Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: امام جماعت سابق مسجد مفتخر، اشراف یک امام مسجد به اطلاعات روز را عامل مهمی در ایجاد جاذبه در مساجد و دستیابی به همزیستی اجتماعی مومنانه دانست و بر لزوم شناسایی گمنامان فرهنگی محلات تاکید کرد.

حجت‌الاسلام سید محسن ذوالفقاری در گفت‌وگو با خبرنگار مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، با اشاره به اینکه پیامبر گرامی اسلام (ص) با بنای مساجد به دنبال، «اعتلای همزیستی اجتماعی مومنانه»در میان جامعه اسلامی بودند، گفت: بدون شک نقش تاثیرگذار مساجد در حفظ وحدت و همگرایی میان مسلمانان بر کسی پوشیده نیست و در صدر اسلام هم پیامبر (ص) از همین مرکز به دنبال دست‌یابی به جامعه متعالی بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی بیان کرد: پیامبر (ص) در پاسخ به پرسش یک فرد نابینا در مورد اینکه از آن حضرت اجازه خواست که به مسجدنیاید، فرمودند که از خانه تا مسجد، ریسمانی ببند و به کمک آن، خود را به نماز جماعت برسان، که این مهم نشان‌دهنده، اهمیت جایگاه مساجد در همگرایی حفظ وحدت و یکپارچگی میان آحاد مسلمانان است.

 

امام جماعت مسجد مفتخر با اشاره به پیشرو و پیشتاز بودن مساجد در تحقق اهداف انقلاب اسلامی، خاطر نشان کرد: در دوران پیروزی انقلاب اسلامی هم مساجد، مرکز حضور و تجمع انقلابیون بودند، به گونه‌ای که شاهد هستیم تبلور و وحدت میان آحاد مردم و علما در همین مساجد شکل می‌گرفت و در واقع هسته و مرکز اصلی انقلاب هم همین پایگاه بود، به طوری که گفت‌وگو پیرامون انقلاب، پخش اعلامیه‌ها و بیانات امام خیمنی (ره) در همین مساجد شکل می‌گرفت و ائمه جماعات در همین سنگر اقدام به روشنگری مردم می‌کردند، امروز هم می‌توانیم از این سنگر بهترین بهره‌برداری را در رشد و تعالی انقلاب انجام دهیم.

 

ذوالفقاری با اشاره به اینکه کارکرد اجتماعی مساجد، بیشترین تاثیرگذاری را در پیروزی انقلاب اسلامی داشته است، افزود:انقلاب اسلامی با مجاهدت مردم و روحانیون به پیروزی رسید و رشد فرهنگی محلات و شهرها نیز در گرو کارآمدی مساجد بوده است، از همین رو باید در جهت همه جانبه فعالیت داشتن آن‌ها تلاش کرد.

 

وی با اشاره به تحقق اعتلای همزیستی اجتماعی مومنانه در مساجد و از طریق آن‌ها، خاطر نشان کرد: شناساندن گمنامان و نخبگان فرهنگی هر منطقه و محله باید از طریق مساجد مورد توجه قرار گیرد، به طوری که امام جماعت هر مسجدی شناختی نسبت به افراد پیرامونی مساجد داشته باشد.

 

امام جماعت سابق مسجد مفتخر، اظهار کرد: با داشتن برخورد و رفتار دوستانه می‌توان گامی در جهت دست‌یابی به آمال و آرزوهای مردم برداشت، معتقدم باید جایگاه مساجد در میان همه مردم شناخته شده باشد، تا مردم این مراکز را محلی برای پیگیری امورات اجتماعی‌شان بدانند و باز شناخت این کارکرد باید توسط امام مسجد و متولیان آن در جامعه  انجام گیرد.

 

ذوالفقاری ادامه داد: اگر یک امام جماعت، در مسجد وقت بیشتری را برای مردم  اختصاص دهد، بدون شک می‌تواند در رونق این خانه خدا موثر باشد، از طرفی برای فراهم کردن حضور گسترده مردم در خانه‌های خدا باید با علم روز پیش رفت و نباید با فضای مجازی بیگانه بود.

 

وی اظهار کرد: با توجه به جایگاه موثر مسجد در ارتقای دانش مردم، لازم است، ائمه جماعات مسجد از دانش و مدیریت کافی برای اداره آن برخوردار باشند و به وظایف خود توجه کنند، از امام سجاد (ع) روایت شده است که امام جماعت حقی در برابر مردم دارد و آن این است که او سفیر میان نمازگزار و خداست و او نمایندگی مردم را در برابر پروردگار بر عهده دارد.

 

امام جماعت سابق مسجد مفتخر، با بیان اینکه اشراف ائمه جماعات مساجد بر سیاست جهانی و اطلاعات روز می‌تواند، عامل مهم دیگری در ایجاد جاذبه در مساجد و گامی در جهت دست‌یابی همزیستی اجتماعی مومنانه باشد، گفت: در صورتی که یک امام جماعت، جوان و فعال باشد، با برنامه‌ریزی دقیق می‌تواند، موجبات نشاط و شادابی اهالی مساجد را فراهم آورد، علاوه بر این در صورتی که هیئت امنای مساجد با همه در ارتباط باشند و بسیج و کانون‌های فرهنگی هنری آن‌ها نیز با یکدیگر تعامل و همسویی داشته باشند، می‌توانند در جذب مخاطب نقش موثری ایفا کنند.

 

ذوالفقاری، تعامل با مدارس و صداوسیما را موجب تقویت انگیزه حضور مردم در مساجد دانست و ادامه داد: باید حضور همه را در این مراکز فراهم کرد، زیرا در غیر این صورت مساجد نه تنها برای مخاطب جاذبه‌مند نخواهند بود، بلکه باعث ایجاد دافعه در مخاطبان خود هم  می‌شوند.

 

 

 

پایان پیام/40

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۲۰۴۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب «رضای انقلاب» در حوزه هنری رونمایی می‌شود

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، حجت‌الاسلام فخرزاده نویسنده کتاب «رضای انقلاب» با حضور در برنامه سلام خبرنگار شبکه خبر گفت: این کتاب به زندگی و شرح حال یکی از دلباختگان فکری امام خمینی (ره)، روحانی فاضل و مردمی، حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ رضا مطلبی می‌پردازد که نقش موثری در انقلاب اسلامی داشته است. او روحانی اهل اصفهان است که قبل از انقلاب در محله‌ای آذری‌نشین، به عنوان امام جماعت مسجد فلاح که بعد‌ها به مسجد جامع ابوذر (همان مسجدی که ششم تیر سال ۶۰ واقعه بمب گذاری و حادثه‌ای که برای مقام معظم رهبری اتفاق افتاد) تغییر نام داد منصوب و مشغول فعالیت شد. با فعالیت‌های او مسجد ابوذر خیلی زود به پایگاه طرفداران امام و انقلاب تبدیل شد و پس از پیروزی انقلاب نقش مهمی را در انسجام نیرو‌ها و حفظ نشاط سیاسی در جنوب‌غرب تهران و حمایت از نظام در عرصه‌های مختلف بر عهده گرفت.

وی افزود: احساس کردم این که چطور یک روحانی چنین ظرفیتی در منطقه‌ای ایجاد می‌کند می‌تواند الگو برای همه روحانیون باشد که دوست دارند به جامعه خودشان خدمت کنند.

حجت‌الاسلام فخرزاده گفت: ایشان یکی از تربیت یافتگان حضرت امامند، از روحانیونی که در مسیر نهضت با امام پیوند خوردند و با همان روحیه و همان نگاه آمدند وظیفه خودشان را اعلام کردند. این طور می‌خواهم بگویم که جریان نهضت را که نگاه می‌کنید حضرت امام خیلی تشکیلاتی عمل نمی‌کردند که بگویم یک سازماندهی خاصی داشته باشند بلکه آگاه کردن افراد را معیار خودشان قرار داده بودند.
رسید.

نویسنده کتاب «رضای انقلاب» درباره علت انتخاب اسم کتاب هم افزود: ایشان در صحبت هایشان وقتی صحبت کردند آن هدف اصلی شان چی بوده می‌گفتند که من فقط عاشق انقلاب بودم عاشق نهضت امام بودم همه کارهایشان برای رضای انقلاب بود اسم خودشان هم که رضا یک ایهامی ایجاد شده رضای انقلاب به معنای این که آقارضای انقلابند که انقلابیند هم به معنای این که نیت شان این بوده که در مسیر رضایت انقلاب کار‌های خودشان را سامان بدهند.

حجت‌الاسلام فخرزاده گفت: ما خیلی آدم‌های ارزشمندی داریم که این جریان انقلاب تا به این جا رسانده اند و فکر می‌کنم اگر بتوانیم این‌ها را خوب ترسیم کنیم برای جامعه مان، آن وقت آدم‌ها می‌فهمدند که حالا که به این نقطه رسیدیم نقطه حتما پایانی نیست ما نیاز به ایثارگری‌های بیشتری داریم و نیاز داریم که آدم‌هایی پیدا بشوند که بیایند ادامه مسیر را بدهند تا به آن هدف نهایی برسیم.

آیین رونمایی از کتاب «رضای انقلاب» تازه‌ترین اثر حجت‌الاسلام فخرزاده و انتشارات سوره مهر با حضور اهالی فرهنگ، ادبیات و رسانه و سخنرانی محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگی و ارشاد اسلامی، عصر امروز در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار خواهد شد.

دیگر خبرها

  • ۵۰ مسجد کردستان میزبان جشن‌های عمومی دهه کرامت هستند
  • درگذشت امام جماعت مسجدی در اندونزی هنگام نماز صبح+ فیلم
  • کتاب «رضای انقلاب» در حوزه هنری رونمایی می‌شود
  • عدم تامین معیشت؛ مانع استقبال روحانیون از مسئولیت امامت جماعت
  • مسجد و هویت‌بخشی به محله
  • کارگاه آموزشی کارآفرینی و اشتغال «همت در مسجد» در بندرعباس برگزار شد
  • جامعه ما با شبیخون فرهنگی دشمن روبروست/پاسدار و نگهبان مساجد، علما و طلاب هستند
  • کج‌سلیقگی‌ مدیران فرهنگی نوجوانان را از مسجد فراری کرد
  • کانون‌های مساجد ظرفیت مؤثری برای غنی‌سازی اوقات فراغت هستند
  • رونمایی از «رضای انقلاب» در حوزه هنری