Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  محمدهادی ایازی معاون اجتماعی وزارت بهداشت صبح امروز در نشست خبری که در ساختمان مرکزی برگزار شد، اظهار کرد : اجتماعی شدن نظام سلامت موضوع جدیدی نیست زیرا  از زمانی که شبکه بهداشتی در کشور پیاده شده است یکی از موضوع‌های مورد توجه اجتماعی شدن مقوله سلامت بود که سازمان جهانی بهداشت نیز بر آن تاکید دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در دولت دوازدهم، اجتماعی شدن سلامت جزء برنامه‌هایی بود که وزیر بهداشت به مجلس تقدیم کرده است.

وی با اشاره به اینکه اولین مسئله در اجتماعی شدن سلامت مشارکت مردم است، افزود: هزینه‌های درمانی با مشارکت مردم کاهش پیدا می‌کند. این مشارکت می تواند به صورت فردی یا در محلات انجام شود، کانون‌های سلامت محور می‌تواند به سلامت مردم محله کمک کند.

فعالیت ۶۲۰ سازمان مردم در حوزه سلامت

معاون اجتماعی وزارت بهداشت یاد آور شد: در حال حاضر 620 سازمان مردم نهاد سلامت داریم که می تواند به سلامت مردم از لحاظ فرهنگسازی، آموزش و حمایت از بیماران کمک کند. همچنین مشارکت مردم در زیر ساخت نظام سلامت بسیار مهم است.

30 درصد جمعیت کشور سالمند هستند

وی افزود: در حال حاضر 30 درصد از مردم کشورمان سالمند هستند پس باید مراکز بهداشتی توسعه پیدا کند و بدون مشارکت مردم این مهم  ممکن نیست. بخشی از توسعه به عهده 875 خیریه در حوزه سلامت است که به ساخت بیمارستان، درمانگاه و مراکز درمانی می‌پردازند.

وی اضافه کرد: مشارکت‌های بین بخشی یعنی از ظرفیت سازمان‌ها و دستگاه ها به نحو احسن استفاده شود. برای مثال وزارت جهاد کشاورزی در تولید محصولات باید به مردم کمک کند و در مورد همه این موضوع‌ها در شورای عالی امنیت غذایی تصمیم گیری می‌شود.

ایازی تاکید کرد: در اثر تصادفات حدود 16 هزار و 500 نفر فوت می‌کنند، 3 برابر شدن  تعداد وسایل نقلیه سبب شده است حدود 333 هزار نفر در حوادث رانندگی مجروح و به مراکز درمانی انتقال داده می شوند.

وی در خصوص اینکه اگر مردم به مقررات پایبند باشند و مسئولان مربوطه خودروهای استانداردی تولید کنند، تعداد فوتی‌ها و مجروحان حوادث کاهش پیدا می‌کند، افزود: در چارچوب مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی باید از ظرفیت خود استفاده کنند.
وی با اشاره به اینکه در زلزله غرب کشور بخش زیادی از نیازهای درمانی توسط بنگاه‌های اقتصادی تامین شد، گفت:  یکی دیگر از اقدامات اجتماعی شدن سلامت راه اندازی مجمع سلامت ملی در مقیاس‌های محله، شهرستان و استان است که یک ضلع آن مردم، خیرین و سازمان‌های مردم نهاد هستند و ضلع دیگر دولتی‌ها و ضلع دیگر در حوزه علمی مانند دانشگاهیان هستند.

ایازی افزود: صحبت نماینده مجلس مبنی بر خودکشی ۹۷ نفر از مردم زلزله زده کرمانشاه را تکذیب می‌کنم و به هیچ عنوان این مسئله درست نیست.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۲۳۶۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وظایف سازمان غذا و دارو در نظارت بر کالاهای سلامت‌محور

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به دریافت رتبه Fully Functionality از سازمان جهانی بهداشت برای تولید واکسن از سال ۲۰۰۹، اظهار کرد: سازمان غذا و دارو یکی از بزرگ‌ترین نهادهای نظارتی و رگولاتور با اعتبار بین‌المللی است.

به گزارش ایسنا، دکتر سید حیدر محمدی با اشاره به این مطلب اظهار کرد: گام‌های موثری در حوزه عدالت و تعالی نظام سلامت در حوزه غذا و دارو برداشته شده است و در سال جاری ضمن تلاش برای حفظ و ارتقای ایمنی مصرف‌کننده، در راستای تامین دسترسی و توزیع عادلانه خدمات بخصوص در فراهم کردن دارو و تجهیزات و ملزومات پزشکی دستاوردهای چشمگیری حاصل شده است.

وی افزایش سطح دسترسی مردم به داروهای مورد نیاز، ترویج تجویز و مصرف منطقی دارو و افزایش و بهبود کیفیت و ایمنی، نظارت هوشمند، تأمین منابع مالی برای انبارهای استراتژیک دارو و تجهیزات در تمامی دانشگاه‌ها، تسهیل در صدور مجوزها از طریق تسهیل و تجمیع دستورالعمل‌ها از طریق سامانه‌ها و به طور هوشمند، نظارت بر تولید و عرضه غذا و فراورده‌های بهداشتی سالم و مطلوب، ارتقای شناسه‌گذاری و رهگیری و ردیابی فراورده‌های غذائی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی‌، مکمل و دارو در جهت سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و بیانیه گام دوم انقلاب و همچنین قانون برنامه ششم توسعه را از برنامه‌های سازمان غذا و دارو در سال‌های اخیر برشمرد.

وظایف سازمان غذا و دارو در نظارت بر کالاهای سلامت‌محور

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه وزارت بهداشت حکمرانی حوزه سلامت در کشور را انجام می‌دهد، گفت: نظارت و رگولاتوری کالاهای سلامت‌محور در کشور هم بر عهده سازمان غذا و دارو است. سازمان غذا و دارو یکی از بزرگ‌ترین نهادهای نظارتی و رگولاتور با اعتبار بین‌المللی است.

وی خاطرنشان کرد: سلامت غذا، یک از مسئولیت‌های مستقیم وزارت بهداشت است و وظیفه ما نظارت بر سلامت فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی است.

محمدی تاکید کرد: سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در جهت شناسایی مخاطرات، ارزیابی ریسک و تعیین راهکارهای اجرایی به‌منظور کاهش و حذف عوامل خطر و تعیین و اجرای اقدامات کنترلی و پیشگیرانه بوده و نتایج پایش و کنترل شاخص‌های ایمنی در تمامی زنجیره غذایی اعم از تولید محصولات کشاورزی به‌عنوان مواد اولیه و در حین فراوری، نگهداری، توزیع و در سطح عرضه به‌منظور پایش وضعیت سلامت فرآورده‌ها انجام می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آمادگی ایران برای تداوم همکاری‌های منطقه‌ای با سازمان جهانی بهداشت
  • ۲۷ میلیون نفر دیگر وارد برنامه سلامت خانواده می شوند
  • ۲۷ میلیون نفر تا پایان سال تحت پوشش سلامت خانواده قرار می‌گیرند
  • ۲۵ درصد سهم سلامت مردم در اختیار وزارت بهداشت است
  • این استان‌ها بیشترین و کمترین مرگ و میر را در کشور دارند
  • اصفهان الگوی مناسب برای انتقال دانش پزشکی به کشور‌های منطقه
  • اصفهان الگوی مناسب برای انتقال دانش پزشکی به کشورهای منطقه
  • «جهش تولید» باطل السحر مشکلات اقتصادی است
  • نظارت بر کالا‌های سلامت‌محور اولویت وظایف سازمان غذا و دارو
  • وظایف سازمان غذا و دارو در نظارت بر کالاهای سلامت‌محور