Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@16:04:41 GMT

بر اقتصاد خراسان رضوی چه می‌گذرد؟

تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۰۰۶۵۴۹

بر اقتصاد خراسان رضوی چه می‌گذرد؟

مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین‌المللی استانداری خراسان رضوی گفت: در استان میزان سرمایه‌گذاری‌های خارجی و داخلی در بخش‌های مختلف افزایش یافته است و بخش فولاد یک رشد جهشی را در استان داشته و شاهد تحولات بسیاری هستیم.

علی رسولیان با حضور در دفتر ایسنا، با اشاره به ویژگی رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها، اظهار کرد: رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها می‌توانند اطلاعات بخش‌های دولتی را به اذهان عمومی مردم اعلام کنند و همچنین می‌توانند نگرانی‌ها، مشکلات و نارسایی‌های موجود در جامعه را به مسئولان منعکس کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: رسانه‌ها اگر صادقانه عمل کنند و به روز باشند، می‌توانند نقش نظارتی را ‌بر دستگاه‌های اجرایی داشته باشد، اگر مسئولین بدانند که عملکرد آن‌ها توسط رسانه‌ها مورد بررسی و تحلیل قرار می‌گیرد، باعث بهبود عملکردشان می‌شود.

ثبات اقتصادی؛ مهمترین رویکرد دولت تدبیر و امید

رسولیان با اشاره به رویکرد اقتصادی دولت در خراسان رضوی تصریح کرد: مهمترین اقدامی که در دولت تدبیر و امید که باید صورت می‌گرفت، ایجاد ثبات اقتصادی در جامعه بود. چون ما با یک اقتصاد متزلزل و آشفته به دلیل تحریم‌ها و... در جامعه مواجه بودیم. با توجه به شرایط نامناسب اعم از تورم و کمبودهای موجود در بازار باید به سرعت جبران می‌شد، نرخ سود تسهیلات و سپرده‌ها به شدت افزایش یافته بود و نیازمند نظارت بر عملکرد بانک‌ها بودیم.

مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین‌المللی استانداری خراسان رضوی با تاکید بر اینکه لازمه حرکت اقتصادی، ایجاد ثبات در آن است، ادامه داد: دولت در دو بخش ذکر شده نقش موثری را ایفا کرده است. در ابتدای دولت تدبیر و امید در سال ۹۲ تورم استان خراسان رضوی ۳۷.۵ درصد بوده ولی در حال حاضر این میزان به حدود ۸ درصد کاهش یافته است، برای ساماندهی نظام بانکی و کاهش نرخ سود تسهیلات و سپرده ها نیز دولت باید نظارت خود را بر بانک‌ها افزایش می‌داد.

رسولیان با اشاره به اینکه منشا مشکلات بسیاری از موسسات مالی و اعتباری در استان خراسان رضوی بوده است، عنوان کرد: زمانی که نظارت بر بانک‌ها آغاز شد، موسساتی که روند مغایر قوانین و مقررات را طی می‌کردند، عملا امکان حرکت در این مسیر را نداشتند. البته بیشتر مشکلات موسسات مالی و اعتباری برطرف شده و موسساتی اعم از فرشتگان، میزان، الزهرا، پیوند، بدرتوس، افضل توس و وحدت در مسیر ساماندهی قرار گرفته و پیگیر هستیم که این مسئله به نقطه‌ای مشخص برسد.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه نرخ سود سپرده‌ها به یک مسیر منطقی هدایت می‌شود، تصریح کرد: این امر باعث شده که عملکرد بانک‌ها شفاف شود و از طرفی با این روند امیدواریم نرخ سود سپرده‌ها و همچنین تسهیلات کاهش پیدا کند تا سرمایه گذاری اقتصادی را توجیه پذیر کند.

وی با بیان اینکه در استان میزان سرمایه‌گذاری‌های خارجی و داخلی در بخش های مختلف افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: در حوزه سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در بخش فولاد یک رشد جهشی را در استان داشته و شاهد تحولات بسیاری هستیم. در ماه گذشته حدود ۲۱۰۰ میلیارد تومان طرح افتتاح کرده و به زودی در ایام ۲۲ بهمن حدود ۲ هزار میلیارد تومان طرح‌های اقتصادی افتتاح خواهد شد، بنابراین تا پایان سال بالغ بر ۳۴۰۰ میلیارد تومان مجموع طرح‌های ما در بخش‌های اقتصادی خواهد شد که به بهره‌برداری می‌رسد. این امر نشان دهنده این است که روند سرمایه گذاری رو به توسعه است.

حرکت ما در بخش‌های مختلف رو به رشد است

رسولیان با بیان اینکه ما از شرایط راضی نیستیم اما مسیری که در این حوزه طی می‌شود مسیر خوبی است، اظهار کرد: در واقع حرکت ما نسبت به گذشته در بخش‌های مختلف رو به رشد است، بنابراین باید در حوزه نظارت بر بانک‌ها و میزان نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات و سایر مسائل تغییرات ایجاد می‌شود تا بتوانیم در مسیر ایجاد ثبات اقتصادی حرکت کنیم.


مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری خراسان رضوی عنوان کرد: در سال ۹۱ ما شرایطی را داشتیم برای ده روز آینده استان گندم نداشتیم و نرخ سود سپرده ها و تسهیلات و موسسات مالی و اعتباری غیر نظارت شده بود و این مساله نگرانی جدی را به همراه داشت. در هر نظام اقتصادی اینکه بخواهیم تورم را کاهش دهیم و همچنین رشد اقتصادی ایجاد کنیم، تقریبا غیر ممکن است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه اشتغال نرخ بیکاری در استان کاهش یافته و به میزان ۱۰.۱ درصد رسیده‌ است، خاطرنشان کرد: لازم به ذکر است که میزان نرخ بیکاری کاهش و همچنین میزان نرخ مشارکت اقتصادی افزایش یافته است؛ میزان نرخ مشارکت اقتصادی از ۳۷ درصد به ۴۵.۱ درصد در استان افزایش پیدا کرد. می‌دانیم هر درصد نرخ مشارکت اقتصادی باعث افزایش متقاضیان کار می شود.

رسولیان با تاکید بر اینکه میزان نرخ بیکاری در استان ۱۰.۱ درصد، نرخ بالایی است و میزان بیکاری ما در استان همچنان بالاست، گفت: با اینکه تا تابستان ۱۲۰ هزار شغل ایجاد کرده‌ایم، همچنان رقم ۱۰.۱ میزان بالایی در نرخ بیکاری محسوب می‌شود. اگر ۱۶۰ هزار شغل ایجاد کنیم، تنها یک درصد از نرخ بیکاری کاهش پیدا می‌کند و اگر نرخ مشارکت ثابت باشد، تنها ۱.۵ درصد از این نرخ کاسته می شود؛ یعنی اگر ما مسیر درستی را طی می‌کنیم و اشتغال خوبی را ایجاد می‌کنیم به این معنا نیست که این اشتغال، مساله بیکاری را رفع کرده است.

سرمایه‌گذاری در خراسان رضوی از سال 91 تاکنون 10 برابر شده است

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری خراسان رضوی با تاکید بر اینکه میزان سرمایه گذاری ما از سال ۹۱ تاکنون ۱۰ برابر شده است، عنوان کرد: سرمایه گذاری خارجی در استان ۵۸۰ میلیون دلار بوده یعنی سرمایه گذاری خارجی حدود ۳.۵ برابر نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. در حوزه کشاورزی، محصولاتی مانند گندم، دانه های روغنی، چغندر و... میزان تولید افزایش پیدا کرد.

رسولیان با اشاره به اینکه صادرات استان در ۹ ماهه اول سال جاری ۱۱.۵ درصد رشد داشته است، تصریح کرد: میزان سرمایه‌گذاری ما در استان بالغ بر یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار شده و ایجاد اشتغال نتیجه این شاخص‌ها است. در واقع نمی‌توان گفت که شغل ایجاده شده بدون تولید و خدمات افزایش یافته است. مجموع تسهیلات بانکی که تاکنون در استان پرداخت شده معادل ۱۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است که در حوزه‌هایی مانند کشاورزی، صنعت و معدن، مسکن، ساختمان، قرض الحسنه و تسهیلات صادراتی است.

وی اضافه کرد: میزان تسهیلات بانکی در استان در حوزه کشاورزی ۱۶ درصد، صنعت معدن و تجارت ۲۷.۳ درصد، قرض الحسنه ۱۰.۶۴ درصد، تسهیلات صادراتی ۱۰.۶۶ درصد و در حوزه مسکن و ساختمان ۸.۱۲ درصد بوده است. میزان رشد تسهیلات بانکی نسبت به میزان رشد سپرده‌ها پیشی گرفته است؛ همیشه میزان رشد سپرده‌ها نسبت به تسهیلات بیشتر بوده اما بعد از چندین سال نرخ تسهیلات بانکی ما بالغ بر ۱۸.۵ درصد رشد داشته است.

باید 430 هزار شغل طی پنج سال در استان ایجاد کنیم


مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه در برنامه‌های خود ایجاد ۱۶۰ هزار شغل در استان را داریم، تصریح کرد: در برنامه ششم در سطح کشور باید نرخ بیکاری به ۷ درصد برسد؛ ما نیز این برنامه را مد نظر قرار داده و لذا برای رسیدن به نرخ بیکاری باید ۴۳۰ هزار شغل در استان طی ۵ سال ایجاد کنیم که این پنج سال از امسال آغاز خواهد شد. در سال اول حدود ۱۲۳ هزار شغل باید ایجاد کنیم اما به دلیل اینکه مقداری نرخ بیکاری بالا بود و میخواستیم امسال این رقم را جبران کنیم که تاکنون بالغ بر ۱۴۰ هزار شغل ایجاد شده است.

رسولیان ادامه داد: ما تسهیلات خوبی در حوزه های مختلف مد نظر قرار داده تا بتوانیم حوزه های مختلف اقتصادی را تحت تاثیر قرار دهیم البته در بخش کشاورزی نگرانی‌هایی داشته‌ایم؛ این نگرانی به دلیل خشکسالی وحشتناکی که اتفاق افتاده، ما را در حوزه کشاورزی نگران کرده است. امیدواریم تا پایان سال تعداد مشاغل را به ۱۵۰ هزار تا شغل برسانیم.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری خراسان رضوی عنوان کرد: ما تسهیلاتی را در نظر گرفته و این تسهیلات شامل تسهیلات اشتغال روستایی، تسهیلات تبصره ۱۸ یا اشتغال فراگیر، تسهیلات شاخص‌های اقتصادی و صندوق توسعه ملی است. نگاه ما این است این تسهیلات به واحدهایی اعطا شود که بتوانند منجر به افزایش صادرات استان شود، یعنی کالاهای این واحدهای تولیدی منجر به افزایش صادرات یا جایگزین کالاهای وارداتی شود. در غیر این صورت ما جا به جایی اشتغال را خواهیم داشت.

معرفی 2000 طرح به صندوق توسعه ملی

رسولیان اظهار کرد: البته لازم به ذکر است تسهیلات به فرد اعطا نمی‌شود، به فردی که بتواند چندین نفر را مدیریت کنند اعطا می شود، صندوق توسعه ملی برای طرح‌های بزرگ در نظر گرفته شده که در استان ما بیش از ۲۰۰۰ طرح معرفی کرده‌ایم و پیگیر آنها هستیم که بنگاه‌های بزرگ مانند فولاد، کشاورزی و صنعتی از این طرح‌ها به خوبی استفاده کرده‌اند. در حوزه های مانند فولاد، برق و خط قطار مشهد- تهران از خطوط اعتباری خارجی استفاده شده است.

وی با تاکید بر اینکه توسعه شاخص ها برای اولین بار در استان رخ داده است، تصریح کرد: ما چندین سال اعتبار خاصی به جز صندوق کارآفرینان امید نداشتیم اما از طریق صندوق توسعه ملی اعتبارات خوبی در استان جذب شده است. حدود ۱۸۴۰ میلیارد تومان اعتبار سهم استانی اشتغال فراگیر و حدود ۵۰۰ میلیارد تومان سهم استانی مناطق محروم و روستایی بوده است. حدود ۲۴ میلیارد تومان توسعه شاخص ها پول نقد در استان داشتیم و اگر این مبلغ را با بانک‌ها تفاهم کنیم، به ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به صورت تسهیلات ایجادی و سرمایه در گردش خواهد رسید.

باید برای صادرات به بازارهای هدف جدید وارد شویم

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری خراسان رضوی با اشاره به حوزه صادرات استان بیان کرد: برنامه ما در خصوص صادرات این است که به میزان ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار در سال برسیم؛ در حال حاضر صادرات در استان ما، با صادرات خدمات فنی و مهندسی که داریم کمتر از ۲ میلیارد دلار است اما برای رسیدن به این هدف باید به بازارهای هدفی مانند افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان و عراق که در حال حاضر داریم را حفظ کرده و به یک سری از بازارهای هدف جدید نیز ورود پیدا کنیم. این بازارهای هدف کشورهای اروپایی و هنگ‌کنگ هستند و ورود به این بازارها امری بسیار مشکل محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: اما تجار ما برای ورود به این بازارها تلاش کرده و اتفاق های خوبی در این زمینه رخ داده است؛ به عنوان مثال در سال گذشته‌صادرات ما به این کشورها رشد بسیار خوبی داشته است. صادرات ما به کشور روسیه به تازگی آغاز شده اما در این کشور مشکلی وجود دارد که بیشتر شرکت های بزرگ موفق هستند و این شرکت ها بیشتر در قالب فروشگاه های زنجیره‌ای فعالیت می کنند و سطح خرید آنها بالاست. شرکت های ما به تنهایی قادر به تامین کالای مورد نیاز آنها نیست. کشور روسیه در سطح بالایی خریداری می‌کند و بنگاه های ما به تنهایی نمی تواند این میزان را تامین کنند.

خواهان تجمیع شرکت‌ها در قالب یک هولدینگ هستیم

رسولیان با اشاره به اینکه خواهان تجمیع شرکت‌ها در قالب یک هولدینگ هستیم، عنوان کرد: ما به دنبال این هستیم که در قالب هولدینگ‌هایی، شرکت‌ها را شناسایی و تجمیع کرده و بتوانیم در یک مرکز خرید به طریقی شرکت‌ها را در آنجا جمع کرده تا در قالب هلدینگ فعالیت کنند. اما همچنان ما مشکلاتی در خصوص سیستم بانکی و مالی داریم به همین منطور یک بانک ایرانی به نام بیزینس بانک در روسیه وجود دارد و این مشکل نگرانی جدی به همراه ندارد. همچنین در خصوص حمل و نقل کالا معین کشور از طریق جاده‌ای مشکلاتی وجود دارد.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: ما امیدواریم با ایجاد یک خط کشتیرانی از طریق رود ولگا که در تابستان یخ زده نیست، بتوانیم کالای خود را به این کشور ارسال کنیم، ما هیات های مختلفی برای بازاریابی به اروپا و هنگ کنگ فرستاده ایم، اخیراً در هنگ‌کنگ نمایشگاه برگزار کردیم و دو هیات از هند در بخش های هتل‌سازی و تولید برق از زباله اعلام آمادگی برای سرمایه‌گذاری کردند.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۰۶۵۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوید روزهای خوش برای کویرنشینان/دریای عمان؛ ناجی خراسان جنوبی

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: بیش از دو دهه خشکسالی در شرق کشور به خصوص در خراسان جنوبی موجب شده تا منابع آب روی زمینی که به کل خشک شده و سفره‌های زیرزمینی نیز سال به سال از میزان آب آنها کاسته شود.

خسارت‌های کلان قهر طبیعت در این سال‌ها خراسان جنوبی را از پای درآورده و بیشترین ضربه را هم به حوزه کشاورزی، دامداری و منابع طبیعی و زیست محیطی استان وارد کرده است.

بار گرانی که خشکسالی‌های مستمر بر دوش خراسان جنوبی کم برخوردار گذاشته به حدی است که کمر اقتصاد استان خم شود.

در خراسان جنوبی علی رغم باران‌های مطلوبی که در اسفندماه سال ۱۴۰۲ داشتیم باز هم نسبت به مدت مشابه سال قبل میزان بارندگی‌ها روند کاهشی داشته است که زنگ هشدار مصرف آب و ادامه خشکسالی‌ها را نشان می‌دهد.

کاهش ۱۵ درصدی بارندگی‌ها

جواد نخعی سرپرست اداره هواشناسی خراسان جنوبی در گفت و گو با مهر بیان کرد: از ابتدای فصل زراعی سال جاری تاکنون میانگین بارندگی در خراسان جنوبی ۸۰.۳ میلی متر بوده است که نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد و نسبت به بلندمدت ۲۹ درصد کاهش داشته است.

وی بیان کرد: میزان بارندگی در شهرستان بیرجند نیز از ابتدای سال زراعی تاکنون ۸۳.۷ میلی متر بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۴ درصد و نسبت به بلندمدت ۳۶ درصد کاهش داشت است.

سرپرست اداره هواشناسی خراسان جنوبی گفت: این میزان کاهش بارندگی در حالی است که سال گذشته نیز بارندگی‌های مطلوبی نداشتیم و در سال زراعی جاری تا به امروز نسبت به همان سال گذشته نیز بارندگی‌ها کاهش داشته است.

عباس سارانی در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: هشت سد مخزنی در خراسان جنوبی داریم که شامل سد شهید پارسا، سد کریت، سد نهرین، سد فرخی، سد سیاهو، سد رزه، سد حاجی آباد و سد دره بید است.

تنها ۲۰ درصد ظرفیت مخازن سدهای خراسان جنوبی آب دارد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی ادامه داد: در حال حاضر ۱۵.۴ میلیون متر مکعب آب پشت سدهای خراسان جنوبی ذخیره است که معادل ۲۰ درصد ظرفیت مخازن سدهای استان است.

وی با تأکید بر اینکه خراسان جنوبی از نظر منابع آب‌های سطحی و روان آب‌ها استان فقیری است، گفت: بر اساس آمار سال آبی سال ۱۴۰۲-۱۴۰۱ میزان ۱۳۶ میلیون متر مکعب کسری مخزن داشتیم که به این معنا است که بیشتر از میزان مجاز برداشت داشته‌ایم.

سارانی ادامه داد: خراسان جنوبی از نظر تأمین آب مورد نیاز کشاورزی، شرب و خدمات به شدت به آب‌های زیرزمینی وابسته است و از این نظر دقت در میزان مصرف آب‌های زیر زمینی در خراسان جنوبی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

وی یادآور شد: در بارندگی‌های هفته گذشته حدود ۵ میلیون متر مکعب مهار روان آب داشتیم که به بهبود وضعیت سدهای خراسان جنوبی کمک کرد که از این بابت خدا را شاکر هستیم.

مهدی دوستی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی نیز در گفت‌وگو با مهر با اشاره به اینکه ما در استان با عمر بالای تأسیسات آبی مواجه هستیم و به عنوان مثال عمر شبکه توزیع آب بیرجند بالغ بر یک قرن می‌باشد، افزود: ما در حال حاضر با چالش انشعابات فرسوده در سطح استان مواجه هستیم که نیازمند تخصیص اعتبارات ویژه برای جبران این عقب ماندگی‌ها هستیم.

وی ادامه داد: از جمله مخازن در دست اجرای شرکت می‌توان به مخزن ۱۰ هزار مترمکعبی بیرجند، مخزن ۲ هزار متر مکعبی قائن، ۲ هزار متر مکعبی دیهوک، ۵ هزار متر مکعبی فردوس و مخازن هزار متر مکعبی در شهرهای خوسف، گزیک، اسدیه، آبیز، ماژان، ارسک و درح اشاره کرد. وی نیاز به احداث ۲۶ هزار متر مکعب در سطح شهرهایی که با کمبود سرانه ذخیره مخزن مواجه هستند با اعتبار ۴,۵۰۰ میلیارد ریال را از جمله نیازهای اعتباری شرکت آبفای استان برشمرد.

پیشرفت ۷۵ درصدی مرحله اول جهاد آبرسانی در خراسان جنوبی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی میزان پیشرفت مرحله اول پروژه جهاد آبرسانی در خراسان جنوبی را ۷۵ درصد عنوان کرد و گفت: این پروژه در راستای آبرسانی به ۱۱۵ روستای استان در حال اجرا بوده که برای تکمیل آن اجرای ۳۲۰ کیلومتر خط انتقال روستایی، ۱۲ هزار متر مکعب مخزن و ۲۵ باب ایستگاه پمپاژ در قالب قرارداد محرومیت زدایی با قرارگاه امام حسن مجتبی با اعتباری بالغ بر ۲,۵۶۰ میلیارد ریال در دست اجرا است.

دوستی به نتایج اجرای پروژه‌های مذکور در کاهش هدر رفت آب در استان اشاره کرد و گفت: در صورت تأمین اعتبار ۱۰ هزار میلیارد ریال برای پروژه‌های مذکور بالغ بر ۱۲ میلیون متر مکعب در سال از هدر رفت آب جلوگیری می‌شود و پیش‌بینی می‌گردد بالغ بر ۱۲ درصد هدر رفت واقعی شرکت کاهش یابد که این عدد معادل ۳۸۰ لیتر در ثانیه آب یا بیان دیگرمعادل حفر و تجهیز بیش از ۱۵ حلقه به همراه خطوط انتقال است.

یکی از راهکارهایی که برای رفع مشکل کم آبی در خراسان جنوبی طراحی شده است بحث انتقال آب از دریای عمان به خراسان جنوبی و شرق ایران است که پس از وعده‌های مختلف که از سال ۹۵ مطرح شده بود در دولت سیزدهم عملیات اجرایی آن آغاز شده و پروژه پیشرفت خوبی را دارد و نوید روزهای خوش برای کویرنشینان لب خشکیده خراسان جنوبی را می‌دهد.

آب دریای عمان سال ۱۴۰۴ به خراسان جنوبی می‌رسد

جواد قناعت استاندار خراسان جنوبی در این زمینه با اشاره به خشکسالی ۲۰ ساله در خراسان جنوبی و تأثیر آن بر کشاورزی و دامداری استان در جمع رسانه‌ها گفته بود: در این راستا ابر پروژه انتقال آب دریای عمان به خراسان جنوبی در دولت سیزدهم عملیاتی شد تا بتوانیم تأثیرات خشکسالی در استان را کاهش دهیم.

وی گفت: شرکت ایمواسکو مجری ابر پروژه انتقال آب دریای عمان به استان‌های شرقی کشور است، خط چهار این پروژه برای سیستان و بلوچستان بود که با پیگیری‌های متعدد مدیران استانی در سال گذشته استان ما به پروژه اضافه شد و این پروژه از چابهار تا مشهد یک هزار و ۳۴۲ کیلومتر است که ۳۸۰ کیلومتر آن مربوط به خراسان جنوبی است.

وی ادامه داد: ۲۷۰ کیلومتر انشعابات آب به نهبندان، سربیشه، درمیان، بیرجند، خوسف، قاین، زیرکوه و سایر شهرستان‌ها است که ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، در مجموع برای خطوط اصلی و انشعابات آبرسانی ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه هم اکنون در مرحله سوم آبرسانی به استان هستیم، گفت: اواخر نیمه اول سال ۱۴۰۳ وارد مرحله چهارم آبرسانی به خراسان جنوبی خواهیم شد.

وی با بیان اینکه در مجموع ۱۸۰ میلیون متر مکعب تخصیص آب در افق برنامه پیش بینی شده است، یادآور شد: پروژه در مرحله مسیرسازی ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد انتظار این است که کار با شتاب پیش برورد که پایان دولت سیزدهم شاهد انتقال آب به استان خراسان جنوبی باشیم.

وی افزود: هزار و ۳۴۲ کیلومتر مسیر انتقال آب از دریای عمان، چابهار تا مشهد است که ۳۸۰ کیلومتر آن در خراسان جنوبی واقع شده است.

استاندار خراسان جنوبی افزود: تا پایان سال ۱۴۰۴ آب دریای عمان وارد خراسان جنوبی خواهد شد که یک اقدام بسیار بزرگ برای تأمین منابع آبی خراسان جنوبی به ویژه در بخش صنعت است.

قناعت یادآور شد: با اجرای پروژه انتقال آب از دریای عمان ۶۰ میلیون مترمکعب آب وارد خراسان جنوبی می‌شود و در یک افق بلندمدت به سه برابر افزایش می‌یابد.

آنچه مشخص است اینکه این پروژه به لحاظ سازه‌ای از طرح‌های بزرگی است که با اجرای آن ۲۸۰ میلیون مترمکعب آب به استان سیستان و بلوچستان منتقل می‌شود، ۱۰۰ میلیون مترمکعب از این آب در بخش آشامیدنی و ۱۸۰ میلیون مترمکعب نیز در بخش صنعت و خدمات مصرف خواهد شد.

در قالب این طرح اختصاص ۶۰ میلیون مترمکعب آب در سال برای مصارف صنعت خراسان جنوبی و ۱۲۰ میلیون مترمکعب در سال نیز برای مصارف صنعت خراسان رضوی در نظر گرفته شده است.

اکنون تمام مردم در این استان به ویژه صنعت گران منتظرند تا هر چه زودتر سال ۱۴۰۴ فرا برسد و وعده محقق نشده سالیان دور مسئولان در دولت مردمی محقق شود و رؤیای مردم خراسان جنوبی رنگ واقعیت به خود بگیرد.

کد خبر 6079451

دیگر خبرها

  • رتبه اول خراسان رضوی در پرداخت تسهیلات اشتغال در کشور
  • ارائه خدمات به بیش از ۱۶۰۰ سرمایه‌گذار و فعال اقتصادی
  • تجلیل از ایثارگران کارآفرین شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی
  • ماندگاری نیروی کار خراسان رضوی به کمتر از ۶ ماه رسید
  • نوید روزهای خوش برای کویرنشینان/دریای عمان؛ ناجی خراسان جنوبی
  • نوآوری و خلاقیت لازمه عبور از بحران‌های اقتصادی
  • نجات اقتصاد کشور در سایه نوآوری رقم می‌خورد
  • ۱۵ درصد گوشت قرمز خراسان رضوی توسط عشایر تولید می‌شود
  • نرخ بیکاری بزرگترین اقتصاد اروپا چه میزان است؟
  • رشد ۴۴ درصدی مبلغ تسهیلات پرداختی در سال ۱۴۰۲