Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-02@02:46:27 GMT

آرمان تمدن اسلامی و آینده‌پژوهی آرامش است

تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۰۰۴۰۹۱

آرمان تمدن اسلامی و آینده‌پژوهی آرامش است

خبرگزاری شبستان: یک پژوهشگر وجه اشتراک تمدن اسلامی و نگرش هستی‌شناختی در تمدن ایرانی را سه عنصر حق‌مداری، هدفمندی و نظام احسن دانست.

به گزارش خبرنگار شبستان، دکتر علیرضا کیقبادی، پژوهشگر امروز در نشست تخصصی فرهنگ آینده و تمدن نوین اسلامی که در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد، گفت: خاستگاه تمدن غرب یک ویژگی داشت که آن هم وحدت و پیوستگی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تمدن اسلام در سرزمین عربستان به واسطه بعثت پیامبر (ص) بود و دوران اوجی را پشت سر گذاشت اما به دلیل فاصله گرفتن از آموزه های دینی گسست یافت. در تمدن غرب چالش ما این است که بشر سلب اراده است. چیزی که به عنوان قضا و قدر در اسلام با آن مواجه هستیم در آنجا موضوعیت ندارد.

 

دکتر کیقبادی بیان کرد: از دیدگاه عموم مسلمانان نخستین و عالی ترین نمونه آرمانی از دولت اسلامی دولت حضرت محمد (ص) در مدینه النبی است. انسان در 4 محور نفس و خویشتن، خانواده و دولت باید پرورش یابد اما دین در غرب شخصی است. دلیل ماهوی تمدن اسلامی رهایی از ظلمت و رسیدن به روشنایی و دانایی است. در حال حاضر جنگ، جنگ نظامی نیست بلکه جنگ فرهنگی است که از آن به عنوان جنگ نرم یاد می کنیم. امروزه جنگ، جنگ اندیشه است و امنیت پایدار در حوزه جنگ نرم اتفاق می افتد.

 

این پژوهشگر اظهار داشت: به تعبیر ویل دورانت تمدن نظامی است اجتماعی که آفرینش فرهنگی را تسریع می کند. نظامی سیاسی که عرف، اخلاق و قانون نگاه دارنده ن آن است. نظامی است اقتصادی که با مداومت تولید و مبادله برقرار می ماند. تفاوت اصلی آینده پژوهی اسلامی و غیر اسلامی در دین است. امروزه رسانه ها مکررا تغییر می کنند، قدرت در اختیار رسانه ها است. اگر در مواجهه با رسانه های نوین چشم اندازی نداشته باشیم قافله را باختیم.

 

دکتر کیقبادی ترجمه کتب عربی به زبان های اروپایی در قرن پنج تا هفت هجری، مواجهه مسلمانان با مسیحیان در اسپانیا و آشنایی آنان با فرهنگ و تمدن اسلام و تدریس و استفاده از کتب عربی در مراکز علمی جهان را از جمله شیوه های تاثیرگذاری تمدن اسلامی ایران بر سرزمین های دیگر دانست و افزود: آینده پژوهی 44 روش دارد که کمک می کند راهبردها را طراحی کنیم. وجه اشتراک تمدن اسلامی و نگرش هستی شناختی در تمدن ایرانی سه عنصر حق مداری، هدفمندی و نظام احسن است.

 

وی خاطرنشان کرد: دخالت عوامل بیگانه موقعیت مرزی اقوام و نبود وحدت ملی و انسجام اسلامی تمدن اسلامی ایرانی را تهدید می کند. عوامل فرهنگی، اقتصادی، تحول پذیری و نوگرایی جامعه، قدرت، نخبگان، امنیت به مثابه امنیت پایدار و آرامش از جمله عوامل اوج گیری تمدن اسلام است. آرمان آینده پژوهی آرامش است و تمدن اسلامی هم می خواهد آرامش برقرار کند. تداوم تمدن ها به اراده های انسانی بستگی دارد و منوط به کمال خواهی و ترقی اراده های انسانی است. طراحی مدلی برای گذر از وضع مطلوب ضرورت دارد، این مدل عمدتا در قالب منطق نسبت اسلامی قابل تعریف است. تقویت میهن پرستی، جامعه پذیری سیاسی کارآمد، رسیدگی به همه امور کشور، احترام به هنر، آداب و رسوم و اقوام، گسترش مفهوم شهروندی، نهادینه سازی بسترهای رشد و تعالی افراد در قانونگذاری از جمله راهکارهای مناسب برای امنیت پایدار کشور است.

پایان پیام/31

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۰۴۰۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معلم محور تمدن ساز جامعه اسلامی است

حجت السلام راشد رئیسی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: معلم با تعلیم و نشرِ علم، انسان‌ها را به سوی کمال و پیشرفت سوق می‌دهد و مربی انسان‌سازی در جامعه است‌.

وی با اشاره به حدیث پیامبر بزرگ اسلامی (ص) که فرمودند:«انَّما بُعِثتُ لِاُتمِمَّ مکارم الأخلاق»، افزود: اخلاق از مسائل مهم دین اسلام است و تکمیل و تعلیم مکارم اخلاقی هدف اصلی معلمان در نظام تعلیم و تربیت است.

نماینده ولی‌فقیه در ناحیه مقاومت بسیج عشایری کوهرنگ ادامه داد: معلمان با صبر و حوصله رسالت تعلیم و تربیت خود را برای شکوفایی و پویایی علم و فرهنگ و اخلاق جوامع بشری اجرا می‌کنند.

رئیسی عنوان کرد: تربیت و احیای اخلاق وظیفه سنگینی است که بر دوش فرهنگیان و معلمان نهاده شده است، همچنین کلید سعادت و شقاوت یک ملت دست فرهنگ است.

وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش آینه ی تمام نمای آینده کشور است و شادابی و نشاط جامعه در حول محور معلمان با انگیزه می چرخد بیان داشت: در راس این هرم معلم قرار دارد چون تمدن ساز است.

رئیسی با بیان اینکه جایگاه معلمان به ویژه معلمان ابتدایی در نقش پذیری و الگو برداری دانش آموزان بی بدیل و تاثیر گذار است گفت: تبیین جایگاه معلمان از نگاه حاکمیت می‌بایست توسعه محور باشد.

وی با اذعان بر اینکه هویت بخشی به آموزش و پرورش توسط معلمان خوب صورت می‌پذیرد و امروز معلمان خلاق و مبتکر می‌توانند در جایگاه آموزش و پرورش تاثیر گذار باشند گفت: آموزش و پرورش یک دستگاه حاکمیتی است و همگان باید در این راستا حرکت کنند.

رئیسی خاطر نشان کرد: تمامی برنامه آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین و ساحت‌های شش گانه آن و گام دوم انقلاب که توسط مقام معظم رهبری باید تبیین گردد.

کد خبر 6093946

دیگر خبرها

  • ارتقای سطح علمی دانش‌آموزان با آرمان‌های انقلاب اسلامی
  • تمدن ایرانی-اسلامی از عرصه جهانی حذف‌شدنی نیست
  • ایران اسلامی به حاکمیت عقل و عدل در جهان نزدیک شده است
  • طرح «نور» آرامش را به خانواده‌ها برمی‌گرداند
  • معلم محور تمدن ساز جامعه اسلامی است
  • رایزنی مقامات ایران و افغانستان بر افزایش روابط تجاری دو کشور
  • مقیمی: سابقه دانشگاه جندی‌شاپور به دانشگاه تهران منضم شد
  • مدرسه حکمت با همت خیران بازسازی و متحول شد
  • سابقه دانشگاه جندی شاپور به دانشگاه تهران منضم شد
  • کُرسی آینده‌پژوهی یونسکو به قزوین آمد