Web Analytics Made Easy - Statcounter

نایب رییس انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران در یادداشتی به نقاط ضعف و قوت فیلم «بمب» ساخته پیمان معادی پرداخت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ جعفر گودرزی نایب رییس انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران و نویسنده و منتقد سینما در یادداشتی به فیلم سینمایی «بمب» به کارگردانی پیمان معادی پرداخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در متن این یادداشت آمده است: «موضوع بمباران شهرها در دهه ۶٠ و فضای ملتهبی که در آن دوران بر مردم و سیستم آموزشی و مدارس گذشت با چاشنی عشق در دومین فیلم پیمان معادی به تصویر کشیده شده است.

فضای نوستالژی و کمتر دیده شده دهه ۶۰ در آثار تصویری که در فیلم «بمب» دیده و حس می شود و تاکید بر این نوستالژی هم در فیلم به خوبی مشهود است اما متاسفانه این حس و دغدغه فقط در مطرح کردن موضوع احساس می شود اما در نوع انتخاب صحنه و لباس و روابط آدم ها وجود ندارد.

اما چیزی که به وضوح می توان در متن فیلم حس کرد نمایش روزمرگی‌های ما و مشکلات فی ما بین در روابط جامعه پرسوتفاهم در تعاملات فردی، خانوادگی و اجتماعی افراد منتها در یک اتمسفری نوستالژیک در برشی از دهه ۶۰ است و در انتها تاکید بر عنصر عشق و درک متقابل به مثابه قدرتمندترین مولفه‌ای که در بحرانی ترین موقعیت‌ها همه چیز را تغییر می دهد و اینکه نگاه عاشقانه حتی یک نوجوان می تواند زندگی در حال فروپاشی معلم را دگرگون کند و عشق خفته آنها را از زیر خروارها خاک بیرون بکشد؛ کاری که دخترک نوجوان با معلم زبان خود با بازی لیلا حاتمی کرد.

نکته دیگر فیلم، اشاره بر لزوم گفتگو در جامعه و خانواده است و این فقدان گفتگو است که بسیاری از خانواده ها را به ورطه جدایی و نابودی می کشاند اما متاسفانه روی این موضوع هم تمرکز ندارد و در میان خرده داستانک ها و موقعیت های کوچک و ریز اما بسیار، گم شده است.

شخصیت های فیلم بدون شناسنامه اند و از آنها چیز زیادی نمی دانیم و به همین دلیل کمتر باورپذیر هستند.

نمی دانم معادی به چه دلیل خواسته اغراق در سیستم آموزشی را که با واقعیت آن دوران تناسبی ندارد نشان دهد و روی این موضوع تاکید هم دارد یا در آن دهه وجود سربازان در خیابان و کنار سنگرهایی که زده شده چه معنا و مفهومی دارد در صورتی که اصلا اینگونه نبوده است.

معادی بر خشن بودن آن شرایط صحه هم گذاشته و دیوارهای مدرسه روش نو را پر از شعارهای مرگ بر آمریکا و شوروی و اسراییل و ...کرده و تنها در بخشی  از دیوار مدرسه شعار بنی آدم اعضای یکدیگرند را جای داده است آن هم کمرنگ و رنگ و رو رفته و وقتی عشق متبلور می شود همه جا رنگ سپیدی می گیرد مثل صحنه ای که ناظم با بازی پیمان معادی نامه عاشقانه پسرک به دخترک را جلوی دیواری که دیگر شعاری رویش نیست و سفید مطلق است از جیبش در می آورد و مشغول خواندن می شود.

در پایان با همه مواردی که عنوان شد «بمب» ارزش یکبار دیدن را دارد.»

منبع:مهر

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۰۶۷۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک بام و دو هوا: تغییر عجیب لباس بین نیمه!

به گزارش ''ورزش سه''، بین دو نیمه دیدار گل‌گهر سیرجان و شمس آذر قزوین، از هفته بیست و ششم رقابت‌های لیگ برتر، یک اتفاق عجیب رخ داد. گل‌گهری‌ها که این مسابقه را با کیت نخست خود که به رنگ سرمه‌ای هست آغاز کرده بودند، در آغاز نیمه دوم با لباس سفید رنگ وارد زمین شدند!

ماجرا از این قرار است که در جلسه شب گذشته، ناظر و نماینده فدراسیون تائید کرده بودند که شمس آذر از کیت اول خود به رنگ سبز استفاده کند و گل‌گهر هم به دلیل میزبانی لباس نخست خود را به تن کرده بود، اما با شروع مسابقه و نزدیکی رنگ لباس دو تیم، داور مسابقه (ایمان کهیش) تشخیص می‌دهد که رنگ لباس‌ها به هم نزدیک است.

تصویری از نیمه نخست این مسابقه که دو تیم با لباس سرمه‌ای و سبز در زمین حاضر بودند.

نکته جالب اما اینجاست که با وجود اینکه شمس‌آذر لباس دوم خود را نیز به همراه داشت، اما از تیم میزبان خواسته می‌شود که لباس خود را تغییر بدهد. در نتیجه بازیکنان گل‌گهر در نیمه دوم با لباس سفید رنگ اما با همان شورت ورزشی که مختص لباس قبلی بود وارد میدان شدند و این دیدار در ادامه با لباس های سفید و سبز ادامه پیدا کرد.

بازیکنان گل گهر در نیمه دوم با این پیرهن و همان شورت ورزشی که نیمه اول به تن داشتند وارد میدان شدند.

نکته قابل توجه دیگر این است که دو هفته قبل، شمس آذر در تهران مهمان استقلال بود و پیش از آن مسابقه، ناظر به آن‌ها اجازه استفاده از کیت سبز رنگ را نداده بود اما برای این مسابقه این اجازه به آن‌ها داده شد.

عکس‌ها: امیر گلریز

دیگر خبرها

  • «دیوان تئاترال» روی صحنه می‌رود
  • «دیوان تئاترال» روی صحنه می‌رود
  • نمایشگاه دست سازه‌های هنرجویان هنرستان دخترانه در شهرستان نقده
  • یک بام و دو هوا: تغییر عجیب لباس بین نیمه!
  • جایزه منتقدین جشنواره مونودرامای تونس به «آلاء» رسید
  • «آلاء» برگزیده مونودرام تونس شد
  • ژست سیگار به دستِ سحر دولتشاهی در کنار پیمان معادی در پشت صحنه افعی
  • کتاب «ادب زندگی» منتشر شد
  • کتاب «ادب زندگی» روانه بازار نشر شد
  • تماشای یک منظومه عاشقانه و انسانی در تهران/ چرا کارگردان شدم؟