Web Analytics Made Easy - Statcounter


بهمن نامورمطلق معاون صنایع دستی کشور در همایش «همای هنر» گفت: حل مشکل بیمه هنرمندان صنایع دستی در گرو پرداخت ۱۰۰۰ میلیارد تومان در سال به سازمان تامین اجتماعی است.

به گزارش امتداد نیوز در همایش «همای هنر» که چهارمین برنامه تجلیل از هنرمندان پیشکسوت صنایع دستی بود و امروز ۱۵ بهمن ماه در سالن آمفی تئاتر سازمان میراث فرهنگی برگزار شد، بهمن نامور مطلق گفت: ما می خواهیم از پیران این رشته تجلیل کنیم چون خودمان به این قدردانی نیاز داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چرا با این کار از هویت و هنر خود تجلیل می کنیم.

معاون صنایع دستی کشور به معنای پیر در ادب پارسی اشاره و بیان کرد: پیر در ادبیات ما به معنای سالخورده نیست؛ بلکه به معنی رهبر و مرشد و مراد است. پیر به کسی گفته می شود که در یک کار تجریه بیشتری دارد و نخستین است پس پیران ما همه خلاق اند زیرا سنت را شکانده و کار جدیدی انجام داده اند.

نامورمطلق، گفته های خود را با تعریف واژه «صنعت» ادامه داد و گفت: صنعت به معنی ابداع و اختراع و خلاقیت است و خلاقیت در دو حوزه معنا پیدا می کند یکی حوزه زبانی است که به شعر و ادبیات محدود می شود و دیگری حوزه عمل و کار با دست است که در فرهنگ ما کمتر به کار با دست پرداخته شده است.

معاون صنایع دستی کشور به این که امروز کار یدی بی ارزش شده است، اشاره و بیان کرد: امروز کار کردن و ساختن و خلق کردن با دست، ارزش خود را از دست داده و ما سال هاست که به تولید، فلسفه دست و جامعه شناسی بدن فکر نکرده ایم بنابراین دست و بدن در حال انتقام گرفتن از ما هستند از این روست که هنر جایگاه خود را از دست داده است.

به گفته نامورمطلق، انسان برخوردار از سه ویژگی عقلانی، احساسی و کنشی است که هر سه در صنایع دستی وجود دارد. اگر عقل نباشد نمی توان مسجدی به زیبایی شیخ لطف الله ساخت. اگر احساس نباشد نمی توان کاری کرد که زیبایی این بنا، جهانیان را خیره کند و اگر کنش و کار با دست نباشد هیچ کدام از این اتفاقات معنا پیدا نمی کند. از این رو دست هنوز مهم ترین بخش هویتی ماست و ما باید به دست ها احترام بگذاریم.

معاون صنایع دستی کشور، ضمن تعریف واژه «هما» گفت: هما به معنای فرخنده و خجسته است و بر سر هر که نشیند او را سعادتمند می کند و همای ما هنرمندان هستند که اگر سایه شان بر سرمان بیفتد، جامعه مان سعادتمند می شود.

نامورمطلق به مشکل بیمه هنرمندان اشاره و بیان کرد: ما اگر بخواهیم همین بیمه قالیبافان را حفظ کنیم باید سالی ۱۰۰۰ میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کنیم و این برای ما مبلغ بسیار زیاد و سنگینی است از سوی دیگر این حداقل کاری است که می توانیم برای هنرمندان که حافظ فرهنگ و هویت ما هستند از دست دهیم.

معاون صنایع دستی کشور همچنین از ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خواست تا با رئیس جمهور مکاتبه و درخواست کند، فضایی به دانشگاه هنرهای سنتی اختصاص یابد و جز این، مدیریت واحدی بر صنایع دستی حاکم و این هنرها با فرش و مبلمان یکی شوند.

نامور مطلق به طرح های معاونت صنایع دستی اشاره و بیان کرد: ما طرح جهیزیه را داریم. به این معنی که در حال حاضر وام ۱۵ میلیونی در اختیار زوج های جوان قرار می گیرد که اگر دو میلیون اضافه تر برای خرید صنایع دستی کاربردی به آنها تعلق بگیرد ما با گردش مالی معادل ۲۰۰۰ میلیارد تومان در سال رو به رو می شویم. از سوی دیگر قرار است برای تجهیز هتل های ما از صنایع دستی استفاده شود. همچنین قرار است به منظور در دسترس قرار دادن صنایع دستی به ایجاد فروشگاه های زنجیره ای فکر کنیم.

true برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۰۶۵۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاهی از صنایع‌دستی و هنر‌های وابسته در زابل

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز سیستان و بلوچستان، دبیر برگزاری نمایشگاه صنایع‌دستی و هنر‌های وابسته شهرستان زابل گفت: این نمایشگاه به مدت شش روز در دانشگاه زابل دایر است.
مهین جاودان افزود: این نمایشگاه تا ۱۴ اردیبهشت ماه  با هدف معرفی و بازاریابی ظرفیت‌های تولیدی و کارگاهی هنرمندان فعال صنایع‌دستی در محل سایت قدیم دانشگاه زابل دایر است. 

وی ادامه داد: به مناسبت هفته کار و کارگر و کارآفرینی و هفته معلم، این نمایشگاه با همکاری دانشگاه زابل، مرکز نوآوری، بخشداری کرباسک و میراث‌فرهنگی دایر شده است.

دیگر خبرها

  • فرش دستباف هنر مادر است
  • نقش ۳۰۶ هزارمیلیارد ریالی بانک کشاورزی در تامین گوشت سبد غذایی خانوارها در سال ۱۴۰۲
  • نقش ۳۰۶ هزارمیلیارد ریالی بانک کشاورزی در تامین گوشت سبد غذایی خانوار‌ها در سال ۱۴۰۲
  • تحقق ۹۰ درصدی بودجه بیمه معلم در رشته باربری
  • تجلیل از هنرمندان نمونه فعال در واحدهای تولیدی فعال صنایع دستی
  • لزوم ایجاد خانه‌های صنایع‌دستی در فارس
  • نمایشگاهی از صنایع‌دستی و هنر‌های وابسته در زابل
  • وقوع سالانه ۱۴ تا ۱۵ هزار زلزله در سطح کشور
  • جشنواره صنایع دستی از دستاوردهای هنرمندان کشور
  • توصیه محمد معتمدی برای استفاده از صنایع دستی + فیلم