Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جنوب نیوز»
2024-04-20@02:25:18 GMT

تصاویر/ زندگی دختربچه‌هایی که عروس می‌شوند

تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۹۹۵۶۶۶

تصاویر/ زندگی دختربچه‌هایی که عروس می‌شوند

روایت تصویری از گرجستان

گرجستان یکی از بالاترین آمار ازدواج کودکان را دارد که در آن دخترانی با 12 سال سن به خانه بخت می‌روند.


آمار قطعی درباره تعداد دخترانی که زیر سن قانونی ازدواج می‌کنند وجود ندارد. صندوق جمعیت سازمان ملل متحد اعلام کرد حداقل 17 درصد از دختران گرجستان قبل از 18 سالگی ازدواج می‌کنند که سن قانونی ازدواج است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما آنچه پیگیری این موارد نقض قانون را دشوار می‌کند، این است که خانواده‌ها قانون را دور می‌زنند. آن‌ها ثبت ازدواج را سال‌ها به تعویق می‌اندازند. مراسم ازدواج را در مساجد یا کلیساهای روستایی برگزار می‌کنند و زوج را ازنظر فرهنگی و مذهبی زن و شوهر در نظر می‌گیرند.

عروس 17 ساله در منطقه "کاختی" که منتظر داماد است. او و همسر 22 ساله‌اش یک ماه قبل در مراسم خواستگاری دیدار کردند و همان روز تاریخ کراسم نامزدی مشخص شد.

 

عکاس و روزنامه‌نگاری به نام "دارو سولاکاوری" در گرجستان بزرگ‌شده و به یاد دارد که یکی از همکلاسی‌هایش در 12 سالگی ازدواج کرد. او می‌گوید: "حس بدی داشتم. احساس می‌کردم این کار درست نیست اما نمی‌دانستم چرا."

زمانی که سولاکاوری برای تحقیق درباره مسائل زنان به گرجستان بازگشت، این حس غریب نیز در او زنده شد. همکلاسی‌اش را به یاد آورد و شروع به پرس‌وجو درباره ازدواج کودکان کرد. اندکی بعد، به یک مراسم عروسی در روستایی کوچک دعوت شد. در پایان جشن، عروس کوچک شروع به گریه کرد.

همکلاسی‌های عروس

 

سولاکاوری گفت: "بیان احساسش خیلی دشوار بود. ناراحت بود یا خوشحال؟ به نظر من بسیار سردرگم بود." یونیسف ازدواج کودکان را "نقض اساسی حقوق بشر" می‌نامد و گرجستان بالاترین آمار را در اروپا دارد. این سنتی است که قرن‌ها قدمت دارد و مختص به یک منطقه یا مذهب خاص نمی‌شود. بااینکه دلایل ازدواج زیر سن قانونی روستا به روستا متفاوت است، اما چند مورد مشترک میانشان وجود دارد. دامادها تقریباً همیشه مسن‌تر هستند و مدرسه را تمام کرده و به سن قانونی ازدواج رسیده‌اند. معمولاً مادر داماد است که برای پسرش عروس انتخاب می‌کند، اما سولاکاوری با زوج‌هایی ملاقات کرد که از طریق دوستان مدرسه یا در فضاهای مجازی آشنا شده بودند. بااینکه دختران لزوماً وادار به ازدواج نمی‌شوند، اما فشارهای فرهنگی بسیار زیاد است.

 

 

سولاکاوری می‌گوید: "دخترها معمول با جریان رایج محل زندگی‌شان همراه می‌شوند. چون مادر و مادربزرگشان در سن خیلی پایین ازدواج کردند، آن‌ها نیز همین کار را می‌کنند. بنابراین تصور می‌کنند شیوه زندگی این‌گونه است."

 

 

افرادی که در عکس‌های سولاکاوری دیده می‌شوند، آذری‌های گرجستان و اعضای یک اقلیت قومی و مذهبی هستند. "لیلا" یکی از عروس‌هایی بود که سولاکاوری با او ملاقات کرد. در زمان ازدواج 12 سال داشت و اکنون با خانواده شوهرش زندگی می‌کرد. دیدار با او در خاطر سولاکاوری ماند زیرا لیلا در اولین دیدارشان بسیار راحت و بی‌پرده سخن گفت. او آرزوهای زیادی برای آینده‌اش داشت و می‌خواست متخصص مد شود. می‌خواست درسش را ادامه دهد و کارهای زیادی انجام دهد. یک سال بعد سولاکاوری دوباره به سراغ لیلا رفت. اما این بار همه‌چیز متفاوت بود. لیلا در سن 13 سالگی به یک‌خانه دار تبدیل‌شده بود. دیگر به مدرسه نمی‌رفت و تقریبا همه آرزوهایی که در ذهن داشت خاتمه یافته بود."

پسرهای نوجوان در حال تماشای جشن عروسی

 

ترک مدرسه تنها چیزی نیست که برای همیشه بر او تأثیر می‌گذارد. در گرجستان آموزش مسائل جنسی تقریبا وجود ندارد و سولاکاوری می‌گوید برخی دختران تا روز عروسی چیزی از این مسائل نمی‌دانند. یک نظرسنجی در سال 2010 نشان داد که 76.6 درصد زنان متأهل بین 15 تا 19 سال، از روش‌های مدرن جلوگیری از بارداری استفاده نمی‌کنند. به همین دلیل عروس‌های جوان خیلی زود پس از ازدواج باردار می‌شوند که عوارض زیادی برای بدن‌های در حال رشدشان دارد.

 

 

همان‌طور که دوستان و خانواده به دور عروس می‌رقصند، او هدایایش را به دست دارد و اشک می‌ریزد.

 

 

سولاکاوری می‌گوید: "می‌خواستم به مردم جهان و کشورم نشان دهم که چه اتفاقی در این مناطق می‌افتد. شاید با این کار تغییری ایجاد شود."

 

 

عروس و داماد از روی یک گوسفند قربانی شده رد می‌شوند که یکی از سنت‌های مراسم عروسی در این بخش است.

 

 

 

 

 

یک خانواده گرجی در طی تابستان در این خانه زندگی می‌کنند. این کار در میان کشاورزان منطقه رایج است. این خانه‌ها بیش از صدسال قدمت دارند.

 

 

"ماری" پانزده‌ساله در منطقه "آجارا" زندگی می‌کند. اکثر دختران هم سن و سال او مدرسه را ترک می‌کنند تا ازدواج کنند. مادربزرگ ماری: این سنتی است که باید نسل به نسل ادامه یابد.

 

 

رقت و آمد روستاییان میان مناطق مختلف

 

 

شنای کودک در "دریاچه سبز" منطقه آجارا

 

کودکان روستایی در منطقه آجارا

 

"سالی" سیزده سال دارد و هنوز ازدواج نکرده. مادربزرگش گفت خطر و مشکلی در ازدواج زود نمی‌بیند.

 

"مونیکا" و "لائورا" دوقلو هستند و زمانی که مادرشان چهارده‌ساله بود به دنیا آمدند.

 

تاب‌بازی بچه‌ها در یک روز مه‌آلود. در این منطقه به دلیل ازدواج در سن پایین، ایام کودکی خیلی زود به بزرگ‌سالی تبدیل می‌شود.

 

 

در منطقه آجارا، "تامرو" چهارده‌ساله در مراسم نامزدی خواهرش می‌رقصد. او می‌گوید تا مدرسه را تمام نکرده ازدواج نمی‌کند.

 

 

زنان در مراسم جشن نامزدی

 

 

منطقه آجارا به منظره زیبای کوهستانی و ازدواج کودکان شهرت دارد.

منبع: Ngeo

ترجمه: فرادید

منبع: جنوب نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jonoubnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جنوب نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۹۵۶۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قصد رئیس جمهور گرجستان برای وتوی قانون عوامل خارجی

در حالی‌که اعتراض مخالفان به قانون "عوامل خارجی" در تفلیس همچنان ادامه دارد، رئیس‌جمهور گرجستان وعده داده که این لایحه را در صورت تصویب نهایی، وتو خواهد کرد، ولی خود اعتراف کرد که نمایندگان پارلمان می‌توانند این وتو را لغو کنند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، سالومه زورابیشویلی، رئیس جمهور گرجستان روز گذشته، چهارشنبه، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی بی.بی.سی اعلام کرد که لایحه قانونی «شفافیت نفوذ خارجی» تحت عنوان "عوامل خارجی" که در پارلمان این کشور در حال بررسی است، را وتو خواهد کرد.

او گفت: «من این قانون (در مورد عوامل خارجی) را وتو خواهم کرد، همانطور که با سایر قوانینی که با استراتژی و توصیه‌های اتحادیه اروپا در زمینه دموکراسی در تضاد هستند، انجام می‌دهم.»

خانم زاروبیشویلی در عین حال یادآور شد که البته وتوی او توسط اکثریت نمایندگان پارلمان لغو خواهد شد.

روز چهارشنبه پارلمان گرجستان لایحه "عوامل خارجی" را در اولین قرائت تصویب کرد. 83 نماینده به آن رای مثبت داده و  این قانون هیچ رای مخالفی نداشت.

نخست وزیر گرجستان رئیس جمهور را عامل نفوذ خارجی نامید

ایراکلی کوباخیدزه، نخست وزیر گرجستان، سالومه زورابیشویلی، رئیس جمهور این کشور را عامل نفوذ خارجی خواند.  او در یک نشست خبری گفت: «سالومه زورابیشویلی خود یک عامل نفوذی خارجی است. مسلماً، او تنها می‌تواند صدای یک قدرت خارجی باشد، یک حزب جنگ جهانی که ما بارها درباره آن صحبت کرده‌ایم.»

توضیح حزب همبستگی برای صلح گرجستان درباره اهمیت تصویب قانون "عوامل خارجی"

 ماموکا پیپیا، دبیر امور بین‌المللی حزب همبستگی برای صلح گرجستان در جمع خبرنگاران تاکید کرد که وتوی رئیس جمهور گرجستان بر تصویب قانون عوامل خارجی تأثیری نخواهد داشت.

وی با اشاره به این واقعیت که اکثریت قاطع نمایندگان پارلمان به راحتی چنین وتویی را خنثی خواهند کرد، افزود: «آنچه در حیات سیاسی کشور تغییر خواهد کرد این است که سازمان‌های غیردولتی که بودجه آنها توسط کمک‌کنندگان غربی پرداخت می‌شود، دیگر نمی‌توانند عرضه پول را برای اهداف مشکوک و سیاسی هدایت کنند.»

این سیاستمدار گفت: «واکنش اپوزیسیون را می‌توان پیش‌بینی کرد، زیرا آنها می‌دانند دارند اهرم اصلی نفوذ خود بر افکار عمومی را از دست می‌دهند. امیدوارم این قانون تصویب شود و به عنوان ابزار واقعی برای تقویت حاکمیت گرجستان در نظر گرفته شود. و مهمتر از همه، بسیاری از شهروندان گرجستان از این لایحه حمایت می‌کنند.»

ادامه اعتراض گروه زیادی از مردم گرجستان در مخالفت با قانون "عوامل خارجی"

شب گذشته پس از پایان زمان اولتیماتوم یک ساعته داده شده توسط مقامات برای متفرق شدن، معترضان در تفلیس فعال‌تر شدند. چند هزار نفر از معترضان به تصویب قانون "عوامل خارجی"، پس از پایان اولتیماتوم وزارت امور داخلی گرجستان همچنان در مقابل ساختمان پارلمان باقی مانده و به سمت ساختمان دولت حرکت کردند. آنها با دادن شعارهایی و در دست داشتن پرچم گرجستان و اتحادیه اروپا، خواستار پس گرفته شدن لایحه عوامل خارجی از پارلمان شدند.

طبق اطلاعات وزارت امور داخلی گرجستان ، برای حفظ نظم و قانون در مکان‌هایی که معترضان تجمع کرده بودند، از جمله در محوطه ساختمان اداری دولت، نیروهای ویژه امنیتی و پلیس بسیج شدند و تجهیزات لازم برای متفرق کردن تجمع مردم نیز در محل مستقر شده بود. این وزارتخانه یادآور شد، برای جلوگیری از هر گونه بر هم زدن نظم و قانون، پلیس در مرکز پایتخت گرجستان در حال انجام وظیفه است و امکان استفاده از زور علیه معترضان در صورت نیاز نیز وجود دارد. به گزارش خبرنگاران، دهها نیروی ویژه وزارت کشور گرجستان در نزدیکی اتوبوس‌های پلیس به حالت آماده باش مستقر بودند.

هیچ گزارشی در مورد بروز درگیری بین معترضان و پلیس یا دستگیری فعالان مخالف وجود ندارد.

مقابله پلیس با اعتراضات مخالفان دولتی در گرجستانایوانیشویلی از بازگشت به قدرت در گرجستان چه می‌خواهد ؟انتخاب نخست وزیر جدید گرجستان

انتهای پیام/ 

دیگر خبرها

  • سلفی گلزار و همسرش؛ بالاخره از عروس خانم رونمایی شد! | تصویر
  • سورپرایز قیمت طلا برای عروس و دامادها
  • مرگ تازه‌عروس زرندی در شب ازدواج
  • فیلم/ حمایت یک عروس و داماد از غزه
  • مراسم ازدواج باشکوه پیرمرد ۸۶ ساله (فیلم)
  • قصد رئیس جمهور گرجستان برای وتوی قانون عوامل خارجی
  • شاید گولسیانی تا پایان لیگ با پرسپولیس بماند
  • (ویدئو) ازدواج پیرمرد ۸۶ ساله با اولین عشق خود خبرساز شد
  • تفاوت قد عجیب این زوج در گینس ثبت شد
  • نماینده خوب پرسپولیس فعلا همین‌جا خوب باش!