Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس مسائل فلسطین با تاکید بر این که تنها راه پیش‌روی فلسطینی‌ها جریان مقاومت است، گفت: تقویت جایگاه گفتمان مقاومت آمریکایی‌ها را ناچار کرده تا صحنه بازی را در فلسطین بر هم زده و طرحی جدید راه بیاندازند.

مهدی شکیبایی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه اقدام آمریکا در دوره ریاست‌جمهوری ترامپ در مورد مساله فلسطین، ایجاد مانع برای جلوگیری از دستاوردهای گفتمان مقاومت است، گفت: طی سه چهار دهه اخیر فلسطین در کشمکش میان دو جریان عمده یعنی جریان مذاکره به نمایندگی جنبش فتح و یا تشکیلات خودگردان و جریان مقاومت که نمایندگی آن توسط حماس و جهاد اسلامی بوده، قرار داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در واقع این دو جریان دست کم طی سه چهار دهه اخیر نبض فلسطین و تحولات آن را بر عهده داشته‌اند، همانطور که شاهد هستیم ابومازن که دبیرکل جنبش فتح و رییس تشکیلات خودگردان است نیز اذعان کرده که مثلا قرارداد اسلو که همه توانایی‌های جریان مذاکره در فلسطین بوده، با این اقدام ترامپ مرد. همین نشان می‌دهد که جریان روبروی آن یعنی جنبش حماس و جریان مقاومت دست برتر داشته است.

این کارشناس مسائل فلسطین همچنین بیان کرد: وقتی یک فلسطینی دو آتیشه طرفدار مذاکره اعلام می‌کند که دوره یا تاریخ مصرف مذاکره در فلسطین گذشته است و به طور غیرمستقیم هم اعلام می‌کند که تنها راه پیش‌روی فلسطینی‌ها همان جریان مقاومت است و آنچه می‌تواند حقوق فلسطین را تحقق بخشد همین گزینه مقاومت است، مساله روشن می‌شود.

شکیبایی ادامه داد: باید در نظر داشت شرایط جدیدی را در منطقه شاهد هستیم یعنی حداقل از سال 2011 به این سمت شاهد بودیم که با بحران ساخته شده در سوریه تلاش داشتند تا گفتمان مقاومت را از صحنه فلسطین دور کنند. البته باید اذعان کنیم که تا حدودی هم موفق بودند.

وی ادامه داد: اما با اتفاقاتی که در عراق و سوریه افتاد و داعش به لحاظ جغرافیایی در سوریه نابود شد _ البته منظور از داعش همان گروهی که تفکر آمریکایی و صهیونیستی و ارتجاع منطقه را نمایندگی می‌کند_ با گذشت از این مرحله جریان مقاومت نه تنها یک بازگشت دوباره به فلسطین و موضوع فلسطین داشته بلکه این جریان تقویت هم شده است و این تقویت جایگاه گفتمان مقاومت در فلسطین است که آمریکایی‌ها را ناچار کرده تا صحنه بازی و نبرد را در فلسطین به هم زده و طرحی جدید راه بیندازند و تحت نام قدس یکپارچه برای اسرائیل صحنه را تغییر دهند.

این کارشناس مسائل فلسطین در ادامه بیان کرد: در واقع با این خلاء که از جانب کنار رفتن جریان مذاکره در فلسطین به وجود آمده، نمی‌خواهند اجازه دهند که جریان مقاومت آن را پر کند، چون اگر جریان مقاومت تمام صحنه فلسطین را گرفته و جایگزین شود بدون شک امنیت رژیم صهیونیستی با خطر جدی مواجه خواهد شد.

وی با اشاره به این که در این وضعیت آمریکایی‌ها طرح یک پارچه بودن قدس برای رژیم صهیونیستی را ارائه دادند، گفت:  البته اکثر کشورهای عربی هم به لحاظ اقتصادی (یعنی عربستان)، نظامی ( یعنی مصر) و سیاسی ( یعنی اردن) طی این سال‌ها به ظاهر تلاش کردند تا از فلسطین یعنی همان جریان مذاکره حمایت کنند، اما اکنون همه اینها به جریان مذاکره پشت کرده و در تلاش هستند تا گوی سبقت را در عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی از یکدیگر بگیرند و در چنین شرایطی تنها گزینه پیش‌روی فلسطینی‌ها همان سلاح است و تنها چیزی که می‌تواند فلسطینی‌ها را در برابر این اقدام ترامپ و اقدام‌های بعدی نتانیاهو مجهز کرده و پایدار نگه دارد، جریان مقاومت است.

این کارشناس مسائل فلسطین در خصوص راه‌اندازی طرح راه‌آهن از کرانه باختری به اردن هم گفت: بدون شک طرح خط راه‌آهن هم در جهت عادی‌سازی است و در چنین شرایطی می‌بینیم اسرائیلی‌ها پول‌ها و دارایی‌های بلوکه شده فلسطینی‌ها را به آنها نمی‌دهند برای اینکه بتوانند در مواقعی که نیاز دارند به تشکیلات خودگردان یا جریان مقاومت فشار وارد کرده و به عنوان یک ابزار استفاده کنند.

وی تصریح کرد: این ابزارهای رژیم صهیونیستی برای فشار به ملت فلسطین است. چطور می‌شود در شرایطی که ابومازن - دبیرکل جنبش فتح-  هم به این نتیجه رسیده که با رژیم صهیونیستی جز زبان زور نمی‌توان سخن گفت این رژیم دایه مهربان‌تر از مادر شده و اجازه ایجاد خط راه‌آهن از کرانه باختری به اردن را می‌دهد و این چیزی جز این نیست که رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند تا کشورهای عربی را در عادی‌سازی روابط با خود تشویق کند.

شکیبایی خاطرنشان کرد: شک نکنید هر کشور عربی که در دام رژیم صهیونیستی به لحاظ اقتصادی و عمرانی بیافتد به آرمان و ملت فلسطین و حتی به هزاران شهید فلسطینی که از ابتدای اشغال این سرزمین تاکنون خون خود را تقدیم کرده‌اند،‌ خیانت کرده است، بدون شک خیانت است نه از سوی اردن بلکه از سوی هر کشور عربی دیگر که اکنون زمزمه‌های آن را می‌شنویم که در حوزه‌های دیگری متاسفانه در دام رژیم صهیونیستی و طرح‌های اقتصادی آمریکا گرفتار می‌شوند. نمونه‌اش را در موضوع آوارگان فلسطینی شاهد هستیم.

این کارشناس مسائل فلسطین تاکید کرد:‌ سعودی‌ها خیانت بزرگ‌تر از اردن علیه فلسطین انجام می‌دهند و تلاش می‌کنند تا فلسطینی‌های آواره را به یک منطقه اقتصادی هدایت کنند تا برای همیشه آنجا را به عنوان محل سکونت ابدی فلسطینی‌ها ایجاد کنند، این هم خیانتی است که بدون شک مردم فلسطین آن را می‌بینند و نسبت به آن هوشیار هم هستند.

وی با اشاره به رفتار برخی کشورهای عربی در مقابل آمریکا و رژیم صهیونیستی، گفت:  موجی از سال 2011 در منطقه آغاز شد و آن بیداری اسلامی بود  که دامن همه کشورهای عربی را فرا می‌گرفت اما با طراحی غربی‌ها و ارتجاع منطقه، اذهان مردم را به سمت سوریه منحرف کرده و تلاش زیادی انجام دادند تا مانع از این شوند که این موج به کشورهایی مانند عربستان و اردن و حتی کشورهایی که نظام‌های سیاسی بسته‌ای دارند، برسد گرچه چند صباحی هم موفق بودند.

شکیبایی با تاکید بر اینکه در حال حاضر جریان مقاومت نوعی بازگشت دوباره به موضوع اصلی یعنی همان فلسطین داشته است، گفت:‌ جریان مقاومت در این بازگشت قدرتمندتر ظاهر شده و گفتمان بسیار برتری است که می‌تواند خلاء به وجود آمده از شکست کشورهایی مانند سعودی، اردن و حتی مصر را پر کند و نه تنها خطری برای رژیم صهیونیستی احساس شده بلکه منافع آمریکا و مهم‌تر از آن خطر بالقوه‌ای برای نظام‌های بسته عربی از جمله عربستان است.

وی ادامه داد: شاهد هستیم طی سه چهار ماه اخیر نیز سعودی‌ها در تلاش بودند گشایشی در حوزه مشارکت اجتماعی از جمله زنان انجام دهند اما اگر شرایط قبل از سال 2011 بود آیا آنها تن به این کار می‌دادند؟ بنابراین این موج پشت دیوارهای کشورهایی مانند عربستان رسیده و اینها خطر بیداری ملت‌ها را حس کرده و تلاش می‌کنند تا خود را نجات دهند.

این کارشناس مسائل فلسطین اظهار کرد: آنها معتقدند اگر می‌خواهند نظام‌هایشان سر پا بایستد تنها راه این است که رضایت آمریکا را به دست بیاورند. معتقدند آمریکایی‌ها پشت آن‌ها باشند رژیم‌های‌شان روی پا خواهد ماند، اما آمریکایی‌ها هم در دوره ترامپ به این نتیجه رسیدند که مستقیم وارد درگیری‌های کشورهای عربی نشوند و اگر می‌خواهند نظام‌های بسته خود را سر پا نگه دارند باید هزینه کنند.

شکیبایی در پایان یادآور شد: سعودی‌ها و برخی کشورهای عربی تنها راه رضایت آمریکا را در رضایت‌مندی رژیم صهیونیستی می‌بینند و تلاش می‌کنند از یکدیگر سبقت بگیرند تا از این طریق بتوانند رضایت آمریکا را هم به دست آورند اما وقتی روند چهار دهه اخیر را مشاهده می‌کنیم به این باور می‌رسیم که سعودی‌ها آخرین زور خود را می‌زنند و تحولات سوریه با اینها کاری کرده که هر چقدر هم پول هزینه کنند نمی‌توانند نظام‌شان را نگه دارند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۹۶۷۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضربه‌های جدید مقاومت فلسطین به نظامیان رژیم صهیونیستی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فلسطین الیوم، منابع فلسطینی از حمله خمپاره‌ای قسام به نیروهای اشغالگر در نتساریم خبر دادند.

گردان‌های قسام اعلام کرد که نظامیان رژیم صهیونیستی را در محور نتساریم در جنوب شهر غزه با گلوله‌های خمپاره در هم کوبیده است.

از سوی دیگر گردانهای شهدای الاقصی نیز از حمله پایگاه زیکیم رژیم صهیونیستی خبر داد.

در بیانیه کتائب شهدا الاقصی آمده است: مبارزان ما به همراه نیروهای شهید عمر القاسم و کتائب شهید عبدالقادر الحسینی، پایگاه زیکیم را هدف قرار دادند.

گفتنی است که گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم صهیونیستی آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ (۲۴ نوامبر ۲۰۲۳) آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و تل آویو برقرار شد.

این وقفه در جنگ، هفت روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر (اول دسامبر ۲۰۲۳) آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم صهیونیستی حملات علیه غزه را از سرگرفت.

این رژیم برای جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

کد خبر 6092438

دیگر خبرها

  • ترامپ: من تجربه بدی با نتانیاهو دارم
  • برجای ماندن ده‌ها شهید در جریان ۴ جنایت صهیونیست‌ها در غزه
  • تداوم تظاهرات شهرک‌نشینان علیه نتانیاهو و ادامه جنگ غزه
  • تظاهرات اعتراضی شهرک‌نشینان همچنان ادامه دارد
  • هشدار لاپید درباره گرانی‌ افسارگسیخته در اراضی اشغالی
  • خرمشاد: مقاومت مردم غزه نخبگان آمریکا و غرب را بیدار کرد
  • ضربه‌های جدید مقاومت فلسطین به نظامیان رژیم صهیونیستی
  • سابقه سیاه تشکیلات خودگردان از «انتفاضه فلسطین» تا «طوفان الاقصی»
  • سناتور آمریکایی: اقدامات اسرائیل در غزه قطعا نسل‌کشی است / حمایت مالی آمریکا متوقف شود
  • سناتور آمریکایی: اقدامات اسرائیل در غزه قطعا نسل‌کشی است