Web Analytics Made Easy - Statcounter

نمایندگان با تصویب بند (و) تبصره (4) مصوب کردند که به‌منظور تحقق اهداف مندرج در قانون برنامه ششم توسعه، به دولت اجازه داده ‌شود معادل مبلغ یکصد و چهل و سه‌هزار و هفتصد و پنجاه میلیارد ریال از ورودی سال 1397 صندوق توسعه ملی برداشت و منابع حاصله را به ردیف درآمد عمومی به شماره طبقه‌بندی 310705 نزد خزانه‌داری کل کشور واریز نماید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایران آنلاین /

دومین روز از بررسی لایحه بودجه سال 97 به بررسی بخش‌های درآمدی این لایحه در مجلس اختصاص یافت. بخش‌هایی که بررسی آنها به پایان نرسیده و به روزهای بعد موکول شده است. امروز نمایندگان 24 بند از لایحه بوجه را بررسی و نهایتا 23 بند آن را به تصویب رسانده و یک بند را هم به کمیسیون تلفیق ارجاع دادند.
امروز تنها قسمتی که از لایحه بودجه به کمیسیون تلفیق ارجاع شد، به بند (الف) تبصره 2 بر می‌گشت. جایی که قرار بود به دولت اجازه داده شود نسبت به واگذاری اموال و دارایی‌ها و سهم‌الشرکه متعلق به دولت و مؤسسات و شرکتهای دولتی به‌استثنای درآمدهای مربوط به موارد مندرج در جزء (2)‌ بند (د) سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم(44) قانون اساسی اقدام کند. نمایندگان اما در بررسی‌های خود اشکالاتی را به این بند وارد دانستند و آن را برای بررسی مجدد و اصلاح به کمیسیون تلفیق ارجاع دادند. به جز این تمام موارد مطرح شده در جلسه دیروز مجلس به تصویب نمایندگان رسید.
از میان 24 بندی که نمایندگان در چارچوب لایحه بودجه 97 مصوب کردند شاید مهمترین مورد بند (ل) تبصره (5) این لایحه بود. جایی که با معافیت اوراق و اسناد منتشره سال 97 از پرداخت مالیات که در تبصره 5 لایحه بودجه آمده است، موافقت شد. بر اساس این بخش از بودجه اوراق و اسناد این تبصره مشمول مالیات نمی‌شوند. همچنین بانک‌های خارجی که دولت می‌تواند اقدام به جذب تسهیلات از آنها ‌کند نیز با تصویب بند ج تبصره  3 لایحه بودجه تعیین شدند. بر این اساس دولت می‌تواند به ‌منظور تسریع در جذب تسهیلات تصویب ‌شده، از بانک‌های توسعه‌ای از جمله بانک توسعه اسلامی، بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت‌های آسیایی(AIIB) و بانک توسعه و تجارت اکو استفاده کند.
تعیین سقف برداشت دولت از صندوق توسعه ملی
اما در مصوبه مهم دیگر نمایندگان سقف برداشت دولت از صندوق توسعه ملی مشخص شد. نمایندگان با تصویب بند (و) تبصره (4) مصوب کردند که به‌منظور تحقق اهداف مندرج در قانون برنامه ششم توسعه، به دولت اجازه داده ‌شود معادل مبلغ یکصد و چهل و سه‌هزار و هفتصد و پنجاه میلیارد ریال از ورودی سال 1397 صندوق توسعه ملی برداشت و منابع حاصله را به ردیف درآمد عمومی به شماره طبقه‌بندی 310705 نزد خزانه‌داری کل کشور واریز نماید. موافقت نمایندگان با تعیین سقف اخذ یا تضمین کمک های بلاعوض بین المللی دولت از دیگر مصوبات مهم دیروز مجلس بود. جایی که نمایندگان در بند ب تبصره 3 به دولت اجازه دادند برای اجرای طرحها با رعایت سقف مقرر در بند (الف) این تبصره نسبت به أخذ یا تضمین تسهیلات مالی و اعتباری یا کمک بلاعوض تا مبلغ پنج میلیارد دلار از دولتها، مؤسسات مالی خارجی و بین‌المللی اقدام نماید.
مجوز به دولت برای 30 میلیارد دلار فاینانس
همچنین با تصویب بند (الف) تبصره 3 لایحه بودجه سقف تسهیلات فاینانس تا سقف 30 میلیارد دلار تعیین شد. تصویب این قسمت از لایحه بودجه البته در صحن علنی با حاشیه‌هایی همراه شد و برخی از نمایندگان نسبت به آن ایراداتی وارد می‌دانستند. از جمله این نمایندگان نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه بود که در اخطار قانون اساسی با استناد به اصل 80 قانون اساسی گفت: طبق قانون گرفتن و دادن وام یا کمک های بلاعوض داخلی و خارجی باید با تصویب مجلس شورای اسلامی باشد. نماینده ارومیه در مجلس اظهار کرد: بر این اساس برای نمایندگان ابهامی وجود دارد،مبنی بر اینکه آیا به صورت یکجا اختیار به هیات وزیران درخصوص قانون مذکور داده می شود یا اینکه باید تک تک وام ها با مشخص شدن کشور و مبلغ توسط مجلس تصویب شود. علی لاریجانی رئیس مجلس هم در پاسخ به اخطار قاضی پور گفت: در هر سال در این خصوص اجازه داده می شود، در حال حاضر تک تک موارد قانونی برای دولت مشخص نیست و این مهم در طول سال مشخص می شود. رئیس مجلس با اشاره به اینکه در زمان تصویب قانون برنامه ششم توسعه نیز این سوال وجود داشت، اظهار کرد: بر این اساس شورای نگهبان نیز ایراد گرفت که تصمیم گیری در این خصوص به مجمع تشخیص مصلحت نظام سپرده شد. همچنین در مصوبه دیگری هم سقف انتشار اوراق مشارکت دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی  تا سقف چهل و پنج هزار میلیارد ریال تعیین شد.
سقف انتشار اوراق مشارکت دولت
مجلس همچنین مجوز 38 هزار و 500 میلیارد تومان سقف انتشار اوراق مشارکت دولت در سال 97 را برای دولت صادر کرد. بر این اساس دولت مکلف است ضمن عمل به جزء (3) بند (ط) ماده 8 قانون برنامه ششم توسعه، سقف پیش‌بینی شده جدول 4 ذیل ماده 7 قانون برنامه ششم در انتشار اوراق مشارکت (اوراق مالی اسلامی) را رعایت کند. نماینده دولت درتوضیح این تبصره تأکید کرد: 26 هزار میلیارد تومان اوراق مالی در بند (ب)، دو هزار میلیارد تومان تسویه بدهی در بند (و)،9 هزار و پانصد میلیارد تومان بند (هـ) و هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای تجهیز فضاهای آموزشی تعهدات دولت در لایحه بودجه سال 97 برای استفاده از اوراق مشارکت است.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۹۱۰۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تزریق ۲,۹۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای حمل‌ونقل اصفهان

به گزارش خبرنگار مهر، محمد نورصالحی ظهر شنبه با اشاره به موارد مطرح شده در جلسه این هفته کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: در این جلسه تأکیدات بودجه ۱۴۰۳ و کنترل و پیشرفت پروژه‌های سال جاری مورد بررسی قرار گرفت

وی افزود: درباره واگذاری بخشی از یکی از پروژه‌های مشارکتی نیز بحث و تبادل نظر شد، همچنین درباره تسویه بخشی از مطالبات بانک شهر بابت اوراق مشارکت در شهرداری بررسی لازم انجام شد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه میزان اوراق مشارکت سال گذشته که در سال جاری محقق می‌شود، ۲,۹۰۰ میلیارد تومان است که بخش زیادی از آن با تعهد ۱۰۰ درصد شهرداری و بخشی با تعهد ۵۰ درصد شهرداری و ۵۰ درصد دولت است، تصریح کرد: ۳۰۰ میلیارد تومان از این اوراق مربوط به خرید اتوبوس با تعهد ۵۰ درصد شهرداری و ۵۰ درصد دولت، ۶۰۰ میلیارد تومان هم با تعهد ۵۰ درصد شهرداری و ۵۰ درصد دولت و ۲ هزار میلیارد تومان با تعهد ۱۰۰ درصد شهرداری اصفهان است.

نورصالحی ادامه داد: ۲,۹۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت سهمیه سال ۱۴۰۲ است که در ۱۴۰۳ محقق می‌شود و تمام این اوراق برای زیرساخت‌های حمل‌ونقل شهر اصفهان از جمله خرید اتوبوس و واگن‌های مترو هزینه می‌شود.

وی اظهار کرد: پروژه‌های سال جاری که در مرحله عقد قرارداد یا تهیه طرح است، تا پایان خرداد سال جاری نهایی و عملیات اجرایی آن‌ها آغاز می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: برای تکمیل زیرساخت‌های مرکز همایش‌های بین‌المللی امام خامنه‌ای اصفهان در سال جاری چند قرارداد در حال اجرا است که امیدواریم در زمان مقرر به اتمام برسد.

وی با تاکید بر لزوم بهره‌مندی از ظرفیت عظیم مرکز همایش‌های بین‌المللی امام خامنه‌ای اصفهان، گفت: برای تعیین بهره‌بردار این مرکز برای اینکه مکمل سالن اجلاس تهران باشد و تحت بهره‌برداری برگزاری اجلاس‌های بین‌المللی باشد، مذاکراتی با محوریت استانداری و معاونت ریاست جمهوری در حال انجام است و تا دو ماه آینده تعیین تکلیف می‌شود.

کد خبر 6089907

دیگر خبرها

  • عواقب بند س تبصره ۶ قانون بودجه | وقتی برای معافیت‌ها سقف تعیین شود چه می‌شود؟
  • بودجه گروگان بورسی‌ها
  • تزریق ۲,۹۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای حمل‌ونقل اصفهان
  • دولت و بذرپاش، نمایندگان مجلس را دور می‌زنند؟
  • بودجه گروگان بورسی‌ها/زنگنه:کاهش معافیت‌های مالیاتی بدعت است
  • قانون جدید مالیات؛ زمینه ساز کتمان معاملات
  • لایحه جدید مالیاتی دولت به نفع تولید و در جهت جذب سرمایه در بخش مولد است؟
  • مجلس در این هفته| ساماندهی اجاره و اصلاح مالیات بر سوداگری
  • تکرار حمایت‌های دولت از گشت ارشاد / تا تصویب نهایی لایحه عفاف و حجاب، پلیس به وظایف خود عمل خواهد کرد
  • تکرار حمایت های دولت از گشت ارشاد /تا تصویب نهایی لایحه عفاف و حجاب، پلیس به وظایف خود عمل خواهد کرد