Web Analytics Made Easy - Statcounter

علت العلل سرمایه گذاری صندوق های نوآوری در بانکها در درجه نخست به علت درآمدزایی برای بقا است.

ایران آنلاین / 1- صندوق نوآوری و شکوفایی هیچ ردیف بودجه هزینه ای و تملک دارایی ندارد و اعتبارش از محل صندوق توسعه ملی است که سرمایه اولیه صندوق را تشکیل می دهد و بنابراین برای هزینه های جاری (هزینه برون سپاری بالای %70 فعالیت ها + حقوق و دستمزد و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

..) و برای سوخت احتمالی طرح های شرکت های دانش بنیان نوپا و سرمایه گذاری خطرپذیر (VC) که احتمال شکست بالایی دارند و نیز تسهیلات بلاعوض همچون توانمندسازی شرکت¬ها منبع مالی دیگری ندارد. برای شرکت¬های دانش¬بنیان تولیدی و صنعتی نیز طبق قواعد اقتصادی بانکی نمی تواند از سرمایه اولیه، تسهیلات دهد که احتمال سوخت شدن و کاهش سرمایه بسیار وجود دارد. بلکه موظف است طبق اساسنامه که اولاً سرمایه را حفظ کند و ثانیاً از محل سود سپرده بانکی سرمایه اولیه و نیز منابع بانکی تسهیلات بدهد (ماده 6 اساسنامه صندوق که در دولت¬های دهم و یازدهم به تصویب دولت رسیده است و توسط شورای محترم نگهبان دو بار تأیید شده است).
علیرغم صراحت اساسنامه دلیل نیاز زیاد شرکت های دانش بنیان در عمل تسهیلات و خدمات صندوق محدود به سود سپرده و آورده های بانکها نبوده است بلکه از بخش قابل توجهی از سرمایه نیز استفاده شده است که می¬تواند برای آینده صندوق خطرناک باشد و سرمایه را از بین ببرد یا کم کند و شرکت های دانش بنیان در سال های آینده نتوانند از صندوق استفاده کنند اما صندوق این ریسک را پذیرفته است تا شرکت¬های دانش بنیان با کمبود منابع مواجه نشوند.

2- سپرده گذاری در بانکها در سال های اول صندوق از سرمایه اولیه بود و به تدریج سهم تعهدات باقیمانده طرح های مصوب زیاد شد (هم اکنون 850 میلیارد تعهدات به شرکت ها که باید تا زمان پرداخت مرحله ای در طول یکسال پس از تصویب هر طرح، بلوکه شود در بانکها مشمول سود سپرده و نیز چانه¬زنی برای گرفتن و اهرمی کردن منابع بانکی در راستای شرکت¬های دانش¬بنیان می باشد).

3- نرخ تسهیلات صندوق پایین بوده و جنبه حمایتی از شرکت ها را دارد و ضررده است. دو نرخ تسهیلات صندوق 11% ترجیهی (برای صادرات و مناطق محروم و تا اندازه ای خرید محصول داخلی از شرکت های دانش بنیان 9% می باشد) و برای نمونه سازی قرض الحسنه 4% (که فقط یکبار اخذ می شود و نه سالیانه همچون بانکها) و با بازپرداخت های چندساله است. بنابراین بطور متوسط نرخ بازگشت پول حدود 8% می باشد که زمان بازگشت نیز 5 سال آینده است. در حالیکه نرخ تورم کشور در حال حاضر 10% است و قبلاً بیشتر بوده است. پس تسهیلات صندوق صرفاً به لحاظ نرخ در حال از دست دادن %2 سرمایه است. حدود 50% از شرکت ها، نوپا بوده و احتمال سوخت شدن در آنها بسیار بالاست و این هم مزید بر علت است، هزینه های جاری عملیاتی و عیر عملیاتی حداقل به میزان 4% وجود دارد. یعنی هم اکنون نیز صندوق در حال از دست دادن سرمایه اولیه به قیمت ثابت سال 91 به میزان حدود (2% + %4) 6% می باشد که در آینده مشکل ایجاد خواهد کرد و خلاف ماهیت یک نهاد مالی توسعه ای است. اما به جهت اینکه 0.5% از محل منابع عمومی بودجه مندرج در قانون دائمی در هیچ سالی تاکنون عملیاتی نشده است راه دیگری برای حفظ و توسعه شرکت های دانش بنیان کشور وجود نداشته است و مدیریت صندوق این ریسک را پذیرفته است و تاکنون مشکل شرکت-ها را حل کرده است.
4- علاوه بر سود سپرده بانکی (شامل سپرده سرمایه و سپرده تعهدات طرح های مصوب) و اهرمی کردن سرمایه جهت جلب منابع بانکی، قانون 0.5% از بودجه عمومی کشور را نیز جهت سوخت-های احتمالی و بویژه سرمایه گذاری خطرپذیر، خدمات بلاعوض به شرکت ها و دیگر هزینه¬های صندوق دیده است تا صندوق بتواند دهها سال روی پای خودش برای مأموریت مهم ملی اقتصاد دانش بنیان به کار خودش ادامه دهد. طبیعی است که این طراحی در اساسنامه که منطق اقتصادی روشنی دارد در صورت حذف هرکدام از منابع سه گانه ذکر شده بالا، (0.5% + سود سپرده بانکی + اهرمی کردن منابع صندوق)، مدل تجاری-عملکردی صندوق را به هم می¬زند و این نهاد تازه تاسیس شده در جمهوری اسلامی مضمحل و احیاناً منحل خواهد شد (در بسیاری از کشورهای پیشرفته این نهاد سال هاست که فعالیت دارد). تاکنون هم از سپرده سرمایه و هم سپرده تعهدات، سود مرسوم بانکی گرفته شده است و لذا طبیعی است که چانه زنی برای اهرمی کردن منابع بانکی در حد 1200 میلیارد تومان بوده است و تا همین جا هم به دلیل عملکرد خوب صندوق بوده است اما شاید بتوان، اگر مطالعه کارشناسی با توجه به میزان مورد نیاز برای تسهیلات و محاسبه عدم¬النفع مالی صندوق تأیید کند، از بخشی از آنها سود نگرفت و در عوض میزان اهرم شدن منابع بانکی را افزایش داد.

5- اگر قانوناً صندوق از گرفتن سود سپرده منع شود، در آن صورت دیگر بانکها هم زیر بار اهرم شدن پول های صندوق نخواهند رفت و دو منبع از سه منبع فوق تعطیل می¬شود و منبع سوم هم یعنی (0.5% بودجه عمومی) که تاکنون تعطیل بوده است و لذا صندوق به طور کلی باید تعطیل کند. توجه کنید که در میان مدت بازگشت اصلی برای صندوق باید از مشارکت و نیز سرمایه گذاری-های خطرپذیر در صندوق ها بدست آید که در دوران هفت ساله به سود می¬رسند و تأثیری در بحث های کنونی ندارد. در این تصمیم گیری یعنی لغو سودگرفتن از سپرده های صندوق، آثار اجتماعی موضوع بر شرکت های دانش بنیان سراسر کشور و هم تاکیدات مسئولین نظام بر اقتصاد دانش¬بنیان را نیز باید در نظر داشت.

روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۸۹۲۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبری مهم برای عرضه اولیه های بورسی

روزانه در سایت "نبض بورس" گزید‌ه‌ای از آخرین اخبار و مطالب جذاب پیرامون بازار سرمایه، مسکن، ارز، انرژی و سرمایه گذاری تهیه و منتشر می‌گردد. گزارش کامل از گزیده‌ خبرهای امروز «نبض بورس» (https://nabzebourse.com) را با کلیک بر تیتر آن بخوانید.

  قیمت لحظه‌ای دلار، یورو و درهم در بازار 

 

قیمت خودروهای ایران خودرو و سایپا چقدر شد؟

 

یک پیشنهاد به مدیران صندوق‌ها برای توسعه سرمایه‌گذاری غیر‌مستقیم

 

مجامع شرکت‌ها و صندوق‌های بورسی در هفته‌ی آینده | بیش از ۲۵ شرکت بورسی مجمع برگزار می‌کنند

 

فروشندگان از خیر سهامداری این نمادها گذشتند

 

کنترل حکشتی به زودی در دستان تامین‌اجتماعی؟! | این انتقال چرا باید برای سهامداران مهم باشد؟

 

۱۰ میلیارد تومان جابجایی سهام بین دو سهامدار عمده؟

 

ورود و خروج سهامداران درصدی ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

 

خبری مهم برای عرضه اولیه های بورسی

 

این نماد در صف عرضه اولیه قرار گرفت

       

دیگر خبرها

  • آخرین جزئیات از زمان رونمایی صندوق پوشش ریسک بازار سرمایه اعلام شد + فیلم
  • رفع نیاز‌های فناورانه صنایع معدنی با کمک ۳۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان
  • شهرداری اصفهان باید فصل وصل سرمایه‌گذاری مخاطره‌پذیر با شرکت‌های دانش‌بنیان باشد
  • خبری مهم برای عرضه اولیه های بورسی
  • تمهیدات جدید بانک صادرات برای پشتیبانی از دانش‌بنیان‌ها اعلام شد
  • رسالت مالکیت فکری، شناسنامه‌دار کردن تولد نوآوری‌هاست
  • جدیدترین تمهیدات بانک صادرات برای پشتیبانی از دانش‌بنیان‌ها
  • تصویب سند توسعه دانش بنیان خراسان جنوبی
  • راه رسیدن به نوآوری، سرمایه‌گذاری بر انسان خلاق است
  • جهش تولیدات صنعتی با کمک بخش نخبگانی از طریق تقویت حضور دانش‌بنیان‌ها در صنایع بزرگ