Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از سناریوهای قابل ترسیم و مطرح برای آینده نهاد حشد الشعبی، فعالیت در داخل جامعه عراق و مشارکت در فرآیند سیاسی و حاکمیت این کشور است. اهمیت این موضوع به حدی است که با نزدیک شدن به انتخابات پارلمانی در این کشور تحلیل های مرتبط با این پدیده در داخل و خارج عراق تبدیل به تیتر اول رسانه های جهانی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی ساجد کارشناس مسائل غرب آسیا

ایران آنلاین /هر چند احتمال موفقیت جهت سامان دادن به اوضاع نه چندان مساعد جامعه عراق برای حشد الشعبی قابل تصور است اما ملاحظات دیگری نیز وجود دارد که نباید از آنها غفلت کرد. اعمال قدرت در جامعه عراق و مدیریت این کشور استراتژیک دارای پیچیدگی های خاصی است که شاید بتوان آن را وجه تمایز عراق از سایر کشورها تلقی کرد. بافت عشیره ای و تمایل به استقلال از حکومت مرکزی، فساد اداری آزار دهنده، نارضایتی مردمی در سایه نبود زیرساخت‌ها و امکانات مورد نیاز، تمایل شدید قدرتهای منطقه‌ای و بین‌المللی برای جذب عراق به اردوگاه خود، استقلال خواهی اکراد و ... باعث شده است که موفقیت حکومت مرکزی در اداره کشور و به تبع آن جلب رضایت مردم با موانع جدی روبرو شود.  حشدالشعبی به عنوان یک نهاد مردمی و تاثیرگذار در تحولات عراق و حتی منطقه که بدنبال یک تهدید جدی امنیتی شکل گرفت، به موفقیت های بزرگی در حفظ تمامیت ارضی و آزادسازی خاک این کشور دست یافت و نزد افکار عمومی عراق و منطقه کارنامه قابل قبولی از خود برجای گذاشت که می توان آن را سمبل و نقطه روشن خیزش و همبستگی قدرت اجتماعی جامعه عراق دانست. داشتن پتانسیل ورود این نهاد مردمی به سایر عرصه‌های عراق از جمله فعالیت‌های سیاسی و تلاش برای کسب مناصب اجرایی و تصمیم‌گیری عراق در دوره پس از آزادسازی کامل خاک این کشور و برطرف شدن تهدیدات امنیتی در ابعاد داخلی و خارجی، امری محتمل است. اما نکته‌ای که نباید از آن غفلت ورزید این است که تلاش های جدی برای تضعیف این نهاد و مهار و جلوگیری از گسترش دامنه فعالیت‌های آن به آنسوی مرزهای عراق در دستور کار مخالفان منطقه‌ای و بین‌المللی حشدالشعبی قرار خواهد گرفت. ایجاد شکاف میان حشد الشعبی و مردم با سوء استفاده از ابزار نارضایتی مردم از اوضاع عراق و تلاش در ناکارآمد جلوه دادن این نهاد مردمی در نارسایی‌های کشور و حتی مخل برقراری رفاه و آرامش در افکار عمومی و خدشه دار کردن سابقه درخشان آن، از جمله سناریوهایی خواهد بود که با ورود حشدالشعبی به عرصه فعالیت‌های سیاسی در کانون توجه مخالفان آن قرار خواهد گرفت.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۱۸۷۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منزوی کردن زنان را قبول نداریم/ ایران بیشترین تحصیل کرده زن در منطقه را دارد

رئیس جمهور با بیان اینکه منزوی کردن زنان را قبول نداریم، گفت: ایران بیشترین تحصیل کرده زن در منطقه را دارد و همچنین دختران این کشور در عرصه ورزش افتخاراتی آفریدند که باعث بالا رفتن پرچم ایران شدند.

به گزارش مشرق، سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور صبح امروز چهارشنبه در جشن دختران آرمانی، اظهار داشت: ما به دختران به عنوان هدیه گرانبها نگاه می‌کنیم که هدیه خدا به ما است.

رئیسی تاکید کرد: دختران در ایران نقش آفرین هستند و ما نه نگاه غرب به زن و دختر را قبول داریم و نه نگاهی که زن را از جامعه جدا کند قبول داریم.

وی با بیان اینکه منزوی کردن زنان را قبول نداریم، افزود: نگاه رهبر انقلاب به زن نگاه عمیق اسلام است؛ خانواده ارکان مهم جامعه است و دختران ما هم می‌توانند محور خانواده باشند و هم نقش آفرین در عرصه اجتماعی.

رئیس جمهور گفت: ایران بیشترین تحصیل کرده زن در منطقه را دارد و همچنین دختران این کشور در عرصه ورزش افتخاراتی آفریدند که باعث بالا رفتن پرچم ایران شدند.

رئیسی بیان داشت: نه تنها روز دختر بلکه باید در همه روزها قدر دختران را دانست زیرا پیشرفت کشور به دست جوانان به خصوص دختران است که می‌توانند این کشور را به قله‌های پیشرفت برسانند.

دیگر خبرها

  • جامعه پزشکی در حال خالی شدن است/ مسئولین قدر سرمایه‌های فاخر کشور را بدانند
  • رئیسی: همه دختران ایران عزیز را دوست دارم
  • منزوی کردن زنان را قبول نداریم/ ایران بیشترین تحصیل کرده زن در منطقه را دارد
  • رئیسی: ایران بیشترین تحصیل کرده زن را در منطقه دارد
  • نهاد‌های غیر تخصصی برای جامعه پزشکی تصمیم گیری نکنند
  • لزوم تشکیل یک نهاد برای تأیید صلاحیت سخنرانان/ چالش ارز؛ ‌ همه منتظر اقدام و عمل دولت
  • دو چالش پروژه راه آهن شلمچه-بصره؛ مین روبی و ساخت پل
  • فساد را جدی بگیریم/دو راهی مهم گروسی در پرونده ایران/اقتصاد و روان و فرهنگ
  • حوزه و دانشگاه دو نهاد فاخر علمی و فرهنگی در عرصه بین‌الملل
  • قهرمانان ورزشی پیشتازان ایجاد امید و غرور ملی هستند