Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم و رئیس کمیته قرآن ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی با اشاره به تاریخچه این کمیته، اظهار کرد: کمیته قرآن در اوایل دهه 70 با مسئولیت عباس سلیمی، خادم‌القرآن و پیشکسوت قرآنی کشورمان آغاز به‌کار کرد که درآن زمان من به عنوان جانشین‌مسئول کمیته قرآن بودم و سپس با تأسیس سازمان دارالقرآن به پیشنهاد استاد سلیمی به سازمان دارالقرآن الکریم واگذار شد که چندسالی مسئولیت آن را محمد خواجوی، مدرس و پیشکسوت قرآنی عهده‌دار بود و از سال 89 نیز برنامه‌های دهه فجر کمیته قرآن برعهده بنده قرار داده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: تلاشمان در این کمیته هرساله این بود که با استفاده از ظرفیت همه دستگاه‌ها برنامه‌هایی را تدارک ببینیم که رنگ و بوی برنامه‌های دهه فجر، قرآنی شود و چون زمان ایام دهه فجر نیز محدود است، جنس برنامه‌هایی که معمولا طراحی می‌شود در حوزه تبلیغ و ترویج چون محافل و مسابقات و جلسات و ... است.
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با تأکید بر اینکه باید جدی‌تر در این حوزه ورود پیدا کنیم، بیان کرد: دستگاه‌ها به اندازه بضاعت در این راه کمک کرده‌اند و امسال نیز طبق سنوات گذشته از اواخر شش ماه اول هماهنگی‌ها با دستگاه‌های مربوطه در زمینه برپایی برنامه‌های کمیته قرآن دهه فجر شروع شد و لذا حجم بالای برنامه‌ها در حوزه تبلیغی و ترویجی تدارک دیده شده است که با همکاری دستگاه‌ها اجرا می‌‌شود.
قره‌شیخلو بیان کرد: این برنامه هرساله معمولا به صورت رسمی با تجدید میثاق جامعه قرآنی با بنیانگذار فقید انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) انجام می‌شود که امسال نیز 10 بهمن‌ماه صورت گرفت. همچنین برپایی مراسم ملی تکریم و تجلیل از چهره‌های قرآنی است که یک برنامه در سطح ملی و چندین برنامه نیز مشابه آن در سطح استانی انجام می‌شود که جمعه، 13 بهمن‌ماه این مراسم در سطح ملی با تجلیل از 42 نفر از فعالان قرآنی کشور همراه بود.
وی ادامه داد: همچنین کرسی‌های تلاوت و محافل در سطح مؤسسات، مساجد و مدارس و ...، برپایی مسابقات و جشنواره‌های قرآنی در قابلیت‌های مختلف توسط بخش‌های گوناگون، توزیع اقلام قرآنی چنانکه امسال 15 هزار جلد قرآن در استان‌ها توزیع شد، برپایی نشست‌های تخصصی با موضوعات مختلف قرآنی در سطح استان‌ها، برپایی هفته‌های قرآن و عترت استا‌ن‌ها که بخشی در دهه فجر انجام می‌شود، افتتاح برخی از پژوهش‌های عمرانی که به سرانجام رسیده و یا کلنگ زنی برخی از برنامه‌های قرآنی از جمله دیگر برنامه‌های کمیته قرآن ایام دهه فجر است.
رئیس کمیته قرآنی ستاد دهه فجر بیان کرد: از دیگر برنامه‌ها می‌توان به رونمایی از پژوهش‌های قرآنی، اعزام کاروان قرآنی به شهرستان‌های مختلف با گرایش مناطق محروم کشور، برپایی غرفه‌های قرآنی در راهپیمایی 22 بهمن اشاره کرد. همچنین طی نماز جمعه 13 بهمن‌ ماه بنابر ابلاغ ستاد نماز جمعه در اکثر نماز جمعه‌ها چون با شعار «انقلاب اسلامی، تربیت قرآنی و تحکیم بنیان خانواده» برپا شد، با سخنرانی مدیران دفاتر تبلیغات اسلامی همراه بود که طی آن به بیان دستاوردهای این دستگاه‌ها طی سی و نه سال از پیروزی انقلاب اسلامی پرداخته شد.
قره‌شیخلو در خصوص علت اینکه چرا بخشی از برنامه‌های کمیته قرآنی عمومی نیست، گفت: بخشی از برنامه‌های این کمیته توسط حوزه قرآنی ـ مردمی اجرا می‌شود و ما تنها هماهنگ کننده و نقش مدیریتی داریم، معتقدم طی این ایام 10 شب به مانند مراسم تکریم ملی از چهره‌های قرآنی شبی از حافظان قرآن، ناشران، مترجمان و مفسران و... تجلیل به عمل آید که لازمه‌اش کمک همه دستگاه‌ها است و سازمان دارالقرآن به تنهایی از عهده آن برنمی‌آید، بلکه باید دیگر دستگاه‌ها چون سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و ... باید برای جریان‌سازی آن کمک کنند.
وی افزود: امیدواریم در سال آینده که شاهد جشن پیروزی چهلمین سال انقلاب اسلامی هستیم، شاهد اتفاقات خاصی در این کمیته باشیم به گونه‌ای که کلید برگزاری جشنواره‌های مختلف قرآنی را بزنیم. امسال قصد داریم پیش از پایان سال 96 آغاز ستاد ویژه چهلمین سال را داشته باشیم که از همان زمان کارها و هماهنگی‌های اولیه‌اش را انجام دهیم تا شاهد اتفاقات ویژه برای چهلمین سال باشیم.
قره‌شیخلو در خصوص فعالیت‌های قرانی سی و نه سال پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی کارهای زیادی در حوزه قرآن انجام شده است و پیشرفت چشمگیری داشته‌ایم و الان که وجود این دستاوردها عادی شده، قدر لازم آن را نمی‌دانیم. تربیت این تعداد حافظ، قاری، وجود این تعداد جلسات قرآن، سازمان‌ها و نهادهای قرآنی و مؤسسات قرانی از دستاوردهای انقلاب است. اما از سوی دیگر به اندازه‌ای که 40 سال از انقلاب می‌گذرد هنوز با آن نقطه مطلوب فاصله داریم و آسیب‌هایی نیز ما را اذیت می‌کند که موجب شده کار زیاد شود اما باید یادمان باشد که انتطارمان از نظامیست که ریشته آن قرآنی بوده است و کتاب قرآن نیز بنابر فرمایش مقام معظم رهبری، قرآن است لذا باید بیشتر کار کنیم تا این آسیب‌ها برطرف ‌شود.
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در خصوص اینکه جامعه چه اندازه به معنویات توجه می‌کند، اظهار کرد: این حجم برنامه و اندازه‌هایی که در خصوص برنامه‌های قرآنی می‌گوییم در مقیاس کشور از لحاظ وسعت و جمعیت قابل توجه نیست، بلکه کم است به عنوان مثال طرح «سفیران نور» در مناطق محروم طی ماه مبارک رمضان امسال از سوی سازمان دارالقرآن انجام شد، همه دوستان قرآنی و قاریان اذعان داشتند برای نخستین بار بود در این مناطق کشور رفته‌اند و حتی افرادی که در این مراسم شرکت کرده‌اند، می‌گویند برای نخستین بار چنین محافل را حضور پیدا کرده‌اند.
وی تأکید کرد: نکته دیگر این است که چه میزان برای قرآن سرمایه‌‌گذاری می‌کنیم که این انتظار را داریم کل اعتباری که از بودجه کشور برای فعالیت‌های قرآنی در سال 97 در نظر گرفته شده است به اندازه‌ای ناچیز است که باید انتظارمان براساس این بودجه باشد، لذا آن فضاسازی که باید در جامعه در حوزه قرآن حاکم باشد، رخ نداده است.
قره‌شیخلو بیان کرد: ما دستگاه‌های قرآنی وظیفه داریم برنامه‌هایمان را به‌روز کنیم و این مهم است که قالب آموزشهایمان را کاربردی کنیم تا نسل جوان نیز بدانند در زندگی از این آموزش و یافته کجا می‌تواند استفاده کند و نقش قرآن را در زندگی برای این نسل بیان کنیم.
وی عنوان کرد: طی مراسم تکریم که برگزار شد از پدیده‌های آزمون اعطای مدرک حفظ قرآن کریم(زیر ۱۵ سال)، سوگند رفیع‌زاده از گیلان حافظ ممتاز قرآن کریم و پدیده سال ۹۶ در دریافت مدرک تخصصی درجه ۲ حفظ قرآن کریم و فاطمه ترکاشوند از البرز حافظ ممتاز قرآن کریم و پدیده سال ۹۶ در دریافت مدرک تخصصی درجه ۲ حفظ قرآن تجلیل به عمل آمد که آنها در کنار حفظ قرآن، به مفاهیم قرآن و هم مفردات قرآن مسلط هستند که حد نصاب‌ها را دریافت کردند که معادل فوق لیسانس است. در خیلی از این برنامه‌های سازمان‌ها می‌توان از این ظرفیت که در تمام کشور است استفاده کنیم تا آنها از با قرآن زندگی کردن خود و یافته‌ها و تجربیات خود در عرصه قرآن بگویند و آن را در اختیار دیگران قرار دهند.
قره‌شیخلو در پایان در خصوص آرزویش برای قرآن کشور است، گفت: آرزویم این است که اهل قرآن و دوستانی که منتسب به قرآن هستند، مقداری تلاش‌شان قرآنی‌تر شود به گونه‌ای که اگر اسم من قاری قرآن است طوری رفتار کنم که شرمنده قرآن نباشم و تعامل من با مردم شاهد آن رفتار و عمل قرآنی‌ام باشد تا مردم ببیند که قرآن در من اثر کرده است.
در بخش دیگر این گفت‌وگو مهدی قره‌شیخلو به بیان خاطراتی از حضورش در تظاهرات علیه رژیم استکبار طی سال‌های 57 که 10 سال داشته و در پایه مقطع پنجم ابتدایی بود، پرداخت.
یادآور می‌شود، این گفت‌وگو در برنامه رادیویی افق که روزگذشته، 14 بهمن‌ماه از رادیو قرآن پخش شد، انجام گرفت. همچنین برنامه افق، شنبه‌ها به صورت زنده با کارشناسی و اجرای محمدرضا پورمعین، خادم القرآن و به کارگردانی فاطمه رحمانی از ساعت 14:30 با حضور میهمانان و مسئولان قرآنی کشورمان به بررسی یکی از موضوعات و دغدغه‌های جامعه قرآنی کشورمان به سمع شنوندگان رادیو قرآن می‌رسد.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۹۷۴۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزارش صداوسیما درباره نکوهش قرآنی ذخیره طلا و دلار در خانه که دوباره وایرال شد + فیلم | به جای احتکار خانگی طلا و ارز چه کنیم؟

به گزارش همشهری آنلاین، در این گزارش صدا و سیما تاکید شده است که «ذخیره طلا و دلار در خانه و انفاق نکردن آن در قرآن نکوهش شده است و مردم باید حساب سپرده ارزی باز کنند.».

در این گزارش علاوه بر آیات قرآن و توضیحات مفسران، صحبت هایی از حجت الاسلام قرائتی و نیز دیگر کارشناسان مذهبی و نمایندگان مجلس مطرح شده است.

کد خبر 848562 برچسب‌ها ارز - بازار داخلی خبر مهم قیمت طلا و فلزات گرانبها - ایران سکه - قیمت تلویزیون - صدا و سیما

دیگر خبرها

  • برگزاری مسابقات قرآنی دانش آموزی در شهرستان سروستان
  • رقابت قرآنی ۶۰۰ دانش آموز استان مرکزی
  • گزارش صداوسیما درباره نکوهش قرآنی ذخیره طلا و دلار در خانه که دوباره وایرال شد + فیلم | به جای احتکار خانگی طلا و ارز چه کنیم؟
  • شوک بزرگ به کمیته المپیک در سال المپیک!
  • ثبت نام چهارمین دوره حفظ قرآن کریم دختران در آذربایجان شرقی
  • از مفاخر قرآنی استان گیلان تقدیر شد
  • افتخار ۲۷ سال خادمی قرآن
  • زندگی با آیه ها یک فعالیت هم افزا با حضور دستگاه های مختلف بود
  • ضرورت توجه به جریان رسانه‌ای در مناطق مختلف اردبیل
  • ظرفیت‌های یک نمایشگاه در احیای قرآن/ «حراج باران» برگزار می‌شود