Web Analytics Made Easy - Statcounter

در همه روستاها مردم به دلیل خشکسالی مجبور به مهاجرت می‌شوند اما در روستای «اعلا الدوله» سروستان به دلیل نبود تنها ۹ کیلومتر راه روستایی مردم مجبور به مهاجرت هستند. ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۴:۲۵ استانها فارس نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، در چند سال اخیر خشکسالی پیاپی و نبود شغل در روستاهای کشور سبب بالا رفتن آمار مهاجرت روستاییان به شهر شده تا جایی که برخی روستاها خالی از سکنه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از آنجا که پایه اقتصاد استان فارس بر کشاورزی استوار است خشکسالی خسارت زیادی بر روستاهای فارس وارد کرده است.

قصه پر غصه‌ خشکسالی در روستاهای فارس گاه به تعطیلی کشاورزی انجامیده و گاه مهاجرت مردم از روستاها را در پی داشته اما گاه مردم رنج و سختی زندگی در روستا را به امید خبری خوش تحمل می‌کنند.

اما داستان روستای «اعلا الدوله» از بخش «کوهنجان» سروستان که شغل مردم آنها دامداری و کشاورزی است با دیگر روستاها فرق دارد، به گفته یکی از اهالی با وجود خشکسالی منابع آب این روستا غنی است و مشکلی برای تامین آب شرب و کشاورزی وجود ندارد اما نبوده راه روستایی سبب مهاجرت مردم شده است.

یکی دیگر از اهالی این روستا می‌گوید: راه قدیمی روستا را خراب کردند و گفتند قرار است راه جدید بسازیم، حالا با گذشت چند سال نه تنها راه جدید ساخته نشد بلکه راه قدیمی هم به بهانه درست کردن راه جدید از بین رفته است.

مهاجرت 50 درصد جمعیت روستای اعلاالدوله به دلیل نبود راه

غلامعباس حسینی، دهیار روستای اعلا الدوله در گفت‌وگو با تسنیم، با بیان اینکه نبوده راه روستایی سبب مهاجرت مردم این روستا به نقاط دیگر شده است، می‌گوید: در همه روستاها مردم به دلیل خشکسالی مجبور به مهاجرت می‌شوند اما در روستای ما به دلیل نبود تنها 9 کیلومتر راه روستایی مردم مجبور به مهاجرت هستند.

به گفته حسینی جمعیت این روستا قبل از شروع عملیات احداث راه‌ روستایی جدید 500 نفر بود اما در حال حاضر نصف این جمعیت از روستا مهاجرت کرد‌ه‌اند و اگر همین‌طور پیش برود عده بیشتری مجبور به مهاجرت می‌شوند.

وی با بیان اینکه 9 کیلومتر راه این روستا از «چاه انجیر» تا «اعلا الدوله» حدود 5 سال است که نیمه‌کاره رها شده است، می‌افزاید: 5 سال است که مردم این روستا به دلیل نبود راه و جاده استاندارد زجر می‌کشند اما خبری از تکمیل این پروژه نیست.

دهیار روستای اعلا الدوله می‌گوید: تاکنون 2 میلیارد تومان برای ساخت این راه هزینه شده و ظاهرا هنوز به حدود 3 میلیارد تومان اعتبار برای ساخت این پروژه نیاز است اما مشکل اصلی ساخته نشدن این راه کمبود بودجه نیست بلکه وجود 45 عدد پل در مسیر 9 کیلومتری است در حالی که در باران پارسال وجود 3 پل هم جوابگوی این مسیر بود. 

وی می‌افزاید: اگر راه این روستا تکمیل می‌شد نه تنها مهاجرتی رخ نمی‌داد بلکه هر کدام از دامداران این روستا توانایی ایجاد اشتغال برای چند نفر دیگر را نیز داشتند و همین موضوع سبب رونق کسب و کار و توسعه روستا می‌شد.

حسینی عدم گازکشی، نبود مسجد و حسینه، عدم ارائه اینترنت پرسرعت و غیره از دیگر مشکلات این روستا عنوان می‌کند و می‌گوید: آنقدر مشکل راه این روستا پررنگ است که بقیه مشکلات در مقابلش رنگ باخته است. 

خبرگزاری تسنیم در نظر دارد در سلسله‌ گزارش‌هایی به بیان مشکلات و توانمندی‌های شهرستان‌ها و روستاهای استان فارس بپردازد. ‌مردم مناطق مختلف استان می‌توانند مشکلات و توانمندی‌های شهرستان و روستای خود را از ساعت 8 الی 16 با شماره تماس 07132281975 با دفتر خبرگزاری تسنیم استان فارس در جریان بگذارند.

گزارش از ثریا ستاری

انتهای پیام/ش

R41382/P1361/S6,61/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۱۸۳۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت جهانی پالنگان با جدیت دنبال شود

ایسنا/کردستان استاندار کردستان پالنگان را از مهمترین ظرفیت‌های گردشگری و اقتصادی استان کردستان ذکر کرد و گفت: ثبت جهانی این منطقه از اهمیت زیادی برخوردار است و باید تمام توان را روی این قضیه بگذاریم.

اسماعیل زارعی‌کوشا، امروز سه‌شنبه (هفتم فروردین) در جلسه بررسی ثبت جهانی روستای پالنگان کامیاران که در استانداری کردستان برگزار شد، اظهار کرد: ثبت جهانی پالنگان موضوع بسیار مهمی است که در حال حاضر نیز پرونده این روستا در وضعیت خوبی قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه اقدامات خوبی تاکنون در روستای پالنگان صورت گرفته است، افزود: همه ما باید تمام تلاشمان را انجام دهیم و با جدیت از حق استان دفاع کنیم تا بتوانیم این روستا را در سال‌جاری به ثبت جهانی برسانیم.

استاندار کردستان ادامه داد: کارهای کوتاه مدتی که لازم است در این منطقه انجام شود ظرف یک ماه آینده باید با سرعت برنامه‌ریزی شود و مدیران با همکاری یکدیگر در این منطقه اقدامات لازم را انجام دهند.

زارعی‌کوشا با بیان اینکه اقدامات بلندمدت هم باید در آینده در دستور کار قرار گیرد، اضافه کرد: نحوه طراحی‌ها در روستای پالنگان امری بسیار مهم است و باید خلاقیت و سلیقه لازم را در این مورد به‌کار گرفت.

وی ضمن تاکید بر استفاده از همه ظرفیت‌ها در پالنگان، تصریح کرد: از ظرفیت گروه‌های هنر و معماری دانشکده معماری دانشگاه کردستان نیز برای طراحی‌های منطقه پالنگان استفاده شود.

استاندار کردستان گفت: پالنگان با توجه به ظرفیت‌های آبی که دارد به یک قطب اقتصادی تبدیل شده است و مردم منطقه از محل شیلات آن می‌توانند درآمد خود را کسب کنند.

زارعی‌کوشا خواستار ساماندهی دکه‌ها و ایجاد نظم و هماهنگی بیشتر در این روستا شد و ادامه داد: باید همه مردم پالنگان از محل توسعه گردشگری در این روستا، منتفع شوند و بتوانند درآمد لازم را کسب کنند.

وی با اشاره به اینکه مردم پالنگان روحیه مشارکتی دارند، اضافه کرد: می‌توان از همین روحیه مشارکتی مردم برای رفع نقایص روستا بهره برد و مشکلاتی همچون نبود سرویس بهداشتی را نیز در این منطقه برطرف کرد.

استاندار کردستان برگزاری هرچه سریع‌تر مراسم هزار دف را نیز در روستای پالنگان خواستار شد و گفت: به عنوان یک پیشنهاد اگر توان اجرایی آن وجود داشته باشد، می‌توان این مراسم را هم‌زمان با عید فطر در این روستا برگزار کرد و ما شاهد اولین رویداد فرهنگی سال‌جاری استان کردستان باشیم.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • بهره مندی ۱۳ هزار نفر از آب شرب در روستا‌های کردستان
  • معنای واقعی زندگی روستایی در روستای یاستی‌قلعه ماهنشان (+عکس)
  • نمایی از طبیعت بهاری روستای جوزار بکش استان فارس
  • معنای واقعی زندگی روستایی در روستای یاستی‌قلعه ماهنشان
  • انتخاب روستای فهرج یزد به عنوان روستای هدف گردشگری
  • روستای فهرج یزد به روستای هدف گردشگری تبدیل می‌شود
  • ایجاد مشاغل خانگی و طرح‌های تولیدی روستایی در اولویت دهیاران قرار گیرد
  • جشن سنتی "گم تلا" در روستای تاریخی استان یزد (+عکس)
  • ثبت جهانی پالنگان با جدیت دنبال شود
  • روستای اصفهک طبس روستایی با قدمت 400 سال در دل کویر