Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان،  نیره پورملائی مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان در آیین گرامیداشت روز جهانی تالاب‌ها که در سرسرای محیط زیست زابل برگزار شد اظهار داشت:۵۷ میلیارد ریال در سالجاری برای احیای دریاچه هامون مصوب شده که تا کنون ۴۱ میلیارد ریال آن از طریق اسناد خزانه تخصیص پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: عوامل طبیعی و انسانی باعث طولانی شدن خشکسالی تالاب بین المللی هامون شده است.

پورملایی  با بیان اینکه ۹۲ درصد حوزه آبگیر تالاب بین المللی هامون در کشور افغانستان است اظهار داشت: تنها ۱۰ درصد حوزه آبگیر این تالاب در اختیار ایران است.

وی افزود: دیپلماسی آب در مدیریت احیای تالاب بین المللی هامون امری ضروری است که مسئولان این موضوع را به طور جدی دنبال می‌کنند.

وی تاکید کرد: تالاب بین المللی هامون به عنوان یکی از کانون‌های ریزگرد در منطقه سیستان محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: بر اساس سنجش هوا از طریق ایستگاه سنجش در منطقه تخت عدالت امسال روز‌های طوفانی و بحرانی نسبت به سال ۹۳ کاهش ۵۰ درصدی داشته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: متاسفانه در برخی از روز‌ها شاهد طوفان بالای حد استاندارد در منطقه بودیم.

پورملائی مرگ و میر ماهیان و پرندگان در تالاب بین المللی هامون را یک امر طبیعی عنوان کرد و اظهار داشت: زمانی که آب و اکسیژن در این تالاب کاهش چشم گیری پیدا می‌کند ما شاهد مرگ و میر ماهی و پرندگان هستیم به طوری که با همکاری اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان (آب‌های داخلی) و محیط زیست در حد امکان ماهی‌ها به استخر‌های موجود در منطقه انتقال داده می‌شوند.

وی فعال شدن سمن‌های زیست محیطی در منطقه سیستان را خواستار شد و افزود: این سمن‌ها با توجه به رسالت‌هایی که دارند می‌توانند در منطقه بسیار تاثیر گذار باشند.

وی اظهار داشت: شفاف سازی در حوزه محیط زیست دریاچه هامون یک اصل برای محیط زیست سیستان و بلوچستان است و رسانه‌ها نقش مهمی در این شفاف سازی دارند.

پورملائی ادامه داد: حق آبه زیست محیطی تالاب بین المللی هامون از چاه نیمه‌ها یک تفاهم نامه میان سازمان آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان و محیط زیست است به طوری که حداقل آبی که وارد این تالاب می‌شود برای احیا کارکرد‌های طبیعی لازم است و هدر رفت آب محسوب نمی‌شود.

وی از مطالبه گری نمایندگان مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی در خصوص تالاب بین المللی هامون تقدیر کرد و گفت: هر ۲ نماینده شهر‌های شمالی سیستان و بلوچستان در این باره به خوبی عمل کرده اند.

مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان از پیشنهاد مستقل شدن ادارات محیط زیست شهرستان‌های چابهار و زابل از اداره کل محیط زیست این استان خبرداد.

آیین گرامیداشت روز جهانی تالاب‌ها در زابل با حضور مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان، فرمانداران هامون و نیمروز، معاون فرماندار زابل، رئیس پژوهشکده تالاب بین المللی هامون، شماری از خبرنگاران و فعالان اجتماعی در سرسرای محیط زیست زابل برگزار شد.

۱۳ بهمن مصادف با ۲ فوریه روزجهانی تالاب‌ها نامگذاری شده است.

در سال ۱۳۴۹ خورشیدی در چنین روزی در شهر رامسر معاهده‌ای جهانی برای حفاظت از تالاب‌ها به تصویب رسیده که به کنوانسیون رامسر معروف است.

تالاب بین المللی هامون از سه دریاچه کوچک به نام‌های هامون پوزک (میانی)، هامون صابوری (شمالی) و هامون هیرمند تشکیل شده است که در زمان وفور آب به هم متصل می‌شوند و دریاچه هامون را تشکیل می‌دهند.

منطقه حفاظت شده هامون به دلیل قرار گرفتن در مرکز مناطق کویری و نیمه کویری کشور‌های ایران و افغانستان، تنها مامن زیست پرندگان مهاجر شرق کشور است و تاکنون بیش از ۱۸۳ گونه پرنده در دریاچه هامون مشاهده شده است.

بیش از ۱۰۰ گونه جانوری از جمله گراز، گربه وحشی و روباه نیز در حواشی این دریاچه زیست می‌کردند که قطع جریان آب هیرمند به مرز ایران، کمبود نزولات آسمانی، خشکیدن هامون و در نهایت بروز خشکسالی و استمرار آن در ۱۸ سال گذشته سبب شده مهاجرت پرندگان و حیات جانوران در این منطقه به مخاطره بیافتد.

هامون بزرگترین دریاچه آب شیرین با مساحتی حدود پنج هزار و ۷۰۰ کیلومترمربع در سراسر فلات ایران محسوب می‌شود که در ناحیه کویری و بیابانی شرق کشور، در شمال سیستان و بلوچستان واقع شده است.

انتهای پیام/ع

تصویب  احیای تالاب بین المللی هامون

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۱۳۶۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فاجعه زیست محیطی بیخ گوش شهر

   


به گزارش خبرگزاری صداو سیمای مرکز کرمان ، این اقدام بدور از چشم متولیان‌نظارتی و بدور از روستا‌ها و با استفاده از جاده یک معدن درحال انجام است.

معاون محیط انسانی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان کرمان میگوید: محیط‌زیست پس از بازدید و بررسی موضوع، ۳ مرتبه اخطاریه صادر کرده و پس از اینکه صنعت توجهی نکرده، پرونده آذرماه امسال به دادستان شهرستان کرمان معرفی شده است، اما چرا مجدد این موضوع تکرار شده است بی اطلاعیم.

این درحالیست که پرونده این کارخانه به دادستان کرمان ارجاع شده است.

حالا اهالی چند روستای مجاور این منطقه پس از اطلاع از موضوع طرح شکایت کرده و موضوع را در دستور کار شورا‌ها قرار گرفته است.

دیگر خبرها

  • دلیل خشک شدن هامون هیرمند / افغانستان مقصر است؟!
  • عرضه مستقیم میوه تنظیم بازار در استان یزد
  • انتقال آب راه نجات تالاب قوریگل بستان آباد
  • انتقال آب، راه نجات تالاب قوری گول بستان آباد
  • احیای حقوق عامه تبدیل به مطالبه مردمی شده است
  • توزیع میوه شب عید در سیستان و بلوچستان
  • آموزش احیای محیط زیست به شهروندان آران و بیدگلی
  • فاجعه زیست محیطی بیخ گوش شهر
  • همای سعادت چگونه به ایران رسید؟
  • سفر دُرنا‌ها از آذربایجان‌غربی به مقصد سیبری آغاز شد