Web Analytics Made Easy - Statcounter

قم - طی مراسمی با حضور نماینده آیت الله العظمی سیستانی در ایران از تحقیق کتاب «کفایه فی النصوص علی عدد الائمه(ع)» رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، دبیر علمی جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی غروب شنبه در مراسم رونمایی تحقیق کتاب «کفایه فی النصوص علی عدد الائمه(ع)» که در کتابخانه علامه مجلسی قم برگزار شد در سخنانی، با بیان اینکه بازخوانی کتب کهن کار آسانی نیست و دشواری‌های بسیاری دارد، اظهار داشت: متأسفانه برخی از افراد به این بازخوانی‌ها اهمیت نمی‌دهند و اعتقادی به آن ندارند و این موضوع در داوری کتاب سال حوزه و کتاب سال جمهوری اسلامی نیز دیده می‌شود و باید نگاه ما به این مسئله تغییر کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجت‌الاسلام محمدعلی مهدوی‌راد بیان داشت: به اعتقاد من بیان سخن امروز، بدون آنکه ریشه در دیروز داشته باشد آب در هاون کوبیدن است و پایه و مبنای چندان درستی ندارد.

وی عنوان کرد: مؤلفین دیروز، زحمات بسیار زیادی برای نگارش کتب خود می‌کشیدند در حالی که امروز ما شاهد آن مشکلات نیستیم و امکانات زیادی برای مؤلفین و محققان فراهم آمده است و باید به این نکته توجه داشت که اگر متون کهن احیا نشود؛ نمی‌توان حرف‌های جدید زد.

گزینشی عمل کردن از آفت‌های تحقیق است

این نویسنده و پژوهشگر حوزوی، همچنین در توصیه به محققین بیان داشت: گزینشی عمل کردن در تحقیق از آفت‌های تحقیق است و تحقیق متون کهن به جهت اینکه به متون ما کارآمدی می‌دهند بسیار مهم است که چندین موسسه از جمله کتابخانه علامه مجلسی در این زمینه فعالیت‌های خوبی داشته‌اند.

وی با تقدیر از تلاش‌های کتابخانه علامه مجلسی در بازخوانی و انتشار کتاب‌های قدیمی، بیان داشت: جمع آوری میراث کهن و بازخوانی آن‌ها کار بسیار مهم است و ما به این امر نیاز داریم که در هر موضوعی، ابعاد تاریخی آن را رها نکنیم.

دبیر علمی جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی، تصریح کرد: یکی از آفت‌های بزرگ پژوهشگران ما در حوزه‌های علمیه، عدم توجه به نگاه تاریخی در پژوهش است که انتظار می‌رود محققان توجه بیشتری به میراث مکتوب و کهن داشته باشند.

انضباط علمی باید در تحقیق رعایت شود

یکی دیگر از اساتید و پژوهشگران حوزه حدیث نیز در این مراسم بیان داشت: باید تلاش کنیم تا مجموعه روایاتی که از امامان معصوم(ع) مطرح است بر اساس منابع روایی اصیل و اصلی از جمله کتاب کافی جمع آوری شود و طلاب و فضلای محقق در حوزه علمیه حضور دارند که می‌توانند این کار را به سرانجام برسانند.

سید محمدکاظم طباطبایی با تقدیر از تلاش‌های صورت گرفته از سوی رضا رفیعی محقق کتاب «کفایه فی النصوص علی عدد الائمه(ع)» و همچنین حجت الاسلام سید حسن موسوی بروجردی در کتابخانه علامه مجلسی اظهار داشت: وقتی کاری قرار است تحقیقی شود باید انضباط علمی در آن تحقیق رعایت شود که در این اثر این انضباط علمی به خوبی رعایت شده است و متن بار علمی خوبی دارد.

کتاب «الکفایه فی النصوص علی عدد الائمه(ع)» نوشته علی بن محمد بن علی خزاز قمی رازی از علمای قرن چهارم که از شیخ صدوق و ابن عیاش روایت می‌کند که وی نزد بزرگانی همچون شیخ صدوق و دیگر اساتید ری و بغداد شاگردی کرده و مشهورترین اثر او، کتاب «کفایه الاثر» است که روایات و نصوص دال بر خلافت و امامت ائمه اطهار(ع) را در آن گردآوری کرده است.

خاندان وی در اصل اهل قم بودند و سپس به ری که در آن روزگار مرکزیت علمی بیشتری نسبت به قم یافته بود و ابن بابویه مشهور به شیخ صدوق(متوفی ۳۸۱) در آنجا سکونت داشت، مهاجرت کردند.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۹۵۲۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احیای ۴۹۷ واحد اقتصادی استان مرکزی ظرف دو سال

ایسنا/مرکزی استاندار مرکزی گفت: در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۲۲۳ واحد اقتصادی و در سال گذشته ۴۹۷ واحد اقتصادی با اشتغال نزدیک به دو هزار نفر به مدار تولید برگشتند.

فرزاد مخلص الائمه ۱۱ اردیبهشت در جشنواره امتنان استان مرکزی(تجلیل از کارگران، گروه های کار و واحدهای نمونه) اظهار کرد: با توجه به اینکه تولید جزو لاینفک نظام کارگری است، دولت سیزدهم در تلاش است فرمان رهبری که در قالب نامگذاری سال عنوان می‌شود را به شایستگی پیاده کند و در این حوزه به خوبی عملکرده است.

وی با بیان اینکه استان مرکزی استانی کارگری است، افزود: بیش از ۶۰ درصد بیمه شدگان اجباری استان مرکزی، کارگران هستند.

استاندار مرکزی اظهار کرد: در سنوات گذشته برخی شهرستان های استان با مشکل بیکاری مواجه بودند که امروز با توجه به اقدامات صورت گرفته این چالش، به معضل کمبود نیرو تبدیل شده است.

مخلص‌الائمه ادامه داد: در سنوات گذشته برخی واحدهای تولیدی استان مشکلاتی داشتند ولی خوشبختانه اکنون وضعیت استان در حوزه کار و تولید در یک ثبات مبتنی بر امنیت قرار دارد.

استاندار مرکزی گفت: نرخ بیکاری در  استان کاهش قابل توجه و مشارکت اقتصادی افزایش داشته است که نشان از موفقیت جامعه کار و تولید در این عرصه دارد.

مخلص‌الائمه تاکید کرد: سال گذشته نسبت به سال ماقبل آن، تعداد واحدهای دارای حقوق معوق ۵۰ درصد کاهش یافت. در سال گذشته ۵۵۰ مصوبه در حوزه های مختلف بانکی، تامین اجتماعی، گمرک و ... در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید اجرایی و پیگیری شده است.

وی تاکید کرد: در حوزه واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل مشکل حادی در استان وجود ندارد.

مخلص‌الائمه اضافه کرد: در نهضت ملی مسکن در شهر اراک حدود ۱۰ هزار واحد مسکونی در حال ساخت است و این در حالی است که در پروژه مسکن مهر اراک که به عنوان بزرگترین پروژه مسکن وقت مطرح بود، ۱۴۰۰ واحد مسکونی ساخته شد.

وی اظهار داشت: متاسفانه این استان با کمبود نیروی کار به ویژه نیروی متخصص در حوزه ساخت مسکن مواجه است که این امر سبب ایجاد چالش در این حوزه شده است.

به گزارش ایسنا در این نشست واحدهای تولیدی، کارگران و گروه های کار نمونه تجلیل شدند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دیوارنگاره تمثال شهدای دانشکدگان فنی دانشگاه تهران رونمایی شد
  • شماره هجدهم کتاب هدهد سفید در نمایشگاه کتاب رونمایی می‌شود
  • رونمایی از کتاب در جستجوی آداب آبادانی در یزد
  • رونمایی از ترجمه کتاب جنبش علوی، هجرت رضوی به زبان پشتو
  • عضو هیأت علمی دانشگاه، ولی عصر (عج) رفسنجان استاد نمونه کشوری شد
  • استاد دانشگاه کهگیلویه و بویراحمدی نمونه کشوری
  • جامعه کارگری استان مرکزی همسو با سیاست های کلی کشور گام برمی دارد
  • احیای ۴۹۷ واحد اقتصادی استان مرکزی ظرف دو سال
  • رونمایی از کتاب «جنبش علوی، هجرت رضوی» در مشهد
  • محقق حوزه سلامت در خوی با بیش از ۶۰ مقاله بین‌المللی مجری طرح شهر سالم