Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-28@03:33:40 GMT

ایجاد پست دیده‌بانی برای خورشید توسط اروپا

تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۹۹۹۷۰۵

ایجاد پست دیده‌بانی برای خورشید توسط اروپا

دانش > فضا - همشهری آنلاین:
دانشمندان و مهندسان اروپایی درحال ساخت ماهواره‌ای هستند که می‌تواند نسبت به نزدیک تهدید طوفان‌های خورشیدی که زمین را هدف قرار داده‌اند، به زمینیان هشدار دهد.

براساس گزارش ساينس الرت، آژانس فضايي اروپا درخواست انجام پژوهش‌هايي براي طراحي ماموريتي را داده‌است كه قرار است در دهه 2020 به فضا فرستاده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فوران‌هاي انفجاري خورشيدي مي‌تواند به مختل شدن وسيع شبكه‌‌هاي ارتباطاتي سياره زمين و حتي قطعي برق گسترده منجر شود. اما درصورت وجود چنين ماهواره‌اي ميزان آسيب‌هاي ناشي از اين رويداد به واسطه افزايش زمان موجود براي آماده‌سازي، كاهش پيدا خواهد كرد.

آژانس فضايي اروپا قصد دارد نام اين ماموريت را براساس موقعيت قرار‌گيري ماهواره، لاگرانژ بگذارد زيرا قرار است اين ماهواره در نقطه 5 لاگرانژي در مدار زمين به دور خورشيد تثبيت شود. ماهواره‌هايي كه در اين مدار قرار مي‌گيرند براي ثابت ماندن نياز به مصرف سوخت زيادي ندارند و علاوه بر اين،‌اين نقطه از مدار براي مشاهده بخشي از خورشيد كه در برابر چشم‌انداز زمين در چرخش است،‌نقطه‌اي مناسب به شمار مي‌رود.

به اين شكل نه تنها بر بخش فعال خورشيد كه به سمت زمين قرار مي‌گيرد، تسلط كاملي ايجاد مي‌شود،‌ بلكه مي‌توان رد فوران‌هاي خورشيدي كه به سوي زمين پرتاب مي‌شوند را نيز به راحتي دنبال كرد.

دو پژوهش موازي اين پروژه توسط شركت‌هاي ايرباس در بريتانيا و OHB در آلمان انجام خواهند گرفت. اين دو شركت علاوه بر پژوهش‌هاي علمي و طراحي تجهيزات نصب شده روي ماهواره، بايد روند كل ماموريت،‌از زمان پرتاب تا پايان عمر مفيد ماهواره را مورد برسي قرار دهند. تجهيزاتي مانند بسته حسگر از راه دور و بسته حسگر ذرات خورشيدي، از جمله تجهيزاتي هستند كه طراحي و ساخت آنها به عهده بريتانيا خواهد بود.

در همین زمینه: نخستین پیاده‌روی فضایی ۲۰۱۸ انجام شد محققان اسپانیایی طرح اولیه ماهواره بدون سوخت ارائه کردند کل جهان قابل مشاهده در یک قاب ادعای جدید چین درباره کنترل کردن مسیر سقوط ایستگاه فضایی‌اش محموله فضایی محرمانه دولت آمریکا گم شد! خطر شیمیایی برخورد ایستگاه فضایی چین به زمین ۱۰ هزار سال بعد چه خواهیم شد؟ طلوع اولین‌ ابرماه سال ۲۰۱۸ در روز اول سال این چند شب سر به هوا باشید! احتمال کشف حیات فرا‌زمینی در همکاری ناسا و گوگل

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۹۹۷۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آسیب ریزسیارک ها به آزمایشگاه فضایی چین در مدار زمین

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپیس، پس از آنکه بخش برق ایستگاه فضایی تیانگونگ چین از بین رفت، این کشور فرایندهای مربوط به اجتناب از زباله های فضایی ها را برای فضانوردانش بیشتر می کند.

فضانوردان ماموریت شنژو۱۷ در زمستان و همچنین یکم مارس ۲ راهپیمایی خارج از ایستگاه تیانگونگ انجام دادند. در آن زمان رسانه های چینی اعلام کردند قطعی موقت برق به دلیل آسیب دیدن پنل های خورشیدی در نتیجه برخورد زباله بوده است. فضانوردان طی دو راهپیمایی فضایی آسیب های وارد شده را ترمیم کردند.

آژانس فضایی سرنشین دار چین اعلام کرد این راهپیمایی ها موفقیت آمیز بودند. همچنین این آژانس تصمیم دارد در آینده اقدامات بیشتری برای محافظت در برابر زباله های فضایی موجود در مدار زمین انجام دهد.

یکی از مقامات این آژانس به خبرگزاری شینهوا گفت: تیان هه که ماژول اصلی ایستگاه فضایی به حساب می آید، به دلیل برخورد زباله های فضایی با کابل های برق پنل های خورشیدی، با قطعی موقت برق روبرو شده است.

البته خبرگزاری شینهوا مشخص نکرده زباله های فضایی مربوط به یک ریزسیارک ها یا فعالیت های انسانی در فضا بوده است. هر دو نوع زباله تهدیدی برای تیانگونگ و ایستگاه فضایی بین المللی به حساب می آیند.

کد خبر 6088223 شیوا سعیدی قوی اندام

دیگر خبرها

  • عکس مدارگرد «مارس اکسپرس» از لشکر عنکبوت‌ها روی مریخ!
  • ایستگاه فضایی چین آسیب دیده است
  • چگونه می‌شود خورشید زمین را روشن کند اما فضا تاریک باشد؟
  • کشف نشانه‌ای تازه در مریخ برای اثبات وجود موجودات فضایی
  • سیاره مشتری به شکل‌گیری قمر زمین کمک کرده است
  • آسیب ریزسیارک ها به آزمایشگاه فضایی چین در مدار زمین
  • ماه در وضعیت اوج خورشیدی قرار می‌گیرد
  • ۷ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • تصاویری زیبا و خیره‌کننده از «ماه صورتی» در سراسر جهان + تصاویر
  • ناسا ۲ ماموریت رصد زمین را پس از ۱۸ سال متوقف کرد