Web Analytics Made Easy - Statcounter

علم وفناوری در دنیا با پیشرفت فزاینده ای در حال گسترش است. هرروز فناوری های تازه ای معرفی می شود. در بررسی گزیده ای از رویدادهای مربوط به علم و فناوری جهان در چند روز گذشته با ما همراه باشید.

به گزارش ایمنا، در بررسی گزیده‌ای از رویدادهای علمی دنیا در چند روز گذشته با ما همراه باشید.

گزیده ای از اخبار علمی خبرگزاری ایمنا در چند روز گذشته به شرح زیر است:

نقش موثر ویتامین D3 در ترمیم آسیب‌های قلبی

مطالعات جدید دانشمندان دانشگاه اوهایو نشان می دهد که اندکی نور خورشید در بازسازی آسیب‌های سیستم قلبی عروقی موثر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 این مطالعه نشان می دهد که ویتامین D3 - که پوست به طور طبیعی در هنگام مواجه با نور خورشید می سازد - می تواند به طور قابل توجهی آسیب به سیستم قلبی عروقی ناشی از بیماری های مختلف، از جمله فشار خون بالا، دیابت و آترواسکلروز را کاهش دهد. مکمل های ویتامین D3 نیز  همین سود را برای بدن دارد. این مطالعه  در مجله بین المللی "نانودارو" منتشر شده است.

ترکیبات انگور ضد افسردگی است

دانش پژوهان دانشکده پزشکی "Icahn" در مطالعه ای که ۲ فوریه در "Nature Communications "به طور آنلاین منتشر شد، با تجزیه و تحلیل گسترده ای از ترکیبات مشتق شده از انگور شامل دی هیدروکافئیک اسید (DHCA) و(Mal-gluc) که ممکن است به عنوان عوامل درمانی برای درمان افسردگی شموثر باشند، دریافتند که این ترکیبات طبیعی می‌توانند افسردگی را با هدف یافتن مکانیسم‌های جدید، کاهش دهد.

خطرناک‌ترین زمان اشعه موبایل، هنگام برقراری تماس است

تحقیقات انجام شده در موش های مورد مطالعه نشان می دهد، افزایش یک نوع غیر معمول تومور قلب در موش های نر در پی تحت تاثیر قرار دادن این حیوانات با اشعه های موبایل ایجاد می شود، اما هیچ مشکلی دیگر در موش های ماده ثابت نشده است. به طور خاص، دانشمندان نمی‌توانند شواهد جدی برای نگرانی در مورد تومورهای مغزی پیدا کنند.

کشف پروتئینی که زندگی را طولانی می کند

محققان دانشگاه براون موفق به شناسایی پروتئینی شده اند که نه تنها به افزایش طول عمر کمک می کند، بلکه باعث می شود زندگی طولانی بدون ابتلا به بیماری ممکن شود. پژوهشگران دانشگاه براون می گویند پروتئین Sirt۴ موجب افزایش طول عمر و زندگی باکیفیت و فارغ از درد و مریضی می شود. پروتئین یادشده که اولین بار در کرم های میوه شناسایی شده می تواند چرخه زندگی سالم تری را برای انسان ها ممکن کند.

گزیده ای از اخبار علمی خبرگزاری ایرنا در چند روز گذشته به شرح زیر است:

دورکاری و خرید آنلاین مصرف انرژی را کاهش داد

در شرایطی که بسیاری از کشورهای جهان به دنبال یافتن راه هایی برای کاهش مصرف انرژی هستند، دورکاری و خرید آنلاین می تواند یک راه حل عمده تلقی شود. نتایج یک بررسی تازه که در نشریه ژول آمریکا به چاپ رسیده، نشان می دهد که روز به روز بر تعداد شهروندانی که به جای پرسه زدن در رستوران ها و قهوه خانه ها و گشت و گذار در فروشگاه ها و دیگر مراکز خرید ترجیح می دهند در خانه بمانند و با چند کلیک هر چیزی را بخرند، افزوده می شود.

سیگار برقی و خطر سرطان و بیماری های قلبی 

در حالی که تولیدکنندگان سیگارهای برقی مدعی هستند، این سیگارها کم خطر هستند و سلامت مصرف کنندگان را چندان به خطر نمی اندازند، نتایج یک بررسی تازه عکس این مطلب را ثابت می کند. مثانه، قلب و ریه های تعدادی موش که به مدت ۱۲ هفته در معرض دود این سیگارها قرار گرفته بودند به شدت آسیب دید. تحقیقات نشان می دهد بازسازی و اصلاح دی ان ای های آسیب دیده این بخش های بدن موش کار دشواری است و بخش زیادی از پروتئین های ریه موش ها به همین علت از دست رفته است.

دوش دندان از راه رسید

به تازگی دوشی برای پاکسازی کامل دندان ها با سه سر مختلف ساخته شده است.به تازگی دوشی مخصوص دندان ها ساخته شده است. این دستگاه به طور کامل دندان ها را پاکسازی می کند. برای استفاده از آن کافی است که دستگاه را به شیر آب حمام متصل کرد. این دوش مخصوص دارای سه سر مختلف است.

عضلات انسان هم حافظه دارند 

رشد عضلات بدن انسان ردپایی ژنتیک در ژن های این بخش از بدن فرد برجای می گذارد که باعث می شود رشد آنها در آینده با توجه به این نوع اطلاعات ذخیره شده با سرعت بیشتری انجام شود.کشف شواهدی از وجود حافظه در عضلات انسان ها نه تنها درک شیوه رشد این عضلات در اثر انجام تمرینات ورزشی و برنامه های بازپروری را تسهیل می کند، بلکه بررسی تاثیرات طولانی مدت داروهای مختلف بهبود عملکرد عضلات بر این بخش از بدن را بهتر ممکن می کند.

قطب های زمین جا به جا می شوند

دانشمندان با توجه به اطلاعات ماهواره ای معتقدند در آینده نزدیک قطب های زمین جابه جا خواهد شد. این امر به غیرقابل سکونت شدن برخی مناطق کره خاکی منجر می شود. این در حالی است که آخرین اطلاعات ماهواره های سه گانه Swarm متعلق به سازمان فضایی اروپا نشان می دهند احتمالا این جابه جایی در آینده ای نزدیک رخ دهد. این ماهواره ها حوزه مغناطیسی زمین را رصد می کنند.

استفاده از آب درمانی برای بیماری کلیه پلی کیستیک

محققان انستیتو و بیمارستان وست مید استرالیا، روش بی خطر، ارزان و موثری را برای درمان بیماری کلیه پلی کیستیک ارائه داده اند که شامل نوشیدن مقادیر کافی آب است.این محققین مطالعات بالینی را انجام داده اند و تست کرده اند که آیا نوشیدن مقادیر کافی آب می تواند پیش از این که پیشرفت بیماری کلیه پلی کیستیک منجر به نارسایی کلیه شود، به درمان آن کمک کند یا خیر. ‌

گزیده ای از اخبار علمی خبرگزاری مهر در چند روز گذشته به شرح زیر است:

چاپ سه‌بعدی اشیا با قابلیت تغییررنگ

 محققان MIT راهکاری را ابداع کردند که امکان تغییر رنگ اشیای تولید شده یا استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی را فراهم می‌کند. در این تکنیک جدید که ColorFab نام دارد، از نوعی مرکب خاص استفاده می شود که در مجاورت نور UV تغییر رنگ می‌دهد و تنها در 20 دقیقه رنگ شی را تغییر می‌دهد.

کلید گم شده شبیه‌سازی مغز انسان

محققان انستیتوی ملی استاندارد و فناوری آمریکا یک سوییچ ابررسانا ساختند که امکان تصمیم‌گیری سیستم‌های کامپیوتری را با استفاده از رویکردی مشابه مغز انسان فراهم می کند و این سیستم‌ها را عملا به مغز مصنوعی تبدیل می‌کند.این سوییچ می‌تواند قابلیت کامپیوترهای نورومورفیک را که از هوش مصنوعی پشتیبانی می‌کنند، به میزان چشمگیری افزایش دهد. بهبود هوش مصنوعی موجب بهبود قابلیت تصمیم‌گیری تحهیزات هوشمند مانند اتومبیل‌های بدون راننده و حتی ابزارهای پزشکی مانند ابزارهای تشخیص سرطان می‌شود. گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Science Advances منتشر شده است.

عینکی برای درمان دیابت و بی خوابی

محققان از آغاز آزمایش عینک های گوگل خبر دادند که نور روشن به چشم می تابانند و گفته می شود برای پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع دو و درمان مشکلات بی خوابی کاربرد دارند.ایده این عینک ها بر این پایه است که ساعت بیولوژیک بدن که کنترل ترشح هورمون ها را بر عهده دارد، با نور تنظیم می شود.یک تحقیق که به تازگی توسط محققان بیمارستان دانشگاهی نورث وسترن در آمریکا انجام شد، نشان داد که ساعت بدن همچنین دستور می دهد که چه زمانی لوزالمعده انسولین برای کنترل قند خون تولید کند و مطالعه دیگری که سال گذشته در مجله Diabetes منتشر شد، نشان داد که حساسیت بدن نسبت به انسولین شب ها کاهش می یابد.

ساخت ربات مولکولی اجتماعی

گروهی از محققان ژاپنی نوعی ربات مولکولی اجتماعی ساختند که قادر است در واکنش به سیگنال‌های مکانیکی و شیمیایی به صورت خودکار حرکت کند.این ربات 25 نانومتر قطر و 5 نانومتر طول دارد و رفتارهای جمعی ارگانیسم های اجتماعی مانند ماهی‌ها، مورچه‌ها و پرنده‌ها را شبیه‌سازی می‌کند. 

راهکار جدید برای تولید داروهای خوراکی

محققان دانشگاه کپنهاک با همکاری محققان فنلاندی راهکار جدیدی را برای تولید داروهای خوراکی ابداع کردند که در آن داروها به صورت کد QR روی یک ماده سفید چاپ می‌شوند.برای استفاده از این شیوه تولید دارو لازم است ابتدا ماده خوراکی مورد استفاده برای چاپ داروها تولید شود تا در زمان مقتضی بتوان دارو را به صورت کد QR روی آن چاپ کرد.

درمان پیسی با پرتوهای ماورابنفش

 محققان راهکار جدیدی را برای درمان پیسی با استفاده از داروی روماتیسم مفصلی و اشعه ماورا بنفش یافتند.محققان پیش از این متوجه شده بودند که داروی توفاسیتینیب که برای درمان روماتیسم مفصلی کاربرد دارد، مانع از حمله سیستم ایمنی به سلول‌های تولید کننده رنگدانه می‌شود و پرتوهای UVB با تحریک سلول‌های تولیدکننده رنگدانه در بازیابی رنگ پوست موثر هستند. 

ساخت پوشش هوشمند با قابلیت خودترمیمی

محققان نوعی پوشش هوشمند تولید کردند که به سختی مینای دندان است، اما می‌تواند مانند پوست، خود را ترمیم کند.محققان پیش از این ماده‌ای ساخته بودند که نسبت به مواد موجود در بازار سخت‌تر بود و قابلیت خودترمیمی نیز داشت؛ اما این ماده نیاز به بهینه‌سازی دارد. 

رژیم غذایی کم کربوهیدرات در دوران بارداری

نتایج یک مطالعه نشان می دهد که پیروی از یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات در دوران بارداری خطر ابتلای نوزادان را به نقص های جدی مادرزادی افزایش می دهد. به گفته محققان، این نقص های مادرزادی که شامل اسپینا بیفیدا (ناهنجاری های ستون فقرات و نخاع) و انزانفالی ( نداشتن قسمت هایی از مغز و جمجمه) است، می تواند موجب مرگ یا ناتوانی مادام العمر شوند.

پیس میکر مغزی به کمک بیماران آلزایمری می آید

 آزمایش های انجام شده روی یک به اصطلاح 'پیس میکر' مغزی برای بیماران آلزایمری، حاکی از ایمن بودن آن برای انسان است که می تواند در آینده راه درمان این بیماری باشد.محققان مرکز پزشکی وکسنر در دانشگاه ایالتی اوهایو در آمریکا در این آزمایش با بررسی فواید بالقوه تحریک عمقی مغز (DBS) در بیماران آلزایمری اعلام کردند که این افراد بهبودهایی تجربه کردند که به آنها امکان می دهد به صورت مستقل زندگی کنند. 

گزیده ای از اخبار علمی خبرگزاری ایسنا در چند روز گذشته به شرح زیر است:

دوست‌ها طول موج مغزی یکسانی دارند

بر اساس اسکن ام.آر.ای مشخص شد طول موج مغزی افرادی که در کنار یکدیگر کلیپ‌های ویدئویی از جمله کمدی، بحث‌های مستند و موسیقی مشاهده می‌کردند با هم مطابقت داشت. در واقع حتی به سادگی با اندازه‌گیری فعالیت‌های عصبی میزان نزدیکی افراد به یکدیگر نیز از این طریق کاملا شناسایی می‌شود.

کم‌خوابی جدیدترین عامل آلزایمر

تحقیقات جدید دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن نشان می‌دهد که الگوهای نامنظم خوابیدن در بزرگسالان سالم می‌تواند نشانه ابتلای زودرس به بیماری آلزایمر باشد. این مطالعه بیان می‌کند که عدم تعادل ساعت طبیعی بدن یا سیستم روزانه بزرگسالان بالغ ممکن است منجر به اختلال فرآیندهای مغزی شود که نهایتا به دمانس، به ویژه بیماری آلزایمر منتهی می‌شود. مدت‌هاست که ابتلا به آلزایمر را با اختلالات ساعت داخلی بدن مرتبط می‌دانند، اما برای اولین بار است که یک مطالعه به بررسی رابطه چرخه خواب و بیداری به عنوان شاخص توسعه این بیماری عصبی در سن بالاتر پرداخته است.

واکسنی که تومورهای سرطانی موش‌ها را از بین برد

یک واکسن سرطان که توسط محققان دانشگاه استنفورد توسعه یافته است، در طول آزمایشات، تومورها را در موش‌ها نابود کرد. یک واکسن جدید که توسط محققان دانشگاه استنفورد ابداع شده، توانست تومورهای موش‌ها را از بین ببرد.محققان این دانشگاه واکسن موسوم به "واکسن سرطان" را در طول آزمایش‌ها روی موش‌ها آزمایش کردند و مشاهده نمودند که پتانسیل بالایی در از بین بردن تمام تومورها دارد.

ابداع یک ماده هوشمند برای پرکردن دندان

پژوهشگران کانادایی، ماده جدیدی برای پُر کردن دندان ابداع کرده‌اند که می‌تواند با پوسیدگی دندان مقابله کند. پژوهشگران برای درمان حُفره‌های ایجاد شده توسط باکتری‌هایی که دندان‌های پرشده را سوراخ می‌کنند، یک ماده هوشمند ابداع کرده‌اند. به گفته پژوهشگران، پوسیدگی‌های مکرر، سالانه 100 میلیون بیمار را درگیر می‌کنند  و مجموعا 34 میلیارد دلار هزینه درمان آنها می‌شود. در پژوهشی که در مجله " Scientific Reports" به چاپ رسید، پژوهشگران دانشگاه تورنتو کانادا، راه حل جدیدی ارائه دادند.

سنجش ضربان قلب بدون تماس و از راه دور

دانشمندان دانشگاه ایالت "یوتا" یک روش بدون تماس برای اندازه‌گیری ضربان قلب فرد با استفاده از دوربین فیلمبرداری ابداع کرده‌اند. محققان این دانشگاه یک شیوه بدون تماس برای اندازه‌گیری ضربان قلب فرد از راه دور و با استفاده از یک دوربین فیلمبرداری و نرم‌افزار سفارشی ساخته‌اند.

تستوسترون از مردان در برابر ام‌اس حفاظت می‌کند

پژوهشگران آمریکایی دریافتند که تستوسترون چگونه از مردان در مقابل بیماری ام‌اس محافظت می‌کند. راز بزرگ در مورد ام.‌اس این است که چرا به نظر می‌رسد زنان بیش از مردان تحت تاثیر این بیماری هستند، اما امکان دارد پژوهش جدیدی که در بخش پزشکی دانشگاه "نورت‌وسترن" (Northwestern) آمریکا انجام شده است، سرانجام دلیل این موضوع را کشف کرده باشد.

ساعت بیولوژیکی بدن عامل مهمی در مبارزه با نوعی هپاتیت حاد است

دانشمندان فرانسوی می‌گویند که ساعت بیولوژیکی بدن انسان عامل مهمی در مبارزه با بیماری‌های التهابی مانند هپاتیت فولمینانت است. دانشمندان از طریق آزمایش بر روی سلول‌های انسان و موش دریافتند که اثر ضدالتهابی پروتئین ساعت زیستی موجب کاهش علائم بیماری هپاتیت فولمینانت می‌شود.

محققان یک گام به درمان جهانی آلرژی نزدیک شدند

پژوهشگران دانمارکی قصد دارند با بررسی ساختار نوعی پادتن، فعالیت فرآیندهای آلرژیک را متوقف کنند. این پیشرفت غیرمنتظره، پژوهشگران را یک گام به ابداع درمانی جهانی که می‌تواند از واکنش ایمنی بنیادی در مرکز واکنش‌های آلرژیک پیشگیری کند، نزدیک‌تر می‌سازد.

منبع: ایمنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۸۹۵۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) خط و نشان درک لانسفورد برای هادی چوپان با عضلات ترسناکش

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی سایر اخبار (تصاویر) عجیب‌ترین موجودات دریایی جهان؛ از شیطان دریایی تا ماهی خون‌آشام! حقایقی عجیب درباره اژد‌های کومودو؛ از بچه‌داری بدون جفت‌گیری تا شنیدن بوی خون از ۴ کیلومتری! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟!

دیگر خبرها

  • بازگشت نمونه مریخی حیات انسان را به خطر می‌اندازد
  • برخورد قضایی با پرنده فروشان دوره گرد در بافق
  • رهبران سیاسی حماس به دنبال ترک قطر و سکونت در کشوری دیگر
  • واکسیناسیون ناجی جان و سلامت انسان‌ها در برابر بیماری‌های عفونی
  • غیرقابل دسترس ترین مکان عبادت روی سیاره زمین! (+عکس)
  • ایمن سازی ۲۲۰ هزار راس دام در تربت حیدریه علیه بیماری شاربن
  • خونگیری از ۷ هزار راس دام برای تشخیص بیماری مشترک بروسلوز (تب مالت) در تربت حیدریه
  • این باکتری‌ها به خون انسان تشنه هستند!
  • گیاه بوچو چیست و چه فوایدی دارد؟
  • (ویدئو) خط و نشان درک لانسفورد برای هادی چوپان با عضلات ترسناکش