Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا، با اینکه مسئول سینما شیدا سال ها به این امید مانده که کمک یا تسهیلات دولتی به این سینما تعلق گیرد و او بتواند تغییراتی اصولی در آن ایجاد کند و حتی ظرفیت سینما را با تبدیل آن به مرکز فرهنگی چند منظوره گسترش دهد اما این امید نیز تاکنون بی حاصل بوده است.
به گفته مسئول این سینما مراکز فرهنگی همچون سینما باید هر چند وقت یک بار به روز و نوسازی شوند اما درآمد این سینما جوابگوی این نوع تغییرات و بازسازی ها نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


فرهاد طالبی می گوید: کارهای فرهنگی توجیه اقتصادی ندارد و لازم است که دولت یارانه هایی برای آن در نظر بگیرد.
وی با اشاره به اینکه چند سینمای دیگر بخش خصوصی در استان کردستان وجود داشت که امروز فقط سینما شیدا در سنندج باقی مانده است، گفت: همه آنها با تغییر کاربری به مراکز تجاری و اقتصادی همچون پاساژ تبدیل شدند.
وی با بیان اینکه درخواست های زیادی برای گرفتن تسهیلات ارائه کرده است، افزود: 2 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و یک معاون وزیر از وضعیت این سینما بازدید کردند و قول دادند تسهیلاتی برای بازسازی آن تعلق گیرد اما تاکنون محقق نشده است.
طالبی تاکید کرد: حتی برآورد آنها بر این بود که این سینما نیاز به 20 میلیارد ریال دارد اما با وجود پیگیری ها و نامه نگاری ها موفق به دریافت تسهیلات نشده ام.
وی با اشاره به اینکه بازسازی این سینما می تواند ظرفیت سالن را تا یک هزار نفر افزایش دهد، گفت: با این بازسازی سالنی منحصر بفرد در غرب کشور خواهیم داشت که کاربری چند منظوره فرهنگی پیدا می کند و امکان برگزاری کنسرت، تئاتر، ارکستر ملی و اکران فیلم های جشنواره در آن فراهم می شود.
وی با بیان اینکه از هر گونه حمایتی از جمله پخش فیلم های جشنواره در این سینما استقبال می کند، افزود: سینما زمانی رونق دارد که مردم برای تهیه بلیت دیدن فیلم ها رقابت کنند.
مسئول سینما شیدا اضافه کرد: نور، صدا، صندلی و فیلم اصل سینما است و همه این موارد باید مورد قبول باشد تا مخاطب را جذب سینما کند.
وی در پاسخ به اینکه چرا تبلیغات برای جذب مخاطب به این سینما بسیار کم است، گفت: تا وقتی کیفیت و استاندارد سینما شیدا کامل نشود تمایلی به تبلیغ برای آن نداریم.
به نظر می رسد مسئول سینما که مسئولیت مکان های درآمدزای دیگری همچون استخر شین را هم برعهده دارد بدلیل درآمدزایی پایین سینما علاقه ای به کوچکترین تغییری نشان نمی دهد و منتظر شرایطی برای تغییر اساسی است و همین بی میلی باعث شده مخاطبان این سینما نیز به کمترین حد ممکن برسد.
سینما شیدا در مرداد سال 1375 با حضور میرسلیم وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ضرغامی معاون وقت او به بهره برداری رسید.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان هم با اشاره به اینکه باید رونقی به سینما شیدا داده شود، گفت: هدف از اکران فیلم های جشنواره فجر در سینما شیدا نیز حمایت از این مکان فرهنگی است.
جلال قلعه شاخانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبنرگار ایرنا یادآور شد: انتقادات به اینکه این سینما مکان مناسبی برای پخش فیلم های جشنواره فجر نیست را به جان خرید و بر اکران این فیلم ها در سینما شیدا تاکید کرده است.
وی سینما شیدا در سنندج را یکی از مراکز فرهنگی دانست که باید حفظ شود و اضافه کرد: یکی از دلایل انتخاب این سینما برای پخش فیلم های جشنواره فجر افزایش توجه به سینما شیدا به عنوان تنها سینمای بخش خصوصی سنندج و کمک به شکستن رکود حاکم بر آن بود.
قلعه شاخانی با اشاره به اینکه اکنون شهرهای دیواندره، سروآباد و دهگلان سالن سینما ندارند، گفت: کامیاران هم سالن آماده، تجهیزات لازم هم خریداری شده و احتمال زیاد تا پیش از پایان امسال راه اندازی می شود.
وی یادآور شد: در شهرستان های بانه، قروه و سقز سالن مجتمع های فرهنگی با سیستم دیجیتال تجهیز شده و این مراکز در شب به اکران فیلم های جدید می پردازند.
اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان اکنون اولویت خود را شهرهایی قرار داده است که از هیچ سالنی برای پخش فیلم برخوردار نیستند.
به گزارش ایرنا، با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فیلم های جشنواره فجر در سینما شیدا برای عموم مردم اکران می شود.
15 فیلم جشنواره فجر در 32 سانس از 13 تا 22 بهمن در سینما شیدا سنندج اکران می شود که 11 فیلم از بخش مسابقه و چهار فیلم از بخش کودک است، نمایش فیلم های بخش کودک به صورت رایگان است.
با اینکه مسئولان ارشاد اسلامی کردستان تلاش بسیاری کردند تا ظاهر و حتی سیستم صوتی این سینما را مناسب مهمترین رویداد سینمایی کشور کنند اما دیجیتال نبودن و قدیمی بودن نحوه پخش، صندلی هایی که بدلیل فرسوده شدن مناسب نشستن نیست، نبود سیستم تهویه و گرمازایی مناسب در این مکان فرهنگی باعث شده بیشتر مخاطبین فیلم های جشنواره از این محل رضایت نداشته باشند.
سنندج از یک پردیس سینمایی با سه سالن و یک سینمای بخش خصوصی نیز برخوردار است.
باید فکری اساسی برای سینمای بخش خصوصی این شهر کرد چرا که ماندگاری آن به این شکل و با این امکانات بدون هیچگونه تغییر، ارتقا و بروز رسانی امکانات نمی تواند کارکرد موثری داشته باشد و عملا یک سرمایه ای بر زمین مانده است.
سینمایی که حتی هنوز سیستم پخش آن دیجیتالی نشده و دیوارها و صندلی های آن مربوط به همان 22 سال پیش است، نمی تواند مخاطب جذب کند.
خبرنگار: امید بهمنی**انتشار: سلیمانی
6108/9102
انتهای پیام

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۰۳۲۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«مست عشق» رکورد مخاطب روز نخست اکران را شکست

فیلم مست عشق در نخستین روز نمایش عمومی خود، یک رکوردشکنی سهمگین از خود به جای گذاشت و توانست با جذب ۵۱ هزار مخاطب، رکورد فروش روز نخست سینما را از آن خود کند. مجموع فروش این فیلم برای روز نخست، ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بوده است.

مست عشق در شرایطی به این رکوردشکنی دست یافته که این رکورد طی یک دهه اخیر، در اختیار فیلم ساعت ۵ عصر مهران مدیری بوده است. ساعت ۵ عصر تا ساعت ۲۳:۵۹ دقیقه جمعه ۳۰ تیر ۱۳۹۶، ۴۲ هزار مخاطب داشت و از آنجایی که این فیلم تا ساعت ۴ بامداد روز شنبه، اکران فوق‌العاده داشت، توانست سرجمع ۵۸ هزار مخاطب داشته باشد.

مست عشق در شرایطی این عنوان را در میان آثار یک دهه اخیر از آن خود کرده که احتمالا توانسته رکورد نمایش روز نخست سینمای پس از انقلاب را نیز بشکند که این ادعا با توجه به در دسترس نبودن آمار دقیق تعداد مخاطبان روز نخست فیلم‌های دهه‌های ۶۰ تا ابتدای ۹۰، نمی‌تواند چندان دقیق باشد.

طی یک دهه اخیر، علاوه بر ساعت ۵ عصر، چند فیلم دیگر نیز بوده‌اند که آمار خوبی از خود به جای گذاشته‌اند: فروشنده در روز نخست اکران خود، ۲۵ هزار مخاطب داشت. نهنگ عنبر ۲، ۲۱ هزار مخاطب، ما همه با هم هستیم ۲۹ هزار مخاطب، هزارپا ۲۷ هزار مخاطب، مطرب ۳۵ هزار مخاطب و گشت ۲ نیز ۳۵ هزار مخاطب داشته است.

دو فیلم پرفروش امسال یعنی تمساح خونی و سال گربه نیز به ترتیب در روز نخست نمایش خود، ۱۸ هزار و ۳۱ هزار مخاطب را به سینما کشاندند.

استقبال ۵۱ هزار نفری مخاطبان در روز نخست نمایش این فیلم در شرایطی رقم خورد که تمساح خونی به عنوان پرفروش‌ترین فیلم امسال سینما‌های کشور، طی روز گذشته، ۲۰ هزار مخاطب داشت و سال گربه نیز به عنوان دومین فیلم پرفروش امسال، نتوانست بیش از ۱۷ هزار مخاطب جذب کند.

این میزان استقبال سبب شد تا سینما‌ها برای روز گذشته، میزبان ۱۱۰ هزار مخاطب با ۷ میلیارد تومان فروش باشند که یک آمار قابل‌قبول برای گیشه چهارشنبه به حساب می‌آید.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر

دیگر خبرها

  • رایزن فرهنگی پشت‌ِ میزنشین نمی‌خواهیم / سرانجام ساخت فیلم سینمایی درباره اقبال لاهوری
  • ثبت رکورد پرمخاطب‌ترین روز سال برای «ملت» و «باغ کتاب»
  • بلیت سینما بعد از دو ماه دوباره گران شد
  • عاشقانه شمس و مولانا رکورد کمدی‌ها را زد/تغییر ناگهانی دبیر اقوام
  • استقبال بیش از ۱۸ هزار مخاطب از سینما‌های تصویر شهر
  • فیلم سینمایی فرهنگ رضوی ساخته می‌شود/ برگزاری نخستین جشنواره فیلم دینی رضوان
  • پشت پرده اسلام آوردن سرمربی پرتغالی سپاهان | پای ازدواج با بازیگر ایرانی در میان است | رازی که پیراهن خانم بازیگر فاش کرد (عکس)
  • آمار فروش فیلم‌های سینمایی در اولین هفته اردیبهشت/ «مست عشق» از «تمساح خونی» سبقت گرفت
  • ۵۸۹ هزار مخاطب به سینما رفتند/ صدرنشینی «مست عشق»
  • «مست عشق» رکورد مخاطب روز نخست اکران را شکست