Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش وانانیوز، 

منیژه حکمت در نشست «جاده قدیم» که با اهالی رسانه در پردیس گالری ملت داشت. ادعا می‌کند که سناریوی جشنواره فیلم فجر از پیش نوشته شده است. این کارگردان در این‌باره توضیح می‌دهد: «فیلم را با عوامل در سینما «آزادی» و «مگامال» دیدم و با توجه به اتفاقاتی که رقم خورد به نتیجه‌ رسیدم که سناریوی جشنواره نوشته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از مردم عزیز کشورم و تمام جوانانی عذرخواهی می‌کنم که در صف می‌ایستند و متاسفانه همه بلیت‌ها به ارگان‌ها فروخته شده، سهمیه هر فیلم در سالن 400 نفره 6 الی 10 نفر است. جایزه مردمی مال شما، نوش جانتان اما جوان‌های ما که صبح تا شب در صف می‌ایستند و بلیت پیدا نمی‌کنند، باید به سانس فوق‌العاده بروند یا بلیت‌های کف سالن بنشینند.آیا این در شان بچه‌های ماست؟ همینجا ضمن عذرخواهی از تمام مردم ایران که در جشنواره شرکت می‌کنند، من دیگر در سینماهای مردمی حضور پیدا نمی‌کنم، البته عوامل می‌توانند بروند.»


کارگردان فیلم «زندان زنان» در بخش دیگری از صحبت‌هایش اعلام می‌کند که از حضور در جشنواره پشیمان است و می‌گوید: «آدم گاهی وقت‌ها اشتباه می‌کند و من صراحتا اعلام می‌کنم که غلط کردم! دیروز در سینماها به این نتیجه رسیدم. 50 درصد سهمیه بلیت برای مردمی است که در سرما ایستادند نه برای ارگان‌ها به چه دلیلی دو سالن فیلم من را نمایش می‌دهند اما فقط 10 بلیت وجود دارد؟ بلیت‌ها کجا رفته است؟ برای رای‌گیری؟ خب بگویید به مردم، ایرادی ندارد. 40 سال است که این رای‌ها داده شده است. باز هم بدهید اما مردم را در سرما نگه ندارید.»


شاید بتوان گفت نکاتی که حکمت در این نشست عنوان کرد، مسئله جدیدی نیست، نبود بلیت برای عموم مردم و ایراداتی نسبت به سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در تمام این سال‌ها مطرح بوده است.در شانزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر با هدف اهمیت دادن به نگاه مردم در کنار نظرات کارشناسی داوران و سینماگران این سیمرغ به جوایز اضافه شد. از همان زمان هم نقدهای جدی وارد بود چرا که انتخاب فیلم از نگاه تماشاگران چندان شفاف نبود. در مورد به عهده گرفتن مسئولیت شمارش آرا که در نهایت به «خانه سینما» سپرده شد، شک و شبهه‌هایی وجود داشت. البته در سی و ششمین دوره از جشنواره فیلم فجر برای نخستین بار قرار است آرا مردمی به صورت آنلاین انجام شود اما تا امروز نتیجه آرا روی سایت قرار نگرفته است و به نظر می‌رسد امیدی به روش جدید هم نخواهد بود. همچنین دلیل اصلی انتشار ویدیوی اعتراض منیژه حکمت در میان مخاطبان سینما، من باب آن است که یک کارگردان شاید برای نخستین بار به صورت رسمی نسبت به نشستن مردم روی زمین واکنش نشان داده است. در همین مورد تجربه کسانی که امسال در صف جشنواره ایستاده‌اند را جویا شدیم.


پرهام درباره سینما مگامال می‌گوید: « فیلم «بمب» پیمان معادی روز اول در سینما مگامال رسید اما برای فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» که در ساعت 8 و نیم اکران داشت، دو ساعت قبل در صف ایستادم. سانس اصلی که اصلا بلیت نفروختند. قرار شد به صورت موازی اکران کنند که هارد فیلم نرسید. بالاخره برای ساعت 9 و نیم اکران ویژه گذاشتند اما صف یک قدم هم جلو نرفت و گفتند بلیت تمام شده و برای 11 و ربع سانس گذاشتند که دیگر در صف نماندم.»


شقایق می‌گوید: «هیچ‌وقت نفهمیدم که چه منطقی پشت سیستم فروش بلیت جشنواره فیلم فجر است.»


فرناز درباره سینما ماندانا می‌گوید: «برای فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» در صف ایستادم و همان سانس فیلم را دیدم. از آنجایی که سینما ماندانا برای هر فیلم 2 سانس دارد به فوق العاده نمی‌رسد.» سعید درباره سینما فرهنگ می‌گوید: «از ساعت 7 تا 9 برای فیلم «به وقت شام» برای سانس 10 و نیم در صف ایستادم . نزدیک ساعت 9 گفتند سانس ارگانیه است و فروش آزاد نداریم. توقع ندارم قانونی که خودشان برای فروش بلیت آزاد وضع کردند را رعایت کنند ولی عجیبه که هیچ شیرپاک خورده‌ای نبود که اینو از اول به مردم بگوید!»
مهسا درباره سینما جوان می‌گوید: «با اینکه برای فیلم «لاتاری» در صف ایستادیم تا سانس فوق‌العاده برگزار شود اما به خاطر ناهماهنگی نتوانستم فیلم را ببینم.»


محمد می‌گوید: «در سرمای این روزها ایستادن در صف خیلی سخت است. برای همین از خیر فیلم دیدن درجشنواره گذشتم.»


آفرین می‌گوید: «بدتر از ایستادن در صف جشنواره، زمان رای‌گیری آنلاین است که تا 15 دقیقه زمان داریم. تا جایی که در جریانم بسیاری در این مدت فرصت نکردند و یا فراموش کردند.»


الیاس می‌گوید: «در سینما آزادی نهایت 30 بلیت فروخته می‌شود و دو ساعت قبل از اکران هم صف است. بنابراین اگر سانس ویژه نباشد ایستادن در ابتدای صف خیلی مهم است.»


شایان درباره سینما آزادی می‌گوید: « برای فیلم «لاتاری» با وجود سانس ویژه 100 نفر روی زمین نشستند. با این همه به افراد زیادی بلیت نرسید.»


سوگل می‌گوید: «در سینما آفریقا برای فیلم «به وقت شام» 5 بچه در سالن بودند که بعید می دانم در صف ایستاده باشند.»


مینا می‌گوید: «برای ارگان‌های دولتی معمولا سالن‌های مشخصی در نظر گرفته می‌شود و فیلم‌ها را اکران می‌کنند. اینکه از حق مردم در سینماهای آزاد هم به آن‌ها بلیت داده می‌شود، غیر قابل درک است. این بلیت‌ها حق مردمی است که در صف ایستادند، نباید با دست خالی بعد از چند ساعت به خانه بروند.»


لادن می‌گوید: «برای فیلم «عرق سرد» با صبر زیاد و ایستادن طولانی در صف جشنواره توانستم فیلم را در سانس اصلی ببینم.


در این باره با مهدی سعیدی‌پور مدیر سینما آزادی تماس گرفتیم. تا اطلاعاتی درباره تعداد بلیت‌های فروش آزاد و بلیت‌هایی که به ارگان‌های دولتی فروخته می‌شود کسب کنیم. با وجود اینکه سعیدی‌پور همیشه پاسخگو است اما این بار تلفن همراهشان را پاسخ ندادند. به نظر می‌رسد به دلیل تماس‌های اخیر ترجیح می‌دهند، پاسخی ندهند.

منبع: وانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت vananews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «وانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۹۵۱۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حبس بیت‌المال و توزیع با تأخیر آن، از زمان خلیفه دوم شروع شد/مقابله امام علی با ویژه‌دانی در بیت‌المال

به گزارش مبلغ موسسه پژوهشی فرهنگی فهیم دهمین نشست از سلسله جلسات علمی ویژه ماه مبارک رمضان را با عنوان« چگونگی مواجه امیرالمومنین(ع) با ویژه خواری اقتصادی» با حضور استاد صفری فروشانی برگزار کرد.
دکتر نعمت الله صفری فروشانی مدیر گروه تاریخ اسلام مدرسه عالی امام خمینی و عضو هیئت مدیره تاریخ پژوهان حوزه علمیه قم گفت: با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران ادعای پیروی از سیره ائمه و به خصوص امیرالمومنین(ع) را دارد بنابراین بررسی سیره حضرت در این زمینه ضرورت زیادی دارد. برای درک بهتر ابتدا باید واژه ویژه خواری را بررسی کرد ویژه خواری به معنای رانت یا اختلاس و فساد نیست البته که ممکن است هم پوشانی معنایی داشته باشند بلکه ویژه خواری مسبوق به ویژه دانی است یعنی اگر فرد، خود را یا حکومت، فردی را ویژه بداند، یک حالتی در انسان ایجاد می شود که اموال عمومی را برای خودش برمی دارد و عذاب وجدانی هم ندارد چراکه ویژه دانی این حالت رادر ذهن ها تئوریزه کرده است که این اموال برای افراد ویژه برای مصارف ویژه است.
ایشان در ادامه بیان داشتند: واژه ای که برای ویژه خواری در نهج البلاغه نامه 17 از زبان امام(ع) آمده است استئثار به معنای مقدم داشتن خود بر دیگران است و در کنار استئثار واژه بطانه قرار دارد یعنی کسی که به انسان نزدیک است و محل مشورت فرد است. به عبارت دیگر هر حاکم و والی افراد مورد اطمینان خودش دارد که از آنها مشورت گرفته و تحت تاثیر آنهاست و معمولا این افراد هستند با استئثار به استفاده از اموال عمومی اقدام می کنند.
دکتر فروشانی در ادامه به بررسی سیره حضرت پرداخته و گفت: شیوع ویژه خواری و ویژه دانی از زمان خلیفه دوم شروع شد به این صورت که عمر برای تئوریزه کردن آن از عنوان محوری پیامبر استفاده کرد و نزدیکترین افراد از لحاظ زمانی به پیامبر بالاترین مبلغ، همسران پیامبر در طبقه بعدی، کسانی که در راه اسلام و پیامبر تلاش کرده بودند گروه بعد و به همین شکل سیر نزولی ادامه داشت و موالی( مردم عادی) از همه کمتر دریافت می کردند چرا که خلیفه دوم معتقد بود وقتی اموال فراوان است نمی توان به صورت مساوی بین کسی که سال ها آزاد بوده و کسی که برده بوده است تقسیم کرد. از طرفی در زمان پیامبر مرسوم بود که هر وقت اموال به دست مسلمانان می رسید همان روز اموال را بین همه تقسیم می کردند اما از زمان خلیفه دوم قرار شد تا وقتی اموالی می رسید آنها را در مکانی نگهداری می کردند و سالانه بین مردم تقسیم می شد. امام (ع) به شدت با این عمل مخالف بود و چند اصل مهم را می توان در سیره امیرالمومنین(ع) دید؛ اول اینکه استثناء ناپذیری و زمان ناپذیری، عدم اهمیت به مصلحت گرایی که برای بیان مصداق در این مورد می توان داستان طلحه و زبیر و شروع جنگ جمل را نام برد که حاصل این ویژگی امام بود. اصل بعد عم عمومیت مقابله با ویژه خواری بود که برای امام، خویشان و افراد دیگر تفاوتی نداشت.
عضو هیئت مدیره انجمن تاریخ پژوهان حوزه در پایان سخنان خود گفت: ویژه دانی در دو نوع اقتصادی و اجتماعی است که ویژه دانان اجتماعی به شکل سنتی در بین قبیله، شهر و کشور محبوبیت دارند اما ویژه دانان اقتصادی که معمولا از طبقه اشراف هستند، خودشان به دو دسته اشراف سنتی و منصبی تقسیم می شوند که یکی از مهمترین مشکلات امام(ع) اشراف بودند که انتظار ویژه خواری داشتند اما از آنجا که امام، اسلام محور و اصول محور بود و هرگز مصلحت محور نبود، همین امر باعث شد تا این گروه برای امام توطئه چیده و شروع به دشمنی و مخالفت با امام کنند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896802

دیگر خبرها

  • غافلگیری‌های جشنواره کن ۷۷ برای عاشقان سینما
  • پوستر جشنواره فیلم کن ۲۰۲۴ رونمایی شد
  • صف طویل تعمیر خودروهای مردم/ بی‌کیفیت‌ترین قطعات چینی به ایران می‌آیند؟
  • کنسرت‌های موسیقی در نیمه اول اردیبهشت؛ پیشتازی پاپ
  • نقره داغ شدن متخلفان زمین خواری در عباس آباد
  • ۱۳ فیلم در زمستان گذشته روی پرده هنر و تجربه رفتند
  • رشد ۱۸ درصدی مخاطبان سینما در هفته پایانی فروردین
  • حبس بیت‌المال و توزیع با تأخیر آن، از زمان خلیفه دوم شروع شد/مقابله امام علی با ویژه‌دانی در بیت‌المال
  • زنده‌یاد اصغر یوسفی‌نژاد با «عروسک» ابدی شد
  • هنرمندی که یک کودک درون جسورداشت/«قصه‌های مجید» میراث پوراحمد است