Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

با توجه به فعالیت‌های انجام شده در راستای برقراری ارتباط میان شعرای ایرانی و عراقی به کوشش ستاد مرکزی اربعین،‌ یکی از دستاوردهایی که در این راستا حاصل شده است،‌ انتشار مجموعه مشترکی از اشعار شعرای دو کشور در آینده نزدیک است.

همچنین تهیه کلیپ شعر با تصویرگذاری، صوت، آهنگ عربی و ایرانی از دیگر محصولات برپایی این نشست‌های مشترک میان سرایندگان دو کشور به شمار می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سویی مقرر شده است که شعرای عراقی برای ادامه برپایی نشست‌ها به مشهد بیایند تا این ارتباط همچنان حفظ شود و در سال‌های بعد نیز ادامه پیدا کند.

این اقدام فرهنگی میان دو کشور سبب تبادل اطلاعات و ایجاد ارتباط میان ادیبان،‌ شعرا و فعالان فرهنگی ایران و عراق خواهد شد تا فرهنگ مناسب برای شعرای عراقی،‌ همچنین لازمه‌های فرهنگی مورد نیاز ایرانیان بر پایه فرهنگ کشور مقابل به شاعران ایرانی منتقل شود.

در این راستا با تلاش‌هایی که صورت گرفته،‌ تشکلی ایجاد شده است. این ارتباط میان شعرای ایران و عراق در سال‌های بعد ثمر خواهد داد. بسیاری از مضامینی که در شعر ایرانیان موجود است، در شعر شعرای عراقی دیده می‌شود که از آن جمله می‌توان به موضوع مقاومت، حماسه در عاشورا و ... یاد کرد که می‌توان آنها را رنگ و لعابی بیشتر بخشید.

اگر چه عاطفه در این راستا حائز اهمیت است، اما در عین حال نباید از موضوع حماسه غفلت شود. حماسه، خردورزی و معرفت‌آفرینی نیز در حوزه موضوعاتی جای می‌گیرد که باید در سرایش اشعار به آنها توجه شود.

رهبر معظم انقلاب نیز در این راستا تاکید کرده‌اند که مجالس امام حسین(ع) باید سرشار از معارف باشد و رویکرد مدرسه‌گونه به خود بگیرد، حماسه و عزت‌آفرینی در آن وجود داشته باشد و به موضوعات عاطفی و مرثیه‌سرایی منحصر نشود.

اگر چنین مواردی در تبادل اطلاعات میان شعرای دو کشور مورد توجه قرار گیرد،‌ به گونه‌ای که مضامین ارزشمند ایران و عراق به شعرای کشور مقابل منتقل شود، حائز ارزش و اهمیت بسیار است.

البته این رویکرد قطعاً در کوتاه‌مدت ثمردهی مناسبی نخواهد داشت و به دور از انتظار است که چنین توقعی داشته باشیم، بلکه باید منتظر بود که این اشعار در طولانی‌مدت نتیجه و ماحصل مطلوب را داشته باشد.

با فراگیر شدن این اشعار در طولانی‌مدت،‌ مجالس روضه‌خوانی، مدح و مرثیه نیز که محل بازخوانی این اشعار است،‌ تحت تاثیر قرار می‌گیرند و این روند در مجالس و پس از آن در میان مردم نیز فراگیر می‌شود و به کاهش آسیب‌هایی چون قمه‌زنی و ... منجر خواهد شد.

البته نمی‌توان منکر این موضوع شد که امکان آن وجود دارد که چنین فرهنگسازی در کوتاه‌مدت نیز به بار بنشیند؛ همانند کتابخوانی که رشد فهم و شعور عمومی و دریافت‌های عقلانی و معرفت‌افزایی میان مردم را سبب می‌شود و به افزایش شناخت، تدبیر و استحکام پایه‌های زندگی منجر خواهد شد.

به قلم؛ آزاده غلامی

 

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۰۲۴۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معلمان نقش مهمی در کاهش آسیب‌های جامعه دارند

فرمانده سپاه شهدا آذربایجان‌غربی با تأکید بر نقش معلمان در کاهش آسیب‌های جامعه، گفت: معلمان باید به دو مقوله تعلیم و تربیت توجه داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، سردار محمدحسین رجبی امروز _پنج‌شنبه سیزدهم اردیبهشت_ در ویژه برنامه گرامیداشت هفته معلم مدارس الگوی صالح اظهار کرد: هفته معلم، فرصتی برای تجلیل از مقام معلم است و معلمان وظیفه مهم و تأثیرگذاری بر عهده دارند.

وی با بیان اینکه باید در جهت ارتقا کیفی قدم برداریم، افزود: در همه مقاطع تاریخی، علما و اندیشمندان تاریخ‌ساز نقش‌آفرین بوده‌اند.

فرمانده سپاه شهدا آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه معلمان با دلسوزی، آینده‌سازان کشور را تربیت می‌کنند، گفت: معلمان باید به دو مقوله تعلیم و تربیت توجه داشته باشند.

رجبی یادآور شد: کشور ما مملو از انسان‌های توانمندی است که مبنای توانمندی آنها، معلمان بوده و شهدا تربیت‌یافته معلمانی مثل شما هستند.

وی با اشاره به عملیات بزرگ نظامی سپاه علیه رژیم صهیونیستی ادامه داد: دشمن به دنبال ادراک‌سازی غلط از عملیات وعده صادق بود و این همه هزینه می‌کند تا واقعیت را وارونه جلوه دهد.

رجبی تصریح کرد: دشمنان به دنبال این هستند تا ما را از مسیر پیشرفت و توسعه بازدارند

فرمانده سپاه شهدا آذربایجان‌غربی با بیان اینکه عنصر تعیین کننده در تعلیم و تربیت؛ تعهد است، عنوان کرد: برنامه‌ریزی عنصری تعیین‌کننده در نظام آموزش و پرورش است.

رجبی بر لزوم توجه به آسیب‌های جامعه تأکید کرد و افزود: معلمان نقش مهمی در کاهش آسیب‌های جامعه دارند.

گفتنی است در پایان این مراسم از تمامی مدیران و معلمان مدارس الگوی صالح توسط فرمانده سپاه شهدای آذربایجان‌غربی تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

کد خبر 750161

دیگر خبرها

  • دفاع دانشجویان غیر مسلمان از مردم مظلوم فلسطین و غزه بازتاب نامه‌های مقام معظم رهبری است
  • باید یک تفاهم بزرگ رسانه‌ای میان ایران و عراق اتفاق بیفتد
  • کاهش کودکان کار در پایتخت
  • نقش وحدت در خنثی سازی سناریوی شوم دشمنان برای منطقه
  • نقش مهم متفکران دینی در ایجاد وحدت
  • نکوداشت چهره برجسته فرهنگ و ادب کشور «استاد جواد محقق» در همدان
  • معلمان نقش مهمی در کاهش آسیب‌های جامعه دارند
  • برگزاری محفل شعر گویشی شاعران بختیاری در دزفول
  • نظامی گنجوی شاعر شهیر تفرشی
  • شعر فارسی فلسطین به دست عرب زبانان نمی‌رسد