشتان متورم و درد مفاصل آنها می تواند نشانه ای از مشکلات مرتبط با تیروئید باشد. تونل کارپ نیز می تواند موجب این نشانه ها شود. اگر تورم انگشتان و درد مفاصل آنها برای مدتی طولانی پایدار باقی مانده است، با پزشک برای بررسی دقیق شرایط و انجام آزمایش تیروئید صحبت کنید.

سیانوز

سیانوز یا رنج کبود شامل کمبود اکسیژن در خون است و رنگ آبی ناخن ها یکی از نشانه های شایع این شرایط محسوب می شود. سیانوز به خودی خود یک بیماری نیست، اما می تواند نشانگر برخی از مشکلات سلامت، مانند آسم، سینه پهلو یا بیماری قلبی باشد.

اگر مشغول برف بازی بوده اید و با ناخن های شما آبی شده اند، جای نگرانی نیست. سیانوز شرایطی پایدار بدون در نظر گرفتن دما است.

رنگ آبی پایدار ناخن ها به طور قطع نشانه ای نگران کننده محسوب می شود و باید با پزشک در این زمینه صحبت کنید. اگر با سیانوز مواجه هستید و این شرایط با تنگی نفس، یا هر نشانه دیگر حمله قلبی یا سکته مغزی همراهی می شود با مرکز فوریت های پزشکی تماس بگیرید.

عصرایران

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۸۸۲۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهم‌ترین نشانه‌های آسیب به دینداری در آیات و روایات

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت دین فروشی، تبعیض، تحریف و نفاق را از آسیب‌هایی دانست که دینداری را خدشه‌دار می‌کند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی در سخنرانی معارفی پنجمین روز ماه مبارک رمضان در حرم مطهر بانوی کرامت، در ادامه درس‌هایی از قرآن کریم ضمن اشاره به فراز « فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ الْقَیِّمِ مِنْ قَبْلِ أَنْ یَأْتِیَ یَوْمٌ لَا مَرَدَّ لَهُ مِنَ اللَّهِ یَوْمَئِذٍ یَصَّدَّعُونَ» آیه 43 سوره روم با بیان اینکه واژه «دین قیم» به معنی دین استوار و محکم، شش بار در قرآن کریم آمده است، اظهار داشت: کلمه دین در هیچ کجای قرآن به‌صورت جمع ذکر نشده است؛ چراکه دین به معنای باور و اعتقادی است که همه انبیای الهی بدان تصریح داشتند؛ در حالی که در آیات الهی کلمه شریعت که همان احکام، قوانین و مواعظ انبیای الهی است، به صورت جمع نیز بیان شده است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت ضمن تبیین معانی دین، با تأکید بر اینکه دین اسلام به معانی تجلی حق، پاکیزگی و استوار بودن است، خاطرنشان کرد: دین به عنوان اعتقادات صحیح و باورهای درست، همواره در گستره تاریخ ثابت بوده است.

رفیعی با بیان اینکه دین نسخ‌پذیر نیست و آنچه با رسالت انبیای اولوالعزم نسخ شده، شریعت است، به فرازهای ابتدایی آیه 13 سوره شوری اشاره کرد و افزود: خداوند در دین که ثابت و واحد است، قوانینی گذارده است که شریعت نام دارد و شریعت هر یکی از پیامبران اولوالعزم متفاوت با یکدیگر بود.

وی با تأکید بر اینکه ائمه اطهار علیهم‌السلام همواره نگران دین، اعتقادات و باورهای مردم بودند، یادآور شد: در روایات تصریح شده اگر سفری دین شما را در خطر می‌اندازد از آن پرهیز کنید؛ حتی در ازدواج و انتخاب همسر نیز بر دین‌داری فرد تأکید شده است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه اشکالات دین‌دار و دروغ‌گویی متدین هیچ خللی در دین ایجاد نمی‌کند، گفت: اینکه قرآن کریم تصریح می‌کند، دین هیچ نیازی به اجبار ندارد؛ برای این است که تلاش برای اثبات مقوله روشن و مشهود، کاری بیهوده است؛ بنابراین دین به معنای اعتقادات و باورها، هم سهل و آسان است و هم حرج و اکراهی در آن وجود ندارد.

وی به آسیب‌ها و خطراتی که دین را تهدید می‌کند، اشاره کرد و گفت: یکی از آسیب‌ها، دین‌فروشی است که انسان دین قیم و استوار را همچون کسی که وجدانش را می فروشد، به حراج بگذارد؛ اینکه فردی دین را بازیچه رسیدن به دنیا قرار دهد، از آسیب‌هایی است که دین را تهدید می‌کند.

رفیعی در ادامه ضمن اشاره به مصادیقی از دین‌فروشی و بازیچه قرار دادن دین در گستره تاریخ، اظهار داشت: تبعیض یکی دیگر از آسیب‌هایی است که دینداری را تهدید می‌کند؛ چراکه دین همچون بدن انسان مجموعه‌ای به هم پیوسته از سیستم‌ها و نظاماتی است که آسیب‌رساندن به یکی، کل دین را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: ما نمی‌توانیم بگوییم که نماز می‌خوانیم، روزه می گیریم و حج می‌رویم، ولی می‌خواهیم اهل ربا باشیم؛ چراکه ربا به نماز، روزه و تمام اعمال انسان لطمه می‌زند؛ اینکه فردی ادعا کند خمس نمی‌دهم، ولی کارهای دیگر را درست انجام می‌دهم نیز اشتباه است؛ یا اگر شخصی بگوید احیا نگه می‌دارم و زیارت ائمه اطهار علیهم السلام می‌روم ولی به حجاب اعتقادی ندارم پذیرفته شده نیست. از این نکته هم غافل نشویم که کاهل‌بودن در انجام واجبات، با انکار آن متفاوت است.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر تحریف، بدعت و خرافات در دین را از دیگر آسیب‌های دینداری توصیف کرد و با بیان اینکه تحریف در دین بارها در گستره تاریخ دنبال شده است، اظهار داشت: خوارج و واقفیه از برجسته‌ترین تحریف‌کنندگان دین در شریعت پیامبر اعظم صلی‌الله‌علیه‌وآله بودند.

رفیعی به اهمیت توجه به نفاق در دینداری اشاره و آن را از دیگر آسیب‌های دین برشمرد و افزود: در گستره تاریخ ضربه‌ای که منافقان و انسان‌های دورو و کسانی که اظهار دینداری و ولایت داشتند به دین زدند سنگین بود؛ تاریخ مملو از منافقانی بود که با ادعای دینداری مسئولیتی را پذیرفتند و به اسلام ضربه زدند.

وی با بیان اینکه در برخی از موارد آسیب‌های دین به انسان‌ها برمی‌گردد، گفت: پیامبر اعظم صلی‌الله‌علیه‌وآله می‌فرمایند:« آفَةُ الدِّینِ ثلاثةٌ: فقیهٌ فاجِرٌ، و إمامٌ جائرٌ، و مُجتَهِدٌ جاهِلٌ»، سه گروه آفت دینند: فقیه بدکار، پیشواى ستمگر و عابد نادان.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در ادامه با تأکید بر اینکه تغییر رنگ از دیگر آسیب‌های دینداری است، خاطرنشان کرد: دینداری برخی گرفتار تغییر و تحول است و در هر محیطی وارد می‌شوند، به رنگ آن در می‌آیند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه دینداری هزینه دارد و ممکن است حجاب کسی را تمسخر و یا حلال‌خواری را مذمت کنند، تصریح کرد: امام صادق علیه‌السلام در روایتی می‌فرمایند:«زمانی می‌رسد که حرام تشویق و حلال مزمت می‌شود.»

رفیعی در بخش پایانی سخنان خود به علامات دینداران در روایات اسلامی اشاره کرد و گفت: امام علی علیه‌السلام می‌فرمایند که همانا دینداران را نشانه‌هایى است که با آنها شناخته مى‌شوند: راستگویى، امانتدارى، پایبندى به عهد و پیمان، به‌جا آوردن صله رحم، ترحّم بر ناتوانان، نیکى‌کردن، خوش‌خویى، صبر و حوصله‌داشتن، پیروى از دانش، و آنچه به خداوند عزّوجلّ نزدیک مى‌کند؛ خوشا به حال اینان و فرجام نیکشان.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • هفت سین، هفت میم یا هفت سِپند؟
  • دو بینی نشانه کدام بیماری است؟
  • این نشانه باورنکردنی از زوال عقل خبر می‌دهد
  • متولدین هر ماه چگونه عاشق می‌شوند؟
  • یک نشانه باورنکردنی که می‌تواند از علائم زوال عقل باشد
  • 7 نشانه مهم تومور مغزی
  • خواب‌رفتگی پاها نشانه کمبود کدام ویتامین است؟
  • مهم‌ترین نشانه‌های آسیب به دینداری در آیات و روایات
  • این نشانه‌ها می‌گویند که فرد به پایان زندگی خود نزدیک شده است
  • «سی روایت، سی نشانه»، از رادیو صبا