Web Analytics Made Easy - Statcounter


یک تحلیلگر ارشد سیاسی آمریکایی اصلاحات اخیر اجتماعی در عربستان سعودی را بی اهمیت ارزیابی کرده است.

جان استپلینگ” تحلیلگر و مفسر ارشد سیاسی آمریکایی در مصاحبه با امتداد نیوز با کم اهمیت دانستن اصلاحات اجتماعی اخیر در عربستان سعودی تاکید کرد: سلطنت- که ماهیتی محافظه کار و بیرحم دارد- تغییر نکرده است، و نمی تواند کسی را در جهان عرب و سایر مناطق جهان فریب دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه تصریح کرد: ماهیت محافظه کار رهبری سعودی تغییر نکرده است. مدارس عربستان هنوز به کودکان یاد می دهند از مردمی که فرهنگ های دیگری دارند، متنفر باشند. من فکر نمی کنم این اصلاحات محدود بتواند کسی را در به خصوص در جهان عرب نه در ایران و نه در روسیه فریب دهد.

استپلینگ در ادامه در پاسخ به این سئوال که ارزیابی شما درباره اینکه محمد بن سلمان اخیرا اصلاحات اجتماعی چشمگیری را اعلام کرده است و این در شرایطی است که عربستان شدیدترین محدودیت ها علیه زنان داشته و مانع از ورود زنان به ورزشگاه ها می شده است و اینکه تغییرات گسترده در سیاست های داخلی رژیم عربستان را چگونه ارزیابی می کنید، گفت: من مطمئن نیستم که اعتراضات لزوما عامل اصلی بوده باشد. این اصلاحات تلاشی بوده تا محمد بن سلمان را به عنوان یک روشنفکر و اصلاح طلب وانمود کند. ولی هیچ اشاره ای به تخریب یمن، منازعه با قطر، و افزایش وابستگی به کمک های نظامی آمریکا نشده است. ولیعهد سعودی در واقع در حال صدور تندروها و سیاست های افراطی به سایر مناطق است. روزنامه های الجزایری از صدور دکترین محافظه کارانه رادیکال توسط سعودی ها در حالی که یک چهره جدید از اصلاحات محدود اجتماعی را نشان می دهند، به شدت انتقاد کرده اند.

این تحلیلگر آمریکایی در پاسخ به این سئوال که “آیا فکر می کنید یکی از اهداف مخفی این اصلاحات ، ساکت کردن صدای مخالفان و مدافعان حقوق بشر است،” تصریح کرد: رابطه با آمریکا جالب و در عین حال دارای ابعاد متناقضی است. آمریکا عاشق فروش تسلیحات نظامی به هر کسی است و سعودی ها این را می دانند و مقادیر زیادی سلاح می خرند. بریتانیا نیز همین طور. ولی انتقادات زیادی درباره سعودی ها در آمریکا و اروپا مطرح شده است. منظور من این است که کسی آنها را دوست ندارد. آنها یک نظام سلطنتی فاسد و بی رحم هستند. کودتای محمد بن سلمان در واقع کشور را بیشتر بی ثبات کرده است. عامل دیگر این است که اقتصاد عربستان در شرایط خوب و مناسبی قرار ندارد. این جنگ ها بسیار پر هزینه است. تامین مالی داعش، به پول نیاز دارد. در حالی که برخی فشارها بر روی نظام سلطنتی سعودی است تا وجهه و اعتبار خود را احیا کند، مساله بزرگتر نفوذ جهانی است. نفوذ ایران افزایش یافته است، نفوذ عربستان سعودی کاهش یافته است. حتی با کمک آمریکا و اسرائیل نیز ، پادشاهی سعودی در وضعیت شکننده ای قرار دارد.

وی در پایان در پاسخ به این سئوال که “اصلاحات ظاهرا در تناقض با کشتار سیستماتیک شیعیان و نقض حقوق بشر در شهر عوامیه است. آیا تصور می کنید که ایدئولوژی وهابیت عامل اصلی این کشتار و قتل عام است؟”، گفت: بله قطعا همین طور است. مشروعیت سعودی همواره از این ادعا ناشی شده است که خانه معنوی وهابیت است. ولی واقعیت برای چهره فریبنده عربستان سعودی با ولیعهد جوانش چیزی جز نسل کشی و قتل عام در یمن نیست، آن هم با شیوع بیماری وبا و سوء تغذیه دو میلیون کودک… و به طور کلی، ادامه همکاری با امپریالیسم آمریکا. ایران، روسیه و چین اکنون یک قدرت اقتصادی بزرگ را تشکیل داده اند و این مساله برای همگان روشن است که آمریکا در بحران قرار دارد، هم از نظر اقتصادی و هم سیاسی.

انتهای پیام /

true برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۱۹۱۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلومبرگ: عربستان دیدگاه‌های ضد اسرائیلی را سرکوب می‌کند

به گزارش بلومبرگ، شهروندان عربستان سعودی در ماه‌های اخیر به دلیل اشتراک‌گذاری احساسات ضد رژیم صهیونیستی در شبکه‌های اجتماعی به طور فزاینده‌ای دستگیر شده‌اند.

به گزارش ایسنا، طبق این گزارش، ریاض نگران است که جنگ رژیم صهیونیستی علیه حماس و ملت فلسطین و همچنین حملاتی که توسط دیگر نیروهای مقاومت انجام می‌شود، غرب آسیا را وارد یک جنگ همه‌جانبه کند.
شبکه خبری بلومبرگ به نقل از منابع مطلع که خواستند نامشان فاش نشود، گزارش می‌دهد که در میان بازداشت‌شدگان اخیر یکی از مدیران شرکتی بود که در طرح محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان برای تقویت اقتصاد نقش داشت. گزارش شده است که این مقام در مورد جنگ غزه اظهاراتی کرده بود که تنش‌زا تلقی می‌شد.
بنا به گزارش‌ها، یک زندانی دیگر از شهروندان سعودی خواسته بود تا برندهای آمریکایی فعال در عربستان سعودی را تحریم کنند.
یک منبع نزدیک به دولت عربستان سعودی در گفت‌وگو با بلومبرگ تاکید کرد که این بازداشت‌ها ناشی از این نگرانی است که تأثیرات افراد وابسته به امنیت این کشور آسیب می‌رساند. در این گزارش آمده است که آمار دقیقی از تعداد بازداشت‌های صورت گرفته از ۷ اکتبر وجود ندارد.
این سرکوب‌ در حالی صورت می‌گیرد که ایالات متحده به همکاری با ریاض برای یافتن راهی برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی ادامه می‌دهد. در اوایل این هفته، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده در سفر ریاض گفت کار فشرده‌ای برای دستیابی به توافقی برای این منظور انجام شده و این توافق «به طور بالقوه به تکمیل شدن بسیار نزدیک است.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ویدیو/ تحلیلگر عرب: بیداری جوانان آمریکایی شوک بزرگی برای دولت واشنگتن بود
  • پیام ویژه آمریکا خطاب به عربستان درباره سازش با اسرائیل
  • توافق نزدیک عربستان با آمریکا؛ آل‌سعود هسته‌ای می‌شود؟
  •  دولت بایدن و عربستان در آستانه یک توافق امنیتی
  • عربستان و آمریکا به توافق نزدیک شدند؟
  • آمریکا و عربستان در مسیر توافق هسته‌ای غیرنظامی؟
  • منابع آگاه: دولت بایدن و عربستان درحال انجام بررسی‌های نهایی درباره یک توافق هستند
  • هشدار جدی عربستان به اسرائیل | خطای بزرگ را انجام نده تا ما خائن نشویم!
  • چراغ سبز عربستان به اسرائیل با بازداشت حامیان فلسطین
  • بلومبرگ: عربستان دیدگاه‌های ضد اسرائیلی را سرکوب می‌کند