Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - معاون اول رييس جمهور با تاکيد بر اينکه صنعتي شدن ايران نيازمند مجموعه‌اي از سياست‌هاي محيطي که بر بخش صنعت حاکم است، گفت: سياست خارجي عاملي تعيين کننده در سياست‌هاي اقتصادي کشور و وضعيت بنگاه‌هاي اقتصادي است.
به گزارش خبرگزاري آريا ، دکتر جهانگيري ظهر امروز (شنبه 14بهمن96) در مراسم افتتاح کارخانه فولاد چادرملو و واحد بخار نيروگاه سيکل ترکيبي سرو، گفت: اگر بنگاه هاي ما مي خواهند بتوانند براي توسعه از دنيا پول بگيرند و کالايشان را در بازارهاي بين المللي عرضه کنند و فناوري هاي جديد را بدست آورند نيازمند سياست خارجي هستند که منحصراً در اختيار دولت ها است اما عامل تعيين کننده در حرکت بنگاه هاي اقتصادي است
معاون اول رييس جمهور با تاکيد بر اينکه ما در دولت تدبير و اميد تمام تلاش خود را بکار برديم تا سياست خارجي پيش برنده و حامي حرکت بنگاه هاي اقتصادي باشد اظهار داشت: در شروع کار دولت ما حتي يک دلار خط فاينانس نداشتيم اما امروز بيش از 30 ميليارد دلار فاينانس توافق شده بين بانکي امضا شده است که براي 12 ميليارد دلار آن پروژه نهايي و ال سي باز شده و در مرحله آغاز عمليات اجرايي قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي با بيان اينکه امروز در دنيا با يک خط و امضاي وزير اقتصاد و دارايي کشور خط فاينانس به کشور اختصاص مي يابد گفت: البته رييس جمهور آمريکا مدعي است ايران پس از برجام 150 ميليارد دلار بدست آورده که اين ادعا حرف نادرستي است که توسط او بارها تکرار شده است .
دکتر جهانگيري سياست هاي فرهنگي را نيز تاثيرگذار بر فعل و انفعالات اقتصادي و بنگاه هاي اقتصادي دانست و گفت: اينکه در فرهنگ ما سرمايه گذاري امري مثبت تلقي مي شود و به سرمايه گذاران احترام گذاشته شود موضوع مهمي است،‌متاسفانه برخي از افراد که مدعي شغل هستند و دولت را در اين زمينه به کم کاري متهم مي کنند، هنگامي که تريبون در اختيارشان قرار مي گيرد با شليک به هدف کاري مي کنند که کسي به دنبال سرمايه گذاري نرود.
معاون اول رييس جمهور افزود: سرمايه گذار بايد احساس امنيت کند و نبايد هر کس به هر بهانه اي بتواند امنيت کار او را به مخاطره اندازد.
وي از سياست هاي اقتصادي کلان نيز بعنوان يکي ديگر از عوامل تعيين کننده بر موفقيت يا عدم موفقيت بنگاه هاي اقتصادي ياد کرد و گفت: مهمترين شاخص در اين سياست اين است که آينده براي مدير بنگاه هاي اقتصادي روشن و قابل پيش بيني باشد. بدون ترديد عدم شفافيت و ثبات در اقتصاد باعث مي شود که سرمايه گذاران از کار در کشور کنار بکشند.
دکتر جهانگيري ادامه داد: دولت تدبير و اميد تلاش بسياري انجام داده است تا ثبات را به اقتصاد کشور بازگرداند.
معاون اول رييس جمهور از سياست هاي صنعتي نيز بعنوان موضوعي تاثير گذار بر رونق بنگاه هاي اقتصادي نام برد و گفت: ما بايد سياستي اتخاذ کنيم که معادن و صنايع مرتبط در کنار يکديگر باشند. نبايد سنگ آهن را از چادر ملو به اهواز براي توليد فولاد منتقل کنيم البته زماني که ما براي توسعه صنعت فولاد به سنگ آهن نياز داشتيم در مقاطعي از هند و برزيل نيز سنگ آهن وارد کرديم.
وي خاطر نشان کرد: مهمترين ويژگي معادن ايران اين است که در مناطق کمتر توسعه يافته قرار دارند و مي توانند در صورت بهره برداري و ايجاد صنايع مرتبط با معادن، کانون توسعه استان هايي نظير استان سيستان و بلوچستان، خراسان جنوبي و يا آذربايجان باشند.
دکتر جهانگيري با بيان اينکه اگر در معادن توسعه ايجاد شود موجب تحول منطقه اي خواهد شد گفت: سياست اتصال واحدهاي صنعتي به معادن در دوره وزارت صنعت و معدن دولت اصلاحات برداشته شد و در آن زمان تصميم گرفتيم تا در کنار معدن چادرملو گندله سازي ايجاد شود.
معاون اول رييس جمهور به بازديد و افتتاح طرح فولاد گندله سازي سنگان و خواف اشاره کرد و گفت: اين منطقه روزگاري بيابان و از همه امکانات محروم بود و آرزوي ما اين بود که روزي اين بخش از کشور نيز توسعه پيدا کند. امروز وقتي به منطقه سنگان نگاه کنيم از سرمايه گذاري چند هزار ميليارد توماني در منطقه که موجب رونق و اشتغال و توسعه شده است، ‌احساس رضايت مي کنيم.
وي ادامه داد: يکي ديگر از آثار سياست گذاري صنعتي درست در حوزه سيمان بود. روزگاري ما براي اجراي طرح هاي عمراني نياز به واردات سيمان داشتيم اما با اتخاذ تصميمي درست امروز به چنان ظرفيتي در توليد سيمان رسيده ايم که بايد به دنبال بازار صادرات براي اين محصول استراتژيک باشيم.
دکتر جهانگيري سپس از سياست هاي داخلي بنگاه ها نيز بعنوان يکي از دلايل موفقيت شرکت ها ياد کرد و گفت: ثبات مديريت يک مجموعه صنعتي موضوع مهمي است اگر ما به درجه اي از آگاهي در اداره کشور برسيم که مديران سياسي کشور با آمد و رفت دولت ها تعويض شوند اما مديران فني که سرمايه هاي بزرگ کشور هستند باقي بمانند اتفاق خوبي براي اقتصاد کشور رخ خواهد داد.
معاون اول رييس جمهور با اشاره به ثبات مديريتي در مجموعه مديريتي چادرملو گفت: نبايد بگذاريم مديران بنگاه هاي بزرگ دلسرد شده و کنار بروند چرا که بسياري از کشورهاي دنيا بدنبال اين افراد هستند و اگر آنها مهاجرت کنند کشور از خدمات آنها محروم خواهد شد. در اين خصوص بايد از دولت قبل که اين مدير موفق را تغيير نداد تشکر کنم.
وي با ابراز تاسف از اينکه بسياري از بنگاه هايي که امروز مشکل دارند، مشکلشان مربوط به مديريت است، گفت: صدها ميليارد دلار در برخي شرکت هاي بزرگ توسط دولت و بخش عمومي سرمايه گذاري شده که بازدهي آن صفر است و اگر در اين سرمايه مديريت مطلوبي انجام مي شد منافع و سود آن راملت ايران مي برد.
دکتر جهانگيري افزود: دولت بايد بخش وسيعي از اين شرکت ها را به بخش خصوصي واگذار کند و اين بخش بايد ميدان دار اقتصاد کشور باشد. قطعا ايجاد سياست هاي واحد در حوزه محيطي و درون بخشي مي تواند سرعت توسعه کشور را افزايش دهد.
معاون اول رييس جمهور با بيان اينکه صنايع پيشران مي توانند همانند لوکوموتيوي ساير بخش هاي صنعتي را به حرکت وادارند گفت: امروز به خودرو سازان کشور خيلي بد گفته مي شود اما اين کارخانه ها توانسته اند ده ها و صدها واحد صنعتي ديگر را فعال و پابرجا نگه داشته و هزاران شغل ايجاد کنند.
وي افزود: ما بايد بر روي صنايع پيشران که توسعه را شکل مي دهند تمرکز کنيم،‌صنايع معدني يکي از صنايع پيشران کشور است. اگر فولاد کشور حرکت کند ده ها صنعت ديگر در حوزه ساختمان يا لوازم خانگي رونق خواهد گرفت و اشتغال ايجاد مي کند.
دکتر جهانگيري با اشاره به اينکه استان يزد استاني مهم و صنعتي در کشور است که در حوزه فولاد ظرفيت ها و فرصت خوبي براي توسعه دارد، گفت: خوشبختانه معادن خوب سنگ آهن در اين منطقه شناسايي شده که مي توان با استفاده از فناوري هاي جديد استخراج انجام داد و نياز صنايع فولاد استان را برطرف کرد.
معاون اول رييس جمهور مهمترين مانع توسعه صنعتي کشور را مسئله آب دانست و گفت: استان يزد بطور مضاعف با اين چالش روبرو است. صنعت استان يزد راهي جز استفاده از پسآب ندارد.
وي با تاکيد بر اينکه هيچکس اجازه قطع آب شرب مردم و اختصاص آن به بخش صنعت را نخواهد داشت، گفت: علاوه بر ظرفيت پسآب ها براي رفع نياز صنعت کشور مي توان از طرح هاي انتقال آب از خليج فارس و درياي عمان استفاده کرد.در اين زمينه واحدهاي صنعتي يزد و کرمان با کمک يکديگر پيشقدم شدند و ساير استان ها نيز مي توانند از اين طرح استفاده کنند.
دکتر جهانگيري مسئوليت اجتماعي شرکت ها در مناطق مختلف کشور را خاطر نشان ساخت و گفت: بايد دغدغه هاي مردم در زمينه محيط زيست را برطرف کرد. دولت هم بر اين مسئله تاکيد دارد و مي گويد محيط زيست بايد روي اصول خود پافشاري کند اما نبايد به اين بهانه کار کشور قفل شود ،‌مي توان استاندارد هاي ساخت و توليد بنگاه هاي اقتصادي را بالا برد و محيط زيست را نيز در نظر گرفت.
معاون اول رييس جمهور با اشاره به اينکه امروز و در مسير بازديد از شرکت فولاد چادرملو چند جوان خودرو او را متوقف و با او گفتگو کردند، گفت: قدرت مردم قدرت بالايي است بايد قدر مردم را بدانيم آنها تا زماني ما را همراهي مي کنند که حرف آنها را بشنويم و اگر به مرحله اي رسيدند که فکر کنند مسئولان حرف آنها را گوش نمي کنند مي توانند ما را متوقف کنند.
وي افزود: مزاياي اين کارخانه هاي بزرگ براي کل کشور است. بنابراين اين بنگاه ها بايد به مسئوليت اجتماعي خود در عرصه فرهنگ و ورزش و توسعه منطقه اي توجه کنند و اميدوارم فولاد چادرملو به توسعه اردکان، ميبد و ساير شهرهاي اطراف بيش از پيش توجه کنند.
دکتر جهانگيري در ابتداي اين سخنراني با تبريک سي و نهمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي گفت: انقلاب ما اتفاقي مهم و استثنايي بود که با اتکا به ايدئولوژي اسلامي، مردم و رهبري منحصر بفرد به پيروزي رسيد و راه پيچيده و پرمخاطره اي را با سرافرازي پشت سر گذرانده است. اميدوارم به فضل الهي و همت مردم بتوانيم راه انقلاب و آرمان هاي بزرگ آن را با موفقيت ادامه دهيم.
پيش از سخنان معاون اول رييس جمهور؛ وزير صنعت، معدن و تجارت در سخناني ضمن مقايسه ميزان توليد محصولات معدني کشور با دوران پيش از انقلاب گفت: در سي و نه سال گذشته افتخارات ارزشمندي در توليد روي،‌ فولاد،‌آلومينيوم، سيمان، کاشي و شيشه دست يافته ايم. اين گام ها در دولت تدبير و اميد سرعت بيشتري يافته بطوريکه در صنعت فولاد اعم از توليد گندله،‌ آهن اسفنجي ، کنستانتره و شمش توليد کشور به دو برابر سالهاي قبل از آن رسيده و توانستيم ارز آوري قابل توجهي از بابت صادرات اين محصولات بدست آوريم.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۰۹۱۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیاده‌سازی توسعه بهره‌وری در هوشمندسازی صنعت فولاد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، در بستر اقتصادی کنونی کشورها، «دانش» حرف نخست را می‌‌‌زند و در این راستا اقتصادهایی موفق هستند که درآمد خود را به دانش گره زده باشند و با فناوری های روز دنیا در مسیر تولید تا بازارهای جهانی در حال رقابت باشند.

استفاده از توان و ظرفیت شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان در هر صنعتی می‌تواند سبب ایجاد بهره‌‌‌وری و ارزش‌‌‌افزوده بیشتر آن صنعت شود. البته این  توان و ظرفیت در صنعت فولاد کشور هنوز فراگیر نشده است. کارشناسان و فعالان این صنعت بر این باورند که  از این پس آنچه در زنجیره فولاد می‌تواند عامل توسعه و بالندگی شود، ایجاد دانش است ؛ علمی که با هوشمندسازی می تواند ارتقای تولید را در زمینه‌های رقابت با سایر محصولات در بازارهای جهانی رقم بزند.

زمینه اعتماد به دانش‌‌‌بنیان‌ها فراهم شود

موضوع  اعتماد به مشارکت با شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان در زنجیره صنعت فولاد، بحثی است که هنوز به طور کامل اجرایی نشده و تردید های زیادی را در زمینه این نوع همکاری ها ایجاد کرده است. در حالی که اگر حمایت‌‌‌های مشخصی از این شرکت‌ها صورت گیرد،  شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان با سرعت بیشتری می‌توانند رشد و توسعه پیدا کنند و مسیر بالندگی خود را در پیش بگیرند.  

در همین رابطه حسین وجودی یزدی مدیرعامل شرکت خدمات عمومی فولاد ایران درگفت‌وگو با آنا به شرایط همکاری با شرکت های دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: برای توسعه در مراکز خدماتی فولاد ایران هدف‌گذاری‌هایی طراحی و با توجه به برنامه ریزی‌ها در حال اجراست. البته  با توجه به سیاست‌های تعیین شده و با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان در تلاش برای کاهش ماشین آلات مستقر در مراکز خدمات فولادی بوده‌ایم.

وی تصریح کرد:‌ سیاست‌ها به سوی افزایش ماشین آلات نو و تکنولوژی هدایت شده است. در همین راستا ما با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان تلاش کرده ایم تا دو دستگاه از مدار خدمت خارج شده خود را اورهال کنیم و به چرخه کار باز گردانیم.

وجودی ادامه داد: در این راستا با یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان برای تولید و نصب بلانک به تفاهم رسیده ایم و در ادامه دو دستگاه دیگر نیز برای تکمیل سیستم برش‌کاری نصب خواهد شد که این خدمت توسط شرکت دانش‌بنیان انجام می شود.

مدیرعامل شرکت فولادی با تاکید بر اینکه برای توسعه صنعت فولاد ایران، با توجه به برنامه ریزی‌، هدف‌گذاری‌هایی  تبیین و در حال اجراست، گفت: البته با توجه به سیاست‌های تعیین شده و با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان در تلاش برای کاهش به‌کارگیری ماشین آلات مستقر در مراکز خدمات فولادی و پیاده‌سازی سیستم بهره‌وری در مدیریت هوشمندسازی این صنعت هستیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اختصاص بودجه ویژه برای مناطق کمتر برخوردار شهر گرگان
  • کرمانشاه وارث‌دار پروژه‌های نیمه تمام افتتاح شده دولت قبل است
  • انتقاد یک نماینده مجلس از سیاست های نادرست ارزی دولت/ کالاهای اساسی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • کالا‌های اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • راه‌اندازی فاز دوم کارخانه فولاد بافت مصداق«جهش تولید با مشارکت مردم» است
  • پیاده‌سازی توسعه بهره‌وری در هوشمندسازی صنعت فولاد
  • قیمت کارخانه‌ای خودرو ۸۰ درصد زیر نرخ بازار است
  • توسعه کشور و مردمی سازی صنعت نفت و گاز بدون نیاز به مدیریت و بودجه دولت
  • کاهش واردات و توسعه صادرات؛ راهبرد مهم فعالیت مناطق آزاد
  • هشدار جهانگیری درباره مهاجرت نخبگان