Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی مواد مخدر «ناس» و «پان پراگ» در مرکز شهر بندرعباس به فروش می رسد که تصور بی خطر بودن عوارض سوء و زیان بار آن را پنهان می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ پیشینه فرهنگی و دینی کشور ما به گونه ای بوده که همواره مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی وجهه ای نازیبا و مذموم در میان مردم داشته همچنین استعمال،خرید و فروش این مواد جرم بوده و به صورت پنهانی انجام می شود؛ اما امروزه در خیابان، مغازه ها و حتی عطاری ها که باید مراکز فروش گیاهان دارویی باشد با مواد مخدرهایی روبرو هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسته های سبز رنگ مشهور به «ناس» که در سالهای اخیر با ظاهری فریبنده با اسمی جدید به نام « پان پراگ» و محصولات فرآوری شده ای چون پاستیل و آدامس نیز از این مخدر تهیه و در بازار یافت می شود.

تمام این موارد سبب گشته تا مصرف کنندگان و حتی خانواده ها ازماهیت مخدری آن بی اطلاع بوده و حتی با اعتماد به شایعات پخش کنندگان، آن را یک محصول مفید برای خوشبوشدن دهان ، سفت شدن لثه و ترک کردن سیگار بدانند و فقدان قوانین بازدارنده و ممنوعیت فروش این مواد نیز این تصور غلط را تشدید کرده است.

ناس از برگ تنباکو که در سایه خشک شده تولید می شود و با اندکی آهک مخلوط می کنند این ماده بیشتر در افغانستان کشت و ساخته می‌شود، افراد زیادی در مناطق افغانستان و پاکستان و قسمت‌هایی از هند، ترکمنستان، تاجیکستان و ازبکستان از این ماده استفاده می کنند.

ناس از ترکیباتی مانند آهک و زرنیخ تشکیل شده مواد علاوه بر آثار موضعی بر دهان و دندان برجای می گذارد، اثر مخربی هم روی اعضای عمومی بدن دارد.

آهک، ماده ای سوزاننده است که می تواند لثه و دندان ها را تخریب و به مخاط حلق و دندان ها آسیب جدی وارد کند؛ علاوه بر این در ناس ماده ای سمی به نام زرنیخ وجود دارد که اثر جبران ناپذیری برسیستم خون ساز، کلیه ها و بسیاری از اعضای بدن خواهد گذاشت.

 

سرطان مخاط دهان، شایع ترین عارضه مصرف ناس

مصرف ناس علاوه بر مشکلاتی که برای تمام اعضای بدن به همراه دارد، مشکلات جدی تری برای مخاط دهان ایجاد می کند که تحت عنوان «ضایعات پیش بدخیمی» دهان، آن را می شناسند و  لکه های سفیدی در دهان ایجاد می شود.

 این تاثیرات مخرب بعد ازمدتی می تواند به لایه های عمقی پیشروی کند و در نهایت به سرطان دهان تبدیل شود که شایع ترین نوع آن، سرطان مخاط دهان است.

سرطان مخاط دهان به مرور ایجاد می شود و با تغییر رنگ و خردگی دندان ها که به دلیل وجود آهک در ناس است، فرد به مرور احساس درد می کند.

 ناس بر اساس این که با چه کیفیتی، در چه مکانی و چطور تولید می شود باعث انتقال عفونت های باکتریایی و قارچی متفاوتی می شود که همه این موارد می تواند باعث بروز بیماری هایی شود.

آدامس و پاستیل اشکال جدید مخدر «پان پراگ»

«پان پراگ» ماده مخدری شبیه آدامس است که به صورت جویدنی مصرف می شود، این ماده از برگ درختی به نام «بتل» به دست می آید؛ دانه های درشت قرمز رنگ «بتل» را در برگ درخت پیچیده و مقداری تنباکو، ،آهک، خاکستر، ادویه، اسانس و افزودنی های غیرمجاز را با آن مخلوط می کنند سپس این ترکیب را در بسته های شیک مزین به عکس های هنرپیشه های سینما به ویژه هنرپیشه های بالیوود، ریخته و به عنوان آدامس، پاستیل، خوشبوکننده دهان وپودر با طعم نعنا با قیمت نه چندان زیاد به بازار عرضه می کنند

راجا-تایتانیک-ناس-نسوار-دپی کویر-ملوان زبل-پان اسفناج-سیگار چرس سوپاری-پان چا آیا-گوتکا و ویتامین از جمله اسامی رایج پان پراگ است.

 

احساس سبکی، گیجی وسر خوشی، از دست دادن تعادل رفتاری وحرکتی،ایجاد حرکات غیر طبیعی در چشم ها، تغیرات محسوس در فشار خون، افزایش ضربان قلب، دندان قروچه، لرزش، اختلال در خواب، وابستگی روحی وروانی، بیماریهای لثه و سرطان لثه، سرطان حنجره و روده بزرگ، نارسایی کلیوی از جمله عوارض مصرف مخدر پان پراگ است.

این مواد در شهر بندرعباس به دلیل  نزدیکی به مرز و ورود قاچاق آن  توسط  اتباع خارجی، فراوان یافت می شود؛ این مواد علنا در مرکز شهر بندرعباس به فروش می رسد.

خلاء قانونی سدی برای برخورد با فروش و استعمال این مواد مخدر شده  و ضربه بزرگتر این فقدان قانون، شدت گرفتن شایعه بی خطر بودن آن است چرا که در عموم مردم این تصور وجود دارد که اگر این مواد مخدر، مضر و سرطانزا هستند؛ حتما خرید و فروش آن جرم محسوب می شد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۹۹۳۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف 10 کیلوگرم شیشه از قاچاقچیان مواد مخدر در خلخال

مظفر رضایی در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: با هماهنگی و صدور دستورات قضایی لازم از سوی دادستانی خلخال و رصد اطلاعاتی از سوی مراجع نظامی و امنیتی از دو نفر آقا و خانم در مسیر سرچم به اردبیل 10 کیلو موادمخدر از نوع شیشه کشف و ضبط شد.

وی با اشاره به اینکه این میزان موادمخدر در یک خودروی سواری جاسازی شده بود، خاطرنشان کرد: ماموران نظامی و امنیتی موفق به کشف و ضبط این موادمخدر شدند.

دادستان شهرستان خلخال گفت: متهمان دستگیر و با دستور قضایی روانه زندان شدند و پرونده نیز برای انجام تحقیقات مقدماتی بیشتر در حال رسیدگی و تکمیل شدن است.

کد خبر 6094760

دیگر خبرها

  • دستگیری قاچاقچی حشیش در تفت
  • دستگیری ۳ قاچاقچی مواد مخدر توسط مرزبانان هنگ تایباد 
  • مصرف «ماری‌جوانا» در آمریکا هم آزاد می‌شود!
  • تصاویر جاسازی ماهرانه مواد مخدر در یک کامیون
  • کشف ۷۴ کیلوگرم حشیش در آبادان
  • ویدیو/ مصرف «ماری‌جوانا» در آمریکا هم آزاد می‌شود!
  • فیلم| کشف مواد مخدر از زیر شاسی یک کامیون خروجی توسط ماموران گمرک بازرگان!
  • جمع‌آوری ۲۷۶ معتاد متجاهر در کردستان
  • کشف 10 کیلوگرم شیشه از قاچاقچیان مواد مخدر در خلخال
  • تشکیل کمیته امنیت روانی برای برخورد با شایعه سازان و نشردهندگان اکاذیب در فضای مجازی