Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-29@09:05:50 GMT

چشم‌بندهای متحرک در تهران

تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۰۲۰۳۱۴

چشم‌بندهای متحرک در تهران

تهران- روزنامه فرهیختگان در شماره امروز- دوشنبه- خود با درج مطلبی با عنوان چشم‌بندهای متحرک در تهران به موضوع وضعیت تبلیغات روی اتوبوس‌ها و میزان نارضایتی شهروندان از این طرح می پردازد.

در این مطلب آمده است:قدیم‌ها در شرایط بحرانی مثل جنگ‌ها و بیماری‌های مسری مسئولان شهر‌ها مجبور به اتخاذ این تصمیم بودند که جسدهای بیماران را به علت سرعت مرگ‌ومیر به صورت گروهی دفن کنند چون فرصت نداشتند برای آنها قبرهای انفرادی ایجاد کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ولی ظاهرا شهرداری تهران این رسم را دوباره احیا کرده منتها به شکل و سیاق دیگری.
این‌بار تابوت‌های دسته‌جمعی ایجاد کرده ولی از حق نگذریم خیلی خوش آب و رنگ و پر زرق و برقند.
تعجب نکنید اتوبوس‌های شهر تهران دیگر شیشه‌ای ندارند برای اینکه از داخل آنها تهران را نظاره کنیم.
اتوبوس‌های شهر تهران دیگر ظاهرا همه‌شان مشکل اماکن را مرتفع کرده‌اند چون تا چندی قبل دستورالعمل این بود که خودرو‌های عمومی مانند اتوبوس‌ها حتی اجازه کشیدن پرده‌هایشان را در شهر ندارند.
ولی امروز شاهد هستید که به بهانه زیبا‌سازی شهر، شهرداری تهران تعداد زیادی از مردم را که در شرایط عادی روح خسته و کسلی دارند درون قوطی‌های دربسته‌ای می‌کند به نام اتوبوس.
از زیر چرخ گرفته تا بالای سقف همه را استیکر‌های تبلیغاتی برند‌های مختلف آبمیوه، فلان خواننده، جوایز بانک‌ها و ویلای فلان برند فرش از آن خود کرده‌اند.
به راستی حقوق شهروندی و قوانین مدنی فدای زیبا‌سازی شهر شده‌اند، یا شهرداری کفگیرش به ته دیگ خورده و به بهانه تعرفه‌های گران‌تر و دریافت مبالغ بیشتر روح افراد یک شهر را به پول فروخته و آنها را محبوس در تابوت‌های سیار در این ترافیک طاقت‌فرسا و آلودگی هوا از این سر به آن‌سوی شهر می‌برد.
آیا در زیر زمین، مترو برای کنسرو‌سازی انسانی کافی نبود که حالا مردم را در روی زمین داخل قوطی‌های دربسته می‌کنیم؟
ای‌کاش برای زیباسازی شهرمان کمی از درخت و گیاه استفاده می‌کردیم تا بلکه آنها بی‌درایتی مسئولان را نسبت به آلودگی هوا جبران کنند.
ای کاش برای زیبا‌سازی شهرمان کمی به مردم احترام می‌گذاشتیم.
این چیزی که من الان دارم می‌بینم غیر از اینکه روح آدم‌های این شهر را خسته و کسل‌تر کند و غیر از اینکه آنها را پرخاشگرتر و خواب‌آلوده‌تر کند، نتیجه دیگری نخواهد داشت.
در کشور‌های در حال توسعه و پیشرفته تا جای ممکن شعاع دید افراد را بازتر می‌کنند، به این صورت که سعی می‌کنند دیگر از ساخت آسمان‌خراش‌ها جلوگیری کنند.
برای زیباسازی شهر از مبلمان شهری استفاده می‌کنند و با این عمل آنها در صدد ایجاد آرامش ذهنی و امنیت خاطر اجتماعی افراد گام برمی‌دارند.
قطعا بسیاری از سطوح و دیوارهای فرسوده شهر ما تهران، بستر مناسب‌تری هستند برای نصب استیکر‌های تبلیغاتی.
احتمالا مدیران شهری و مسئولان شهرداری‌های ما در سفرهای خارج از کشور خود و شرکت در گردهمایی‌های شهرداران کشور‌های دنیا، تمام تمرکز و هم و غم‌شان روی سطوح مطالعاتی و تحقیقاتی و دستاوردهای نوین شهری است و از نگاه کردن به مناظر شهری بسیاری از کشور‌های دنیا غافل مانده‌اند.
هدف از زیبا‌سازی شهری چیست؟
رساندن آرامش بیشتر به ذهن پرترافیک انسان امروزی که در دنیای صنعتی و پرمشغله امروز به‌سر می‌برد.
آیا تابه‌حال از مسافرانی که محکوم به جابه‌جایی توسط خطوط مترو و اتوبوس‌های شهری هستند نظر‌سنجی به عمل آمده است که به‌طور مثال با این طرح شهرداری موافق هستید یا خیر؟
در طرح مطالعاتی که انجام شد بیشتر مسافران در اتوبوس‌ها هنگام سفر دچار سردرد می‌شوند به این خاطر که استیکرها از پشت دارای نقطه‌هایی با فواصل خیلی کم هستند.
این نقطه‌ها در فرآیند نگاه کردن مسافران به محیط ایجاد اختلال می‌کنند و فاصله کانونی چشم آنها را بر هم زده، ذهن را خسته می‌کند و موجب سردرد می‌شود.
این مهم به‌خصوص در افرادی که دارای اختلال شایع انکساری چشمی هستند (آستیگماتیسم) بیشتر به چشم می‌خورد.
روزنامه فرهیختگان
تهرام/1735**1625

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۲۰۳۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چگونه هوای پاک را واقعی کنیم؟

ایسنا/خراسان رضوی در سراسر جهان، آلودگی هوا در هر دقیقه ۱۳ نفر را از بین می‌برد که بسیاری از آنها در شهرها زندگی می‌کنند. این مشکل می‌تواند با شتاب شهرنشینی افزایش یابد.

به نقل از ویفروم، در حال حاضر، شهرها در حال آگاه شدن از این واقعیت و ارائه ابتکارات در حال پیشرفت برای کاهش آلودگی هوا هستند.

شواهد همچنان نشان می‌دهد که ارتباط جدید بین هوای آلوده و اثرات نامطلوب سلامتی وجود دارد. با افزایش شهرنشینی و بدتر شدن کیفیت هوا، رسیدگی به انتشار گازهای گلخانه‌ای برای محافظت از سلامت عمومی بسیار مهم است.

در پنج سال گذشته، شاهد رشد ابتکارات جدید برای کاهش آلودگی هوا، از محدودیت‌های دسترسی وسایل نقلیه گرفته تا برقی‌سازی ناوگان اتوبوس‌های عمومی و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در محل از ساختمان‌ها بودیم.

حمل‌ونقل عامل مهمی در آلودگی هوای شهری است و بسیاری از شهرداران را بر آن داشته تا اقدامات سختگیرانه‌تری مانند محدود کردن وسایل نقلیه آلاینده برای ورود به مناطق خاص یا کل شهرها را اجرا کنند. این اقدامات، جدایی‌ناپذیر از ابتکارات گسترده‌تر با هدف دستیابی به اهداف اقلیمی و افزایش تحرک شهری، شهرها را به جوامع سالم‌تر و قابل زندگی‌تر تبدیل می‌کند.

شهرها نه تنها به انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از حمل‌ونقل بلکه از ساختمان‌ها و تولید انرژی نیز توجه می‌کنند. آنها در حال اجرای ابتکاراتی برای افزایش کارایی ساختمان، اجرای استانداردهای عملکرد و دور شدن از سوخت‌های فسیلی برای گرمایش و پخت‌وپز هستند. علاوه بر این، آنها در حال گسترش دسترسی به منابع انرژی پاک و ارائه خدمات ضروری به سکونتگاه‌های غیررسمی، مانند برق رسانی خانگی هستند.

مدیریت زباله، مداخله مهم در بسیاری از شهرهای جنوبی جهان، به ویژه آفریقاست. کشورهای جنوب صحرای آفریقا ۴۳ درصد زباله‌های شهری (۹ درصد روستایی) را جمع‌آوری و نزدیک به ۷۰ درصد آن را در دفن‌های باز دفع می‌کنند. مداخلات شامل کمپوست‌سازی، بازیافت و بهینه‌سازی جمع‌آوری زباله است.

شهرهای جهانی در خط مقدم نبرد با آلودگی هوا قرار دارند و ابتکارات جسورانه‌ای را برای محافظت از سلامت شهروندان اجرا می‌کنند. مراکز شهری با استفاده از مقررات و فناوری نوآورانه، استراتژی‌های متنوعی را برای دستیابی به هوای پاک به کار می‌گیرند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نجات اهالی شرق تهران از ترافیک بزرگراه شهید باقری
  • بودجه ۱۰۴ هزار میلیاردی سال گذشته محقق شد | تحقق بودجه با اتکا به ۴ محور
  • تامین ۷ هزار دستگاه اتوبوس بین شهری، از وعده تا عمل
  • نجات اهالی شرق تهران از ترافیک بزرگراه شهید باقری | پل دوبرگردان ۴۸۰ تنی در حال نصب است
  • وعده تامین ۷ هزار دستگاه اتوبوس بین شهری
  • برقراری سرویس‌های فوق‌العاده اتوبوس برون‌شهری
  • چگونه هوای پاک را واقعی کنیم؟
  • عبور درآمد شهرداری تهران از رقم ۱۰۴ همت
  • مبلغ بلیت مسافران اتوبوس برون شهری در صورت شکایت استرداد می‌شود
  • افزایش بهای بلیت قطار شهری مشهد اعمال شد/ افزایش بلیت اتوبوس از اردیبهشت ماه