Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - چين براي احداث پايگاه نظامي در افغانستان تلاش مي کند.
پايگاه اينترنتي الاخبار امروز يکشنبه در گزارشي نوشت، چين همگام با تلاش براي افزايش فعاليت هاي اقتصادي خود در آن سوي مرزهايش ، تلاش مي کند که فعاليت هاي نظامي خود را نيز افزايش دهد و در همين راستا براي احداث سومين پايگاه نظامي برون مرزي خود تلاش مي کند که اين پايگاه در افغانستان احداث خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پکن درپي برگزاري نوزدهمين کنفرانس حزب کمونيست حاکم چين در نوامبر 2017 اعلام کرد که استراتژي اقتصادي، سياسي و امنيتي بلند مدتي را درپيش گرفته است و تلاش مي کند که تا نيمه قرن کنوني (2050) اين استراتژي را اجراء کند. هدف اصلي از اين استراتژي محکم کردن پايه هاي حضور چين در عرصۀ جهاني و اعلام مخالفت با وجود قدرتي تک قطبي در جهان و اعلام حمايت از لزوم تشکيل ائتلاف هاي بين المللي براي حفظ توازن قدرت است.
حزب کمونيست حاکم چينچين که در گذشته فقط به افزايش فعاليت هاي اقتصادي خود در جهان و بالا بردن توانمندي هاي دفاعي اش بسنده مي کرد، امروز استراتژي جديدي را براي ساخت قدرتي نظامي در آن سوي مرزهايش درپيش گرفته است.
چين داراي بيشترين نيروهاي مشارکت کننده در عمليات صلحباني سازمان ملل متحد در سراسر جهان است و براي توجيه افزايش حضور نظامي برون مرزي خود اعلام مي کند که هدفش " توسعه طلبي " نيست. چين به زودي استراتژي جديد خود را عملي کرد به اين نحو که اولين پايگاه نظامي برون مرزي خود را در کشور جيبوتي احداث کرد و راه را در برابر خود براي برداشتن گام هاي بيشتر هموار کرد و هم اکنون اعلام مي کند که درپي احداث پايگاهي ديگر در افغانستان است.
صلحباني سازمان ملل متحدگزارش ها نشان مي دهد که چين مذاکرات فشردۀ خود با مقامات افغانستان را براي احداث پايگاهي نظامي در اين کشور آغاز کرده است که اين پايگاه در منطقه کوهستاني دورافتاده " واخان" (Wakhan) احداث خواهد شد . اقليتِ قرغيزِ ساکنِ منطقۀ واخان مي گويند که نظاميان چيني و افغان پيوسته در اين منطقه به گشت زني مشترک مي پردازند.
محمد رادمنش دستيار سخنگوي وزارت دفاع افغانستان نيز ژانويه 2018 گفته بود که دولت متبوعش به بررسي مساله احداث پايگاه نظامي چين در خاک افغانستان مي پردازد پايگاهي که سومين پايگاه برون مرزي چين خواهد بود.
چين در جيبوتي و پاکستان نيز پايگاه نظامي احداث کرده است
ناگفته نماند که پکن نگران گذشتن اويغورهاي تبعيدي وابسته به جنبش اسلامگراي " ترکستان شرقي " از منطقه واخان به سوي استان سين کيانگ براي اجراي حملات تروريستي است همچنين نگران رسيدن جنگجويان فراري داعش از عراق و سوريه به استان سين کيانگ و کشورهاي آسياي ميانه و عبور آنها از منطقه واخان و نفوذ به چين است.
سومين پايگاه نظامي برون مرزي چين گذشته از ارتباطي که با امنيت ملي اين کشور دارد ، با مسائل اقتصادي و سياسي نيز ارتباط دارد و"شي جين پينگ" رئيس جمهوري چين تلاش مي کند که با احداث پايگاه نظامي جديد در افغانستان قدرت اقتصادي و ژئوپلتيک کشورش در جهان را گسترش دهد.
کارشناسان معتقدند، چين نگران اينست که هر گونه شورش در کشور همسايه منافع اقتصادي روزافزونش را در منطقه به خطر بيندازد و هم اکنون نياز به "افغانستان آرام" دارد تا بتواند فعاليت هاي اقتصادي خود را گسترش دهد. شايد اين زمان بهترين زمان براي افزايش فعاليت هاي نظامي برون مرزي چين باشد زيرا آمريکا در عرصۀ جهاني مرتکب اشتباهاتي شده و روابط واشنگتن با چند کشور همسايۀ چين از جمله تيره شده است.
به محض اينکه «دونالد ترامپ» رئيس جمهوري آمريکا از توقف اعطاي کمک هاي مالي به پاکستان به ادعاي حمايت اسلام آباد از تروريسم خبر داد، چين از پاکستان به علت آنچه " تلاش هاي بسزاي اسلام آباد در مبارزه با تروريسم " خواند، تقدير کرد.
حرف و حديث هايي نيز درباره پايگاه دريايي چين در منطقه "جيواني" (Jiwani) پاکستان نزديک مرزهاي ايران به سر زبان ها افتاده است. پايگاه دريايي چين در منطقه جيواني براي کمک به اجراي طرح " يک کمربند يک جاده" احداث شده است طرحي که پکن آن را پيشنهاد کرده است و هدفش از اين طرح احياي راه هاي زميني و دريايي است که از 60 کشور در قاره هاي آسيا ، اروپا و افريقا مي گذرد.
منطقه جيواني براي راه ابريشم چين منطقه اي بسيار استراتژيک محسوب مي شود زيرا هم مُشرف بر اقيانوس هند است و هم محل کنترل همۀ کالاهاي ترانزيتي به مقصد آسيا است. اولين پايگاه نظامي چين نيز که در جيبوتي احداث شده است، مُشرف بر تنگه باب المندب و درياي سرخ است.113/111
مترجم:مهدوي

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۱۲۶۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

‌زورخانه بزرگ مرکزی شیراز احداث می‌شود

ایسنا/فارس عضو شورای اسلامی شهر شیراز از احداث زورخانه بزرگ مرکزی در این کلان‌شهر خبر داد.

مصطفی کیانی رحیمی امروز، ۸ اردیبهشت‌ماه در حاشیه بازدید از ظرفیت‌های ورزشی باغ جنت شیراز و سایر ظرفیت‌های ورزشی شهرداری منطقه ۴ شیراز گفت: در این بازدید از طرح‌های ورزشی در دست اجرا از جمله زمین فوتبال و والیبال ساحلی به همراه سایر فضاهای ورزشی همانند ورزش‌های توپی، راکتی و پیست دوچرخه سواری و اسکیت، مسیر پیاده‌روی و همچنین ظرفیت‌های گردشگری و فرهنگی باغ پارک بزرگ جنت بازدید شد.

وی بیان کرد: این پارک به عنوان یک ظرفیت زیست کیفی منطقه چهار شهرداری باید حفظ و صیانت شود و توسعه‌های متناسب با کارکرد آن صورت گیرد.

 عضو شورای شهر شیراز افزود: در شورای ششم اسلامی مصوبه‌های خوبی را در توسعه ورزش و سلامت عمومی داشتیم که از جمله آن در منطقه ۴ می‌توان به احداث ۲ زورخانه در محدوده منطقه یکی در پارک نوید محمدی و دیگری در پارک باغ جنت با عنوان زورخانه مرکزی شیراز اشاره کرد.

کیانی رحیمی تصریح کرد: در حال حاضر اعتبار لازم برای ساخت این زورخانه‌ها از جمله زورخانه مرکزی پیش‌بینی و به تصویب شورا رسیده است که امیدواریم با درایت مدیران در شهرداری منطقه و به صورت کلان در تمام حوزه‌های شهرداری بتوانیم پیمانکار را مشخص و این طرح تا پایان دوره شورای شهر به پایان برسد.

 شهردار منطقه ۴ شیراز نیز با اشاره به بازدید رئیس شورای اسلامی شهر شیراز از پارک باغ بزرگ جنت اظهار کرد: این بازدید در راستای توسعه زیرساخت‌های ورزشی این باغ پارک صورت گرفت و امیدوارم در آینده به یک پارک بزرگ با امکانات مجهز ورزشی تبدیل شود.

حسام‌الدین اسدزاده افزود: این باغ پارک، با زیرساخت خوب ورزشی خواستگاه بسیاری از جوانان و ساکنان شیراز است که شهرداری در آن عملیات احداث و توسعه زمین‌های ورزشی از جمله زمین فوتسال و والیبال را در برنامه قرار داده است که با برنامه‌ریزی صورت گرفته در کمترین زمان ممکن به بهره برداری می رسد.

 شهردار منطقه ۴ شیراز اظهار کرد: نگاه ما به ورزش با اولویت ورزش همگانی است و با این مهم می‌توانیم در سلامت شهروندان سهیم باشیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ساخت سه پایگاه امدادی اورژانس در کهگیلویه و بویراحمد
  • سه پایگاه اورژانس جاده ای در کهگیلویه و بویراحمد احداث می شود
  • تکمیل سد مشمپا از اولویت‌های شرکت آب منطقه‌ای است
  • ‌زورخانه بزرگ مرکزی شیراز احداث می‌شود
  • کاهش حضور آمریکا در آفریقا / حاکمان جدید ساحل آفریقا در پی کاهش روابط سیاسی و نظامی با فرانسه و آمریکا هستند/ نیجر حضور نیروهای آمریکایی را غیرقانونی اعلام کرد +فیلم    
  • ارسال تجهیزات و نیروهای کمکی به پایگاه‌های اشغالگران آمریکایی در سوریه
  • توزیع سومین محموله کمک رسانی سپاه بین سیل زدگان جنوب سیستان و بلوچستان
  • توزیع سومین محموله کمک رسانی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه بین سیل زدگان جنوب سیستان و بلوچستان
  • کمین ترکیبی حزب الله لبنان برای کاروان نظامی صهیونیست‌ها در کفرشوبا
  • لوکاشنکو: غربی‌ها برای کنترل اوکراین، آن را به معتاد پول و سلاح تبدیل کرده‌اند