Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو هیات تحقیق و تفحص قاچاق کالا با بیان اینکه افزایش قاچاق سوخت نگرانی جدی برای نمایندگان مجلس ایجاد کرده، گفت: ردپای برخی رانتها و منافع خاص در صادرات فرآورده‌های نفتی مشاهده می‌شود و دستگاههای نظارتی باید در این مورد ورود جدی داشته باشند.

خبرگزاری تسنیم: علی اکبر کریمی عضو هیات تحقیق و تفحص قاچاق کالا، با بیان اینکه مبارزه جدی با قاچاق کالا یکی از اولویت‌های اصلی کشور و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری است، گفت: هرچند طی سال‌های اخیر حجم قاچاق کالا در کشور و قاچاق فراورده‌های سوختی با کاهش قابل ملاحظه‌ای رو به رو شده، اما اخیرا اخباری در خصوص افزایش مجدد قاچاق سوخت از مرز‌های کشور بویژه مرز‌های شرقی کشور شنیده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کریمی گفت: ریشه اصلی این نوع قاچاق به اختلاف زیاد قیمت فراورده‌های نفتی در داخل ایران با کشور‌های همسایه باز می‌گردد. قاچاقچیان گازوییل، بنزین و سایر فراورده‌های نفتی را از ایران به کشور‌های همسایه شرقی و غربی رسانده و سود سرشاری را عاید خود می‌کنند.

چندی پیش در رسانه‌ها اعلام شد که مکانیزم خرید فرآورده‌های نفتی در بورس انرژی با قیمت پایه و سپس عرضه و فروش فرآورده‌های خریداری شده نظیر «حلال ۴۰۲» در بازار داخلی از جمله روش‌های شائبه برانگیز در قاچاق سوخت است. به این ترتیب جایگزین کردن حامل‌های انرژی یارانه دار نظیر گازوئیل و نفت سفید به جای فرآورده‌های نفتی خریداری شده از بورس، یکی از شاخص‌ترین رویه‌هایی است که سبب گسترش قاچاق فرآورده‌های نفتی شده است.

به گفته نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، طی ماه‌های اخیر نحوه ارائه خوراک، خرید حلال ۴۰۲ از بورس انرژی و صادرات هییدروکربن‌های سنگین در قالب فراورده‌های نفتی با ابهام جدی رو به رو شده است.

وی با بیان اینکه افزایش قاچاق سوخت نگرانی‌های جدی برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایجاد کرده است، گفت: ردپای برخی از رانت‌ها و منافع خاص در صادرات فرآورده‌های نفتی مشاهده می‌شود و دستگاه‌های نظارتی باید در این خصوص ورود جدی داشته باشند.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: برای ممانعت از ایجاد رانت و نیز جلوگیری از گسترش قاچاق فرآورده‌های نفتی انتظار می‌رود که تصمیمات لازم در سطوح مختلف مدیریت کشور اتخاذ شود.

وی با اشاره به آسیب‌های طولانی شدن فرایند انتصاب رییس جدید ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و انتقاد از تداوم بلاتکیفی وضعیت مدیریت این ستاد طی ماه‌های اخیر، گفت: برخورد جدی و بدون مسامحه با تخلفات در زمینه حلال‌های سوختی توزیع شده از طریق بورس انرژی و قاچاقچیان فراورده‌های نفتی یک ضرورت است. لینک کوتاه خبر: farda.fr/003Gwv

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۲۳۵۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح انسداد مرزهای شرقی افغانستان آغاز شد

به گزارش همشهری آنلاین، براساس اعلام گزارش سازمان ملی مهاجرت، با توجه پیگیری های وزارت کشور و مصوبه شورای سیاستگذاری و هماهنگی مهاجرین، طرح انسداد مرزهای شرقی افغانستان آغاز شد.

اجرای دیوار بتونی ۴ متری، سیم خاردار، فنس و جاده اصولی از مواردی است که به بازه زمانی سه ساله اجرا می‌شود.

کد خبر 848425 منبع: فارس برچسب‌ها مرزباني ایران و افغانستان خبر ویژه

دیگر خبرها

  • صادرات نفت خام با خط لوله نداریم
  • ◄ رفع مسدودی ۶۰۰۰ کارت سوخت کامیون و اتوبوس
  • صادرات نفت با خط لوله نداریم
  • آیا مالاریا از مرزهای شرقی وارد کشور شده است؟
  • طرح انسداد مرزهای شرقی افغانستان آغاز شد
  • عرضه‌های امروز بورس کالا ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • مرزهای جغرافیایی صادرات فرش باید توسعه پیدا کند
  • ضربه مهلک قاچاق کالا بر پیکر اقتصاد
  • آغاز طرح انسداد مرزهای شرقی کشور
  • طرح انسداد مرزهای شرقی کشور آغاز شد