Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بیژن زنگنه وزیر نفت صبح امروز در یک نشست خبری که به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی در وزارت نفت برگزار شد، با اشاره به ایام‌الله دهه فجر و تبریک این ایام، گفت: من در ابتدای این نشست به ارائه گزارش از عملکرد صنعت نفت می‌پردازم و پس از آن پاسخگوی سؤالات شما خواهم بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه زمانی که از نفت صحبت می‌کنیم، باید از تولید حرف بزنیم و ما در این بخش‌ها برنامه‌های ویژه‌ای داریم که به مجلس شورای اسلامی ارائه کرده‌ایم، گفت: این برنامه‌ها و اولویت‌ها ملاک کاری ماست. 

* تولید نفت و میعانات ۱۶۵ هزار بشکه افزایش یافت

زنگنه با اشاره به میانگین تولید نفت خام و میعانات گازی در ۱۰ ماه امسال و نسبت آن به دوره مشابه سال گذشته، گفت: تولید نفت خام و میعانات گازی در ۱۰ ماه امسال ۱۶۵ هزار بشکه افزایش پیدا کرده است و صادرات در همین مدت نسبت به سال گذشته نیز ۶۰ هزار بشکه افزایش یافته، که همچنین نسبت به ۵ ماه سال ۹۲ با افزایش تولید یک میلیون و ۱۸۰ هزار بشکه‌ای روبه‌رو بوده‌ایم. 

وزیر نفت با اشاره به وضعیت میادین مشترک گفت: در دولت دوازدهم سعی داریم تکلیف میادین مشترک مشخص شود، به این صورت که یا این میادین توسعه پیدا می‌کنند یا با واگذاری به پیمانکاران قبلی سر و سامان خواهند گرفت. 

* امسال تولید نفت از میادین غرب کارون به ۳۰۵ هزار بشکه در روز می‌رسد

زنگنه ادامه داد: بسیار خوشحال هستم که در سال ۹۵ تولید نفت از میادین غرب کارون به ۱۶۰ هزار بشکه در روز رسید و امسال نیز تولید از این میادین به ۳۰۵ هزار بشکه در روز می‌رسد که از افزایش روزانه ۱۴۵ هزار بشکه‌ای نفت حکایت دارد. 

این مقام مسئول با اشاره به تولید نفت برای نخستین بار از لایه‌های نفتی پارس جنوبی، یاران جنوبی و میدان آذر تصریح کرد: مجموع تولید نفت از این میادین به ۱۶۳ هزار بشکه در روز رسیده است.

* روزانه ۵۵۳ میلیون مترمکعب گاز از پارس جنوبی برداشت می‌شود

زنگنه در ادامه این نشست با اشاره به افزایش برداشت از میادین مشترک که از اولویت‌های وزارت نفت است، گفت: در بخش گاز از میدان مشترک پارس جنوبی، رشد قابل توجهی داشته‌ایم به طوری که هم‌اکنون ۵۵۳ میلیون مترمکعب گاز از این میدان برداشت می‌شود که در دی‌ماه سال گذشته تولید نفت از این میدان ۴۷۰ میلیون مترمکعب بود که البته آمار برداشت گاز از میدان گازی پارس جنوبی نسبت به سال ۹۲ نیز دو برابر شده است. 

وزیر نفت در ادامه با اشاره به سوخت‌رسانی در فصل سرما گفت: با اتکا به افزایش تولید ۸۳ میلیون مترمکعبی گاز از پارس جنوبی که امسال محقق شد، امیدواریم روزهای سرد امسال را بدون هیچ گونه مشکلی سپری کنیم.

* واردات گاز نداشته‌ایم

وی همچنین با اشاره به افزایش صادرات گاز گفت: افزایش تولید گاز پارس جنوبی موجب شده است که شاهد افزایش صادرات گاز باشیم و این در حالی است که هیچ واردات گاز به ایران صورت نگرفته است. 

وی ادامه داد: ۷۰ درصد از گاز مصرفی کشور از میدان گاز پارس جنوبی تأمین می‌شود و این برای اولین بار است که ایران برای برداشت گاز از این میدان مشترک با کشور قطر به تولید مساوی رسیده است. 

* ۹۲ درصد از جمعیت کشور گاز دارند

این مقام مسئول در ادامه به افتتاح چند فاز پارس جنوبی که سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: در ابتدای سال جاری ۶ گاز پارس جنوبی مورد بهره‌برداری قرار گرفت و تا آخر سال آینده نیز ۵ فاز پارس جنوبی که شامل فازهای ۱۳، ۲۲، ۲۳ و ۲۴ است و همچنین بخشی از فاز ۱۴ به تولید می‌رسد. 

زنگنه با اشاره به گازرسانی به بخش روستایی و شهری کشور گفت: هم‌اکنون ۷۶ درصد از جمعیت روستایی از نعمت گاز برخوردارند و در مجموع می‌توان گفت ۹۲ درصد از کل کشور دارای انشعابات گاز هستند. 

زنگنه ادامه داد: تا پایان سال ۹۶، ۷۶ درصد جمعیت روستایی و ۹۲ درصد از کل جمعیت ایران به طور مستقیم از گاز استفاده خواهند کرد و این در حالی بود که در سال ۹۱ فقط ۵۴ درصد از جمعیت روستایی از گاز برخوردار بودند.

این مقام مسئول با اشاره به گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان و شهر زاهدان گفت: هم‌اکنون گسترش شبکه گازرسانی به زاهدان با سرعت در حال انجام است، و ما امیدواریم گازرسانی به این استان نیز به زودی به اتمام برسد.

وی همچنین با اشاره به توسعه شبکه گاز و تأمین سوخت نیروگاه‌ها خاطرنشان کرد: در سال ۹۲ حدود ۴۳ درصد از سوخت تحویلی به نیروگاه‌ها، سوخت مایع یعنی مازوت و گازوئیل بود و هم‌اکنون با وجود اینکه سوخت نیروگاه‌ها حدود ۸ درصد اضافه شده است، اما امیدواریم در سال جاری مقدار سوخت تحویلی به نیروگاه‌ها را به زیر ۱۰ درصد برسانیم و نیروگاه‌ها نیز بتوانند سوخت خود را به سمت گاز تغییر دهند.

* قرارداد توتال در فاز ۱۱ پارس جنوبی طبق زمان‌بندی در حال اجراست

زنگنه در ادامه این نشست با اشاره به قرارداد توسعه فاز ۱۱ که با شرکت توتال، سی‌ان‌پی‌سی آی و پتروپارس به ارزش ۵ میلیارد دلار که در تیرماه سال ۹۶ امضا شد، گفت: این قرارداد طبق زمانبندی صورت گرفته در حال اجراست. 

وی ادامه داد: هم‌اکنون برای امضای قراردادهای توسعه میدان‌های نفت و گاز با شرکت‌های خارجی و برخی از شرکت‌های داخلی در حال مذاکره هستیم که تعداد این شرکت‌ها بالغ بر ۲۰ شرکت است که برخی از آنها از اولویت بیشتری برخوردارند که به محض اینکه بتوانیم با آنها به توافق برسیم، قطعاً اعلام خواهد شد.

* ۲۰ قرارداد برای نگهداشت تولید نفت روی میز شورای اقتصاد

زنگنه همچنین با اشاره به طرح‌های وزارت نفت و ارائه بسته ۵ میلیارد دلاری به منظور نگهداشت تولید نفت، گفت: اجرای این طرح با هدف استفاده از کالاها و تجهیزات ساخت داخل انجام خواهد شد و این طرح هم‌اکنون برای تصویب به شورای اقتصاد رفته است که اگر به تصویب برسد، ۲۰ قرارداد در قالب ۲۰ مناقصه به منظور اجرای این بسته برگزار خواهد شد. هم‌اکنون مقدمات این کار در حال انجام است و اسناد مناقصه آن نیز آماده شده است. 

زنگنه همچنین با اشاره به دیگر روش‌های تأمین مالی برای اجرای این طرح گفت: عرضه اوراق مشارکت ارزی و ریالی از روش‌های تأمین مالی برای این طرح است که مدت زمان بازگشت سرمایه آن حدود دو سال است که اگر نخستین قرارداد اواسط بهار یا تابستان سال ۹۷ اجرا شود، نتیجه آن را در سال ۹۸ و یا ۹۹ خواهید دید.

* رشد ۱۷ درصدی تقاضای داخلی محصولات پتروشیمی

وزیر نفت در بخش دیگری از این نشست با اشاره به رشد ۱۷ درصدی تقاضای داخلی محصولات پتروشیمی گفت: در فروردین ماه سال جاری، بخشی از طرح‌های پتروشیمی توسط رئیس‌جمهور به ارزش حدود ۲ میلیارد دلار به بهره‌برداری رسید که تا یک سال آینده نیز واحدهای جدید پتروشیمی نیز به مدار تولید خواهند آمد. 

زنگنه با اشاره به فروش داخلی محصولات پتروشیمی نیز ادامه داد: در سال ۹۵ فروش محصولات داخلی پتروشیمی حدود ۵.۱ میلیون تن بود، اما خوشبختانه با برنامه‌ریزی صورت‌گرفته، امسال سعی ما بر این است که عرضه و خرید محصولات پتروشیمی به ۶ میلیون تن برسد که به این ترتیب حدود ۱۷ درصد رشد تقاضای داخلی خواهیم داشت که با این شرایط، صنایع پایین‌دستی نیز فعال می‌شود.

* افزایش ۱۶.۵ میلیون لیتری تولید بنزین

زنگنه در ادامه همچنین با اشاره به تولید بنزین و دیگر فرآورده‌ها، گفت: امسال نسبت به سال گذشته شاهد افزایش ۱۶.۵ میلیون لیتری تولید بنزین بودیم که ۲۸ درصد افزایش تولید بنزین در سال جاری وجود داشته است. 

وی ادامه داد: هم‌اکنون ۱۲ میلیون لیتر بنزین از فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس تولید می‌شود که امیدواریم بخش‌های مهمی از فاز دوم این پالایشگاه نیز تا پایان امسال وارد مدار شود. 

ادامه دارد... 

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۰۴۲۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرشاد مومنی: به مسئولان کلیدی مملکت هشدار می دهم با این وضع، حکومت زمین گیر می شود! / اوضاع به نام تولید اما کاملا به کام رباخواران است / نهادهای نظارتی کجا هستند؟

گروه اقتصاد و درآمد: انتقادات نسبت به عملکرد نظام بانکی هر روز گستره بیشتری پیدا می‌کند. از «در خدمت رفقا بودن» تا «در خدمت تولید ملی نبودن» . این انتقادات با افزایش ناترازی بانک‌های خصوصی افزایش یافت.

ایجاد بحران بزرگ در بانک آینده و  افزایش پایه پولی مشتی نمونه خروار است. ندادن اعتبارات بانکی به تولیدکنندگان و ورود به بازار غیر مولد، بارها مورد انتقاد صاحبنظران قرار گرفته است. همین مسائل مهم موجب شد تا دکتر فرشاد مومنی - استاد دانشگاه و رییس موسسه مطالعاتی دین و اقتصاد در بخشی از نشست «اقتصاد سیاسی نوسانات نرخ ارز» انتقادات خود را متوجه نظام بانکی کند و از سکوت نهادهای نظارتی در برابرنظام بانکی گلایه کند.

این استاد اقتصاد علاوه بر انتقادها و هشدارهای جدی درباره سیاست های اقتصادی دولت و تاکید بر اینکه هنوز راهی برای نجات اقتصاد کشور وجود دارد؛ در عین حال در بخشی از انتقادهایش نسبت به سیاست مالی و بانکی دولت، می گوید: بنابر گزارش های رسمی، حدودا بانک آینده 83 درصد؛ بانک پاسارگارد 80 درصد؛ بانک سرمایه 78 درصد و بانک دی 74 درصد وام ها را به خودشان داده اند! با این وضعیت بانک مرکزی چگونه می خواهد از خودش دفاع کند؟! نهادهای نظارتی دقیقا مشغول چه کاری هستند؟!

 

همچنین بخش اول صحبت های فرشاد مومنی را می توانید "اینجا" بخوانید.

 

هشدار بازی با نرخ ارز

به گزارش جماران از این نشست، رئیس موسسه دین و اقتصاد نسبت به بازی افزایش سود بانکی هشدار داد و گفت: دارندگان سپرده‌های خیلی بزرگ از این نرخ سود بالای غیررسمی بهره‌مند می‌شوند و اغلب ناظر بر اشخاص حقوقی و سپرده‌گذاران بانکی هستند که با نرخ سود بالاتر ارتزاق می‌کنند و درهم تنیدگی این سیاست‌ها با سیاست‌های مربوط به افزایش نرخ ارز کاملا چشمگیر است و در این چند هفته اخیر حداقل ده ها مقاله از سوی کارشناسان با شرافت و با حریت منتشر شد که نسبت به بازی جدید با نرخ ارز هشدار و اعلام کردند که این سیاست اسم رمز افزایش نرخ ارز هم خواهد بود! بنابراین با این تمهید مشکوک، هدف اعلام شده نه تنها محقق نشد بلکه آنچه که اتفاق افتاد، عکس آن هدف اولیه بود!

 

وی در ادامه افزود: تکان‌دهنده‌ تر‌ این است که افزایش سود بانکی، به شوک نرخ ارز و رونق بازار رباخواری منجر شد و انبوهی از پیامدهای مخرب را به دنبال افزایش خطر ورشکستگی بانکها و به هم ریختگی بازار سرمایه و بحران شدید از نظر تعمیق فساد و تشدید نابرابری ناموجه را به همراه داشته است.

 

به حراج گذاشتن ذخایر استراتژیک  ارز و طلای کشور

فرشاد مومنی ضمن انتقاد از سیاست‌های ارزی گفت: در چنین شرایطی کاملا طبیعی است که سیاست‌هایی با ظاهر خیرخواهانه و با ترغیب سیاستگذارها، مبنی بر اینکه شما می‌توانید ارز محدود را گرانتر بفروشید ذخایر استراتژیک ارز و طلای کشور را تخلیه می‌کنند! در واقع ارزی که باید در خدمت انعطاف نظام ملی برای مواجه شدن با شوک‌های برون‌زا باشد را در اختیار مطامع سوداگرانه قرار می‌دهد!

 وی در ادامه افزود: از طریق تشدید بحران تورم همراه با رکود، از یک سو هزینه دولت را بالا می برد و از طرف دیگر چشم‌انداز درآمد سالم‌ دولت را کاهش می‌دهد و با توجه به اینکه بزرگترین آسیب بیننده از سیاست تورم‌زا و اشتغال‌زدا، خود دولت است!

 

سیاست دولت در تسخیر گروه های مافیایی است!

عضوهیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه گفت: به حراج گذاشتن منابع استراتژیک کشور، دولت را به سمت ضعف شدیدتر و آسیب‌پذیری بیشتر سوق می‌دهد، زیرا سیاست‌هایش به تسخیر گروهای مافیایی و رباخوار درآمده است. من سوالم این است که این تجربه‌ها چند بار باید تکرار شود تا یک یادگیری حداقلی در سطح نظام تصمیم‌گیری کشور پدید  بیاید. ما مظلومانه باید چقدر در مورد آثار بسیار مخرب این سیاستها گزارش بدهیم .

وی در ادامه افزود: برای اینکه متوجه بشوید که سیاست افزایش نرخ ارز چطور بازار رباخواران را داغ کرده و چطور نابرابری ناموجه و انواع شکنندگی اقتصادی را در کشورمان ایجاد می‌کند بهتر است گزارشی که در ماه‌های میانی امسال در مجلس قرائت شده را مرور کنید. در این گزارش به خوبی مشخص شده که مناسبات نابرابرساز و ربامحور چه بلایی سر کشور آورده است. در این گزارش که هفته اول شهریور ۱۴۰۲ در مجلس قرائت شد. تصریح شده است که شوک نرخ ارز بزرگترین نیروی محرکه افزایش انفعالی نقدینگی است.

 

خلق روزانه شش هزار میلیارد تومان پول جدید!

مومنی تصریح کرد: بر اساس گزارش منتشر شده در مجلس، هشدار داده شده که با تداوم سیاست‌های تا پایان مرداد ۱۴۰۲ روزانه شش هزار میلیارد تومان پول جدید خلق می‌شود. کانون اصلی فاجعه است این که هفتاد درصد این پول جدیدا خلق شده، نصیب هشت دهم درصد از جمعیت می‌شود.

وی در ادامه افزود: برای اینکه متوجه بشوید، مناسبات ربوی چه ابعادی دارد. باید به این نکته توجه کنید که از هر شش هزار میلیارد تومان نقدینگی جدیدا خلق شده، سی درصد آن نصیب 99/2 درصد مردم شده و هفتاد درصد دیگر آن نصیب 0/8 درصد از مردم می‌شود!

 

بازی خوردن غیر متخصص‌ها توسط الیگارشی مالی!

نویسنده کتاب« فرهنگ و توسعه » گفت: خلق این مقدارنقدینگی، در واقع  بازتولید بی‌ثباتی و تباهی و انحطاط درمسیر است و تعزیه‌گردان این بازی‌ها الیگارشی مالی هستند. متاسفانه و شوربختانه مقامات غیرمتخصص کشور، بازی این گروه‌ها را می‌خورند. برای همین وقتی بحث نقدینگی مطرح می‌شود، از آن به عنوان نقدینگی در اختیار مردم یاد می‌کنند.

 

مردم بی پناه قربانیان کام شیرین رباخواران شده اند!

وی در ادامه افزود: وقتی شما توزیع در این حد نابرابر را می‌بینید متوجه می‌شوید که مردم بی‌پناه و بدبخت قربانی این وضعیت هستند! اما عزیزان دولتی به نام مردم، کام رباخواران را شیرین می‌کنند! چیزی که قضیه را خیلی غم‌انگیز می‌کند، این است که مناسباتی که بازدهی و زایندگی پول را به طرز غیر متعارفی افزایش می‌دهد به شکل متناسبی کانون‌های جدید سوداگری را که در بازار سرمایه ایجاد شده را تحریک می‌کند. اینها با این کار، هزینه فرصت گرایش به تولید را بالاتر برده و کشور را به فقر و مسکنت و انحطاط بیشتر سوق می‌دهند.

 

جای خالی نهادهای نظارتی و تحمل اعمال خلاف قانون بانک آینده! نهادهای نظارتی دقیقا چکار می کنند؟

نویسنده کتاب « عدالت اجتماعی،آزادی و توسعه در ایران امروز» گفت : نهادهای نظارتی در کشور دقیقا چه کار می‌کنند؟! صمیمانه و خاضعانه از نهادهای نظارتی فرادست قوه مجریه می‌خواهم که اقدام کنند زیرا در چارچوب مناسبات موجود، دولت به شدت ضعیف و آسیب‌پذیر شده آست و تحت تاثیر اراده رباخواران و واردات‌چی‌ها قرار گرفته اند و متاسفانه در درون دولت هم نهادهای نظارتی از کارکرد و کیفیت افتاده اند!

وی در ادامه افزود:چرا با وجود این همه هشداری که راجع به فاجعه بانک آینده مطرح شده و در ماهای میانی امسال گزارش رسمی اعلام کرده که سهمی بالغ بر پنجاه درصد از کل پایه پولی جدیدی که شکل گرفته و افزایش یافته، به ناهنجاری مشکوک و غیر مولد و ضد‌توسعه‌ای در بانک آینده اختصاص دارد؛ چرا مقام پولی و وزارت اقتصاد این سکوت مرگبار را متوقف نکرده و هیچ  گزارشی به افکار عمومی ارائه نمی‌کنند؟! چرا این حجم از بی‌قانونی توسط یک بانک تحمل می‌شود؟!

 

وظایف بانکی در خدمت مطامع سوداگرانه

به گزارش جماران، عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه گفت: نهادهای فرادست دولت به سایت بانک مرکزی مراجعه کنند؛ بزرگترین سیئه پدیدار شده در اقتصاد ایران این است که الان بانک های خصوصی وظایف بانکی در خدمت اقتصاد ملی را تا حدود زیادی تحت الشعاع مطامع سوداگرانه و نابود کننده اشتغال و تولید ملی قرار داده اند! حال چرا به اینها رسیدگی نمی شود.؟!

 

این همه مقامات در قالب شعارها و ادعاهای خود نسبت به عملکرد خلاف قانون بانک های خصوصی هشدار دادند؛ اما بانک ها به جای اینکه نیازهای مالی بخش مولد را برطرف کنند بخش اعظم تسهیلات و تعهدات بانکی را به اشخاص مرتبط با خودشان اختصاص می‌دهند!

وی در ادامه افزود: پول مردم را گرفته و به جای اینکه در خدمت اقتصاد ملی قرار بدهند در خدمت خودشان قرار می‌دهند. با یک پردازش ساده کارشناسی تیم تحقیقاتی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه، کیفیت نظارت بر عملکرد بانکهای خصوصی  وضعیت فاجعه‌آمیزی را نشان داده است!

 

  بانک پاسارگاد فقط به یک شرکت ۱۲۷ هزار میلیارد تومان وام داده! 

رئیس موسسه دین و اقتصاد گفت: کیفیت نظارت برعملکرد بانک های خصوصی محاسبه شده است‌. در بخش سایت بانک مرکزی و معاونت نظارت، به تکلیف قانونی بند طا تبصره شانزده قانون بودجه، اشاره شده است که بانکها چقدر می‌توانند، تسهیلات را به موسسات وابسته به خودشان بدهند . گزارش تا پایان شهریور بانک مرکزی تصریح دارد که بانک پاسارگاد، کل تسهیلاتی که به شرکت‌های وابسته به خودش داده چهار هزار میلیارد تومان ذکر شده است اما در تحقیق ما مشخص شد که بانک پاسارگاد تنها به یکی از شرکت‌های زیرمجموعه این بانک تا همان تاریخ ۱۲۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات داده است. شما نسبت این رقم را با گزارش بانک مرکزی مقایسه کنید تا متوجه عمق فاجعه کیفیت نظارتی در کشور بشوید.

وی در ادامه افزود: به همین دلیل، بسیاری مشکوک هستند که گویی بانک مرکزی در راستای منافع ضدتوسعه‌ای قدم برمی‌دارد! در چنین شرایطی بانک مرکزی چگونه می‌خواهد از خودش دفاع کند؟! وقتی تسهیلات تنها یک شرکت بیش از ۱۲۷ هزار میلیارد تومان بوده و رقم کل تسهیلات کل از سیصد هزار میلیارد تومان فراتر می‌رود در حالی که معاونت نظارت بانک مرکزی بر چهار هزار میلیارد تومان تاکید دارد!

 

آمار تسهیلات بانک ها برا رفقایشان:  بانک آینده 83 درصد بانک پاسارگاد 80 درصد بانک سرمایه 78 درصد بانک دی 74 درصد

مومنی تصریح کرد:  این افتضاح در مورد همه بانک های دیکر هم کمابیش وجو دارد. اگر بانک پاسارگاد حدود هشتاد درصد از کل تسهیلات را به زیر مجموعه خودش داده است؛ این نسبت در مورد بانک آینده ۸۳ درصد، برای بانک سرمایه ۷۸ درصد برای بانک دی ۷۴ درصد است! چه کسی باید به این موضوعات رسیدگی کند؟!

وی در ادامه افزود: شما که به دروغ گناه شوک نرخ ارز و تضعیف ارزش پول را به عنصر مجعول فنر نرخ ارز نسبت می‌دهید؛ این سیاست افراطی و ضدتوسعه‌ای است که فنر هستند! وقتی شما میدان را برای فعالیت مافیایی و ضد توسعه‌ای  گسترده می‌کنید، معلوم است که نرخ ارز افزایش پیدا می‌کند. وقتی این همه نابرابری را گسترش می‌دهید. در نتیجه به دنبال افزایش نابرابری‌های ناموجه در همه کشورهای در حال توسعه،  تقاضا برای مصرف‌های کالاهای لوکس افزایش می‌یابد.

 

گره زدن مقدرات مردم به ارز بازار آزاد و بیان اظهارات غیرمسئولانه!

رئیس موسسه دین و اقتصاد گفت: مقام مسئولی که به صراحت می‌گوید برای ما بازار آزاد ارز اهمیت ندارد، در واقع سطح اعتبار علمی‌اش را از واقعیت اقتصاد ایران را به نمایش گذاشته که باید  مورد بررسی مجدد قرار داد! وقتی شما بخش بزرگی از مقدرات و نیازهای اصلی مردم را به این ارز وصل کردید، چگونه می‌توانید یک عبارت غیرمسئولانه و خطرناک را بیان کنید؟! 

این آقا فکر کرده که با بیان این سخن خودش را مبرا کرده؛ در حالی که در این چارچوب، اگر حساب و کتابی در کار باشد، این فرد مبرا نخواهد شد. در واقع سطح آگاهی‌ از واقعیت مربوط اقتصاد ایران و سطح  تعهد نسبت به توسعه و عدالت اجتماعی و حداقل سازی وابستگی ذلت آور به دنیای خارج را نشان داده است!

 

 به گزارش جماران، این اقتصاددان در ادامه انتقادهایش تاکید کرد: مگر شما نمی‌دانید که بخش بزرگی از نقدینگی به غایت وحشتناک و نابرابر توزیع شده، در اختیار گروه بسیار پردرآمد قرار گرفته و به تقاضا برای واردات کالای لوکس تبدیل می‌شود.؟!

و این در حالی  است که کشور با انواع بحران در مورد اساسی‌ترین نیاز آحاد مردم روبرو است و تولیدکنندگان به خاطر همین مشکلات بر اساس گزارش‌های رسمی، حدود  شصت درصد از ظرفیت‌ تولیدشان بلا استفاده مانده است! چقدر یک فرد می‌تواند غیرمسئولانه در این مورد سخن بگوید؟!

 

 

خدا رحم کرده قیمت ارز را کنترل کردید!

استاد اقتصاد دانشگاه علامه گفت:  اگر دولت حساب و کتابی داشت باید در مورد این طرفداری مشکوک تحقیق می‌کرد زیرا یک عده عدد و رقم می‌دهند و اعلام می‌کنند که قرار بود نرخ ارز خیلی بیشتر از این باشد، اینها کنترلش کردند که به این حد رسیده است!

خیلی خدا به ما رحم کرده که شما قصد کنترل دارید؛ در حالی که این حرف از بیخ و بن دروغ است! این منحط‌تر از فنر نرخ ارز است و نابخردی‌ها و سیاست‌های مشکوک ضد توسعه‌ای و مافیاپرور موجب جهش گاه و بیگاه در نرخ ارز است. این جهش پیوند عمیقی دارد به زمان‌هایی که نیاز دولت به پرداخت ریالی افزایش پیدا می‌کند.

 

دولتی که بخواهد شرافتمندانه نظام ملی را مدیریت کند باید با سیاست های ثبات ساز، اعتماد تولیدکننده را جلب کند

 

وی در ادامه افزود: دولتی که بخواهد شرافتمندانه و توسعه‌گرا نظام ملی را مدیریت کند، باید از طریق سیاست‌های ‌ثبات‌ساز اعتماد تولید کننده را جلب کند. نه اینکه اعتماد مردم و تولیدکنندگان را به حراج بگذارید و اعتماد سوداگران و رباخواران و واردات‌چی‌ها را جلب کنید. من تردید ندارم که در بین دولت و مسئولان انسان های متعهدی وجود دارند، اما این نوع دفاع مبتذل از سیاستگذاری‌ها و جهت‌گیری نابخردانه واقعا باعث می‌شود که حمل بر صحت کردن دشوارتر و دشوارتر شود.

 

به مسئولان کلیدی کشور صمیمانه هشدار می دهم! نگرانی از چشم‌انداز آینده اقتصاد کشور

مومنی تصریح کرد: من صمیمانه من به مسئولان کلیدی کشور هشدار می‌دهم که با این بساطی که شما دارید پهن می‌کنید، چشم‌انداز آینده اقتصاد کشور را نامطمئن‌تر و نامطمئن‌تر می‌کنید. لطفا گزارش مرکز پژوهش های مجلس را در این چند وقت اخیر در مورد تحولات مربوط به فقر و کیفیت اشتغال در ایران منتشر کردند را بررسی کنید. چطور شرافت افراد قبول می‌کند که با فرافکنی و توجیهات غیرعادی سیاستگذار را ترغیب کنند تا این کارهای به غایت خطرناک را انجام دهند؟!

وی در ادامه افزود: مرکز پژوهش های مجلس، گزارشی از وضعیت فقر ارائه کرده بود به وضوح گفته است که شدت و هم عمق فقر در ایران افزایش یافته است. چطور یک نظام سیاستگذاری متوجه خطرات و آسیب‌های این موضوع نمی‌شود؟!

 

به نام تولید اما به کام تشدید تمایلات رانت جویانه!

از شما می پرسم: وقتی دو سوم تولید کشور بلااستفاده شده و 40 درصد ظرفیت موجود هم ورشکسته شده است؛ شما به چه دلیل این همه مجوز جدید برای فعالیت های تولیدی داده اید؟!

 

ما بارها به این دوستان هشدار دادیم که به جای ارجاع مساله به موضوع مجعل فنر نرخ ارز، به ما توضیح دهید در حالی که نزدیک به دو سوم ظرفیت های تولیدی و صنعتی کشور بلااستفاده است و تولیدکنندگان تنها چهل درصد ظرفیت تولیدی را استفاده می‌کنند، و در حالی که بخش‌های دائما رو به افزایشی از تولید کنندگان، به اسارت ورشکستگی در می‌آیند؛ به چه دلیل، به طور افراطی این همه مجوز برای راه‌اندازی فعالیت جدید تولیدی داده می‌شود؟! البته ما بارها توضیح دادیم که به نام تولید اما به کام تشدید تمایلات رانت‌جویانه است چرا به این موضوعات رسیدگی نمی‌شود؟!

 

ضرورت ورود نهادهای نظارتی به انتشار اوراق

مومنی از عدم رسیدگی به تخلفات بانک مرکزی انتقاد و تصریح کرد: در اردیبهشت ۱۴۰۰ کمیسیون اقتصادی گزارشی منتشر کرده و گفته است ۷۴ درصد حجم سپرده‌ها متعلق به یک درصد سپرده‌گذاران است. در این ابعاد وحشتناک نابرابری وجود دارد که با این نقدینگی و با این ترکیب و با این عدم تناسب با تولید، یک دفعه بانک مرکزی تحت عناوین موهوم، پاداش غیرعادی درنظر می‌گیرد! چرا به این تخلفات، رسیدگی بایسته نمی‌شود؟!

چرا باید مجوزهای جدیدی داده شود که در واقع دهن‌هایی را برای بلعیدن اعتبارات بانکی و ارز باز می‌کند بدون اینکه دستاوردی داشته باشد؟ فنرهای اصلی نرخ ارز اینها است و چند بار باید ایران گزیده شود تا بالاخره عزیزان متوجه شوند؟!

 

 وی در ادامه افزود: نهادهای نظارتی محترم  باید شرافتمندانه، بازی انتشار اوراق توسط دولت را که یکی از بزرگترین نیروهای محرکه افزایش نقدینگی و بالا نگهداشتن مشکوک نرخ بهره است را زیر ذره‌بین قرار دهند. و از این دریچه هم نگاه کنند که مالیه حکومت چگونه روند قهقرایی طی می‌کند و باج‌های غیرعادی به سود سپرده می‌دهد که نتیجه آن این می‌شود که دائما دولت مجبور می‌شود از تعهدات حاکمیتی خود شانه خالی کند! آیا مشاهده روندهای مسئولیت گریزی حکومت از کانال بودجه تخصیصی به امور حاکمیتی هنوز به جایی نرسیده که عزیزان هشیار شوید؟!

 

 

امتیاز دادن دولت به پول‌های غیرمولد

مومنی در ادامه انتقاد از از شانه خالی کردن حاکمیت از تعهداتش، تصریح کرد: وقتی گزارش رسمی می‌گوید که میزان تعهد حکومت در زمینه آموزش و سلامت حدود یک دوم میانگین جهانی است؛ هر کسی که با الفبا آشنا است، می‌داند که میانگین جهانی شاخص ایده‌الی نیست. دولت با انتشار اوراق و توجیهات مجعول و غیرکارشناسی در حال دادن امتیاز به پول‌های غیرمولد است! دولت توان ندارد تا مسئولیت خودرا در قبال آموزش، سلامت مردم، تغذیه و مسکن مردم بر عهده بگیرد و این تعهدات، مرتب در حال کم شدن است.

وی در ادامه افزود: واقعیت این است که کاریکاتوری در اقتصاد سیاسی ایران پدیدار شده است. سهم دولت در اقتصاد به حول و حوش هفتاد درصد رسیده، یعنی نزدیک به دو برابر این سهم در دوره جنگ! (شرم آور است که قباحت این نکته را مسئولان متوجه نمی شوند!) با وجود اینکه، سهم دولت در اقتصاد بسیار بالا است ولی در زمینه محرومیت‌‌زدایی و سیاست‌های حمایتی نزدیک به چهار پنجم کل هزینه‌هایی که دولت در حال انجام دادن آن است مربوط به عائله خودش است!

یعنی انبوهی از جمعیتی که به سیاست حمایتی و  محرومیت‌زدایی حکومت نیاز دارند، از این گردونه خارج می‌شوند! پس چه اتفاقی باید بیافتد تا عزیزان به هوش بیایند؟ این روند چشم‌انداز هزینه فرصت بالاتر و نگران کننده‌تر نشان می‌دهد برای حرکت مخاطره‌آمیزی که  به سمت دولت طبیعی شکننده انجام می‌شود.

 

تضعیف توان مالی حکومت با تضعیف ارزش پولی ملی، آب ریختن به آسیاب چه کسی است؟!

 

مومنی تصریح کرد: امیدوارم اصحاب خرد و دانایی اصطلاح تئوریک «دولت طبیعی شکننده» را برای  حکومتگران گرامی توضیح بدهند تا بدانند که اگر این شیوه حکمرانی اقتصادی استمرار پیدا کند، چقدر چشم‌اندازآتی نسبت به اقتصاد و جامعه ایران نگران‌کننده می‌شود. وقتی به تاریخ اقتصادی مراجعه می‌کنید موضوع تکان‌دهنده دیگری را مشاهده می‌کنید که آن این است که: " هنگام منازعه هژمونیک، همیشه زمان آگاه نبودن و غیرمتمرکز بودن نظام تصمیم‌گیری ایران به بنیه کارشناسی موجود، ما را در برابر مطامع طرفین منازعه هژمونیک هم آسیب‌‌پذیر کرده است! "

 

نهادهای نظارتی باید عمیق تر درباره اقتصاد سیاسی ایران توجه کنند عبرتی که باید از جمله مورگان شوستر درباره ایران، گرفت!

 

وی در ادامه افزود: نهادهای نظارتی باید عمیق‌تر در مورد آنچه که در اقتصاد سیاسی ایران می‌گذرد، توجه کنند. در هنگام انقلاب مشروطیت وقتی مورگان شوستر وارد ایران شد و چند ماه مسئولیت مالیه  کشور را برعهده گرفت؛ از یک تعبیر تکان‌دهنده‌ای استفاده کرد که امیدوارم کمک کند به اینکه نظام تصمیم‌گیری کشور هوشیار شود.‌ مورگان شوستر گفت: " قدرت‌های خارجی همگی بر سرعقیم سازی و ناتوان‌سازی حکومت در ایران با یکدیگر هم داستان  هستند. " در شرایطی که نگران‌کننده‌ترین و رقت‌انگیزترین مصداق‌های فقر و عقب‌ماندگی را می‌توان در استان‌های مرزی جستجو کرد، تضعیف توان مالی حکومت از طریق تضعیف ارزش پول ملی در واقع ریختن آب به آسیاب چه کسی است؟

 

 

لطفا اشک تمساح برای اقتصاد کشور نریزید!

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه گفت: چقدر باید جای دریغ و تاسف باشد که تجربه‌هایی که در این زمینه وجود دارد، به راحتی نادیده گرفته می‌شود و همچنین اراده‌ای که در حذف باشرافت‌ترین و کارآمدترین نیروی سیاسی کشور مشاهده می‌کنیم را در حذف افرادی که سیاست های مشکوک را به نظام تصمیم‌گیری کشور تحمیل می‌کنند، نمی بینیم! افرادی سه دهه است که بر طبل یک سیاست‌هایی می‌کوبند و ایران را به این روز می‌اندازند و بعد برای اقتصاد کشور اشک تمساح  می‌ریزند.

 

اگر فساد چند هزار میلیاردی ساخته رسانه ها و قدیمی است، چرا آن را به مردم گزارش ندادید؟! مگر مردم صاحب حق نیستند؟!

وی در ادامه افزود: اگر قرار باشد که شیوه ادامه امور اقتصادی کشور به این گونه ادامه یابد و مقامات مسئول کشور به جای پاسخگویی فرافکنی کنند و وقتی گفته می‌شود که این فساد چند هزار میلیاردی چیست، می‌گوید دست‌ساخته رسانه‌هاست! و قدیمی است، حال سوال این است که این چه مساله قدیمی است که از آن اطلاع داشتید؟ اما یک گزارش به مردم نمی‌دهید؟ مگر مردم صاحب حق نیستند؟!

 

می گویند قرار بوده نرخ ارز بالاتر رود اما ما آن را کنترل کردیم آقای رییس جمهور؛ قرار بود با سیاست های خودتان دلار نزدیک هفتاد هزار تومان شود؟!

در مورد نرخ ارز می‌گویند قرار بوده بیشتر بالا برود اما ما آن را کنترل کردیم. حالا در چنین شرایطی، آقای رییس جمهور گرامی و با وجدان، بهتر است تا وعده‌های مبارزات انتخاباتی خود را مرور کنند که آیا قرار بود دلار با سیاست‌های خودش، نزدیک هفتاد هزار تومان شود که الان مقام مسئول او حرف‌های بی‌پایه می‌زند؟!

 

استمرار سیاست فعلی یعنی زمین‌گیر کردن حکومت!

رئیس موسسه دین و اقتصاد گفت :بادمجان دورقاب‌چین‌هایی که این سخنان را در دهن مسئولان می‌گذارند منافعی دارند و من این را درک می‌کنم. اما یک چهره دانشگاهی نباید چنین حرفی بزند چون هم دون شان جایگاه دانشگاهی خود حرف زده و هم دون شان مسئولیتی که در قبال مردم و اقتصاد ملی دارد. گزارش اقتصادی سازمان برنامه در سال 1373 تصریح کرده بود که به ازای هر یک واحد درآمدی که دولت از طریق شوک نرخ ارز دریافت می‌کند، هزینه مصرفی دولت ضریب سه برابر و هزینه سرمایه‌ای دولت به مراتب بیشتر افزایش پیدا می‌کند؛ بنابراین کاملا معلوم است که استمرار این سیاست به معنی زمین‌گیر کردن حکومت است.

 

 

هنوز برای ایران راه نجات وجود دارد اگر... جای تاسف است هشدارهای دلسوزانه را حمل بر چیزهای دیگر کرده و توصیه های مشکوک را گرامی می دارند!

 

به گزارش جماران، استاد اقتصاد دانشگاه علامه در پایان با افسوس تاکید کرد: چقدر باعث تاسف است که هشدارهای دلسوزانه حمل بر چیزهای دیگر شود ولی آن توصیه‌های مشکوک اینقدر گرامی داشته شود! اگر علم، فصل‌الخطاب قرار گرفته و اگر آزادی‌های مشروع قانونی، فرصت گفت و گوی صریح و بی‌پرده با مسئولان کشور را برقرار کند؛ هنوز برای ایران راه نجات وجود دارد.

دولت محترم به جای تبلیغات موهوم باید به دامن علم بازگردند و از کارشناسان شریف استفاده کنند و آنها را جمع کنند تا به شکل اصولی راه را بر فعالیت‌های سوداگرانه ببندند و از تولید کنندگان حمایت کنند تا استقلال وعزت کشور را شاهد باشیم.

 

 

دیگر خبرها

  • افزایش ۳۱ درصدی ارزش صادرات محصولات تولیدی آذربایجان غربی
  • وزیر اقتصاد: حمایت از تولید، نیازمند تخفیف های بیشتر در حوزه مالیاتی است
  • وضعیت انس طلا در بازار جهانی چگونه خواهد بود؟
  • افزایش ذخایر آمریکا سد راه صعود نفت شد
  • فرشاد مومنی: به مسئولان کلیدی مملکت هشدار می دهم با این وضع، حکومت زمین گیر می شود! / اوضاع به نام تولید اما کاملا به کام رباخواران است / نهادهای نظارتی کجا هستند؟
  • افزایش ۵۰ هزار بشکه‌ای تولید روزانه نفت ایران از ابتدای ۲۰۲۴
  • قیمت نفت کماکان صعودی ماند
  • صعود تولید ناخالص داخلی منابع طبیعی کانادا
  • اعلام رسمی تعداد خودرو‌های وارداتی در ۱۴۰۲/ خروج بیش از ۳ میلیارد دلار از کشور برای واردات موبایل/ چینی‌ها در ۱۴۰۲ بیشترین ورود سرمایه به ایران را داشتند/ الزام ثبت قرارداد اجاره در سامانه خودنویس
  • توصیه وزیر دولت احمدی‌نژاد به نمایندگان مجلس دوازدهم / دنبال تصویب قوانین جدید نباشد