Web Analytics Made Easy - Statcounter

مشهد- ایرنا- یک مدرس برجسته قرآن کریم در خراسان رضوی گفت: حلقه های زنجیره تشکیل و ترویج سبک زندگی قرآنی در جامعه انسجام ندارند و دچار نقصان هستند.

سید جواد سادات فاطمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در افزود: برای اینکه سبک زندگی قرآنی در جامعه ترویج یابد ابتدا باید مردم با قرآن مانوس شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وقتی مردم با قرآن مانوس شوند آموزه های قرآنی در اخلاق و رفتارشان رسوخ پیدا می کند و تاثیرگذار می شود.
وی ادامه داد: هم اینک جلسات و محافل قرآنی باشکوه در سطح کشور برگزار می شوند اما در تعمیق قرآن و درک مردم از مفاهیم آن تلاشی صورت نمی گیرد زیرا فعالیتها بیشتر جنبه ظاهری دارد. به عنوان مثال محفل قرآنی با حضور قاریان بین المللی برگزار می شود و جوانان و نوجوانان را علاقه مند به فراگیری می کند اما کار آموزشی جدی در ارتباط با آنان انجام نمی شود.
این قاری برجسته گفت: جلسات و محافل قرآنی حلقه های اتصال مردم به قرآن هستند و اگر جوانان و نوجوانان در این حلقه حضور تاثیرگذاری داشته باشند و برنامه ریزیها منسجم و هدفمند باشند قطعا به جامعه قرآنی مورد نظر دست می یابیم. اما در زنجیره شکل گیری جامعه قرآنی برخی حلقه ها مفقودند و یا کار خود را به درستی انجام نمی دهند. در این زنجیره تعدادی از افراد جامعه در جایگاه اصلی خود قرار نمی گیرند و آن آموزشی که باید ببینند یا تبلیغ و کار ترویجی که باید در مورد آنان انجام شود صورت نمی گیرد.

* قرائت قرآن مقدمه انس با کتاب آسمانی
فاطمی همچنین پیرامون مهمترین شیوه برای انس بیشتر با قرآن گفت: اگر می خواهیم جامعه با قرآن مانوس شود باید ارتباط مردم با قرآن مستمر و عمیق باشد. برای تحقق این مهم نیز نخستین گام آشنایی با نحوه صحیح قرائت قرآن است. مردم در ابتدا باید قرآن را بخوانند تا نسبت به مفاهیم آن علاقه مند شوند، برای تدبر و فهم در آیات تلاش نمایند و زندگی خود را براساس آموزه های قرآنی شکل دهند.
وی افزود: قرائت قرآن مقدمه انس با کتاب آسمانی است و باید تلاش کرد مردم به ویژه نوجوانان و جوانان با جلسات و محافل قرآنی ارتباط تنگاتنگی برقرار کنند تا با آموزش قرائت و مفاهیم قرآن به آنان بتوان زمینه ارتباط موثرشان را با کتاب وحی فراهم کرد.

* موفقیت در حوزه تلاوت نیازمند آموزش مستمر و طولانی
این مدرس قرآن در مورد مهمترین روش و الگوی قاریان برای موفقیت در حوزه تلاوت نیز گفت: یک قاری قرآن در بخشهای مختلف باید آموزش ببیند زیرا قرائت قرآن فنی است که نیاز به آموزشهای مستمر و طولانی دارد. فردی که در جایگاه مسابقات قرآن کریم حائز رتبه برتر می شود حداقل 20 سال کار آموزشی در موردش انجام شده و تحت پوشش دوره های مختلف آموزشی قرار گرفته است.
وی افزود: با این حال فردی که حائز رتبه برتر در مسابقات بین المللی می شود آموزشش به پایان نرسیده و باید علوم بسیار دیگری را بیاموزد تا بتواند به جایگاه استادی برسد. با توجه به پیچیدگی کار آموزش و علوم و فنون مختلفی که یک قاری یا استاد قرآن باید فرا گیرد دوره های مستمر و طولانی آموزشی را پشت سر بگذارند مطالب زیادی وجود دارد.

* وضعیت تدریس قرائت قرآن
فاطمی همچنین گفت: در مجموع کار تدریس قرآن در کلاسهای آموزشی مطلوب نیست زیرا این فعالیت از سوی سازمانها و نهادهای متولی جدی گرفته نمی شود. سازمانها بیشتر به جنبه های تبلیغی و ترویجی کار آموزش مانند برگزاری همایشها، محافل قرآنی و مسابقات توجه می کنند و کمتر نسبت به فعالیتهای آموزشی پایه اقدام کرده اند.
وی افزود: به عنوان مثال سازمانهای مختلف برای زیرمجموعه خود مسابقات قرآنی برگزار می کنند اما قبل از برگزاری مسابقات کار آموزشی مطلوب انجام نمی شود لذا وقتی آموزشی با جدیت صورت نگیرد هدف اصلی برگزاری مسابقه قرآن هم محقق نمی شود.
او ادامه داد: باید در بحث آموزش تلاوت قرآن سرمایه گذاری لازم توسط سازمانها و نهادهای مرتبط انجام گیرد تا در کنار برگزاری مسابقات به بحث آموزش قرآن نیز توجه ویژه شود.

* تلاوت بدون فهم معنا
این مدرس قرآن پیرامون تاثیر توجه به معنای آیات و تدبر در قرآن بر پیشرفت قاریان هم گفت: زمانی یک قاری قرآن می تواند تلاوت خوبی داشته باشد که معنای آیات را به خوبی درک کند. وقتی قاری نفهمد چه می خواند چه انتظاری داریم که آیات را به خوبی قرائت کند. همانطور که وقتی فردی شعر حافظ را می خواند طبیعتا بدون درک معانی آن نمی تواند قرائت خوبی از شعر داشته باشد.
وی افزود: وقتی قاری لحن مناسب را همراه با درک معنای آیات در قرائت قرآن بکار گیرد به خوبی قادر خواهد بود معنای آیات را به شنوندگان القا کند. به قاریان توصیه می شود حداقل قبل از قرائت آیات نگاهی به معنای آن بیاندازند و با درک فهم آیات آن را تلاوت کنند تا بر مخاطبین اثرگذار باشد.

* فعالیتهای قرآنی
این مدرس قرآنی در ادامه گفت: متولد 1341 در یک خانواده مذهبی هستم. من و دو برادرم از همان کودکی در جلسات و محافل قرآنی شرکت می کردیم و با تقلید از اساتید مصری کار تلاوت خود را آغاز نمودیم. در دوران تحصیل هرگز یادگیری قرآن و تلاوت آن را رها نکردم. پس از اتمام تحصیل و دیپلم نیز در مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران دانش آموخته شدم.
فاطمی افزود: هم اینک به عنوان مدرس قرآن و داور بین المللی مسابقات بین المللی قرآن فعالیت می کنم.
سازمان دارالقرآن الکریم جمعه 13 بهمن ماه از 41 خادم قرآنی در کشور تجلیل کرد که سیدجواد سادات فاطمی یکی از این افراد بود
خبرنگار: میترا عبداللهی **انتشار: حسین کریم زاده
7489/1858

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۰۲۱۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه ملی قرآن کریم در کابل

اولین نمایشگاه ملی قرآن کریم با شعار "جامعه افغانی، تربیت قرآنی" به مدت هفت روز باهدف انس با قرآن و ترویج معارف قرآنی در قصر دارالامان کابل برگزار شد.

عبداللطیف نظری؛ معین مسلکی وزارت اقتصاد طالبان، این نمایشگاه را در ترویج ارزش‌های اسلامی و معارف قرآنی مهم خواند و گفت: مهم‌ترین رسالت ما این است که نسل جوان ما با ارزش‌های اسلامی و قرآنی آشنا شوند.

او گفت: اگر به ارزش‌های قرآنی عمل کنیم، همواره به‌عنوان یک ملت سرفراز باقی خواهیم ماند.

مفتی شفیع الله ثاقب، رییس دعوت و ارشاد وزارت سرحدات، اقوام و قبایل حکومت طالبان هم در این نمایشگاه گفت: قرآن کریم کتابی است که تا قیام قیامت ماندگار و راهنمای بشریت خواهد ماند.

او نیز بر اتحاد مردم تاکید کرد و گفت: قرآن کریم محور وحدت و اخوت میان امت اسلامی است

این نمایشگاه با حضور فرهنگیان، اساتید حوزه و دانشگاه و شماری از مقام‌های حکومتی گشایش یافت.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • خراسان رضوی میزبان آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن است
  • مسابقات قرآن دانش‌آموزان شیراز آغاز شد
  • مسابقه های قرآن، عترت و نماز در کرمانشاه
  • نمایشگاه ملی قرآن کریم در کابل
  • در زندگی قرآنی، گمراهی راه ندارد
  • شاهکار رهبر انقلاب در تفسیر قرآن
  • اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب تبیین و نشر داده شود
  • تبیین نگاه قرآنی رهبر معظم انقلاب را نباید در تدوین چند کتاب خلاصه کرد
  • برگزاری مسابقات قرآنی دانش آموزی در شهرستان سروستان
  • احزاب ویژگی‌های حزب‌الله را از آیات و روایات استخراج و به‌ کار بندند