Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از معلمان تفرشی که در سال ۵۷ مسئول برگزاری راهپیمایی ها بوده است، می گوید: در روزهای آغزین بعد از برگزاری چند مورد راهپیمایی سکوت، شعارهایی نظیر ساختم تا در راهپیمایی‌ها سرداده شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ندای تفرش، سال ۵۷ اوج حرکت‌های انقلابی و ضدرژیم پهلوی در کشور بود که با مخالفت نیروهای وابسته به رژیم، حوادث مختلفی در گوشه و کنار کشور شکل می‌گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این وجود، تا پیش از سال ۵۷، دامنه حرکت‌های انقلابی هنوز به شهرهای کوچکتری نظیر تفرش، کشیده نشده بود.

پاییز ۵۷، آغاز حرکت‌های انقلابی در تفرش

بسیاری از انقلابیون تفرشی، از پاییز سال ۵۷ به عنوان مبدا حرکات انقلابی در این شهرستان یاد می‌کنند که این تحرکات با آگاهی مردم و به خصوص دانش‌آموزان آغاز شده بود.

حرکات انقلابی در تفرش از مدارس آغاز شد و در ابتدا به صورت راهپیمایی‌های سکوت یعنی بدون سردادن هیچ‌گونه شعاری انجام می‌شد. بعدها همین راهپیمایی‌ها، جرات عمومی در میان مردم برای راه‌اندازی راهپیمایی‌های شلوغ‌تر و تظاهرات خیابانی را تقویت کرد.

با نزدیک شدن به ماه دی، راهپیمایی‌های علیه رژیم در تفرش قوت بیشتری گرفته و به صورت روزانه صورت می‌گرفت که عموم مردم مسلمان، نفرت خود را از شاه به صورت علنی اعلام می‌کردند.

علی حبیبی یکی از معلمان فعال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی که در آن سال‌ها یک معلم ۳۰ ساله بوده است با همراهی تعدادی از دانش‌آموزان مدرسه‌اش، راهپیمایی‌ سکوت در تفرش ترتیب می‌داده است.

 راهپیمایی سکوت؛ اولین تحرکات انقلابی دانش‌آموزان در سال ۵۷

حبیبی در گفتگو با ندای تفرش گفت: در ابتدای تحرکات انقلابی و راهپیمایی‌ها در تفرش، معلمان کمتری در کنار دانش آموزان حضور داشتند. اما پس از برگزاری چند راهپیمایی، حضور معلمان در کنار دانش آموزان پررنگ‌تر شد.

وی اظهار کرد: در این میان، معلمانی که همراه انقلاب نبوده یا نسبت به آن بی‌تفاوت بودند، واکنشی از خود نشان نمی‌دادند.

این فعال انقلابی با اشاره به اولین راهپیمایی دانش‌آموزان در تفرش بیان کرد: سال ۵۷، با برگزاری جلسه‌ کاملا خصوصی در مدرسه حکیم نظامی سابق که من به عنوان هماهنگ‌کننده جلسه بودم، برنامه‌ریزی برای برگزاری اولین راهپیمایی تفرش انجام شد.

حبیبی ادامه داد: فردای آن روز به همراه دانش‌آموزان اولین راهپیمایی از میدان باغ ملی سابق(میدان امام خمینی(ره) فعلی) آغاز شد. راهپیمایی تا خیابان امام خمینی(ره) (طرخوران) ادامه داشت، اما شعاری سر داده نمی‌شد.

وی تصریح کرد: در روزهای بعدی دانش‌آموزان سایر مدارس نیز ما را همراهی کردند و راهپیمایی‌های سکوت قوت بیشتری گرفت. بسیاری از دانش‌آموزان مدارس دیگر، کلاس‌ها را در موعد مقرر تعطیل و در خیابان‌ها حضور می‌یافتند.

افزایش جرات نیروهای انقلابی برای حضور در صحنه

این معلم انقلابی اضافه کرد: چند روزی این راهپیمایی سکوت ادامه داشت؛ اما همین نوع حرکت نیز توانست سکوت شهر را بشکند و توان و جرات نیروهای انقلابی برای حضور در صحنه را افزایش دهد.

حبیبی گفت: بعد از برگزاری چند مورد راهپیمایی سکوت، شعارهایی ساختم تا در راهپیمایی‌ها سرداده شود. البته شعارهایی نیز از سایر شهرها به دستم می‌رسید. شعارهایی نظیر «زنده ظالم سوز و کشته انسان سازیم، در ارتش خمینی ما همگی سربازیم» در راهپیمایی‌ها سرداده می‌شد.

وی بیان کرد: بعدها حرکات انقلابی بیشتری در تفرش صورت گرفت و مردم بیشتری نیز با راهپیمایی‌کنندگان همراه شدند. نیروهای ژاندارمری همراه افراد در راهپیمایی‌ها حضور داشته و آنها را از شعار دادن منع می‌کردند، اما مردم به تذکرات آنان اعتنا نمی کردند.

این معلم انقلابی با اشاره به یکی از خاطرات خود در این راهپیمایی‌ها افزود: یکی از راهپیمایی‌ها به میدان شاه سابق(میدان آزادی فعلی) ختم شد و تظاهرکنندگان در محوطه بازی که امروز در آنجا ساخت و ساز شده، تجمع کردند که یکی از نیروهای ژاندامری خطاب به مردم گفت: «شعار ندهید وگرنه می‌زنیم». اما در این میان «ولی‌الله زمانی» که بعدها در جنگ تحمیلی به شهادت رسید، جلو آمده و سینه‌اش را سپر کرد و گفت: «اگر می‌خواهید بزنید».

حبیبی در خصوص توزیع اعلامیه و کتب امام خمینی(ره) در مدارس تفرش در سال‌های قبل از پیروزی انقلاب، خاطرنشان کرد: در آن زمان توزیع اعلامیه‌ها و کتب امام(ره) در مدارس ممنوع بود، اما به صورت مخفیانه به دست نیروهای انقلابی می‌رسید و آنها نیز پنهانی بین افراد دیگر رد و بدل می‌کردند.

فیلم شعارهای زمان انقلاب در تفرش با صدای این معلم انقلابی را اینجا مشاهده کنید.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۰۳۵۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معلم‌ها تحولات جهان را برای دانش‌آموزان تبیین کنند

ایسنا/کرمانشاه استاندار کرمانشاه گفت: معلم‌ها باید تحولات جهانی را خوب شناخته و آنها را برای دانش‌آموزان تبیین کنند.

محمدطیب صحرایی، امروز(یازدهم اردیبهشت) در آیین نواختن زنگ سپاس معلم در هنرستان صنایع شیمیایی کرمانشاه، با تبریک روز معلم به فرهنگیان و با بیان اینکه معلم های خوب جلوتر و فراتر از زمان خود هستند، گفت: معلم ها در صورتی موفق خواهند شد که شرط معلم بودن که همان پیشرو بودن است را حفظ کنند. معلم ها باید همواره جلوتر از زمان خود حرکت کنند و در دانش و مهارت پیشرو باشد.

استاندار کرمانشاه با اشاره به سرعت گرفتن تحولات جهانی در دهه های اخیر، گفت: در دو، سه دهه اخیر تحولات شگفت انگیزی در دنیا رخ داده و امروزه دانش‌آموزان هم همچون دیگر اقشار جامعه با فضای مجازی آشنا بوده و به دلیل دسترسی زیاد به فضای مجازی دانسته‌های آنها زیاد است، لذا معلم ها برای تعلیم و تربیت صحیح دانش آموزان باید مدام در حال تقویت توانمندی‌های خود باشند.

صحرایی با بیان اینکه معلمان امروز باید تحولات جهانی را خوب شناخته و برای دانش آموزان تبیین کنند، تاکید کرد: معلم‌ها در وهله اول خودشان باید به این باور برسند که ترازوی تمدنی در حال جابجا شدن است و هیمنه آمریکا در حال فروریختن است و به زودی تمدن بزرگ ایرانی اسلامی در دنیا خود را نشان خواهد داد.

وی ادامه داد: امروز دیرباورترین انسان های دنیا هم در حال پذیرش این واقعیت هستند که جابجایی تمدنی در حال رخ دادن است و معلم ها هم نباید از رخدادهای روز جهان عقب باشند.

وی با اشاره به شکسته شدن هیمنه آمریکا و رژیم صهیونیستی، گفت: بعد از جنگ جهانی دوم یک تیر هم به سمت پایگاه‌های آمریکا شلیک نشده بود که کسی مسئولیت آن را بپذیرد، در حالیکه در جریان حمله به عین الاسد هیمنه آمریکا شکسته شد و در هفته های اخیر نیز در جریان عملیات «وعده صادق» هیمنه رژیم صهیونیستی در معرض دید جهانیان فرو ریخت.

صحرایی افزود: این ثمره سردادن شعار«خواستن، توانستن است» مردم ایران اسلامی بود که در عملیات وعده صادق حمله کوبنده ای به مواضع رژیم صهیونیستی داشتیم و نه مخفیانه، بلکه آشکارا توانستیم هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی را زیر سوال ببریم.

وی همچنین با اشاره به خیزش این روزهای دانشجویان آمریکایی در حمایت از مردم غزه، گفت: این روزها در حالی خیزش دانشجویان آمریکایی را در حمایت از مردم مظلوم غزه شاهد هستیم که دولت آمریکا تندترین برخوردها را با این افراد دارد و شعار آزادی بیان خود را زیرسوال برده است.

صحرایی با اشاره به مشکلات اقتصادی گفت: در اینکه ما هم همچون دیگر مردم دنیا مشکلاتی داریم شکی نیست، اما باید مشکلاتمان را خودمان حل کنیم که شما دانش آموزان بعنوان آینده سازان کشور نقش مهمی در این خصوص دارید.

صحرایی در ادامه با اشاره به تغییر فرآیند پذیرش داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها و تاثیرگذاری معدل در نتیجه آزمون سراسری، گفت: هرچه مرجعیت از کلاسهای کنکوری برداشته و به سمت کلاس درس برگردد، عدالت آموزشی خود را بیشتر نشان می دهد و خودنمایی دانش‌آموزان در اقصی نقاط کشور بیشتر می شود.

وی  گفت: سال گذشته ۴۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی و ۱۰۰ میلیارد تومان از محل کمکهای خیرین برای تجهیز مدارس استان اختصاص پیدا کرد.

 انتهای پیام
 

دیگر خبرها

  • معلم‌ها تحولات جهان را برای دانش‌آموزان تبیین کنند
  • آغاز فرآیند جهش تحصیلی دانش‌آموزان کردستانی از ۱۵ اردیبهشت
  • شانزدهمین دوره مسابقات قرآنی طرح قدس در بندرانزلی آغاز به کار کرد
  • باغ هنر با دو رویداد آغاز شد
  • نقش دانشگاه امیرکبیر در تحقق شعارهای سال و اقتصاد دانش‌بنیان
  • باغ هنر با ۲ رویداد «امید فردا» و «تصویر یک پایان» آغاز شد
  • معلم انقلابی باید در کشور تربیت شود
  • ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت آغاز می‌شود
  • ثبت نام دور جدید مسابقات روبوتیکاپ دانش آموزی آغاز شد
  • آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت